Gå til innhold

Flytere (fluer) i synsfeltet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært til øyelege, og fikk vite at jeg har flytere(fluer) i synet. Jeg har hatt det i nesten en måned nå, men det føles som at det blir verre og verre. Når jeg er inne ser jeg som oftest rundt 4-5 gråe prikker som flyter rundt når jeg er rundt om kring, og leser osv. De vises ikke bare når jeg ser på lyse vegger osv, men til og med når det er ganske mørkt.

Når jeg ser på hvite vegger eller er i et lyst rom, ser jeg i tillegg gjennomsiktige store streker som flyter nedover osv, nesten som spindelvev og masse streker med gjennomsiktige prikker som sitter på, + svarte flekker. Det verste er når jeg går ute og ser opp mot himmelen, da er det helt forferdelig! Blir trist av å se opp mot himmelen, fordi det er fullt av gjennomsiktige streker og gråe flekker, og det dekker for mesteparten av synet når jeg ser opp.

Det jeg lurer på er 2 ting:

1. Kommer dette til å gå vekk etter hvert, eller kommer jeg til å ha det for alltid? Er bare 16 år forresten.

2. Kan det hende at det øker senere? At jeg kommer til å få mange flere etter hvert? Hvis det er sånn, er det noe jeg kan gjøre for å ikke få det?

Takk for svar!

Anonym poster: 804f39583d60b824adf5f6454db306ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke normalt at prikker og streker flyter rundt nårman ser på lyse flater? dET HAR DET ALLTID GJORT HOS MEG

Anonym poster: 7605261d8ec4562dd3d56057e0c92f8e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke øyelege om dette? Legen må vel ha sagt om det går over av seg selv eller hvordan du skal behandle det?

Anonym poster: 1b73c5b7f26c1346369bb32299bf47aa

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sånt normalt, da? Har hatt sånne hele livet, jeg...

Anonym poster: b869b61d6a85dfbfb917759c3e73a447

Skrevet

Så lenge du har vært til undersøkelse og de har sagt at alt er bra, sett bort i fra "fluene", så er det ikke farlig i alle fall. Det er visstnok noe som aldri går bort, da det ikke kan behandles. Rådet jeg har hørt flere få er at de må bare "glemme" dem ut, at man vender seg til å ha det der.

Men det hadde jeg dobbelsjekket med øyelegen eller en optiker, om det kan forsvinne av seg selv eller hva (men ut i fra det jeg har googlet om det nå, pluss det jeg har fått beskjed om på jobb, så er det noe man alltid vil ha hvis man har det, og at det ikke er unormalt eller farlig).

• Liker 1
Skrevet

Har også en "flue" på øyet. Legger bare merke til den mot ekstremt lyse flater, som f.eks når jeg ser på skydekket mens jeg er ute og flyr. Slike flekker er svært vanlige, og nesten alltid permanente.

Da den først dukket opp (var vel på din alder, hvis jeg husker riktig) skjønte jeg ikke helt hva det var - og ble veldig opptatt av når den dukket opp, hva jeg så hvis jeg bevegde øynene hitover, ditover - "er det normalt at det flimrer så mye nå, er det normalt at jeg ser stjerner hvis jeg kniper øynene sammen?" osv. Kunne få helt vondt i hodet av å bekymre meg. Til slutt måtte jeg bare venne meg av med å overanalysere synsfeltet mitt. Etter en stund glemte jeg det helt - og som sagt, den "fluen" legger jeg bare merke til i ekstreme situasjoner nå.

Så mitt beste råd, så dumt og uforstående det enn kan høres ut, vil nok være: "slapp av og prøv å tenke på noe annet."

Hvis du imidlertid har så store problem at det er vanskelig å orientere deg/se klart, kan du selvfølgelig henvende deg til øyenlege igjen :)

Skrevet

Hei

Jeg får ofte fluer på øyene når jeg er ute å flyr. Mest når det er dårlig vær å sikten ikke er bra .

Setter meg ofte på en grein og flakser med vingene . Etter en stund forsvinner de og jeg kan fly

til kanten på taket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...