Gå til innhold

Mycoplasma genitalium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant nylig ut om denne sykdommen... Ble rett og slett irritert når jeg fant ut at hvis du går til legen for en "full sjekk", så sjekker de ikke for denne? Den gjør jo samme skade som klamydia (som jeg er livredd for pga sterilitet). Kjæresten min har sjekket seg for alt, men da tydeligvis ikke denne, som kan oppstå uten symptomer... Bestemte meg da for å dra å teste meg for denne, og for min del dro jeg først på helsestasjonen og pratet med dem. De tar ikke denne prøven (og veldig få som gjør det, egentlig), og da ble jeg videresendt til Haukeland sjukehus på SOS-klinikken dems. Da jeg kom dit var de sånn "jaja, hvis du absolutt vil ta den testen så får vi vel gjøre det da". Dama var veldig hyggelig, men veldig krass i tonen med en gang jeg nevnte at jeg ville teste meg for dette. Syns nesten det var ubehagelig... Det tok henne hele 3 minutt og en lynrask GU og så et par minutt i mikroskop etterpå, hvor hun sa hun ikke så noen ting som var uvanlig, og dermed var ganske sikker på at jeg var frlsk, men skal ringe inn å høre etter 10 dager.

Mener da at dette burde da også kunne være like "testbart" og viktig som testing av klamydia...? Utrolig få mennesker som er opplyst og har hørt om denne sykdommen, og det synes jeg er litt skummelt! Hvis de tror de er "safe" da når de har testet seg for klamydia, men så er de ikke det likevel...? Uff... Ser heldigvis bra ut for min del, men syns synd på andre som kan gå i den fella uten å vite noe som helst omtrent om sykdommen! Alt for lite opplysninger om dette.

Anonym poster: 48462f6d07d39dded225ba2e951ce38b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden skal vel ligge i kropp og helse.

Uansett så har jeg også tatt denne testen, men tok den hos fastlegen. Tok den med vanlig urinprøve.

Fikk negativ på denne også, samme med klamydia, så jeg er vel helt frisk (jeg har sopp som de ikke helt får til å kurere selv om jeg har prøvd canesten, pevaryl og diflucan flere ganger så var derfor de testa).

Tror folk er mer opplyst om denne sykdommen nå, og tror jo at de fleste legekontor tar denne med en urinprøve.

Anonym poster: 9ccc8f244a3b32879871de05e31916dd

AnonymBruker
Skrevet

Har diskutert det litt med vennene mine også, veldig få som har hørt om den...

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer at det er veldig få som tester denne infeksjonen.

Veldig få leger og gynekologer, nettopp fordi dette fremdeles er nytt her i Norge, men infeksjonen har jo spredd seg her også.

Ifølge min gynekolog er det bare et laboriatorium i Norge som analyserer denne testen også.

Anonym poster: 0650156acc877e9c8e0f575a8f0a12ec

Gjest Funky Punk
Skrevet

Min gynekolog tar denne testen.

Var der for 3 mnd siden og satte inn en spiral og når jeg var der nede denne mnd så sa han at diverse celleprøver så helt fine ut og at den testen var fin

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, de burde testet for den også. Den har jo vært kjent i minst 10 år. Men ting tar tid i Norge...

De fleste tester heller ikke for gonore, herpes, hpv, hepatitt, hiv eller syfilis med mindre man ber om det eller har vært i en kjent smittesituasjon. Det er jo også greit å vite om man har, liksom. Det er vel for atman må ta blodprøver om man ikke har symptomer.

Anonym poster: 8a867e1e24488a0c610f4d8e6dfef146

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege tok denne prøven da jeg ville dra inn og "sjekke meg". Det er ca. 10 000 nye tilfeller av sykdommen hvert år, ca. 1/3 av antall nye tilfeller chlamydia. Virker som at det er vanlig å sjekke begge når man først er på GU.

Anonym poster: d88284c5a4e9d55b47ed087e470d463a

AnonymBruker
Skrevet

Min vikar for fastlegen tok kun klamydiatest på meg når jeg ville ha sjekk mot det mest vanlige... Og den testen måtte jeg ta selv på legekontorets toalett... /Svær q-tips som skulle inn i skjeden, og det var ikke enkelt å få til..

Jeg må innrømme at jeg er usikker på om denne testen i det heletatt ble bra nok til å gi et resultat.

Anonym poster: fb615e61757f914644724dae81313949

AnonymBruker
Skrevet

Min vikar for fastlegen tok kun klamydiatest på meg når jeg ville ha sjekk mot det mest vanlige... Og den testen måtte jeg ta selv på legekontorets toalett... /Svær q-tips som skulle inn i skjeden, og det var ikke enkelt å få til..

Jeg må innrømme at jeg er usikker på om denne testen i det heletatt ble bra nok til å gi et resultat.

Anonym poster: fb615e61757f914644724dae81313949

Du vet at man kan ta vanlig urinprøve når man tester for klamydia ja?

Anonym poster: 9ccc8f244a3b32879871de05e31916dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant nylig ut om denne sykdommen... Ble rett og slett irritert når jeg fant ut at hvis du går til legen for en "full sjekk", så sjekker de ikke for denne? Den gjør jo samme skade som klamydia (som jeg er livredd for pga sterilitet). Kjæresten min har sjekket seg for alt, men da tydeligvis ikke denne, som kan oppstå uten symptomer... Bestemte meg da for å dra å teste meg for denne, og for min del dro jeg først på helsestasjonen og pratet med dem. De tar ikke denne prøven (og veldig få som gjør det, egentlig), og da ble jeg videresendt til Haukeland sjukehus på SOS-klinikken dems. Da jeg kom dit var de sånn "jaja, hvis du absolutt vil ta den testen så får vi vel gjøre det da". Dama var veldig hyggelig, men veldig krass i tonen med en gang jeg nevnte at jeg ville teste meg for dette. Syns nesten det var ubehagelig... Det tok henne hele 3 minutt og en lynrask GU og så et par minutt i mikroskop etterpå, hvor hun sa hun ikke så noen ting som var uvanlig, og dermed var ganske sikker på at jeg var frlsk, men skal ringe inn å høre etter 10 dager.

Mener da at dette burde da også kunne være like "testbart" og viktig som testing av klamydia...? Utrolig få mennesker som er opplyst og har hørt om denne sykdommen, og det synes jeg er litt skummelt! Hvis de tror de er "safe" da når de har testet seg for klamydia, men så er de ikke det likevel...? Uff... Ser heldigvis bra ut for min del, men syns synd på andre som kan gå i den fella uten å vite noe som helst omtrent om sykdommen! Alt for lite opplysninger om dette.

M. Genitalium er bare en av mange tusen bakterier som kan forårsake sykdom. M. Genitalium ER ikke en sykdom. Det er veldig få ganger man bare tester for en bakterie dersom det ikke ligger sykdom bak. Det fungerer jo omvendt. Du kommer inn på et legekontor med plager, også tar man i første runde prøver og undersøkelser for å finne ut hva plagene kan komme av.

Når man tar en "full sjekk" vil det være helt umulig å teste for alle bakterier, virus, sopp, parasitter, osv. Man vurderer pasienten og undersøker mistanker, eller tar standardsett med prøver for å utelukke de vanligste tingene.

At du blir irritert når du finner ut at legen ikke sjekker for akkurat denne bakterien, eller at du syns det er ubehagelig at damen på sykehuset blir krass, kommer av at du har et litt anderledes bilde av hvordan helsevesnet fungerer, enn det de som jobber i det har. Det er ikke bare å ringe og bestille, kreve henvisninger og diverse prøver. Det er derfor vi har leger med legeutdannelse, så de kan bruke kunnskapen og erfaringen sin til kun å utsette pasienter for nødvendige undersøkelser. Slike undersøkelser og turer innom poliklinikker og laboratorier koster penger, og det er penger som skal fordeles på alt fra trafikkskadde til folk med influensa. Personer som tror de har en bakterie blir altså nedprioritert.

Anonym poster: f06f19ac9575ffdcc4ff7adbbe97095e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om man sender prøven til dyrkning, så kan man jo finne ut hva slags bakterie det er. Det er ikke alle leger som har så mye erfaring med prøvetagning, og det gjelder å oppdatere kunnskapen sin innimellom også.

Legesekretærer og andre helsepersonell burde være såpass profesjonelle (og har såpass gode holdninger) at de ikke blir krasse og sure om pasienten spør (og dermed tar ansvar for sin egen helse! Pasienter betaler skatt og har lov til å stille noen krav. det står i Helsepersonelloven at pasientens mening skal bli hørt, og at man skal gi god informasjon og forsvarlig behandling. Det er ikke forvarlig behandling å unngå å teste for en vanlig bakterie som kan forårsake stor skade og er smittsom. Burde være unødvendig å påpeke, egentlig.

Det er jo fakta at Mycoplasma Genitalis kan gi alvorlige senvirkninger som sterilitet, og derfor burde det være litt bevissthet rundt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Om man sender prøven til dyrkning, så kan man jo finne ut hva slags bakterie det er. Det er ikke alle leger som har så mye erfaring med prøvetagning, og det gjelder å oppdatere kunnskapen sin innimellom også.

Legesekretærer og andre helsepersonell burde være såpass profesjonelle (og har såpass gode holdninger) at de ikke blir krasse og sure om pasienten spør (og dermed tar ansvar for sin egen helse! Pasienter betaler skatt og har lov til å stille noen krav. det står i Helsepersonelloven at pasientens mening skal bli hørt, og at man skal gi god informasjon og forsvarlig behandling. Det er ikke forvarlig behandling å unngå å teste for en vanlig bakterie som kan forårsake stor skade og er smittsom. Burde være unødvendig å påpeke, egentlig.

Det er jo fakta at Mycoplasma Genitalis kan gi alvorlige senvirkninger som sterilitet, og derfor burde det være litt bevissthet rundt dette.

Tull og tøys. Man blir ikke sjekket for alle bakterier ved en "full sjekk", og sånn er det. Det koster for mye, noe som går ut over andre pasienter. Det burde være unødvendig å påpeke det egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed at en tidligere partner hadde mycoplasma genitalium. Da jeg dro på helsestasjonen for å sjekke meg viste ikke legen hva det var, eller at det eksisterte noe som het det. Syns det er alt for dårlig.

Skrevet

Jeg fikk beskjed at en tidligere partner hadde mycoplasma genitalium. Da jeg dro på helsestasjonen for å sjekke meg viste ikke legen hva det var, eller at det eksisterte noe som het det. Syns det er alt for dårlig.

Dette kan vel ikke stemme. Mycoplasma er jo en kjempekjent bakteriefamilie, der mycoplasma pneumoniae er den viktigste (ofte årsak til lungebetennelse). SA legen at han ikke hadde hørt om M. genitalis eller så det bare sånn ut?

Han fant vel i det minste ut av det mens du satt der?

AnonymBruker
Skrevet

Tull og tøys. Man blir ikke sjekket for alle bakterier ved en "full sjekk", og sånn er det. Det koster for mye, noe som går ut over andre pasienter. Det burde være unødvendig å påpeke det egentlig.

Jo, dersom man er en bevisst og opplyst pasient som ber om test både på Klamydia, MG, Gonore etc, så er de fleste leger imøtekommende nok til å gjøre dette. Det er mer kostnadseffektivt å samle alle prøvene i en prøvetagning enn å gjøre enkelttester flere ganger. Det sparer samfunnet for utgifter til assistert befruktning på et senere tidspunkt.

Man kan også be om blodprøver på hiv, hepatitt B og C og syfilis (og jerpes). For mange kan det være av stor betydning for den psykiske (og fysiske helsen) å få avkreftet dette.

Dersom du er helsepersonell og har en så arrogant og nedlatende holdning som det som fremkommer her og. I ditt forrige innlegg, så har du et stort holdningsproblem (og kunnskapsløshet). Du er også med å bidra til at potensielt skadelige infeksjoner forblir uoppdaget og gjør skade.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

M. Genitalium er bare en av mange tusen bakterier som kan forårsake sykdom. M. Genitalium ER ikke en sykdom. Det er veldig få ganger man bare tester for en bakterie dersom det ikke ligger sykdom bak. Det fungerer jo omvendt. Du kommer inn på et legekontor med plager, også tar man i første runde prøver og undersøkelser for å finne ut hva plagene kan komme av.

Når man tar en "full sjekk" vil det være helt umulig å teste for alle bakterier, virus, sopp, parasitter, osv. Man vurderer pasienten og undersøker mistanker, eller tar standardsett med prøver for å utelukke de vanligste tingene.

At du blir irritert når du finner ut at legen ikke sjekker for akkurat denne bakterien, eller at du syns det er ubehagelig at damen på sykehuset blir krass, kommer av at du har et litt anderledes bilde av hvordan helsevesnet fungerer, enn det de som jobber i det har. Det er ikke bare å ringe og bestille, kreve henvisninger og diverse prøver. Det er derfor vi har leger med legeutdannelse, så de kan bruke kunnskapen og erfaringen sin til kun å utsette pasienter for nødvendige undersøkelser. Slike undersøkelser og turer innom poliklinikker og laboratorier koster penger, og det er penger som skal fordeles på alt fra trafikkskadde til folk med influensa. Personer som tror de har en bakterie blir altså nedprioritert.

Ja, det er nok av brødhuer av leger som er så fulle av seg selv at de ikke kan tilegne seg nyinformasjon. http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/olafiaklinikken/Sider/klamydia-og-mycoplasma.aspx

Anonym poster: 8a585cb97057e0ad30be1920aff0be00

• Liker 1
Skrevet

Anonym poster: f06f19ac9575ffdcc4ff7adbbe97095eNei

Øøøøh... Nei slik er det da altså ikke når man skal teste seg for kjønnskykdommer! så lenge du har hatt ubeskyttet sex med noen, og du ikke vet om denne personen har noen kjønnsykdommer. Så SKAL/BØR du dra å ta en test for slike sydommer. Og det burde også inkl. denne som også kan være heeeelt symptomfri. Faktisk større sjanser for at denne ikke gir noen symptomer imotsettning til klamydia. Jeg har hatt klamydia en gang. Jeg fikk ikke en eneste symptom.

At ikke flere drar på GU kontroll etter hvergang de har hatt ubeskyttet sex. fordi de syns det er flaut eller ubehagelig. Er bare dumt!..

klamydia, skjønnsvorter og mycoplasma genitelium. Er hvertfall slik at de kan du ha uten at du vet om de.

AnonymBruker
Skrevet

"Komplikasjoner

Ubehandlet klamydia- og mycoplasma infeksjon kan hos kvinner gi egglederinfeksjon, som i sin tur kan lede til svangerskap utenfor livmoren eller fremtidig barnløshet. Mannen kan få infeksjon i bitestikkel , prostatainfeksjon, urinlederinfeksjon, samt mulig nedsatt fertilitet."

Kilde: Olafiaklinikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...