Gå til innhold

Skatt og lån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man tar opp boliglån så får man jo skattefradrag. Hvordan løser dette seg i praksis? Endrer man skattetrekket så man får utbetalt mer pr måned? Gjør dette store endringer i månedslønnen?

Anonym poster: f71234a9847b65c2dcf2943dabeff079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei

dette kommer ann på hvor stort lånet er.

Men dersom du sliter med å få endene til å møtes er å låne til hus kanskje ikke det som er mest fornuftig.

Siden du spør så rekner jeg med at det er slik.

Dersom du får tilslag i banken om å låne til hus, kan de og forklare deg dette, men dersom du har råd så forandre du IKKE skatten din så kan det heller være en spare konto med renter.,

Dersom du sliter med å få endene til å møtes gjør du følgende.

-få lånet på 3 år der du kun betaler renter.

- I lånepapirene står det hvor mye du skal betale med renter og avdrag etter de 3 årene,

si at det er slik : renter 8 000 pr måned - avdrag 3000,- pr måned.

- De 3 første årene betaler du inn 8 000 i renter og 3 000 inn på en høyrente konto som er sperret for og spare deg opp en buffer. du har da etter 3 år 108 000 på konto.

Når det da har gått 3 år begynner du å betale ned på lånet.

Jeg har hjulpet veldig mange med økonomi og denne modellen har jeg funnet ut er absolutt den beste.

Men ett eneklt svar er :

Lånet du har i banken betaler du en viss sum renter av pr år

Ved selvangivese oppgjør tar du den totale summen du har betalt i gjelds renter og trekker av 28 % de 28 % er din skatte lette for lånet.

LYKKE TIL :-)

Anonym poster: 74317b02203e81f09982501ac1c72ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man tar opp boliglån så får man jo skattefradrag. Hvordan løser dette seg i praksis? Endrer man skattetrekket så man får utbetalt mer pr måned? Gjør dette store endringer i månedslønnen?

Bestill nytt skattekort med oppdaterte opplysninger. Skattefradraget utgjør 28% av din del av rentene på lånet.

Anonym poster: ea3f759ebc607c70fe9ce648ff5d0a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: Hvorfor insinuerer du at TS har dårlig råd?

Til TS: Banken innberetter dette for deg. Det du kan fradragsføre per år er 28 % av innbetalte renter. Si at du har et lån på 2 000 000 og betaler 4 % rente. Da betaler du 80 000 kr i renter første året hvis du ikke betaler avdrag. Lånet vil jo minke ettersom du betaler avdrag, og da betaler du mindre i renter. Bruk kalkulatoren på skatteetaten.no. Legg inn brutto årslønn, X kroner på gjeldsrenter (tilsvarende det som er igjen av årets måneder hvis du tenker å ta opp lån nå snart) og eventuelle andre fradrag du har, og så får du fram hvor mye skal du skal betale i skatt :)

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei

dette kommer ann på hvor stort lånet er.

Men dersom du sliter med å få endene til å møtes er å låne til hus kanskje ikke det som er mest fornuftig.

Siden du spør så rekner jeg med at det er slik.

Dersom du får tilslag i banken om å låne til hus, kan de og forklare deg dette, men dersom du har råd så forandre du IKKE skatten din så kan det heller være en spare konto med renter.,

Dersom du sliter med å få endene til å møtes gjør du følgende.

-få lånet på 3 år der du kun betaler renter.

- I lånepapirene står det hvor mye du skal betale med renter og avdrag etter de 3 årene,

si at det er slik : renter 8 000 pr måned - avdrag 3000,- pr måned.

- De 3 første årene betaler du inn 8 000 i renter og 3 000 inn på en høyrente konto som er sperret for og spare deg opp en buffer. du har da etter 3 år 108 000 på konto.

Når det da har gått 3 år begynner du å betale ned på lånet.

Jeg har hjulpet veldig mange med økonomi og denne modellen har jeg funnet ut er absolutt den beste.

Men ett eneklt svar er :

Lånet du har i banken betaler du en viss sum renter av pr år

Ved selvangivese oppgjør tar du den totale summen du har betalt i gjelds renter og trekker av 28 % de 28 % er din skatte lette for lånet.

LYKKE TIL :-)

Anonym poster: 74317b02203e81f09982501ac1c72ecf

Jeg har ingen problemer med å betjene lånet. Hvor har du det fra?

Jeg bare lurte på hvordan dette praktisk blir gjort :) Og det svarte Lista meg veldig godt på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB: Hvorfor insinuerer du at TS har dårlig råd?

Til TS: Banken innberetter dette for deg. Det du kan fradragsføre per år er 28 % av innbetalte renter. Si at du har et lån på 2 000 000 og betaler 4 % rente. Da betaler du 80 000 kr i renter første året hvis du ikke betaler avdrag. Lånet vil jo minke ettersom du betaler avdrag, og da betaler du mindre i renter. Bruk kalkulatoren på skatteetaten.no. Legg inn brutto årslønn, X kroner på gjeldsrenter (tilsvarende det som er igjen av årets måneder hvis du tenker å ta opp lån nå snart) og eventuelle andre fradrag du har, og så får du fram hvor mye skal du skal betale i skatt :)

Takk for svar :) Da fikk jeg et veldig godt svar og kalkulatoren du sendte var fin å bruke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...