Gå til innhold

Er det vanlig at samboer'n ikke godtar...?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 29
Skrevet

Ordet "mensen" er teit synes jeg og er litt negativt ladet...

Anyway, samboer'n min har ikke noe imot å ha sex når jeg har mensen. Det vil ikke jeg, for da har jeg vondt i magen og kroppen er øm, oppblåst og uopplagt. Det har jeg fortalt ham (flere ganger).

Hver måned, ved mensen-tider (spesielt uken før), føler jeg et større behov for trygghet og nærhet, men ikke sex. Jeg har fortalt det, men han vier det ingen oppmerksomhet.

Han kaller det mas, sutring, klager og negativitet. Han pratet med en kamerat om det, som sa det var vanlig at jenter er slik. Men samboer'n min nekter å "godta" det...Han sier det er "mer enn han ønsker å ha med å gjøre".

Er det noe galt her, eller er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du sier i innlegget ditt. Maser han på sex når du har mensen? Selv om du har sagt at du ikke har lyst?

I så fall får han bare godta det, det er din kropp, og bare du vet hvordan du føler det å ha mensen. Ikke la deg presse til å sex om du ikke vil.

Jeg blir også litt ekstra kosete rett før mensen, uten at jeg nødvendigvis vil ha sex. Tror det er vanlig at man må ta insenativet selv. Han vet jo ikke hvordan du føler når.

Hvorfor samboeren din prater med en kammerat om hva som er normalt for jenter skjønner jeg ikke. Alle jenter/individer er da forskjellige, så selv om kompisen til samboeren din bare hadde vært borti jenter som er motsatt av hvordan du er, ville vel ikke det si at du er unormal og må forandre deg?

Skrevet

Jeg synes dette hørtes veldig hensynsløst ut.

Gjest Jeg som startet tråden..
Skrevet

Jeg skrev innlegget....

Nei, han maser ikke om sex.

Han har ikke noe til overs for at mensen er en grunn til at han skal yte ekstra oppmerksomhet overfor meg. Han sier at de bli for mye for ham i tillegg til all annen oppmersomhet som et forhold også krever.

(Han har ikke hatt langvarige forhold før og er 28 år).

Så jeg lurer på om det er vanli at gutten ikke gidder å ofre mer oppmerksomhet til dama når hun skal ha mensen? :(

Da føler nemlig jeg et behov for nærhet og bli litt ekstra "passet på" av en eller annen grunn..Men jeg maser jo ikke om det. Er nå litt skuffet. Men hvis jeg tar det opp ennå mer vil han bli "sint" og si at jeg krangler eller er negativ og maser...

Han er en type som liker at alt skal være smil og stil døgnet rundt. Han er ikke vant ti konflikter og å lufte ting...da får han skikkelig problemer forsi familien hans har aldri kranglet før. Selv ser jeg jo ikke på dette som krangel...

Skrevet

Vel, det er kanskje litt mye forlangt at han skal være kjempeobs rundt menstider og være store beskyttende bjørnen da. At han må følge med på kalender, og være ekstremt lydhør for dine svingninger. Det er ikke mye forlangt at han hører på deg og hvordan du føler det, og så kan du gi cues når det er aktuelt senere. Sånn at begge prøver litt.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som du beskriver i tidligere forhold. Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få menn til å forstå de hormonelle opp- og nedturene man har i forbindelse med mensen. Jeg blir også veldig sårbar, føler meg veldig "liten" og trenger å bli passet på litt.

Ikke før jeg møtte samboeren min, har jeg møtt en mann som faktisk har såpass med antenner at han skjønner at han bør kose framfor å mase om sex, la meg være i fred til jeg er "klar" igjen...

Men når jeg først har kommet dit, vet han at belønningen venter... 8)

Gjest Malama
Skrevet

Min samboer vet når den helga kommer, uten å følge med på kalenderen (jeg informerer om det egentlig da, sånn "nå tar jeg den siste hormonpilla, så nå må du holde ut med meg" (har tatt p-piller siden før vi ble sammen, så han kjenner ikke til noe annet)

Han har fått beskjed om at jeg føler meg oppblåst (og det kan han jo se at jeg er også) og har vondt, at jeg føler meg svært lite sexy (enda han påpeker at det er jeg uansett) og rett og slett ikke er i humør til denslags, jeg har vondt. Det respekterer han 100%, gir meg potetgull (fordi han vet jeg har et saltbehov, ja det har jeg fått allerede i dag egentlig, for i dag tok jeg den siste hormonpillen) og omsorg.

Nåja, jeg har en meget omsorgsfull og omtenksom kjæreste jeg da, min eks var ikke sånn. Det er forskjell på jenter, og det er forskjell på gutter. Men han burde respektere deg, det synes jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir skikkelig dårlig første dag av mensen, så han forstår godt når det "skjer"..

Da er han skikkelig søt og hjelpsom.. og kommer alltid tilbake for å kose på meg selv etter at jeg har dyttet ham vekk for femte gang.. ;)

Skikkelig godgutt.. : :hjerter:

Så jeg synes ikke at han skal være nødt til å følge med på når det skal skje, men jeg syens at han bør akseptere at du ikke er helt "som vanlig" under denne tiden.. Veldig mye ekstra støttende kan du vel heller ikke forlange at han skal være, men oppførselen hans viser litt om hvordan han vil takle deres små og store nedturer sammen (det er jo en "mininedtur" på en måte)

Skrevet
Vel, det er kanskje litt mye forlangt at han skal være kjempeobs rundt menstider og være store beskyttende bjørnen da. At han må følge med på kalender, og være ekstremt lydhør for dine svingninger.

Det er ikke mye forlangt at han hører på deg og hvordan du føler det, og så kan du gi cues når det er aktuelt senere. Sånn at begge prøver litt.

Helt enig - han kan ikke forventes å vite når, men bør forventes å være lydhør når du uttrykker dine behov. Det gjelder når du ikke har mensen også. Det er faktisk jobben deres. Og vår, når de har det litt dårlig av en eller annen grunn.

Dette har med respekt og omtanke å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hallo! Skal vi menn skjønne det der?

Jeg gjør det ikke, men det har jeg heldigvis ei dame som ikke forlanger heller.

Skulle alle menn følge med på kalenderen og være annerledes på bestemte dager hver måned for sånn er det bare liksom?

Hva når dere har mensen da? VI har det ikke, og har like stort behov for sex da som ellers, er det noe dere damer forstår? Ikke det at vi behøvde samleie engang, en real blowjob er godkjent det også. Mer kravstore er ikke vi menn, litt forståelse har vi da faktisk...........

Gjest gjest1
Skrevet

Latterlig! Likestilling skal vi ha, men puslet rundt i dagene før mens skal vi også bli. Koselig å bli det, men ikke forlang det - herregud!

Greit å gi beskjed om at sex ikke er så interessant under mensen, og så får mannen respektere det.

Og du mann over her som sier at en blowjob også gjør susen. Vil man ikke ha sex så vil man ikke det. Ta med det frøken høyre og gjør jobben sjøl i de få dagene det pågår.

Damer - slutt å syte!

(Nå blir sikkert alle damene sure på meg, men sånn er det jo bare.....)

Skrevet

Damer - slutt å syte!

:klappe: Bifalles!

Jeg blir helt svett at damer som mener å ha krav på spesialforpleining fordi man har PMS. Hvis man har PMS så vet man om det selv og man vet når det kommer. Og da - da kommer det ikke an på hvordan man har det men hvordan man tar det! Er det virkelig noen tar det som en selfølge at kjærsten skal pusle ekstra om en i disse dagene??? :o

Det skal dog legges til at jeg ikke aner hva PMS er da.. :wink:

(det jeg mener med det er at jeg ikke har PMS i det hele tatt. Men jeg håper og tror at hadde jeg hatt det så ville jeg allikevel ikke ha forventet ekstraforpleining fra mennesker rundt meg av den grunn. Det ville vært mitt problem og ansvar å hanskes med det på best mulig måte).

Sheba - som også er drittlei av å se venninner oppføre seg som uhyrer mot sine nærmeste og så bare bortforklare det etterpå med at "jeg var bare så jæ....premenstruell skjønner du. Dårlig unnskyldning kaller jeg det. Skjerp dere!

Gjest Jeg som skrev innlegget
Skrevet

Takk for synspunktene deres. Fint å høre hva dere mener.

Jeg har uttrykt meg uklart hvis det virker som om jeg forventer at samboern skal vite NÅR jeg skal ha mensen eller er i tiden før. Det har jeg aldri tenkt. Nei, det er heller slik at jeg sier ifra kort (1 gang og saklig og nesten litt unnskyldende) når jeg merker symptomene komme.

Jeg forventer ikke ekstra forpleining akkurat. Egentlig bare en klem som støtter opp om..et eller annet. (Og det får og tar jeg jo ellers også).

Egentlig er ikke mensen verst- det er jo bare blod..det so mer verst er uken/halvannet uke FØR mensen: hodepine, tretthet, slapphet, oppblåsthet, (migrene hvis livet ellers er stresset i tillegg), og bare generell nedstemthet. Like før mensen kommer skikkelig ømhet i brystene og kroppen.

Jeg har sluttet med hormonell prevensjon så det er ikke årsaken. Jeg har det alltid slik før mensen...Hormonene i kroppen gjør at jeg blir slik. Jeg harikke styring på det. Jeg har forsøkt hver måned gjennom flere år å skjerpe meg og ta med sammen. Trene og holde meg i form, spise sunt, tenke positivt osv.

Og klart, jeg kan ta meg sammen til en viss grad, men jeg blir i dårligere humør før mensen, det er ikke til å rømme fra det faktumet. (Har forklart det til samboern, men han tror ikke helt på det virker det som om/gidder ikke bry seg).

Derfor tenkte jeg vel at det hadde vært greit med litt forståelse eller en liten klem som bare viser at han forstår "at det ikke er så greit nå". Hver måned er det slik at jeg gråter uten grunn ca. 10 dager før mensen. Slår aldri feil. Og jeg kan bli usaklig sint uten noen grunn under denne tiden. Jeg skulle helst ønske at jeg slapp dette tullet.

Men jeg forstår jo av innleggene over her- og fra menn også- at det er et urimelig krav fra meg. Så jeg bør kanskje holde det inne i meg. Ellers utenom mensen er jeg jo en rasjonell person.

Skrevet
Latterlig! Likestilling skal vi ha' date=' men puslet rundt i dagene før mens skal vi også bli. Koselig å bli det, men ikke [b']forlang det - herregud!

Greit å gi beskjed om at sex ikke er så interessant under mensen, og så får mannen respektere det.

Og du mann over her som sier at en blowjob også gjør susen. Vil man ikke ha sex så vil man ikke det. Ta med det frøken høyre og gjør jobben sjøl i de få dagene det pågår.

Damer - slutt å syte!

Helt enig :) Men skal først en av partene kreve noe, så er det jo rettferdig at den andre kan kreve noe tilbake :)

Skrevet

Jeg vil på ingen måte fremstille forståelsen/klemmen som et KRAV. :roll:

Selvfølgelig har også da den andre part rett til å be om forståelse for sine egne behov. :)

Men hvis det viser seg at folk flest synes jeg er urimelig, så vel....da er vel kanskje for mye forlangt med en "ekstra" klem. :cry:

Jeg er sensitiv riktignok. Kanskje det blir for mye for travle, robuste, hardføre mennesker? :o

Gjest Malama
Skrevet

Jeg forventet ikke at min samboer skal vite NÅR, derfor informerer jeg ham om det (men han vt det likevel, noen gutter klarer å telle til 4, merkelig nok...)

Men jeg synes det er ganske så naturlig at han tar litt hensyn disse dagene. Han har ikke disse plagene, men klarer likevel skjønne at det er en god ide å være litt snill med meg, ikke si ting han vet sårer, også KREVER HAN ALDRI sex, uansett hvilken dag i måenden, så han har fll forståelse for at når man er kvalm, uvel, oppblåst og har smerter, ja da har jeg ikke lyst. Da holder han rundt meg, legger den varma hånda på magen som lindrer litt smerter, og behandler meg fint. Og det synes jeg er ganske så naturlig egentlig

Så kan gutter bli så sinte på meg som de vil. Jeg KREVER ikke noe av ham, men er takknemlig for at jeg har funnet en som er moden nok og grunnleggende omtenksom nok, til å behandle meg på den måten. Nemlig.

Skrevet

:) Og tusen takk for denne siste kommentaren her. Det var vel noe sånt jeg tenkte selv også.

Og håpet på. Og lurte på om jeg kunne ønske meg. :)

Skrevet

I et forhold "krever" man jo at den andre parten tar litt ekstra hensyn når man har tunge tider...og man kan jo trygt si at hormoner gir tunge stunder!!

Det er jo ikke snakk om å bære en på gullstol, bare ta litt ekstra vare på personen noen dager...

Skrevet
Men jeg forstår jo av innleggene over her- og fra menn også- at det er et urimelig krav fra meg. Så jeg bør kanskje holde det inne i meg. Ellers utenom mensen er jeg jo en rasjonell person.

Nei, vet du hva, jeg synes ikke du er urimelig. Som noen skrev over her kan du ikke forlange spesialforpleining eller bruke PMS som en unnskyldning for en hver oppførsel, men det høres det da ikke ut som du gjør heller. At partneren utviser en liten smule hensyn derimot og er litt rausere med klemmene enn ellers, det synes jeg er helt på sin plass.

Jeg skjønner utmerket godt hvordan du har det. Enkelte ganger når jeg har mensen gjennomgår jeg en middels personlighetsforvandling; jeg blir humørsyk, tar til tårene for bagateller og er fysisk ute av lage. Takk og lov at jeg har en samboer som holder rundt meg og trøster meg, tar det helt med ro når jeg er grinete, og attpåtil kjøper sjokolade til meg!

Og til dere som mener at det bare er å ta seg sammen: :flekke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...