Gå til innhold

Å få jobb(klesbutikk bl.a.) i utlandet, muligheter, lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å ha et friår fra og med høsten, etter VGS. Skal forbedre litt fag, men ønsker i tillegg å flytte til utlandet for å lære språk. Jeg vil trenge jobb, og i og med at jeg ikke har høyere utdanning, er det jo begrenset. Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i mote og klær, og å jobbe i klesbutikk er vel et av de få valgene jeg har.

Det er to land jeg ønsker å jobbe i. Det første er et land med et språk jeg snakker dårlig, men jeg snakker jo god engelsk. Finnes det klesbutikker som f.eks. tar inn folk som kun snakker engelsk? Det kan jo bli problematisk, men tenker om jeg f.eks. rydder og er på et lager, og ikke står i kassen. Likevel kan man jo få spørsmål av kunder, hvilket blir problematisk.

Her i Norge, har jeg nemlig hørt flere medarbeidere på Zara i Oslo som snakker engelsk med hverandre, og disse står ikke i kassen, men i prøverom/rydder. Det kan jo hende de snakker norsk, men da synes jeg det er rart de snakker engelsk med hverandre. Vet det jobber mange svensker der, men disse har en helt annen nasjonalitet. Har også hørt rykter om at noen på Abercrombie & Fitch i utlandet kun snakker engelsk, kan dette stemme? Vet at medarbeiderne MÅ kunne snakke engelsk, men de kan vel ikke snakke engelsk til kunder av deres nasjonalitet(som ikke er engelsk)?

Det neste landet er faktisk England, men USA hadde også vært interessant. Nå er det kun snakk om noen måneder hver, så sånn sett kan det kanskje være vanskelig å få jobb grunnet dette? Jeg ønsker virkelig å bli supergod i engelsk. Engelsken min(både skriftlig og muntlig) er allerede god, og jeg er ikke redd for å bruke den. Men jeg snakker ikke sånn superavansert, mer vanlig dagligtale-engelsk. Kan ha mer avanserte samtaler og diskusjoner o.l., men om jeg skal peke på en ting som mangler i engelsken min, er det vokabular. Kunne ikke hatt en veldig komplisert samtale med britiske politikere f.eks., hvis dere skjønner. Hvor vanskelig er det egentlig å få jobb i England(helst London), i klesbutikk? Føler jo at engelsken min er bra nok for en slik jobb. Husker jeg var på Heathrow en gang, og jeg ble betjent av to jenter på en café der. De var garantert fra Øst-Europa(utseendemessig og aksent), og jeg snakket mye bedre enn dem(aksenten var veldig tydelig, og de hadde flere grammatiske feil jeg bet meg merke i). :fnise: Og de fikk da jobbe på flyplass, hvor dette med språk er viktig.

Drømmer jeg litt for mye her? Vet jo at jobbmarkedet ikke er så fett i utlandet for tiden, og at om oppholdet mitt ikke er noe lengre enn få måneder blir det vanskeligere, men om jeg flytter til et land hadde det jo vært fint med en jobb. :) Synspunkter?

Anonym poster: 67a3d6f86d025830a3d8d1ccb3aa720c

AnonymBruker
Skrevet

Ble visst langt dette.. :fnise: Jaja, takk til dere som tar dere tid! -TS

Anonym poster: 67a3d6f86d025830a3d8d1ccb3aa720c

Skrevet

Som du sier selv så er ikke arbeidsmarkedet så enkelt i utlandet.

Venner av meg som har flyttet til utlandet har jobbet som servitør/bartender i en periode mens de har søkt på andre jobber.

Du bør sette deg inn i regler for å jobbe i de landene du ønsker, når det gjelder arbeidstillatelse, skatt, bankkontoer osv. Du bør nok ha spart opp en grei buffer før du reiser som du kan leve av til du får en inntekt.

Skrevet

Å få jobbvisum for å jobbe i klesbutikk i USA er desverre helt umulig. Selv som ansatt via Norge tror jeg det blir urealistisk å få til.

Men lykke til med de andre landene du ser på.

AnonymBruker
Skrevet

Jobbmarkedet i utlandet er helt annerledes enn i Norge. Ikke bare er det vanskelig å få jobb, lønna er også ofte veldig dårlig om du ikke har utdannelse og greier, ikke rent sjeldent så dårlig at du ikke kan leve av det.

Som noen over her sa, visum for å jobbe i klesbutikk i USA får du neppe.

England/London er jo veldig populært for sånne som deg, neppe store mulighetene der heller. Mener ikke å ødelegge drømmene dine, men det er VELDIG mange som vil gjøre nettopp det du vil.

Tror nok engelsken din blir det minste av problemene dine. Lykke til uansett. :)

Anonym poster: 1defa7dc97b890d0c32da13a0cc10811

Skrevet

Aner ikke noe om denne typen markeder, men det jobbet flere svenske ekspeditører på Topshop sist jeg var i London. (Hørte dem snakke seg i mellom)

Skrevet

Jeg ser iblant på finn.no at de søker folk til å jobbe på hoteller, i barer eller som aerobicinstruktør e.l. i Spania/Hellas. Kanskje det kunne vært gøy? Ellers får jeg ofte jobbtilbud på callsentere i Storbritannia, fordi jeg for noen år siden la inn infoen min på denne siden: http://mgirecruitment.com/

Bare lov meg en ting. Manpower legger ut jobb om teknisk support-agent ved IBM i "Glasgow" (egentlig Greenock). Vær så snill og ikke søke der. Ingen av kollegaene mine trivdes der. Google om arbeidsplassen du søker på før du takker ja:) Se hva andre skriver om det. Jeg gjorde ikke det, men ser i ettertid at det var en del dårlig omtale av denne arbeidsplassen - som stadig legger ut ledig stilling på finn.no

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Dersom du vil til USA, kan det være verdt å vurdere å få jobb i den norske paviliongen i Epcot Center, Disney World. Jeg har en venninne som gjorde det et år, og hun endte med å trives så godt at hun ble i USA.

Skrevet

Hvis du vil til England, så vil jeg anbefale deg og prøve å søke på BikBok i Oxford street. De ansetter ikke engelske, kun de som er fra Norge, Sverige og Finland :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...