Gå til innhold

Kalorier, forbrenning, gå ned i vekt, osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

OK, her har vi denne saken - min søster som sliter med å gå ned i vekt.

168cm høy kvinne, 62kg i vekt, 1215 kcal forbrenning i hvile, ønsker å gå ned i vekt 6-7 kg mer og forbrenne en del fett på mage, lår og rumpe, samt bli strammere der.

Hva er beste tilnærming? Per i dag trener hun hver dag omtrent 30 min - forskjellige økter som er rettet hovedsakelig mot rumpe, lår og mage, samt 15 min intensiv kardio 2 ganger i uka.

Hun spiser ikke godteri og søtsaker, drikker ikke brus, spiser mye fett fisk og kylling, frukt og grønt, drikker lett melk. Hun spiser frokost, lunsj og middag, uten mellommåltider.

Hovedmålet er å gå ned en størrelse, fra 38 til 36, men hun sliter med å oppnå dette. Hun merker at hun har blitt lite bite strammere, men har ikke gått ned i størrelse eller noe særlig i vekt.

Jeg merker at hun begynner å miste motivasjon og å bli deprimert. Hva gjør hun feil?

Anonym poster: 333104f504b29b2d29402524f9ab1f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være en str. 38 er da i alle fall ikke for "stort", vil jeg si.. Men om hun vil ned i vekt, må hun passe på mengdene til hvert måltid. Ikke overdrive fettkilden, og kutte ut det meste av karbohydratene (grønnsaker er fint, men pass på mengden av rotfrukter/belgfrukter, som mais, bønner, gulrot osv!). Om hun enda ikke ser noen fremgang, hadde jeg skaffet meg en oversikt over kcalmengden hun spiser daglig. Det er ikke verre enn å spise litt mindre, og trene litt mer!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, str. 38 er ikke veldig stort, men hun har en del klær i str. 36 som hun ikke fikk bruke mye (hun gikk opp i vekt etter et smertefullt samlivsbrudd, så jeg ble glad da hun bestemte å få tilbake kontroll på livet sitt). Hun spiser vanlige porsjoner, ikke veldig mye etter min mening.

Anonym poster: 333104f504b29b2d29402524f9ab1f04

Skrevet

Hun må vel logge alt hun putter i munnen i en uke eller to for å få nøyaktig inntak av kalorier og så ev. justere. For å gå ned i vekt må man forbrenne mer enn man tar inn.

• Liker 1
Skrevet

For min del synes jeg hun spiser for få måltider. Jeg gikk ned i vekt når jeg spiste 4 hovedmåltider og noen mellommåltider per dag.

AnonymBruker
Skrevet

For min del synes jeg hun spiser for få måltider. Jeg gikk ned i vekt når jeg spiste 4 hovedmåltider og noen mellommåltider per dag.

Det har ingenting å si hvor mange måltider man fordeler maten ut på - forutsatt at man spiser det samme, enten man spiser ofte og lite eller sjelden og mer. Jeg trives best med få og litt større måltider og omlegging til periodisk faste har hjulpet meg ned i vekt. Så dette er egentlig personlig. :)

Myten om å "holde forbrenningen igang" er tilbakevist for lengst. :)

Anonym poster: 53162b63ab55d5a0b0be1325b44073c6

• Liker 2
Skrevet

Det vet jeg vel, at den myten er tilbakevist. Men det var fortsatt det som hjalp meg, selvom jeg spiser omtrent det samme nå som før ;)

Skrevet

Fet fisk er sunt det, men du sier hun spiser mye av det? Spiser man mye fet mat, så går man jo ikke ned i vekt. Om det ikke er forbrenningen som har stoppet opp, så spiser hun vel for mye mat da. Hun bør telle kalorier en periode for å finne ut hva hun faktisk spiser. Og om hun spiser for mye eller rett og slett for lite.

Gjest *kokos*
Skrevet

Ikke overdrive fettkilden, og kutte ut det meste av karbohydratene (grønnsaker er fint, men pass på mengden av rotfrukter/belgfrukter, som mais, bønner, gulrot osv!).

Mener ikke å kuppe tråden, men hvorfor begrense bruken av gulrøtter? Er det mye kalorier?

AnonymBruker
Skrevet

Å begrense bruken av gulrøtter høres skrullete ut med mindre man er ekstrem lavkarber og er redd for å falle ut av ketose. Det er litt karbohydrater i gulrøtter, ja, men ikke av den usunne typen (ifølge de fleste kostholdsteorier). Og det er selvsagt ikke nok kalorier i gulrøtter til at de bør unngås generelt sett.

Når man teller kalorier er det egentlig meningsløst å snakke om at man bør holde seg unna ditten og datten, da det er det totale kaloriinntaket som avgjør. Spesielt en sunn grønnsak som gulrot, er det da ingen grunn til å styre unna.

Anonym poster: 3c5c72e8682f278fd94b6f3db9c49b3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...