Rucula Skrevet 20. april 2013 #21 Skrevet 20. april 2013 Katten vår skal ha kattunger, og jeg aner ikke hvor lenge hun har vært gravid. Oppdaget det for ikke så lenge siden pga magen er blitt stor og hard, og pattene er store. Hvordan finner jeg ut hvor lenge ca det er igjen til fødsel? Og hvordan ser man egentlig at det er fødsel i anmarsj? Dette er en katt som er mye ute, men når det nærmer seg tid for fødsel så tør jeg ikke at hun er ute, i frykt for at kattungene skal bli født ute......hun er vanligvis ute om natta, men som sagt; det blir å rigge til med kattedo og ha henne inne nå det nærmer seg. Hvor mange kattunger er det vanlig at de får? Heldigvis skal det ikke bli noe problem å få gitt bort kattungene når de er gamle nok, det er allerede flere som har tinget på Kommer til å følge anbefalingen om 12 ukers-alder, og vil levere de vaksinert. (dette var såklart ikke planlagt. Hun har til nå fått p-sprøyte, og vi skulle sterilisere henne etter den siste sprøyta. Dessverre så var det mannen min som skulle ta henne med til dyrlegen sist gang for p-spøyte, og det glemte han helt av. Etter fødselen så skal hun steriliseres!) Det er ekstremt mange katter uten hjem i norge.... bare i buskerud er det noe som 40 000 katter som trenger hjem. Og selv om dine katter nå får hjem, så tar de opp plassen til noen andre...Men gjort er gjort. Flott at dere skal kastrere katten etter fødsel, husk at katter kan bli gravide igjen veldig fort så ikke drøy det lenge. Jeg håper du forklarer nøye til de som skal få kattunge hvor viktig det er at de kastrerer! fortell dem om alle helsefordelene, og at katten blir mer kosen og hjemkjær....fortell dem også gjerne om det ENORME katteproblemet vi har i norge og det er derfor ekstremt viktig at de kastrerer kattene tidlig!! katter kan bli gravide allerede fra 6 mnd alder! Og nei katter har ikke behov for å oppleve mamma følelsen.... 6
skruf Skrevet 20. april 2013 Forfatter #22 Skrevet 20. april 2013 Det er ekstremt mange katter uten hjem i norge.... bare i buskerud er det noe som 40 000 katter som trenger hjem. Og selv om dine katter nå får hjem, så tar de opp plassen til noen andre...Men gjort er gjort. Flott at dere skal kastrere katten etter fødsel, husk at katter kan bli gravide igjen veldig fort så ikke drøy det lenge. Jeg håper du forklarer nøye til de som skal få kattunge hvor viktig det er at de kastrerer! fortell dem om alle helsefordelene, og at katten blir mer kosen og hjemkjær....fortell dem også gjerne om det ENORME katteproblemet vi har i norge og det er derfor ekstremt viktig at de kastrerer kattene tidlig!! katter kan bli gravide allerede fra 6 mnd alder! Og nei katter har ikke behov for å oppleve mamma følelsen.... Dette er jeg faktisk klar over. Har vokst opp med div katter, og alle har blitt kastrert. Er fullstendig klar over hvor mange katter det er rundt omkring. Men hvis du leser det jeg har skrevet så skulle vi kastrere henne da jeg oppdaget at hun var gravid pga mannen min hadde glemt av timen hun hadde til dyrlegen for å få p-sprøyte. Grunnen til at hun har fått p-sprøyte i en periode har vært fordi det har passet dårlig med en operasjon pga vi har reist og fartet endel, og jeg vil helst ta meg av ei nyoperert kattefrøken selv, ikke ha kattepasser til henne. Hun er bare litt over et år, så ikke så veldig gammel. De som har tinget på kattunger kjenner jeg godt, det er venner av meg, og jeg vet de er fornuftige og dyrekjære, og har erfaring med katt, så de kommer til gode hjem. Kommer ikke til å ha dårlig samvittighet pga kattungene her får et godt hjem 50mil unna Buskerud. 4
Rucula Skrevet 20. april 2013 #23 Skrevet 20. april 2013 Dette er jeg faktisk klar over. Har vokst opp med div katter, og alle har blitt kastrert. Er fullstendig klar over hvor mange katter det er rundt omkring. Men hvis du leser det jeg har skrevet så skulle vi kastrere henne da jeg oppdaget at hun var gravid pga mannen min hadde glemt av timen hun hadde til dyrlegen for å få p-sprøyte. Grunnen til at hun har fått p-sprøyte i en periode har vært fordi det har passet dårlig med en operasjon pga vi har reist og fartet endel, og jeg vil helst ta meg av ei nyoperert kattefrøken selv, ikke ha kattepasser til henne. Hun er bare litt over et år, så ikke så veldig gammel. De som har tinget på kattunger kjenner jeg godt, det er venner av meg, og jeg vet de er fornuftige og dyrekjære, og har erfaring med katt, så de kommer til gode hjem. Kommer ikke til å ha dårlig samvittighet pga kattungene her får et godt hjem 50mil unna Buskerud. Ok, Godt å høre
skruf Skrevet 20. april 2013 Forfatter #24 Skrevet 20. april 2013 Ok, Godt å høre Jeg skal iallefall sørge selv for å få katten til dyrlegen når hun skal kastreres, så jeg ikke risikerer at mannen glemmer hele timen og vi ender opp med en ny runde med kattunger......... Mannfolk asså! 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #25 Skrevet 20. april 2013 Og nå som du har oppdaget at kattunger er på vei, blir du ikke litt rastløs da? Man sitter liksom og venter, venter og venter.... Hvor lenge har du vært i vente-"tilstand" og hvor gøy/ kjedelig er det? Anonym poster: c33b135c8042df9e29ca0071e71cd622
skruf Skrevet 20. april 2013 Forfatter #26 Skrevet 20. april 2013 Og nå som du har oppdaget at kattunger er på vei, blir du ikke litt rastløs da? Man sitter liksom og venter, venter og venter.... Hvor lenge har du vært i vente-"tilstand" og hvor gøy/ kjedelig er det? Anonym poster: c33b135c8042df9e29ca0071e71cd622 Jeg fant det ut nå nylig pga magen er blitt så stor, og kjente at pattene var store og runde da jeg klødde henne på magen.. Hun er skogkatt, og har en utrolig tykk og langhåret pels, så ville sikkert ha sett det tidligere hadde hun vært korthåret... Er litt spent ja. Og litt smånervøs for om det skal starte om natta når jeg sover eller hvis jeg ikke er hjemme akkurat da.... Nå får hun ekstraforpleining med mat og kos:) Har og en sterk mistanke at det vil bli vanskelig å gi fra seg alle kattungene........regner med at både jentungene og meg får lyst å beholde en Vi har jo allerede hund, katt og hamster, så en fra eller til utgjør ikke så stor forskjell... 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #27 Skrevet 20. april 2013 Jeg fant det ut nå nylig pga magen er blitt så stor, og kjente at pattene var store og runde da jeg klødde henne på magen.. Hun er skogkatt, og har en utrolig tykk og langhåret pels, så ville sikkert ha sett det tidligere hadde hun vært korthåret... Er litt spent ja. Og litt smånervøs for om det skal starte om natta når jeg sover eller hvis jeg ikke er hjemme akkurat da.... Nå får hun ekstraforpleining med mat og kos:) Har og en sterk mistanke at det vil bli vanskelig å gi fra seg alle kattungene........regner med at både jentungene og meg får lyst å beholde en Vi har jo allerede hund, katt og hamster, så en fra eller til utgjør ikke så stor forskjell... "Alle" jeg kjenner, har sagt det samme som deg, at de skulle gjøre seg "hard" og ikke beholde en eneste valp eller kattunge og noen mnd senere sitter de med et fårete smil og sier "Jamen, jeg kunne ikke bare gi fra meg denne, denne likte meg så godt...." Å se en katt eller valp bli født, se dem vokse dag for dag, kanskje er det èn spesiell som vekker din oppmerksomhet som blir din lille favoritt, som skiller seg ut...og båndene blir sterkere og sterkere og når dagen kommer da din lille favoritt blir leveringsklar...joda, jeg har sett det før og vil se det igjen. Minst en katt eller valp blir gjerne igjen. Så Maya, lykke til med å gjøre deg "hard" når den lille katten, med sort pels og store øyne som elsker å klatre rundt nakken din, som er blitt din lille, personlige favoritt - er klar til å bli gitt bort... Hehe Du må gjerne oppdatere oss. Og jeg tipper det blir 3 kattunger. (hvorfor, de fleste jeg kan huske har "alltid" fått 3 kattunger) Anonym poster: c33b135c8042df9e29ca0071e71cd622 3
skruf Skrevet 20. april 2013 Forfatter #28 Skrevet 20. april 2013 "Alle" jeg kjenner, har sagt det samme som deg, at de skulle gjøre seg "hard" og ikke beholde en eneste valp eller kattunge og noen mnd senere sitter de med et fårete smil og sier "Jamen, jeg kunne ikke bare gi fra meg denne, denne likte meg så godt...." Å se en katt eller valp bli født, se dem vokse dag for dag, kanskje er det èn spesiell som vekker din oppmerksomhet som blir din lille favoritt, som skiller seg ut...og båndene blir sterkere og sterkere og når dagen kommer da din lille favoritt blir leveringsklar...joda, jeg har sett det før og vil se det igjen. Minst en katt eller valp blir gjerne igjen. Så Maya, lykke til med å gjøre deg "hard" når den lille katten, med sort pels og store øyne som elsker å klatre rundt nakken din, som er blitt din lille, personlige favoritt - er klar til å bli gitt bort... Hehe Du må gjerne oppdatere oss. Og jeg tipper det blir 3 kattunger. (hvorfor, de fleste jeg kan huske har "alltid" fått 3 kattunger) Anonym poster: c33b135c8042df9e29ca0071e71cd622 Kremt..........jeg kjenner allerede at jeg vil få store problemer med å ikke beholde en.....(mannen må bare overtales, men jeg vet at han vil slite stort hvis jentene og meg setter opp "vær-så-snill"-blikket..) 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #29 Skrevet 20. april 2013 Kremt..........jeg kjenner allerede at jeg vil få store problemer med å ikke beholde en.....(mannen må bare overtales, men jeg vet at han vil slite stort hvis jentene og meg setter opp "vær-så-snill"-blikket..) Anonym poster: c33b135c8042df9e29ca0071e71cd622 1
Severus Skrevet 20. april 2013 #30 Skrevet 20. april 2013 Det forrige kullet jeg tok i mot talte 7 stykk.
Gjest Tekola Skrevet 20. april 2013 #31 Skrevet 20. april 2013 Støtende innlegg og svar til dette er fjernet. Tekola, mod.
Gjest Inggolf Skrevet 20. april 2013 #32 Skrevet 20. april 2013 Ville bare si at det er godt at dine kattunger ser ut til å få et hjem alt før de er født. Det er ikke alle som er så heldige... Anonym poster: f32b7296c0bfcc30f9c648897497717e Enig! Om jeg fikk velge, så ville jeg også ha blitt født hos Maya faktisk! (om min egen familie ikke fantes) (Jeg er ikke ironisk- bare kom til å tenke på at det kanskje høres leses sånn ut.. heheee) Så spennende med kattebebiser Maya- håper du oppdaterer tråden her og legger ut bilde av skapningene når de titter frem i verden! 2
skruf Skrevet 20. april 2013 Forfatter #33 Skrevet 20. april 2013 Bra at noen rapporterte de stygge bildene! Katter er jo rovdyr, sånn er naturen. Trenger ikke gå undercover som feig AB og legge ut sånne bilder... Skal legge ut bilder av kattebeibisene Noz:) Minstejenta er helt fra seg av spenning, hun venter på Livets Mirakel (som hun sier selv)... 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #34 Skrevet 22. april 2013 Bra at noen rapporterte de stygge bildene! Katter er jo rovdyr, sånn er naturen. Trenger ikke gå undercover som feig AB og legge ut sånne bilder... Skal legge ut bilder av kattebeibisene Noz:) Minstejenta er helt fra seg av spenning, hun venter på Livets Mirakel (som hun sier selv)... Skjønne jenta. Hun har jo helt rett. Jeg var tilstede da min vakre pus fikk kattunger. Det var helt spesielt og vakkert. Dessverre døde hun da hennes små var 3 uker. Jeg steppet inn som kattemor og stelte med de små, matet, vasket og stimulerte baken så de fikk gjort fra seg. Jeg beholdt begge to. Bror og søster. Fikk de til veterinæren for kastrering da de var ca 9 mnd. Det var dessverre i seneste laget for det viste seg at hokatten allerede var drektig. Det ble abort+ kastraksjon. Hun var ikke langt på vei. De ble chippet samtidig. Lykke til med forestående kattefødsel og jeg gleder meg til å se bilde av de små. Anonym poster: 9744d1e62b47094aad31e60202a1c887 1
Severus Skrevet 22. april 2013 #35 Skrevet 22. april 2013 Det med å veie dem daglig når de er små er VELDIG viktig. Hvis de går ned mye i vekt, å kattemor ikke klarer å amme dem. Så må du trå til å gi dem morsmelkerstattning for katt, hver 2 time når de er helt små. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #36 Skrevet 22. april 2013 Lykke til Uhell kan skje og je er glad du tar ansvar! Min mor hadde også et sånt uhell med for noen år siden. Det vil si, katten var ikke hennes, hun passet den for en venn som plutselig nektet å ta tilbake katten. I mellomtiden hadde pus blitt gravid (mamma tenkte jo ikke på å kastrere den, for det var jo egentlig ikke hennes pus). Men mamma tok til seg katten når hun fant ut av dette og fikk henne kastrert så fort kattungene begynte å spise vanlig for. Og alle kattungene fikk heldigvis gode hjem etterpå, mamma får jevnlig oppdateringer på mail fra alle de nye eierene Uansett, fødselen går nok bra. Går det ikke bra, så kontakt veterinæren! Anonym poster: 54f05c642dd0ad7cf9671c814375a9b6
skruf Skrevet 10. mai 2013 Forfatter #37 Skrevet 10. mai 2013 En liten oppdatering fra en nybakt kattungematmor!! Nå har kattefrøkena vår fått fire søte små:D Startet tidlig i morges, bare hun og meg var oppe. Hun lå i fanget mitt og koste seg, og plutselig ble fanget mitt klissvåt.. Tok henne med på et gjesterom som jeg har ordnet som "fødestue", og la henne i fødekassen. Ble litt overrasket over hvor vondt hun hadde (min første kattefødsel), og bikkja ble kjempestresset da hun hørte lydene, og kom og skulle hjelpe....noe katten ble stresset over, så bikkja måtte ut i løpestrengen sin. Etter kort tid så kom det to små på rappen. Det virket ikke helt som katten skjønte hva som skjedde, men hun fikk vasket de og spiste opp den ene morkaken. Den andre morkaken satt delvis fast i åpningen, og hun fikk den ikke ut, så jeg måtte dra litt forsiktig. Men så kom den ut og hun spiste opp den og. Begge kattungene var ganske raske til å finne pattene. Gikk ei stund, også kom tredjemann. Trodde egentlig hun var ferdig da, for det gikk lang tid uten at noe mere skjedde. Men så kom den fjerde lille ut, lå helt urørlig, og jeg trodde den var død.. Tok en myk klut og gnudde forsikig på den, også trakk den plutselig pusten! Nå ligger alle fire og patter, og den flinke katten vår er stolt mamma og ligger bare og maler og lager godlyder Og jeg; ja.....jeg er helt rørt og glad for de skjønne kattungene!! 9
Severus Skrevet 10. mai 2013 #38 Skrevet 10. mai 2013 Så koselig, en fødsel jeg var med på gikk vannet i 22 tiden. Å litt over kl 24 var det kommet 6 stykk
skruf Skrevet 10. mai 2013 Forfatter #39 Skrevet 10. mai 2013 Hun brukte 2 timer og et kvarter fra hun fikk den første rien og til alt var over:) Flinke pusekatten!
forum88 Skrevet 10. mai 2013 #40 Skrevet 10. mai 2013 En liten oppdatering fra en nybakt kattungematmor!! Nå har kattefrøkena vår fått fire søte små:D Startet tidlig i morges, bare hun og meg var oppe. Hun lå i fanget mitt og koste seg, og plutselig ble fanget mitt klissvåt.. Tok henne med på et gjesterom som jeg har ordnet som "fødestue", og la henne i fødekassen. Ble litt overrasket over hvor vondt hun hadde (min første kattefødsel), og bikkja ble kjempestresset da hun hørte lydene, og kom og skulle hjelpe....noe katten ble stresset over, så bikkja måtte ut i løpestrengen sin. Etter kort tid så kom det to små på rappen. Det virket ikke helt som katten skjønte hva som skjedde, men hun fikk vasket de og spiste opp den ene morkaken. Den andre morkaken satt delvis fast i åpningen, og hun fikk den ikke ut, så jeg måtte dra litt forsiktig. Men så kom den ut og hun spiste opp den og. Begge kattungene var ganske raske til å finne pattene. Gikk ei stund, også kom tredjemann. Trodde egentlig hun var ferdig da, for det gikk lang tid uten at noe mere skjedde. Men så kom den fjerde lille ut, lå helt urørlig, og jeg trodde den var død.. Tok en myk klut og gnudde forsikig på den, også trakk den plutselig pusten! Nå ligger alle fire og patter, og den flinke katten vår er stolt mamma og ligger bare og maler og lager godlyder Og jeg; ja.....jeg er helt rørt og glad for de skjønne kattungene!! Så kjekt å høre at alt gikk bra! Kan tenke meg det var en opplevelse å være del av:) Vet ikke om du vet dette da, men pass på å ikke ha vannskål rett ved kattungene, og ikke la de komme til tørrforet til moren enda. Etterhvert når de begynner å krype rundt er det fort gjort at de kryper opp i vannskålen. Det er lurt å gi moren et fòr med litt ekstra næring nå mens hun dier. Mener Royal Canin har fått et fòr som er for diende mødre og kattunger (når kattungene blir litt større). Kos deg med de små, de har det nok godt hos deg:) 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå