Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Katten vår skal ha kattunger, og jeg aner ikke hvor lenge hun har vært gravid. Oppdaget det for ikke så lenge siden pga magen er blitt stor og hard, og pattene er store. Hvordan finner jeg ut hvor lenge ca det er igjen til fødsel?

Og hvordan ser man egentlig at det er fødsel i anmarsj? Dette er en katt som er mye ute, men når det nærmer seg tid for fødsel så tør jeg ikke at hun er ute, i frykt for at kattungene skal bli født ute......hun er vanligvis ute om natta, men som sagt; det blir å rigge til med kattedo og ha henne inne nå det nærmer seg.

Hvor mange kattunger er det vanlig at de får?

Heldigvis skal det ikke bli noe problem å få gitt bort kattungene når de er gamle nok, det er allerede flere som har tinget på :) Kommer til å følge anbefalingen om 12 ukers-alder, og vil levere de vaksinert.

(dette var såklart ikke planlagt. Hun har til nå fått p-sprøyte, og vi skulle sterilisere henne etter den siste sprøyta. Dessverre så var det mannen min som skulle ta henne med til dyrlegen sist gang for p-spøyte, og det glemte han helt av. Etter fødselen så skal hun steriliseres!)

Endret av maya76
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi visste/hadde mistanke ganske tidlig at pus var drektig. Så etter noen uker dro vi til veterinæren og fikk tatt ul på henne.

Hun ble kastrert en stund etter fødselen.

Anonym poster: 9744d1e62b47094aad31e60202a1c887

Skrevet

Sikkert lurt å ta UL av henne ja, jeg skal ringe ned til dyreklinikken å få en time:)

Og hun skal ikke ut å farte etter fødselen før etter at hun er blitt kastrert!

Grunnen til at hun til nå har fått p-sprøyter er pga vi har reist endel og hatt "barnevakt" til henne, og jeg vil helst være her selv når hun er nyoperert.

Skrevet

Ta henne med til vetrinær og spør om de kan gi et estimat på hvor langt hun har kommet. Katter går drektige i ca 63 dager, så i teorien kan termin være nå i løpet av de neste dagene, eller i løpet av en ukes tid eller to, med tanke på at hun har vært uten prevensjonsmiddel i tre måneder.

Sett opp fødselskasser på litt forskjellige steder i huset. Det trenger ikke være mer fancy enn en pappeske med noe gamle filler i. Katten velger selv hvor hun vil føde, men det hjelper å vise henne alternativer for å unngå mest mulig søl. :)

Det er vanlig med kull på mellom tre og seks kattunger. Hvis vetrinær velger å ta ultralyd, kan dere få et estimat på hvor mange hun får, selv om det ofte er vanskelig å telle nøyaktig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for bra svar Minya!

Gleder meg litt til kattunger jeg, så var ikke det dummeste mannen kunne glemme av:) Gjelder bare å holde seg hard så jeg ikke faller for fristelsen å beholde en......

Er glad for at det ser ut til at alle er tinget bort allerede, så slipper jeg å bekymre meg for det.

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si at det er godt at dine kattunger ser ut til å få et hjem alt før de er født. Det er ikke alle som er så heldige...

Anonym poster: f32b7296c0bfcc30f9c648897497717e

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet, er veldig glad for at mange jeg kjenner var ivrige på kattunger:) Pga jeg kjenner de som har tinget på kattungene så vet jeg og at de kommer til gode hjem med snille mennesker.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som regel plukker mor bort hårene rundt pattene like før fødselen. Så om hun brått er hårløs rundt pattene, så er nok fødsel like rundt hjørnet.

Bra du tar ansvar nå som "ulykken" har skjedd :)

Skrevet

Må sjekke pattene......var pels der igår iallefall!

Er veldig glad i dyr, det er jo et liv, så får håndtere denne situasjonen så godt som mulig når kattefrøkena har "havnet i uløkka":)

(har en sterk mistanke om hvem som er forføreren, en sort, langhåret herremann. Tror det kommer til å bli noen vakre kattunger!)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når katta når siste trimester i svangerskapet, så kan du kjenne bevegelser fra kattungene. Jeg liker å bruke papirkladder i fødekassa. Da er det bare å kaste de blodige underlagene i søpla. Å papirkladder er også bra til å beskytte gulvene mot evt søl fra kattungene når de blir større. Litt utstyr det er lurt å ha:

Ei sløv saks eller negleklipper, for å klippe navelstreng om mor ikke spiser den av selv(husk å sterilisere den i kokende vann først)

Rene kluter for å fjerne fosterhinna fra munnen, sånn at de får puste

Kjøkkenvekt for å veie kattungene ved fødsel

Å så må dere la henne føde på et varmt og godt sted. Det er som regel ikke noe problem å flytte henne når fødselen er så vidt i gang. Å hvis det er litt kaldt så bruk gjerne varmeflaske.

Når det kommer til å sjekke om katten skal føde, så må man bare sjekke rumpa ofte når det nærmer seg full gått svangerskap. Kattens slimpropp kan gå dager før fødsel. Når katten skal føde vil hun enten trekke seg unna eller bli mer "sosial" hun vil også mjaue i smerte. Noen katter kan bli så hissige at de biter under fødsel, dette er ikke noe å bry seg om. Det er hennes måte å si ifra at dette gjør veldig vondt.

Endret av Ismara
Skrevet

Når katta når siste trimester i svangerskapet, så kan du kjenne bevegelser fra kattungene. Jeg liker å bruke papirkladder i fødekassa. Da er det bare å kaste de blodige underlagene i søpla. Å papirkladder er også bra til å beskytte gulvene mot evt søl fra kattungene når de blir større. Litt utstyr det er lurt å ha:

Ei sløv saks eller negleklipper, for å klippe navelstreng om mor ikke spiser den av selv(husk å sterilisere den i kokende vann først)

Rene kluter for å fjerne fosterhinna fra munnen, sånn at de får puste

Kjøkkenvekt for å veie kattungene ved fødsel

Å så må dere la henne føde på et varmt og godt sted. Det er som regel ikke noe problem å flytte henne når fødselen er så vidt i gang. Å hvis det er litt kaldt så bruk gjerne varmeflaske.

Når det kommer til å sjekke om katten skal føde, så må man bare sjekke rumpa ofte når det nærmer seg full gått svangerskap. Kattens slimpropp kan gå dager før fødsel. Når katten skal føde vil hun enten trekke seg unna eller bli mer "sosial" hun vil også mjaue i smerte. Noen katter kan bli så hissige at de biter under fødsel, dette er ikke noe å bry seg om. Det er hennes måte å si ifra at dette gjør veldig vondt.

Takk for godt svar:)

Greit å få vite at jeg har ei stund på meg fra hun begynner å vise tegn på fødsel sånn at jeg er forberedt, og likedan at jeg blir hjemme når det skjer så jeg kan hjelpe til hvis det blir behov for det.

Har tenkt at hun kan være på det ene badet vårt når hun skal føde og tiden etter. Der er det lunt, og badet er lite brukt siden det ikke er hovedbadet, sånn at hun får mest mulig fred og ro.

Gleder meg til kattunger kjenner jeg:D

Skrevet

Noen dager før fødsel bruker hun å lete etter sted å føde. Husk å hold dører lukket, sånn at hun ikke bestemmer seg for å føde i skapet etc.

Skrevet

Alle dører til skap er alltid lukket, pga katten alltid har hatt en forkjærlighet til å sove inne hyllene:)

Merker at hun er tyngre og dorskere nå. Går ikke lenge før hun legger seg ned. Ekstra sulten er hun også, så hun får litt ekstra nykokt fisk og godbiter:)

Skrevet

Anbefaler deg å bytte til kattunge tørrfor. Det har mer næringsstoffer, og det trenger hun nå. Husk å gi henne et bedre for enn Friskis.

• Liker 3
Skrevet

Vil ikke pattene begynne å produsere og lekke melk rett før fødselen også?

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke pattene begynne å produsere og lekke melk rett før fødselen også?

Ikke nødvendigvis.

Drektigheten synes forholdsvis sent, så dersom hun er synlig større (dvs at magen tydelig buler ut, når du ser henne rett ovenfra) og pattene har vokst er det vanligvis maks to uker igjen.

Anonym poster: 306bbb3bb35cfde698ec2f14cb35deea

Skrevet

Anbefaler deg å bytte til kattunge tørrfor. Det har mer næringsstoffer, og det trenger hun nå. Husk å gi henne et bedre for enn Friskis.

Hun får ikke butikkfor som Friskis, har heller aldri fått det. Kjøper bare for fra dyreklinikken til husdyrene våre:)

• Liker 1
Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Drektigheten synes forholdsvis sent, så dersom hun er synlig større (dvs at magen tydelig buler ut, når du ser henne rett ovenfra) og pattene har vokst er det vanligvis maks to uker igjen.

Anonym poster: 306bbb3bb35cfde698ec2f14cb35deea

Pattene er mye større, og rundere. Magen er veldig stor, buler ut på sidene og nedover. Hun er ikke store kattefrøkena i utgangspunktet, så det vises veldig godt på henne.

Tror jeg kommer til å holde henne inne fra nå av, selv om det evt måtte være et par uker igjen. Vil ikke risikere at hun føder ute.

Husker engang da jeg var tenåring, da kom jeg over ei katt som hadde født ute i en carport, og en stor hannkatt sto og spiste en av de nyfødte kattungene!

Skrevet

Hun får ikke butikkfor som Friskis, har heller aldri fått det. Kjøper bare for fra dyreklinikken til husdyrene våre:)

Da sender du gubben ut etter kattunge for.

• Liker 1
Skrevet

Da sender du gubben ut etter kattunge for.

Dyreklinikken var stengt idag, men jeg skal stikke å kjøpe kattungefor på mandag:)

I tillegg til det vanlige foret har hun fått litt ekstra godt som kokt makrell/torsk/sei som jeg har renset opp til henne, litt leverpostei, skinkebiter........ Fisk er storfavoritten da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...