Gå til innhold

Kickstart på vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å bruke en kur/diett for å starte vektnedgangen? Ser for eks at nutrilett har lavkaloripakker man går på i 14 eller 21 dager. Noen som har prøvd denne eller lignende? Blir veldig glad for svar.

Har prøvd en stund å gå ned i vekt men vekten viser det samme +/- noen hundre gram hver gang. Så jeg har altså ikke noe problem med å holde vekten og tenker derfor at en slik kur kan være til stor hjelp.

Anonym poster: 4ab338a0e8c66309bb41281e8e021e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må endre livsstil, ikke gå på noen kur.

Anonym poster: 92ddb2f9d2dad8a8a17a65f403255518

Skrevet

Det er omtrent ingen som klarer å gå varig ned i vekt med kurer av forskjellige slag. Problemet er at en kur er midlertidig. Skal du gå varig ned i vekt, må du endre livsstil varig.

En kur gir tvert i mot stor sjanse for at du etterhvert veier mer enn da du starta. De fleste slike kurer dreier seg om å i større eller mindre grad sulte seg ned i vekt. Da vil du miste muskelmasse, ikke bare fett, og dermed får du lavere forbrenning. Kroppen husker imidlertid hvor mye den har pleid å spise, og på sikt ender mange opp med å spise like mye som før. Da legger du på deg mer fett enn du mista, fordi du har lavere forbrenning.

Du er ikke den første her som har villet ha en såkalt kickstart på slankekuren. For de aller, aller fleste er en kickstart en særdeles dårlig idé, fordi du som beskrevet ovenfor vil miste muskelmasse, ikke bare fett. De fleste klarer ikke å miste mer fettvekt enn ca. 500 gram i uka. Du skal være veldig godt trent og allikevel ha en del fett for å klare det.

Det beste du kan gjøre er å øke nivået av hverdagsaktivitet. Det er selvsagt bra å trene, alle bør trene på en eller annen måte, men hvis du kan bytte ut 1-2 timer med stillesitting hver dag med ståing og gåing vil det fort gi resultater, såfremt du klarer å holde matinntaket uendret.

De fleste vil få økt apetitt med f. eks. lange treningsøkter, og det kan være riktig å spise litt mer, bare du ikke spiser mer enn den ekstra forbrenningen treningen gir. Lavintensiv hverdagsaktivitet gir ikke samme økte sultfølelse. For 30-40 år siden var nordmenn mye slankere enn vi er nå. Det skyldes selvsagt ikke bare at vi rører mindre på oss nå, kostholdet har også endret seg, men mye skyldes mindre aktivitet. Før i tiden måtte vi forflytte oss når vi skulle ringe og når vi skulle endre TV-kanal, vi hadde dessuten ikke så mange kanaler, og så ikke så mye på TV. Sitte foran PC-en var det omtrent ingen som gjorde, siden nesten ingen hadde det hjemme. Oppvaskmaskin var heller ikke så utbredt, man sto ved kummen og vaska opp. Færre hadde bil, og veldig få hadde to biler, så flere gikk eller sykla.

Så sant du ikke har noen stoffskiftesykdom burde du kunne gå ned i vekt på følgende måte: Spis litt mindre, og øk aktivitetsnivået ditt, både trening og hverdagsaktivitet.

Skrevet

Legg om til lavkarbo. Da kan du spise deg mett mens du går ned i vekt.

Tren om du har overskudd, men ikke for vektas skyld. Gjør det for velværet.

Når du etterhvert mister kilo vil treningslysten garantert komme for fullt, for ikke bare er det moro å se resultatet, men du har sikkert mer overskudd og et bedre indre miljø i kroppen din.

Masse interessant lesestoff pluss en haug oppskrifter:

http://www.kostdoktorn.se/

• Liker 1
Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg kickstarta med PSMF. Google psmf+fitnessbloggen så får du opp flere artikler.

Skrevet

Jeg kickstarta med PSMF. Google psmf+fitnessbloggen så får du opp flere artikler.

Jeg antar at du mener denne siden:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Sitat:

PSMF er en diett hvor vektnedgang står i sentrum. Du må derfor forvente deg et unødig høyt tap av muskelmasse og en forbrenning som reduseres mer enn om du spiste etter mer tradisjonelle diettprinsipper

Dette betyr at den ikke er hensiktsmessig for å gå varig ned i vekt, siden man mister en del muskelmasse.

TS og alle andre: DET FINS INGEN SNARVEIER! Den eneste måten å gå varig ned i vekt på er å endre livsstil varig. Hvor kraftig man må legge om livsstilen avhenger av hvor ille utgangspunktet er. Det er viktig å ikke prøve å legge om totalt fra et kosthold med mye søppelmat og lite mosjon til et ekstremt sunt kosthold og trening fem ganger i uka. De fleste som prøver å legge om så brått sprekker ganske fort. Gjør omleggingen gradvis, og ikke mer ekstremt enn at du kan leve slik i overskuelig framtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent ingen som klarer å gå varig ned i vekt med kurer av forskjellige slag. Problemet er at en kur er midlertidig. Skal du gå varig ned i vekt, må du endre livsstil varig.

En kur gir tvert i mot stor sjanse for at du etterhvert veier mer enn da du starta. De fleste slike kurer dreier seg om å i større eller mindre grad sulte seg ned i vekt. Da vil du miste muskelmasse, ikke bare fett, og dermed får du lavere forbrenning. Kroppen husker imidlertid hvor mye den har pleid å spise, og på sikt ender mange opp med å spise like mye som før. Da legger du på deg mer fett enn du mista, fordi du har lavere forbrenning.

Du er ikke den første her som har villet ha en såkalt kickstart på slankekuren. For de aller, aller fleste er en kickstart en særdeles dårlig idé, fordi du som beskrevet ovenfor vil miste muskelmasse, ikke bare fett. De fleste klarer ikke å miste mer fettvekt enn ca. 500 gram i uka. Du skal være veldig godt trent og allikevel ha en del fett for å klare det.

Det beste du kan gjøre er å øke nivået av hverdagsaktivitet. Det er selvsagt bra å trene, alle bør trene på en eller annen måte, men hvis du kan bytte ut 1-2 timer med stillesitting hver dag med ståing og gåing vil det fort gi resultater, såfremt du klarer å holde matinntaket uendret.

De fleste vil få økt apetitt med f. eks. lange treningsøkter, og det kan være riktig å spise litt mer, bare du ikke spiser mer enn den ekstra forbrenningen treningen gir. Lavintensiv hverdagsaktivitet gir ikke samme økte sultfølelse. For 30-40 år siden var nordmenn mye slankere enn vi er nå. Det skyldes selvsagt ikke bare at vi rører mindre på oss nå, kostholdet har også endret seg, men mye skyldes mindre aktivitet. Før i tiden måtte vi forflytte oss når vi skulle ringe og når vi skulle endre TV-kanal, vi hadde dessuten ikke så mange kanaler, og så ikke så mye på TV. Sitte foran PC-en var det omtrent ingen som gjorde, siden nesten ingen hadde det hjemme. Oppvaskmaskin var heller ikke så utbredt, man sto ved kummen og vaska opp. Færre hadde bil, og veldig få hadde to biler, så flere gikk eller sykla.

Så sant du ikke har noen stoffskiftesykdom burde du kunne gå ned i vekt på følgende måte: Spis litt mindre, og øk aktivitetsnivået ditt, både trening og hverdagsaktivitet.

Ts her.

Jeg har både økt aktivitetsnivået og spiser mindre men ser ingen forskjell. Har tidligere hatt lavt stoffskifte men dette skal nå være innenfor normalen...

Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg antar at du mener denne siden:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Sitat:

Dette betyr at den ikke er hensiktsmessig for å gå varig ned i vekt, siden man mister en del muskelmasse.

TS og alle andre: DET FINS INGEN SNARVEIER! Den eneste måten å gå varig ned i vekt på er å endre livsstil varig. Hvor kraftig man må legge om livsstilen avhenger av hvor ille utgangspunktet er. Det er viktig å ikke prøve å legge om totalt fra et kosthold med mye søppelmat og lite mosjon til et ekstremt sunt kosthold og trening fem ganger i uka. De fleste som prøver å legge om så brått sprekker ganske fort. Gjør omleggingen gradvis, og ikke mer ekstremt enn at du kan leve slik i overskuelig framtid.

Jeg brukte psmf til å gå ned de 10 kiloene jeg ville bli kvitt. I samme slengen ble jeg kvitt søtsuget og karbosuget og det ble derfor lekende lett å fortsette med et sunt kosthold og begynne å trene. Gikk over fra psmf til lavkarbo og trener nå 5-6 ganger i uke. Mix av løping og styrke. Dette funket for meg så ikke kom her og si at dietter aldri funker. Mange har nok ikke vilkestyrke til å klare en diett og tiden etterpå, men JEG klarte det. Pamf gikk jeg på somner'n 2012 og på bursdagen min i begynnelsen av oktober var jeg 10kg lettere, trent og stram.

Skrevet

Ts her.

Jeg har både økt aktivitetsnivået og spiser mindre men ser ingen forskjell. Har tidligere hatt lavt stoffskifte men dette skal nå være innenfor normalen...

Hva får deg til å tro at en kortvarig diett skal gi deg noen varig virkning?

Kan du forklare litt grundigere hva ditt økte aktivitetsnivå innebar? Det viktigste er ikke å trene på helsestudio to ganger i uka, det er mye viktigere å være i aktivitet (som ikke nødvendigvis vil si trening), hver dag. Selvsagt er det bra å trene også.

Kroppsvekta vår er et resultat av hvor mye vi putter i oss og hvor mye vi forbrenner. Det er visse kompliserende faktorer som at ulik mat påvirker forbrenningen litt forskjellig, men rundt regnet er det fysisk umulig å spise mindre og bevege seg mer uten å miste vekt. Er du sikker på at du spiste mindre? Førte du regnskap før og etter?

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte psmf til å gå ned de 10 kiloene jeg ville bli kvitt. I samme slengen ble jeg kvitt søtsuget og karbosuget og det ble derfor lekende lett å fortsette med et sunt kosthold og begynne å trene. Gikk over fra psmf til lavkarbo og trener nå 5-6 ganger i uke. Mix av løping og styrke. Dette funket for meg så ikke kom her og si at dietter aldri funker. Mange har nok ikke vilkestyrke til å klare en diett og tiden etterpå, men JEG klarte det. Pamf gikk jeg på somner'n 2012 og på bursdagen min i begynnelsen av oktober var jeg 10kg lettere, trent og stram.

Jeg mener at dietter for de fleste aldri fungerer på lang sikt. Noen få klarer å legge om livsstilen etter endt diett, men det er ikke mange. For de fleste er det best å bevare muskelmassen eller øke den, og det står på siden du henviser til at dietten gir redusert muskelmasse, derfor er den uegnet for de fleste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd nutrilett, likte shakene så godt at jeg overspiste/drakk de. Gikk mer ned i vekt når jeg bare spiste sunt. Blir mye mindre mett av shakene enn fast føde. :)

Anonym poster: b2b16a9351021234073848b91dfe41eb

Skrevet

Ts her.

Du trenger ikke spise mindre, men kanskje annerledes? Jeg gikk ned mye i vekt av å spise mer, men færre kalorier.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her fikk jeg kikkstart av å bytte ut frokost med en shake.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Her fikk jeg kickstart av å starte å trene og spise sunn og variert mat i normale mengder. Proteiner, trege karbs og godt fett sammen med en aktiv livsstil gjør underverker for de fleste :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter med en diet for å rense kroppen nå. Har gått ned 1,2 kg på 3 dager. Skal holde ut bare ei uke og så går jeg sakte tilbake til å spise normalt igjen.

Anonym poster: 67e4b78fa79783a8a0bc60d13653624e

Skrevet

Hva renser du kroppen for?

1,2 kilo vektnedgang på 3 dager er vann som forlater kroppen din, og når du begynner å spise vanlig vil det komme tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter med en diet for å rense kroppen nå. Har gått ned 1,2 kg på 3 dager. Skal holde ut bare ei uke og så går jeg sakte tilbake til å spise normalt igjen.

Hehe, verden vil bedras. Drikker du kokosvann også, kanskje? :fnise:

Anonym poster: 31d4c428f82789fcddae540cea188297

• Liker 1
Skrevet

Kan du si meg hva det er du tror du renser kroppen for? Det fins INGENTING som kroppen skiller ut med såkalt rensekur som den ikke skiller ut ellers også. Forskjellen er at de fleste rensekurer er bortimot rene sultekurer. Du mister vann og ikke minst glykogenlager, kroppens lager av høyoktan energi. Dette veier ca. 3 kg, og når du har mistet det tenker du kanskje at du har mistet fett, men dengang ei. Uten glykogenlager vil du føle deg slapp, og du orker ikke å gjøre høyintensiv aktivitet. Kroppen vil bygge det opp igjen når du begynner å spise normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...