Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et felles lån på boligen og i følge banken kan vi velge om vi i 2012 lar alle rentene stå på meg (som var opprinnelig lånetager), eller om vi deler rentene oss i mellom og da legger ved en skriftlig avtale på 50/50.

Det jeg lurer på er om det utgjør noen stor forskjell på hans og min likning om vi deler de 50/50 eller om det står som det gjør.

Jeg hadde en inntekt på 340.000 med sum inntektsgrunnlag på 187.000. Han hadde en inntekt på 470.000 med sum inntektsgrunnlag på 390.000.

Jeg har tilgode 3.800 og han er skyldig 17.500.

Vil det hjelpe på han med at vi deler rentene i to. Renter: 17.500. Skal vi bare la det stå uendret (alt på meg), eller vil det gagne han og gi han noe særlig mindre restskatt hvis jeg halverer beløpet og vi setter 8750,- på hver? (han har ikke noe annet lån, og jeg har et annet større lån).

Anonym poster: 8e887de2d6c2f84c3c5d9b109cd3e56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resultatet for dere tilsammen er det samme uansett. Dvs at om han ved endringen får 10000 mindre i skatt, får du 10000 mer. Imidlertid er det jo greit å oppgi det som faktisk er den reelle fordelingen.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Og for å unngå restskatt børe din mann øke skattetrekket.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er gift: spiller ingen rolle for totalen hvem lånet er oppført på.

Hvis dere er samboere derimot: da må dere dele 50/50 og føre halvparten på hver av deres selvangivelse. Hvis ikke har du nettopp fått fradraget for renter han har betalt. Det er selvsagt ikke riktig. Evt kan dere la være å gjøre noe med selvangivelsen, men da skylder du han 28% av hans halvdel av betalte renter på lånet og må gjøre opp dere imellom.

Anonym poster: 8a80feb14cb851e9fe8129c1759a41d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...