Pludre Skrevet 31. mars 2004 #1 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei Jeg holder på å pusse opp stua og nå er turen kommet til vinduskarmene. De er malt med brunsvart oljemaling, og jeg lurer på om jeg må bruke heftgrunn før jeg maler dem hvite ?? Noen som vet ? Eller må jeg pusse ned først ? Har vasket karmene med zalo for å fjerne fett og slikt. Håper noen kan hjelpe meg Hilsen Pludre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 31. mars 2004 #2 Del Skrevet 31. mars 2004 Vet ikke så mye, men litt. Du burde vaske med salmiakkvann, da dette matter overflaten og fjerne fett. Nå har jo du allerede vasket med Zalo - behøver sikkert ikke gjøre jobben om igjen. Du behøver ikke pusse annet enn der det er hakk el. lign, og deretter sparkle over. Heftgrunn er lurt. Ellers kan de sikkert gi deg helt konkrete svar i malebutikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 31. mars 2004 #3 Del Skrevet 31. mars 2004 Puss ned, vask med kraftvask, mal først med heftegrunn og så med hvit oljemaling. Du må ikke bruke vannbasert maling uten å fjerne ALL den gamle malinga først (varmepistol), det kommer til å flasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 31. mars 2004 #4 Del Skrevet 31. mars 2004 Du bør virkelig fjerne den gamle malinga før du slenger på et nytt lag. Om du nå heller vil ha vannbasert maling, må du bli kvitt den oljebaserte malinga først. Det blir rett og slett ikke pent med 10 lag maling i vinduskarmer. Jeg vet! Ikke av vinduskarmer, men dørkarmer som er malt i 3 lag (grunning, 2 lag maling) - 3 tjukke lag. Og det er drittstygt med så tjukt lag med maling! Malingsfjerning er en drittjobb, men lønner seg i lengden. Kjøp malingsfjerner (koster 250kr liter'n og det går med ca. en liter på 8-12m list), skrape og dekkplast/-papir. Deretter må du pusse karmene og eventuelt sparkle om nødvendig. Så kan karmene vaskes med feks. Kraftvask før du har på grunning og 2 lag med maling. PS: Jeg vet hvilken jobb du har. Vi har 13 døråpninger som skal få nye dørkarmer nå. Endte opp med å kjøpe nye dørkarmer på de bitene vi kan det. Det ble bare 140 meter med dørlister å kjøpe inn! Men mange penger spart i malingsfjerner, for vi brukte ca. én liter på hver døråpning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå