Gå til innhold

Heisann

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg var et ærend hos legen min her i forrige uke. Da sa han to ting som fikk meg til å stusse.

For det første så sa han at man ikke får komme til utredning før etter 2 år med prøving, men mannen min kunne kontakte sin fastlege og få henvisning til å få tatt sædprøve.

For det andre så sier han at p-sprøyta har ingen innvirkning på kroppen etter at det har gått tre mnd. Så den har i følge han ikke noe med det å gjøre at jeg ikke blir gravid.

Følte meg kjempeteit som i det hele tatt hadde nevnt mine bekymringer for legen min. Men jeg har da hørt noe annet av andre om dette, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke og tro nå jeg. Er det nå det er på tide å bytte lege kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... Vet ikke om jeg hadde stolt på denne legen.

Skjønner godt at du følte deg litt dum, men det han sa til deg stemmer ikke med noe av det jeg har hørt av verken leger eller andres erfaringer...

Bytte lege kanskje... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege. Hvorfor i alle dager kunne ikke han skrive en henvisning for mannen din da?

Og det å måtte vente i to år.... tja det hadde ikke jeg funnet meg i. Min lege startet med de første blodprøvene etter 6 mnd han. Fordi jeg var litt bekymret og nervøs.

Det er jo viktig at vi beholder en viss ro rundt dette, og da trenger vi ikke leger som ikke vil gi oss svar på det vi måtte lure på, eller ikke ønsker å hjelpe oss med våre bekymringer før etter to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var meg som skrev innlegget her.

Samboeren og jeg har prøvd i "bare" 7 mnd å få barn. Jeg sluttet med

p-sprøyta i februar i fjord. Begynte med p-pillen som jeg sluttet med høsten 03.

Har tenkt en del på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å finne meg i at legen min ikke skjønner meg. Han vet at dette bekymrer meg bla. fordi jeg begynte å gråte da han sa dette.

Han mente jo også at siden jeg allerede har et barn (gutt på 9 år) så har jeg jo bevist at jeg kan få barn. Er nå ikke helt enig med han der heller jeg.

Vurderer å bytte lege nå ja. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg skal velge. Bor i Oslo og vet jammen ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sies at du skal ha prøvd i to år, dersom det ikke er en spesiell grunn til utredning. Ting man vet om som kan ha innvirkning etc.

Dette er ikke noe uvanlig...?

Mannen kunne etter det jeg forsto på innlegget ditt få henvisning fra sin fastlege, og jeg er litt usikker på hva som er problemet?

For meg virker det som om dette er helt etter boken...?

Jeg skjønner du er bekymret, men det tar oftere lengre tid enn amnge tror å bli gravide. Det er ikke noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente jo også at siden jeg allerede har et barn (gutt på 9 år) så har jeg jo bevist at jeg kan få barn. Er nå ikke helt enig med han der heller jeg.

Ikke jeg heller!!!

Vet om flere som har fått ett (eller flere) barn, men som ikke kan få flere etter dette av ulike årsaker... Dette var en dårlig uttalelse av en lege! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner frustrasjonen! Har prøvd etter å ha sluttet på p-pillen for ca.3 år siden, uten resultat. Visste ikke at det skulle så mye til for å "treffe".

Bodde i Oslo selv, uten å vite hvilken lege som egnet seg til "formålet". Møtte en god del arrogante leger som tydeligvis ikke visste hva de drev med. Bl.a. en som antydet "lykkepiller" fordi jeg var antageligvis deprimert. Jeg ville ikke satt en slik diagnose, men det er klart symptomer på depressivitet kommer når man gjennomgår en prosess med forestillinger om å "forbli barnløs". Jeg gikk i hvert fall videre med hodet hevet, og byttet lege!!!

Ikke nødvendig å være så ydmyk at man lar andre bestemme hva som er rett og galt for ditt liv. Du har krav på helt annen behandling enn hva som har blitt gitt. Man forventer at når man møter "helsevesenet" så skal de lede deg gjennom et forholdvis ukjent system, men sannheten er at man må sette seg inn i sine rettigheter og kreve de! Man føler seg veldig sårbar i et lege-pasient- forhold, og det å skulle kreve er derfor noe de færreste gjør. Jobber selv en del med denne problematikken i utdannelsen min, og har også kjent den selv på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest!

Legen din har, som mange andre allmenleger, sannsynligvis lite kunnskap om tema ufrivillig barnløshet. Det er vanlig å sette igang utredning etter ca et år med prøving, hvis du ikke er over 35(?) og det ikke er noen spesiell grunn til at dere er ufrivillig barnløse.

Tidligere barn er ikke noe "bevis" for at du kan få barn nå. For det første kan problemet ligge hos mannen din, for det andre kan det ha skjedd ting med deg etter forrige svangerskap. Du kan f.eks ha fått tette eggledere. Dessuten var du ni år yngre forrige gang, og alder har absolutt innvirkning på fertiliteten!

Slapp av med saken til over sommeren, har du ikke blitt gravid etter et år med prøving, be om utredning!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...