Gå til innhold

Macbook Pro eller Air - Hva passer meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Acer laptopen min, som er hoved-dataen min huset, synger på siste verset stakkars, så nå er tiden inne for en ny! Jeg har kommet frem til at valget står mellom en Macbook Pro 13' og en Macbook Air 13' (2012 utgave). Tanken er at den nye maskinen skal være frisk og rask, og holde seg i ypperlig stand i flere år framover. Så jeg trenger litt eksperthjelp til valget:

Litt om meg og mitt bruk.

Jeg surfer MYE på nettet. Hver eneste dag! Er aktiv på ulike forum, og titter ofte innom sosiale medier som Facebook o.l. Favorittsiden min er uten tvil Youtube, så jeg er på jakt etter en rask(!) maskin hvor flyten og hurtigeten på nettet er suveren.

Har lest at Pro er best på bilderedigering. Jeg kunne gjerne tenkt å bruke Imovie litt til å redigere noen korte filmklipp av familieselskap o.l. Ikke noe særlig mer avansert enn det. Har også et digitalkamera til rundt tusenlappen som tar noen helt OK bilder og film. Kunne gjerne vært greit at maskinen hadde kapasitet til å håndtere noen av disse, f.eks i Iphoto eller Imovie. Tar også noen enkle bilder og filmklipp med min Ipad mini. Lagringsplass trenger jeg vel egentlig ikke så enormt mye av, litt er OK, og jeg kan i verste fall sikkert lagre noe eksternt. Har f.eks aldri benyttet meg av CD rommet på den jeg har nå, og ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke det heller.

Jeg har heller aldri sett særlig med film på laptopen jeg har nå, og ift musikk bruker jeg Spotify. Jeg håper maskinen jeg velger kan ha Spotify uten at det spolerer for noe annet. Spilling driver jeg ikke særlig med. Kanskje litt enkle spill, type Angry Birds, men skal jeg spille noe bra har jeg en Playstation 3 til det.

Det er ikke livsviktig at maskinen veier like mye som en fjær, for jeg kommer neppe til å slepe den med meg overalt hver eneste dag. Det som er viktigere, er at den er stabil, nogenlunde lydløs i bruk og ikke glovarm slik at jeg blir livredd. Det hadde vært en SUPER fordel hvis tastaturet lyste litt i mørket, det er noe jeg savner på den laptopen (eller skal jeg si 'craptopen') jeg har nå.

Jeg har kikket på utallige youtube videoer som sammenligner de ulike modellene, og lest de fleste artiklene og bloggene jeg kan komme over om temaet. Jeg blir mildt sagt litt forvirret.. Det har f.eks kommet ut en Macbook Pro Retina, men retina skjerm er ikke livsviktig for meg skal jeg ærlig innrømme. Og jeg er redd den kanskje har noen 'barnesykdommer' som ennå ikke er godt nok kartlagt. Som sagt, når jeg tar med dataen hjem fra butikken, så vil jeg at den skal virke godt som gull i årevis.

Noen mener man burde vente til sommeren, for da kommer sikkert den aller nyeste Macbooken med ditt og datt, men med en prislapp på $$$$$$$$$. Jeg trenger ikke det. Jeg vil ha noe av det beste som finnes NÅ, med andre ord; en investering :)

Jeg føler kanskje en Macbook Air 2012 utgave frister mest. Flere skriver PRO, men jeg vet faktisk ikke om jeg er 'pro' nok til å få utbytte av alt på en slik. Og vil det isåfall være verdt å kjøpe en Pro uten retinaskjerm nå i 2013?

Jeg håper virkelig noen tar seg tid til å lese igjennom alt rotet jeg har skrevet, og kan komme med noen konstruktive tilbakemeldinger. Det blir en Macbook, jeg må bare overbevises om hvilken til akkurat mitt bruk - som jeg kan nyte i flere år :)

Anonym poster: e2fd1997089c4a4a956db948846cb712

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du bruker PCen til krever ikke så mye, så begge to burde greie oppgavene greit. Jeg har en Air (med 8GB ram i stedet for 4) som takler bildebehandling i lightroom av 5DmkIII sine råfiler greit, så det er mulig å bruke den til bildebehandling. Filming er ikke noe jeg driver med, så jeg skal ikke uttale meg om videoredigering.

Jeg valgte Air fordi maskinen er med meg på skolen så godt som hver dag. Fordelen med pro-versjonen er at du (eller noen datakyndige) kan bytte ut harddisken og ram selv, dette kan bidra til at maskinen får lengre levetid. Den har også kraftigere prosessor, men til ditt bruk er det ikke sikkert det er nødvendig. Fordelen med Air er at den kommer med SSD-disk, som er litt raskere enn en vanlig harddisk. Og det virker som du er klar over at den har mindre lagringsplass, men det er jo bare å ha ekstern(e) harddisk(er) ved siden av. Air'en har også litt høyere oppløsning på skjermen.

Jeg opplever min mac som både stabil og lydløs. Ikke synes jeg den blir spesielt varm heller, men siden jeg uansett ikke har den på fanget har jeg ikke kjent ordentlig etter.

De vil uansett ikke være noen investering, de taper seg fort i verdi. Jeg kan heller ikke si noe om levetiden, da jeg bare har hatt min siden august. Hvis det er nå du vil ha ny maskin synes jeg ikke du trenger å vente, det vil uansett alltid komme noe bedre om du venter litt til. Dra til en butikk de selger maskinene og ta en titt på de. Selv synes jeg det er viktig å følge magefølelsen, du skal ha en du er fornøyd med og ikke angre etter en liten stund.

Jeg vet egentlig ikke om det jeg skrev her var til hjelp, det er sikkert noen andre som kan komme med fler fordeler og ulemper. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar Safira, det var veldig nyttig lesning :)

Anonym poster: e2fd1997089c4a4a956db948846cb712

Skrevet (endret)

Har Air jeg også. Fantastisk maskin som er lett å reise med samtidig som den rask til det meste, ser bort fra krevende spill da. :)

Endret av stompa99
  • Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har selv MacBook Air, og anbefaler den på det varmeste :) Kjæresten min og mamma har pro, så har litt "erfaring" med Pro også, men vil likevel anbefale Air (særlig til ditt bruk).

Anonymous poster hash: d1705...8d8
Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Niennas, mod.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis ikke portabiliteten er viktig så ville jeg heller kjøpt imac 21", større skjerm og bedre surfeopplevelse, men ikke så svær at du føler du får skjermen i fleisen.

AnonymBruker
Skrevet

Macbook air har en vifte som bråker som et fly når den står på fullt, så jeg ville gått for en macbook pro 13" retina. Roligere vifte, litt mer kraft og nesten like tynn som macbook air.

Anonymous poster hash: 7d36d...4d0
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det du bruker PCen til krever ikke så mye, så begge to burde greie oppgavene greit. Jeg har en Air (med 8GB ram i stedet for 4) som takler bildebehandling i lightroom av 5DmkIII sine råfiler greit, så det er mulig å bruke den til bildebehandling. Filming er ikke noe jeg driver med, så jeg skal ikke uttale meg om videoredigering.

Jeg valgte Air fordi maskinen er med meg på skolen så godt som hver dag. Fordelen med pro-versjonen er at du (eller noen datakyndige) kan bytte ut harddisken og ram selv, dette kan bidra til at maskinen får lengre levetid. Den har også kraftigere prosessor, men til ditt bruk er det ikke sikkert det er nødvendig. Fordelen med Air er at den kommer med SSD-disk, som er litt raskere enn en vanlig harddisk. Og det virker som du er klar over at den har mindre lagringsplass, men det er jo bare å ha ekstern(e) harddisk(er) ved siden av. Air'en har også litt høyere oppløsning på skjermen.

Jeg opplever min mac som både stabil og lydløs. Ikke synes jeg den blir spesielt varm heller, men siden jeg uansett ikke har den på fanget har jeg ikke kjent ordentlig etter.

De vil uansett ikke være noen investering, de taper seg fort i verdi. Jeg kan heller ikke si noe om levetiden, da jeg bare har hatt min siden august. Hvis det er nå du vil ha ny maskin synes jeg ikke du trenger å vente, det vil uansett alltid komme noe bedre om du venter litt til. Dra til en butikk de selger maskinene og ta en titt på de. Selv synes jeg det er viktig å følge magefølelsen, du skal ha en du er fornøyd med og ikke angre etter en liten stund.

Jeg vet egentlig ikke om det jeg skrev her var til hjelp, det er sikkert noen andre som kan komme med fler fordeler og ulemper. :)

Er det ikke mulig å få byttet ut harddisk og slikt på air også? Eller er det bare pro man har mulighet til det?

Anonymous poster hash: cde09...816

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke mulig å få byttet ut harddisk og slikt på air også? Eller er det bare pro man har mulighet til det?

Macen er visst i ferd med å bli lukket system, alle av dem.

Skrevet

Hvis du skal kjøpe Macbook Air, KJØP 2013 MODELL! Faen heller, mye mindre varme og dobbel batteritid! Og mindre varme = mindre støy!

Men, sånn som der høres ut for deg skal du bare ha en Mac i noen år fremover i tid. Derfor ville jeg nok selv ha gått for en Macbook Pro, 2012 modell 13" (Retina skjerm).

Harddisk er det eneste du kan bytte på en Macbook Air.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...