Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, hvaaa gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente i tyveårene som ønsker å gå ned i vekt/fettprosent før sommeren, helst rundt en 5 kg.

For øyeblikket veier jeg 55 kg, er 160 cm høy, går ca en halvtimes tur pr dag og har nylig begynt å trene styrke tre ganger i uken. Vet at jeg ikke er tykk eller noe slikt, men jeg har et irriterende fettlag på armer og lår som jeg virkelig ønsker å minske.

Kostholder mitt er temmelig ustabilt hva måltidshyppighet og innhold angår, men jeg forsøker å holde det sunt, og mellom 1200 og 1600 kalorier pr dag. I teorien skal jeg liksom gå ned 0,5-1kg pr uke med dette, visstnok... Men det skjer altså ikke.

Jeg fører en oversikt over hva jeg spiser hver dag, så jeg slenger med noen tilfeldige eksempler fra de siste par ukene:

(Tallet bak hver ting er altså kaloriinnholdet)

Eksempeldag 1:

Frokost kl.3: 4 baconstrimler (ca 200), 1 egg (70), grønnsaker

Lunch: 1 porsjonspakke havregrøt + 1,8 dl lettmelk (200)

Middag: 1 porsjon salat med skinke (ca 300??)

Kvelds: 1 avocado (80 gram = 160 kcal), 250 g jordbær (85), 2 kiwi (60), 1 ss tran (100)

Kvelds: 4 Rugsprø med smør og ost/skinke (400)

SUM: 1575

Eksempeldag 2:

Frokost: 2 brødskiver, en med peanøttsmør og en med syltetøy (ca 300?)

Middag: 1 porsjon svinekjøtt med sursøt-saus og ris (400?)

Kvelds: 11 mandler (80), 4 knekkebrød (400), tran (100)

SUM: 1280

Eksempeldag 3:

Frokos kl.2: 3 knekkebrød (300), tran (100), 10 mandler (70), 2 kiwi (60)

Middag: Omelett av to egg (150) og ca en halv pakke baconterninger (350?), 1 brødskive med smør og pålegg (200)

Etter trening: 1 banan (80), 1 porsjon gryterettgreier med pasta (500?)

SUM: 1850

Eksempeldag 4:

Frokost: To stekte egg (150), 4 skinkeskiver (55), 1 ss tran (100), grønnsaker

Middag: Ca. 500 gram form laget på kjøttdeig, potetstappe og gulost (ca 900??)

Kvelds: 3 Rugsprø med ost (300)

SUM: Ca. 1500

Eksempeldag 5:

Frokost kl.3: 2 egg (150), 3 baconstrimler (ca 238), 1 ss tran (100)

Middag: 100 g kylling (110), 0,8 dl kyllingsaus (90), 150 g ris (180)

Kvelds: 4 Rugsprø med smør og ost (400), 8 mandler (60)

SUM: 1320

Og til slutt dagen i dag, så langt:

Frokost kl.12.30: 5 skinkeskiver (65), tran (100)

Lunch: 2 egg (150), 3 bacon (238)

Lunch: ca 30 g havregryn (116), 1,5 dl melk (ca 70)

SUM: 739

Osv, osv, osv ...

Jeg har holdt på som dette i et par uker nå, men har ikke gått ned mer enn et par hundre gram. Har forsøkt å gå ned disse kiloene i årevis, men etter noen uker uten resultater har jeg en lei tendens til å bare gi opp for noen måneder før jeg klarer å begynne på ny.

Kan noen være så snill å si meg HVA jeg gjør galt? Jeg blir sprø snart.....!

Anonym poster: 89179150ba11da2a0b0f6885bf1862ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til å få flere innlegg her som sier at du ikke trenger å slanke deg. Jeg er enig i at du egentlig ikke trenger å gå ned i vekt.

Det kan være du har økt muskelmassen din og redusert fettmassen. Vekt er et svært dårlig mål, spesielt om du ikke er så tung fra før.

Jeg tror heller ikke tellingen din stemmer helt, men det er egentlig ikke det jeg skal gi deg tips om.

Har du prøvd å erstatte karbohydratene med litt mer protein, og fett (lavkarbo)?

• Liker 1
Gjest Marsvinet
Skrevet

Det tar lang tid å slanke seg. Vær tålmodig og ikke gi opp :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jo, jeg vet jeg ikke er feit eller noe slikt som sagt, men jeg trenger definitivt å stramme opp. :) At jeg i løpet av to uker har klart å bygge nok muskler til at det veier opp for fettapet som jeg i teorien skulle ha opplevd, finner jeg meget usannsynlig.

Jeg har ihvertfall nøyaktig samme mål i cm på overarmer og midje som da jeg startet. Bruker både målebånd og vekt. Begge står på stedet hvil. Argh!

Å bytte ut en del karbs med proteiner er noe jeg arbeider med. :)

Mon tro om jeg ligger for høyt i kaloriinntaket?

Anonym poster: 77913bd100d7d1c0f8a8c53066cff71d

Skrevet

Jeg støtter meg til det supraspinatus sier, vil anta at det kan være noen variabler i tellingen samt- dersom du trener tung styrketrening flere ggr i uken- så kan tap av fett ha blitt erstattet av muskler.

Jeg har gått opp nesten 2,5kg i muskler på ca 3 mnd nå, veide i utg.punktet det samme som deg (men er høyere). Fettprosenten min har gått noe ned, totalvekten litt opp. Har ikke målt cm, men vil anta at jeg er litt smalere i midjen og litt bredere rundt sete, lår og armer- pga litt større muskelvolum.

Trener du noe cardio, intervaller?

AnonymBruker
Skrevet

Målene mine er som nevnt de samme, og jeg ser nøyaktig ut som før, så jeg tror nok ikke jeg har gått ned noe i fettprosent. Dessverre. :/

Trener ikke kardio da jeg sliter såpass med å bygge muskler i utgangspunktet at jeg ikke ønsker å gjøre noe som bidrar til å sinke denne prosessen. Sliter med i få i meg nok proteiner, så om jeg trener kardio i tillegg kommer jeg vel aldri til å klare å bygge opp noen muskler som helst?

Men går altså tur hver dag, en halvtimes tid eller mer, i raskt tempo. Blir anpusten og sliten, så kanskje dette kan sies å telle som kardio allikevel, jeg vet ikke..

Jeg har riktignok kun holdt på siden 7 april, så noen store forandringer forventer jeg selvsagt ikke enda, men hadde virkelig håpet på å gå ned litt i vekt/cm. Spesielt på armene og lårene, blir snart gal av de... :P

Ser ingen har kommentert kaloriinntaket her så jeg spør igjen: Burde jeg forsøke å redusere det litt? I gjennomsnitt har jeg ligget på litt over 1600 pr dag..

Skrevet

Å bytte ut en del karbs med proteiner er noe jeg arbeider med. :)

Mon tro om jeg ligger for høyt i kaloriinntaket?

De tallene indikerer ikke at du ligger for høyt (om de stemmer), men jeg ville skippet tellingen og kjørt et opplegg som dette her: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/

Eller du kan fortsette det du holder på med en stund til. Kan jo være det funker hvis du gir det mer tid.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan sliter du med å bygge muskler?

Å slanke seg og å bygge muskler samtidig, er to ting som i utgangspunktet veier mot hverandre. Det er vanskelig (umulig etter et visst punkt) å bygge muskler når man ligger i kcal-underskudd over tid. Dersom du primært ønsker ned i VEKT, så ville jeg hatt hovedfokus på cardio-trening og puttet inn et par økter med tung styrketrening i uken, fortrinnsvis for å oppretthlde muskelmassen. Så ville jeg heller trappet ned på cardio og opp på styrken når du har nådd matchvekt.

Dersom du ønsker å endre kroppssammensetningen din og ikke tenker så mye på antall kg ned, så er saken en annen.

AnonymBruker
Skrevet
De tallene indikerer ikke at du ligger for høyt (om de stemmer), men jeg ville skippet tellingen og kjørt et opplegg som dette her: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/ Eller du kan fortsette det du holder på med en stund til. Kan jo være det funker hvis du gir det mer tid.

Har vært innom lavkarbo tidligere og har sansen for filosofien om ren og naturlig mat. Forsøker å vri meg litt inn på noe slikt, men må innrømme at jeg er veldig glad i knekkebrød og poteter. Men skal prøve å kutte ned på det ihvertfall, selv om jeg nok ikke kommer til å bli noen ren lavkarber igjen. :)

Hvordan sliter du med å bygge muskler? Å slanke seg og å bygge muskler samtidig, er to ting som i utgangspunktet veier mot hverandre. Det er vanskelig (umulig etter et visst punkt) å bygge muskler når man ligger i kcal-underskudd over tid. Dersom du primært ønsker ned i VEKT, så ville jeg hatt hovedfokus på cardio-trening og puttet inn et par økter med tung styrketrening i uken, fortrinnsvis for å oppretthlde muskelmassen. Så ville jeg heller trappet ned på cardio og opp på styrken når du har nådd matchvekt. Dersom du ønsker å endre kroppssammensetningen din og ikke tenker så mye på antall kg ned, så er saken en annen.

Sliter i den forstand at jeg aldri har sett noen synlige resultater av treningen. Har forsøkt tidligere også, og holdt på med styrke i flere måneder før jeg mistet motet. Men mål, vekt og utseende har aldri forandret seg.

Jeg mistenker at jeg ikke får meg nok proteiner (?) Det ropes ihvertfall høyt om proteiner på hver eneste nettside jeg er innom om temaet. Men proteiner er dyrt, og krever tilberedning, så jeg vet ikke om det lar seg gjøre for min del å få i seg 1,5 g pr kroppsvekt, eller hva det nå er som er det ideelle.

Så ja.. kanskje jeg bare får satse på den klassiske slankegreia med jogging, og heller fokusere på å bevare det lille jeg har av muskler?

Er det egentlig mulig å bygge muskler med så lite som f.eks 1 gram protein pr. kg. kroppsvekt? (enkelte dager får jeg vel knapt nok i meg dette; men dette er dessverre en situasjon som for øyeblikket er økonomisk og tidsmessig for krevende å gjøre noe med) Tynnere armer og lår er hovedfokuset her, men oppstramming/bygge muskler er en god nr.2...

Gjest *kokos*
Skrevet

Prøv å få i deg mer proteiner fea vegetabilske kilder, som linser og kikerter. Det er billig, og smaker vanvittig godt med krydder. Let etter oppskrifter på nett, og kjøp tørrvarer. Bløtlegg om kvelden, og lag om ettermiddagen.

Skrevet

Du ligger jo forh. lavt i BMI - som det nevnes over så er det vanskelig å bygge muskler når du ligger på underskudd.

Så jeg ville heller gått litt høyere på kalorier - rett under 2000 feks. - pas på at du spiser godt med proteiner men ellers pass på at sammensetningen er bra, Ser ut som om du får i deg både grønnsaker og litt sunt fett. Kanskje mer sunt fett som i fisk ? (husker ikke i farta alt di spiste)

Litt usikker på om bacon er så bra så lenge du ikke er på noe lavkarbodiett.

Det er jo riktig at du ser på målene også og ikke bare vekt - så lenge målene ikke endrer seg må du prøve noe annet. Får du mer muskler bør også målene endre seg - den bør strammes opp litt.

Det er veldig mye info å hente på http://fitnessbloggen.no/

Gjest Nanne70
Skrevet

For det første, så er etpar uker veldig kort tid, og du kan egentlig ikke vente resultater så lenge du ikke kjører et mer konsekvent kostholdsregime, tror jeg. Proteiner får du i deg fra f.eks. cottage cheese, egg, kjøtt- og fiskepålegg og ellers alt av kjøtt, fugl og fisk, så det trenger ikke være verken spesielt dyrt eller kreve så mye tilberedning. Styrketrening kan jo ellers være så mangt, hvilken type styrke trener du?

AnonymBruker
Skrevet

Spør den dama her

Anonym poster: d6d8b34cb0e5ecb005b19b8e44f5c5f0

AnonymBruker
Skrevet

Med mine mål og livsstil er visst vedlikeholdsnivået mitt 2000 kalorier. Jeg må ha beregnet feil i kaloriene et eller annet sted, skulle jo definitivt ha gått ned litt etter ti dager med 400 kalorier i underskudd..

For det første, så er etpar uker veldig kort tid, og du kan egentlig ikke vente resultater så lenge du ikke kjører et mer konsekvent kostholdsregime, tror jeg. Proteiner får du i deg fra f.eks. cottage cheese, egg, kjøtt- og fiskepålegg og ellers alt av kjøtt, fugl og fisk, så det trenger ikke være verken spesielt dyrt eller kreve så mye tilberedning. Styrketrening kan jo ellers være så mangt, hvilken type styrke trener du?

Egg, kjøttpålegg og kjøtt spiser jeg allerede, men ikke nok. :) Får smøre meg med tålmodighet, og presse i meg litt mer kjøtt når det er tilgjengelig..

Trener styrke med vanlige, justerbare vekter, har et fast program med øvelser som utfall, militærpress, hip-thrust, markløft etc. Kjører som regel 3x8, på de fleste øvelsene. Trener ikke til failure, men på siste rep på siste sett hender det jeg sliter litt. Blir svett og anpusten osv, og ofte støl, så jeg tror det er tungt nok.

Spør den dama her

Anonym poster: d6d8b34cb0e5ecb005b19b8e44f5c5f0

Så.. nyttig? :P

Jeg aner ikke hvem den dama der er, så å spørre henne blir litt vanskelig. Synes forøvrig ikke mageruter er så fint på jenter, så jeg kunne ikke tenke meg å bli slik selv. Jeg hadde nok trappet ned en stund før fettprosenten gikk såpass lavt. Men for all del, godt gjort av henne, det er helt sikkert ikke lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...