Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen inne her som har lån i SPK?

Var det vanskelig å få lån? Jeg har tenkt å refinansiere lånet mitt og vil prøve SPK. Det er kun jeg i hustanden som har mulighet til å søke lån der.

Husstandens samlede inntekt er på 900 000 og annen gjeld er studelån på 150 000 kr.

Dersom du har lån i SPK? Hvor mye er husstandens samlede inntekt? Hvor mye i andre lån har du? Og hvor mye fikk du i lån i SPK?

Anonym poster: 1bcf8e6523485c9cab95a62588cbe476

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Makslånet i SPK er kr 1 700 00,-

Anonym poster: 410d3775ae356bd4402a9e9d43343226

AnonymBruker
Skrevet

Skrev feil, mente selvfølgelig kr 1 700 000,-

Skrevet

Som en annen sier, så er max lån i SPK 1,7 mill pr person. Det betyr at om to i husstanden kan få lån i SPK, så kan de søke om 1,7 mill hver.

I tillegg må lånet være innenfor 80%, altså du må ha betalt ned 20% av lånet, finansiert det med annet lån, evt hatt verdiøkning på boligen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har SPK på deler av lånet. Andre delen av lånet har vi i en annen bank. Vi eier mesteparten av huset/leiligheten selv, men de var veldig nøye med at de skulle være de første som fikk pengene sine ved salg. Den andre banken vår måtte godta å være nr 2 ved salg.

Vi opplevde det ikke som vanskelig å få lån der, men det var, ja hva skal jeg si, mer tungvint en andre banker. Men hva gjør man ikke for så lav rente:)

Det lånet er en fryd å betale. Mye avdrag og lite renter hver måned.

Skrevet

Vi fikk nylig refinasiert boliglånet til SPK, min samboer jobber i staten.

Betalte inn ca 50 000 ekstra på lånet bare for å komme oss under 80% på leiligheten vi kjøpte for et drøyt år siden med 90% lån. Var ikke noe problem for oss å få lån der, men det skyldes at vi ikke har så stort boliglån. Etter hva jeg har lest på nettet er (eller var, jeg vet ikke om det er status) det kun mulig å låne inntil 3x inntekt til den som er statsansatt. Var i alle fall mange som klaget over at de ikke fikk så mye lån de ønsket (mindre enn 1,7 mill) fordi inntekten var for lav. De ser visst på samboer/ektefelle også, men legger det ikke til grunn for lånebeløpet. Men dette kan ha endret seg, må tas med en klype salt.

Må jo bare søke for å finne ut hvor mye du kan få :)

Hvis du får må dere huske at hvis dere begge betaler 50% på lånet hver måned, og det kun er du som står som lånetager (kan ikke ha medlånetager) så bør dere gjøre så han betaler litt mindre enn deg hver måned, tilsvarende 28% skattefradrag på hans rentehalvdel. Dette kan nemlig ikke fikses i selvangivelsen når ikke begge står på lånet. Og det kan (med tanke på evt brudd f.eks) være dumt at du skylder han penger året etter.

Gjest Cevita
Skrevet

Jeg har også akkurat fått refinansiert mitt boliglån i statens pensjonskasse. Kjøpte enebolig for snart et år siden. Tok opp lån i DNB på 1,3 millioner, og siden verditaksten på huset var 1,6 millioner så var det piece of cake å få flyttet det over i statens pensjonskasse.

Men: ting tar tid! Jeg søkte i november om å få lån, de brukte rundt 20 uker på å behandle søknaden, og så 8 uker til alt av papirarbeid, tinglysing og utbetaling av lån, så 15 mai betaler jeg mitt første avdrag til statens pensjonskasse.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også lån i SPK. (Jeg er medlem.)

Det er litt styr med papirene de trenger, men når man først har det i orden, går det lekende lett. Vi eier en utleieleilighet også, hvor leieinntekt og kontrakt måtte dokumenteres, foruten at vi måtte ha verdivurdering på bolig, men det fikk vi gratis av en megler i byen. Også er det andre papirer som ligning og lønnsslipper.

Vi lånte maks beløp (1,7), og vi har også annet lån i vanlig bank. Litt lang behandlingstid, men utenom det, var det egentlig veldig enkelt og greit.

Anonym poster: 4a8c139f3f3e76d0c45d3dcc502eb3cb

Gjest Celiah
Skrevet (endret)

Interessant tråd, dette er en løsning vi vurderer. Jeg jobber både privat og i staten, er innleid som konsulent i staten.

Hvordan løses dette rent praktisk? Ser at en bruker over skriver at SPK krever å få førsterett på pant, er det vanskelig å få en annen bank til å godta det på min samboers del av lånet?

Jeg har egenkapital tilsvarende 15 prosent, men har kjøpt ny bolig, så verdistigningen når vi flytter inn vil gjøre at jeg oppfyller kravet om egenkapital på 20 prosent (alternativt må jeg låne av foreldre.

Det nevnes at papirarbeidet er krevende, og at det tar tid å få svar. Noen som vil utdype hva det betyr? :)

Endret av Celiah
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også akkurat fått refinansiert mitt boliglån i statens pensjonskasse. Kjøpte enebolig for snart et år siden. Tok opp lån i DNB på 1,3 millioner, og siden verditaksten på huset var 1,6 millioner så var det piece of cake å få flyttet det over i statens pensjonskasse.

Men: ting tar tid! Jeg søkte i november om å få lån, de brukte rundt 20 uker på å behandle søknaden, og så 8 uker til alt av papirarbeid, tinglysing og utbetaling av lån, så 15 mai betaler jeg mitt første avdrag til statens pensjonskasse.

Oi! Det gikk tregt. Vi søkte også i november, men i 20011. Vi betalte vårt første avdrag i februar 2012.

AnonymBruker
Skrevet

Interessant tråd, dette er en løsning vi vurderer. Jeg jobber i staten, det gjør også samboeren min, men han er ikke ferdig utdannet enda, så det er bare deltidsjobb. Regner derfor med at det er bare jeg som kan få lån i SPK?

Hvordan løses dette rent praktisk? Ser at en bruker over skriver at SPK krever å få førsterett på pant, er det vanskelig å få en annen bank til å godta det på min samboers del av lånet?

Jeg har egenkapital tilsvarende 15 prosent, men har kjøpt ny bolig, så verdistigningen når vi flytter inn vil gjøre at jeg oppfyller kravet om egenkapital på 20 prosent (alternativt må jeg låne av foreldre.) Jeg har inntekt på 580.000, til sammen tjener vi ca. 800.000 (ettersom han fremdeles er under utdannelse).

Det nevnes at papirarbeidet er krevende, og at det tar tid å få svar. Noen som vil utdype hva det betyr? :)

Det er vel mer at man samler inn all info (som noen over her har nevnt hva er) og sender inn. Du vil få en sjekkliste på hva de trenger og så sender du det inn når du har fått gjort det de ber om. Så vil du få beskjed om det går i orden og da sender de deg lånepapirene og du må skrive under. Så sender du papirene underskrevet tilbake.

Vi har hatt 2 forskjellige banker som har godtatt å være nr 2 når det gjelder pant i boligen. Det må kanskje nevnes at vi eier over 80% selv så vi har stor sikkerhet. Er usikker på hvor "vanskelig" bankene er på dette området da vi ikke er helt i samme situasjon som dere.

Gjest Cevita
Skrevet

Oi! Det gikk tregt. Vi søkte også i november, men i 20011. Vi betalte vårt første avdrag i februar 2012.

Veit! Det var visst veldig stor pågang da vi søkte! Det står jo inne på statens pensjonskasses sider hvor lang behandlingstid det er ca, tror det var rundt 20 uker når vi søkte, men nå er den visst "nede" i 6 uker :P

AnonymBruker
Skrevet

Mente selvfølge 2011. Blir skrivefeil når man skriver på natta :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...