Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd seks måneder uten hell. Alt er bra med meg, jeg har regelmessige sykluser og eggløsning hver måned. Men samboeren min tok nettopp en sædanalyse som vi fikk svaret på i dag, det kom i posten.

Og jeg tror svaret er ganske nedslående, selv om det ikke står noen utfyllende kommentar. 20,3 mill sædceller totalt, men motilitet (bevegelige celler) er bare på 23% (skal visst ideelt være over 50%). rask motilitet er 11%, moderat motilitet 12%, og progressiv motilitet 7%, om det sier noen noe.

Det står at dette er "borderline funn", og at han må komme tilbake om 2-3 mnd. Hva betyr alt dette? Må vi ha kunstig befruktning for at dette skal gå? Bør vi fortsette å prøve, eller øker faren for feil ved fosteret?

Nå har jeg også lest flere artikler om at lav sædkvalitet øker sjansen for spontanabort og genitiske sykdommer. Jeg er skikkelig redd, og håper noen kan komme med noen svar!

Anonym poster: 64df986fd8a6e3834669b54b4e82f1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da spiser han sunt, slutter evt å røyke, drikke etc, spiser sink og selen og annet som er godt, eller i det minste sies å være godt, for sædkvaliteten og tar en ny prøve.

Sædkvalitet kan variere veldig, såpass veldig at det bare kan gå måneder mellom gode og mindre gode prøver, og selvdsagt omvendt.

I mellomtiden kan dere fortsette å prøve som normalt.

Fortsetter resultatene å være nedslående, og AIH ikke er et alternativ, kan IVF/ICSI være veien å gå.

Skrevet

Les artikler på nett om å få god sædkvalitet. Det sies b.la at menn ikke bør gå med trange boksere og bukser og ikke ta for varme bad eller ha setevarme høyt på, eller pc i fanget. La han ta vitaminer og spise sundt frem mot neste test. Det kan påvirke.

AnonymBruker
Skrevet

forsett å prøv å få barn, får dere ikke til det, så får dere ikke til det. det går faktisk an å leve et lykklig liv som barnløs, og en ting,.hvertfall ikke dra til danmark

Anonym poster: 255a31a53e8494c1c47a7b32810c701e

• Liker 2
Gjest vilma2000
Skrevet

forsett å prøv å få barn, får dere ikke til det, så får dere ikke til det. det går faktisk an å leve et lykklig liv som barnløs, og en ting,.hvertfall ikke dra til danmark

Hvorfor "hvertfall ikke dra til danmark"?

Skrevet (endret)

Den prøven alene betyr prøverør.

Men sædkvalitet kan variere over tid, man kan ikke konkludere før man har tatt 2-3 prøver.

Dersom mannen ikke gjør alvorlige feil. Som røking (værsting over alle værstinger), mye alkohol, varme bad eller ensidig/usunnt kosthold, vil tiltak for å heve sædkvaliteten ha liten effekt.

Edit - ut i fra det du sier er rask motilitet og antall den største utfordringen. Det alene gjør dere til gode kandidater for prøverør. Imidlertid er det mange tall du ikke skriver noe om, blant annet viskositet, dna feil, hode/hale feil, som kan være avgjørende for hvor lett man kan bli gravid ved assistert befruktning.

Endret av Athene
Skrevet

Noe av det dummeste jeg har hørt! Tenk -med enkle metoder i dag er det stor sannsynlighet for at man bli gravid .. Og nei, det er ikke alle som klarer å leve lykkelige liv uten barn!

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Nå skal de sies at det finnes andre måter å blir gravid på enn å dra til Danmark dersom det ikke går på egenhånd.

Denne tråden er postet i "prøverer og ufrivillige barnløse". Hvis alt er så "pytt pytt" som instillingen din tiliser, hva leser du her inne for?

Til TS:

Alt håp er ikke ute. VI har klart å bli gravid, og mannen min har INGEN sædceller når han ejakulerer. Men det finnes metoder som kan hjelpe dere til et barn eller flere. Ikke gi opp.

AnonymBruker
Skrevet

Litt overrasket over at du spør om dette på KG istedenfor å spørre helsepersonell.

Anonym poster: d9f19fec34143a450b1afbd7175f88d5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor "hvertfall ikke dra til danmark"?

pågrunn av ungen som aldri får møtt sin far. for mange betyr nemlig gener mye.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal de sies at det finnes andre måter å blir gravid på enn å dra til Danmark dersom det ikke går på egenhånd.

Denne tråden er postet i "prøverer og ufrivillige barnløse". Hvis alt er så "pytt pytt" som instillingen din tiliser, hva leser du her inne for

pleier nok aldri å lese innpå er, klikket feil, skulle egentlig klikke på gravidtråden, men det la ikke jeg merke til før før mitt første innlegg var skrevet

Gjest Londra
Skrevet

Litt overrasket over at du spør om dette på KG istedenfor å spørre helsepersonell.

Anonym poster: d9f19fec34143a450b1afbd7175f88d5

Fordi helsepersonell har ulik og lite kunnskap om hvordan få spermkvaliteten bedre.

Det finnes endel mannen din kan ta for å få opp kvaliteten. Det beste er å bestille fra det store utland, gjerne fra UK for da kan det ikke bli tatt fra deg i tollen.

Om du er interessert, send meg en pm så skal jeg hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...