Gå til innhold

Rettigheter ved muntlig avtale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Saken er slik at jeg har en billett til et arrangement og har blitt enig med en venn om at han skal kjøpe den. Vi har vært enige i en måned cirka.

Men han har fortsatt ikke fått tak i penger, og for å være ærlig, så tviler jeg på at han han noen gang gjør det... Det er for sent å forsøke å finne en annen som vil kjøpe billetten min, men jeg prøver jo.

Arrangementet finner nemlig sted i morgen, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om at han ikke vil ha billetten enda. Jeg har ikke gitt den til ham foreløpig, siden jeg helst vil ha pengene først, men jeg ser jo at det ikke skjer.

Hvis han likevel i morgen skulle ombestemme seg, har jeg noen rettigheter? Vi har tatt hverandre i hånden på det og blitt enige om pris. Jeg har mast litt om pengene, men da blir han bare sint og sier "Stol på meg! Du får pengene når jeg får tak i dem. Jeg skal ha billetten din, ta det med ro."

På grunn av dette har jeg da ikke forsøkt å finne en annen som vil kjøpe den.

Har jeg nå rett til å kreve pengene? Hva om han ikke betaler/avlyser?

Anonym poster: ebaecdffa0823ce64620969031ba9565

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du anmelder ham, så kommer du neppe noen vei om han nekter.

Skrevet

Du kan jo skrive at du har en billett til salgs på veggen til facebook-eventet til arrangementet? Jeg fikk solgt mine billetter til en konsert på under et døgn. Forutsett at det er utsolgt, selvfølgelig.

Skrevet (endret)

Betalingsproblemer er som regel ikke en gyldig grunn for å ikke holde en avtale. Dere har jo helt klart det, en avtale. For at han skal få bruk av billetten må jo han hente den hos deg før konserten, men om man ikke tar initiativ til det og du ikke har gjort deg utilgjengelig/ vanskelig å få tak i, så er ikke det din feil. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Du har krav på pengene, han har krav på billetten. Når dere har inngått en avtale så blir du jo samtidig avskåret fra å selge den til noen andre, så du går jo på et tap om han ikke betaler. Du har rett på beløpet, og kan om nødvendig ta rettslige steg for å få tak i det.

Endret av Miah
Gjest Eurodice
Skrevet

Betalingsproblemer er som regel ikke en gyldig grunn for å ikke holde en avtale. Dere har jo helt klart det, en avtale. For at han skal få bruk av billetten må jo han hente den hos deg før konserten, men om man ikke tar initiativ til det og du ikke har gjort deg utilgjengelig/ vanskelig å få tak i, så er ikke det din feil. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Du har krav på pengene, han har krav på billetten. Når dere har inngått en avtale så blir du jo samtidig avskåret fra å selge den til noen andre, så du går jo på et tap om han ikke betaler. Du har rett på beløpet, og kan om nødvendig ta rettslige steg for å få tak i det.

Til den uthevede setningen: Dette har du selvfølgelig rett i, men om det ikke finnes vitner, kan man se langt etter pengene. Å anmelde et slikt forhold er nytteløst. Hvordan mener du det skulle bedre på situasjonen? Uten skriftlig dokumentasjon eller vitner kommer man ingen vei. Men vi får håpe for TS' skyld at vennen holder ord og betaler henne.

• Liker 3
Gjest LogLady
Skrevet (endret)

-

Endret av LogLady
Gjest Blondie65
Skrevet

Mitt forslag er at du sender han en tekstmelding eller en e-post der du ber han bekrefte eller avkrefte at han skal ha billetten i kveld.

Ring han gjerne rett før du sender e-posten og be han svare på den.

Bekrefter han at han skal ha den så har du skaffet deg dokumentasjonen du trenger. Du man jo også si til han at intet svar = skal ikke ha den og ergo vil den bli forsøkt solgt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Fikk utrolig nok solgt billetten til en annen person, så nå er det vel egentlig jeg som har brutt avtalen? Han lovet meg å ha pengene innen 17., men heller ikke da hadde han dem. Jeg vet også at han skylder en felles venn en god del penger (til å være fattige studenter som vi er :P)

Han lagde heldigvis ikke noe stort nummer ut av det.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Fikk utrolig nok solgt billetten til en annen person, så nå er det vel egentlig jeg som har brutt avtalen? Han lovet meg å ha pengene innen 17., men heller ikke da hadde han dem. Jeg vet også at han skylder en felles venn en god del penger (til å være fattige studenter som vi er :P)

Han lagde heldigvis ikke noe stort nummer ut av det.

Så bra at det ordnet seg. Jeg tenker vennen din var flau :).

Skrevet

Neste gang du havner i en lignende situasjon, sørg for å ha bevis på det som skjer - SMS, e-post, twitter eller facebook melding, osv. Da blir det lettere for deg å kreve avtalen oppfylt.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men ikke alltid! For det er forskjell mellom rettslig bindende avtaler og vanlige, som ikke binder på samme måte.

Sørg for klare tilbud og aksept, bli enig om pris og når billetten skal leveres. Det skal mye til for at den som vil kjøpe billetten trekker seg fra avtalen, særlig når det blir økonomiske konsekvenser for deg som selger (du ikke får solgt til en annen i mellomtiden).

Gjest Blondie65
Skrevet

Neste gang du havner i en lignende situasjon, sørg for å ha bevis på det som skjer - SMS, e-post, twitter eller facebook melding, osv. Da blir det lettere for deg å kreve avtalen oppfylt.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men ikke alltid! For det er forskjell mellom rettslig bindende avtaler og vanlige, som ikke binder på samme måte.

Sørg for klare tilbud og aksept, bli enig om pris og når billetten skal leveres. Det skal mye til for at den som vil kjøpe billetten trekker seg fra avtalen, særlig når det blir økonomiske konsekvenser for deg som selger (du ikke får solgt til en annen i mellomtiden).

Alle avtaler som er inngått mellom to parter er rettslig bindende - det eneste unntaket er hvis innholdet i avtalen er i strid med norsk lov eller om den ene part i avtalen er umyndig. Avtalenes form - muntlig eller skriftlig - har kun noe å si for bevisførsel: hva er avtalt.

Avtaler mellom venner har en tendens til å være muntlige - det blir jo viktig da å sette en tidsfrist for innfrielse / opphør av avtale. Jeg har f.eks ofte fått venner av meg til å kjøpe konsertbilletter for meg. Det er da en selvfølge at oppgjør for billetten skjer omgående - og i allefall i god tid før konserten. Jeg kan ikke forvente at billetten er tilgjengelig for meg før den er betalt. Har jeg problemer med betalingen så fritar det faktisk mine venner fra å overlevere billetten til meg. En slik avtale har vi aldri signert - den følger av lovverket. Velger jeg å ikke gå på konserten fritar det meg heller ikke fra å betale for billetten for jeg kan da virkelig ikke for ramme alvor forvente at vennene mine skal selge en billett jeg har bestilt. At det er den beste løsningen for dem å selge da det vil garantere for deres inntekt fritar ikke meg for betaling.

Skrevet (endret)

Alle avtaler som er inngått mellom to parter er rettslig bindende - det eneste unntaket er hvis innholdet i avtalen er i strid med norsk lov eller om den ene part i avtalen er umyndig. Avtalenes form - muntlig eller skriftlig - har kun noe å si for bevisførsel: hva er avtalt.

Avtaler mellom venner har en tendens til å være muntlige - det blir jo viktig da å sette en tidsfrist for innfrielse / opphør av avtale. Jeg har f.eks ofte fått venner av meg til å kjøpe konsertbilletter for meg. Det er da en selvfølge at oppgjør for billetten skjer omgående - og i allefall i god tid før konserten. Jeg kan ikke forvente at billetten er tilgjengelig for meg før den er betalt. Har jeg problemer med betalingen så fritar det faktisk mine venner fra å overlevere billetten til meg. En slik avtale har vi aldri signert - den følger av lovverket. Velger jeg å ikke gå på konserten fritar det meg heller ikke fra å betale for billetten for jeg kan da virkelig ikke for ramme alvor forvente at vennene mine skal selge en billett jeg har bestilt. At det er den beste løsningen for dem å selge da det vil garantere for deres inntekt fritar ikke meg for betaling.

Det er ikke sant at alle avtaler mellom 2 parter er rettslig bindene. :) Jeg anbefaler deg å lese litt om det, så ser du når en avtale ikke er rettslig bindende. Det er bare rettslig bindende avtaler man kan gå til domstolen og gjøre noe med.

Du kan ikke gå til retten å kreve erstatning fra kjæresten din at han ikke dukket opp da dere hadde avtalt en møte. :)

http://www.firma.no/article.asp?w=10810464&x=14009 Her kan du lese litt om avtaler.

De fleste inngår avtaler hver dag. Dette gjelder både for den private som den offentlige sektor, fra enkeltpersoners kjøp av bolig, mat og utstyr, til bedrifters avtaler om entrepriser til mange millioner. Ikke alle avtaler som inngås er rettslig bindende. En rettslig bindende avtale foreligger først når to eller flere personer er enige om å stifte eller endre et rettsforhold mellom dem.

Endret av Drizzt
Gjest Blondie65
Skrevet

Ok Drizzt - her var jeg nok for upresis. Det må selvsagt foreligge en avtale innenfor et rettsforholdsnområde,

Det jeg mente var selvsagt at man ikke kan hevde seg som ikke rettslig bundet av en avtala bare fordi avtalen er inngått muntlig.

Skrevet

Ok Drizzt - her var jeg nok for upresis. Det må selvsagt foreligge en avtale innenfor et rettsforholdsnområde,

Det jeg mente var selvsagt at man ikke kan hevde seg som ikke rettslig bundet av en avtala bare fordi avtalen er inngått muntlig.

Da er vi enige. Men man må huske at selv om man har inngått en muntlig avtale, betyr ikke det at man alltid er rettslig bundet. Utgangspunktet er at muntlige avtaler binder på lik linje med skriftlige (formfrihetsprinsippet), men man må nok være enig om det vesentlige for at avtalen skal være bindende. Pris, leveringstidspunkt, osv ... Hvis jeg ikke husker feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...