Gå til innhold

Jeg kan ikke jogge. Jeg får leverhogg med en gang!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonym poster: a7508c8ac2480012bcbb95a1907024ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å løpe mer enn 3-4 min, så får jeg leverhogg. Det er vondt! Det skjer hver gang jeg prøver å jogge litt.

What to do?

Anonym poster: 5b5e2ef87cc6fcbc9d63997603119b23

Skrevet

Mener du det som de fleste kaller "hold", altså vondt et eller annet sted i mageregionen? Jeg fikk det litt ymse plasser da jeg drev med jogging, av og til tilsynelatende omtrent der hvor leveren ligger. Det fins mange gode og dårlige råd mot dette, det med å holde en stein hardt i handa har jeg liten tro på, det gir nok mest placeboeffekt.

Min erfaring var at hvis det var kort tid siden jeg hadde spist fikk jeg lett hold. På en joggetur på 12-13 km kunne jeg slite med hold og måtte løpe litt saktere enn formen tilsa den første halvdelen, på den andre halvdelen gikk det greit.

Jeg fant aldri noen god løsning på problemet, det er en av grunnene til at jeg har gått over til sykling som treningsform. Man må selvsagt holde på lenger for å få samme treningseffekt som en joggetur på 40-50 minutter. På den annen side får jeg aldri hold, sjansene for belastningsskader er mye mindre, og siden jeg sykler mye lengre distanser enn jeg jogget kan jeg variere rutene mye mer.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å jogge på morgenen før du har spist og drukket, pass på å være godt hydrert dagen før og ikke ta i altfor mye. :) Det funker på meg.

Anonym poster: 3eec7207c598a15f40eefdd79e46aa00

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg har også det de første gangene etter en pause fra joggingen. Det kommer seg etter et par løpeturer og nå kjenner jeg ingenting.

Kanskje du bare må prøve et par ganger til det kan jo være det går over?

Skrevet

Leverhogg faktisk, aldri hørt det uttrykket før:P

Anyways, da jeg først starte å jogge var jeg også forferdelig plaget med hold/sting i siden, men det gav seg litt etter litt etterhvert som formen ble bedre:P Men pass på å ikke spis eller drikk for mye før du skal ut å løpe. Men om det blir for vondt, så er det jo bare å stoppe og gå det av deg og så prøve på nytt:)

Skrevet

Jeg er også plaget av dette, i den grad at jeg ikke løper lenger. Det finnes to typer hold: Den du kan løpe med, og delvis løpe av deg hvis du tar det litt mer med ro. Og den som gjorde at jeg har sluttet med løping, nemlig intens hold som kjennes ut som noen river opp siden på deg, og som ikke gir seg før du stopper. Helt. Uansett hvor god form jeg er i, og hva jeg gjør eller ikke gjør, får jeg denne type hold, som regel etter ca. 6 km (30-35 min).

Som Wiggins har jeg gått over til andre typer kondisjonstrening, jeg går raskt, sykler eller ror. Motbakkeintervall går også fint.

Skrevet

Leverhogg faktisk, aldri hørt det uttrykket før:P

Anyways, da jeg først starte å jogge var jeg også forferdelig plaget med hold/sting i siden, men det gav seg litt etter litt etterhvert som formen ble bedre:P Men pass på å ikke spis eller drikk for mye før du skal ut å løpe. Men om det blir for vondt, så er det jo bare å stoppe og gå det av deg og så prøve på nytt:)

Hvorvidt man får hold i siden har ingenting å gjøre med hvor god form man er i. På mitt beste som løper løp jeg halvmaraton på 1:33, det er ganske raskt, men jeg slet allikevel med hold på nesten hver eneste treningstur. Den viktigste faktoren var hvor lenge siden det var jeg hadde spist. På en så lang distanse som halvmaraton bør det helst ikke være alt for lenge siden, på den annen side fikk jeg hold hvis det var for kort tid siden. Jeg prøvde ut forskjellige varianter med hvor mye jeg spiste og hvor lenge jeg ventet, men det var sjelden jeg hadde en treningstur uten hold.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til sykling.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg fikk det oftere da jeg jogget sporadisk enn da jeg begynte å løpe jevnt. Om det har med form å gjøre vet jeg ikke, men har aldri hold lenger nå. Kun om jeg løper rett etter et stort måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...