Gå til innhold

Hvordan er det å ha katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss en katt. Men aner ikke hvordan det er. Kjenner heller ingen som har katt så da spørr jeg her.

Hvordan er det å ha katt? Er det mye arbeid? Hvordan er det med stell av katten? Vi har også en liten jente på 7 mnd så vet ikke helt om det er best å vente til hun blir eldre eller om det er like greit nå som hun er liten så hun blir vant med det. Er det veldig mye opplæring hvis vi skaffer oss en kattunge eller er det best å adoptere en som allerede er voksen?

Det er forresten en katt som kan være ute og inne vi vurderer. Ikke bare innekatt. Og om de røyter? Er det ulike typer raser som er mer barnevennlige?

Ja som dere kanskje skjønner så har jeg ikke så mye peiling. Så hvis noen av dere katteeiere har lyst å fortelle litt om hvordan det er så hadde jeg satt kjempe stor pris på det.

Anonym poster: 0820afa950ddca54a50bc8298b8a4e93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en katt som de kanskje ikke er direkte mye arbeid med, men den er veldig selskapssyk og krever mye oppmerksomhet, og kan fint å varsle fra hvis han føler han ikke får nok oppmerksomhet :P

Stort sett superkoselig og denne røyter overraskende lite. Finnes vel enkelte rasekatter som røyter mindre enn andre, men da koster de også.

Etter å ha sett hvor voldsomt unger behandler spesielt katter så vet jeg ikke om jeg hadde turt å ha en samtidig som en liten unge :P

Fordelen med en katteunge er jo at du får lært den opp fra starten av hva som er ok og ikke ok, selv om det ikke alltid virker å bety så mye etter du har gått ut døra.. :P Katter som blir flyttet i voksen alder har jeg også sett eksempler som blir mer usikker og kanskje har fler "nykker". Men akkurat det området er ikke jeg noe ekspert på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker det! Hun er babyen min. Det eneste negative er at hun skal ut og inn i ett, også på natta. Og at det er dyrt og grusomt å ha henne på kennel når vi er på lengre ferier.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvordan er det å bli eid av en katt :fnise: det burde det stått i headeren.

Katter er kule. Helt herlige dyr, som gir deg en finger om du ber de slutte med noen. Som f.eks å jakte tærne dine klokka grytidlig om morgene, eller dytte ting ned fra bord og hyller. De bryr seg ikke om du sier nei og fy. Vil de leke da, så gjør de det. Og så bestemmer de når mennesket skal kose på de og gi de mat. De er flinke til å si i fra.

Men så utrolig mye glede det er i pusekatter. Og de er enkle å ha. Bare man passer på at sanda er ren, vannet rent, mate god og fanget varmt. Og at de har gode soveplasser. Har du barn, så er det veldig greit å lage en hylle ganske høyt oppe, som katten kan bruke. Her kommer ingen barn til og katten har sitt friområde. Det finnes fine katteemøbler, som går nesten opp til taket. De liker å se ned på oss :fnise:

Det viktigste er å holde den innendør frem til den er kastrert og så slippe ut gradvis under oppsyn.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke spesielt vanskelige. Går ut på morgenen, kommer hjem på kvelden..hvis de ikke har blitt påkjørt.

Er egentlig som å ha en guttetenåring i hus.. minus påkjørt-delen. De kommer også bare innom om de vil ha mat og henge litt, ellers er de på farten hele tiden og jager mus.

Anonym poster: 785b41072dc194358188f221d392a888

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Katt er lett! Sammenlignet med hund.

Men:

Den burde være forsikret

Kastrert

Chippet

Vaksinert

Du må ta tannstein om det er nødvendig

Den må få kvalitetsfôr, ikke friskies hele året f. eks.

osv. Det er ansvar.

Anonym poster: 86769f7611643daf0fe8c460bafda0f0

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Katt er.... nærhet. Varme. Fandenivodske påfunn. Sylskarpe klør som synker inn i en tå. Myk kropp som kommer stille og krever kos, nå!

Katt er himmelvid lykke og uendelig sorg. Et vennskap som er uslitelig, som setter uendelige spor i sjelen din.

Du betaler dyrt når dagen kommer. Betaler med ren, blodrød smerte... men betaler prisen med vitende og vilje, - fordi det du deler og får er... ubetalelig.

Hvordan er det å bli eid av en katt....

• Liker 9
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nå skal jeg først nevne alle de "kjipe" tingene med å ha katt:

1. Dere må alltid skaffe kattepass. Du må alltid være forberedt på å dra tidlig hjem om det skjer noe med kattepasseren. Du må være forberedt på å avlyse ferier om du ikke finner kattepass.

2. Katten bestemmer hvordan dere skal bo. Om dere er på leiemarkedet med katt kan dere risikere å gå glipp av en flott leilighet fordi huseier ikke tillater dyr. Katter passer heller ikke inn i et bysentrum eller rett ved en hovedvei, så dere må ta hensyn til slikt om dere skal flytte.

3. Kattemat, veterinærutgifter, sterilisering, chipping, vaksinasjon osv koster faktisk en del penger. Det er veldig viktig å ha penger i bakhånd i tilfelle katten blir påkjørt og trenger akutt medisinsk behandling, noe som ofte blir DYRT!

Eksempel: et vanlig rønkenbilde av en katt kan koste fra 1000 kroner og oppover. Medisiner, operasjoner osv koster mye mer.

Hvis du tror dere takler det ansvaret er det daglige ansvaret bare hyggelig og fint! Katter krever ikke mye i det daglige: vann, mat, kos, aktivisering. De fleste katter børster du litt innimellom, that´s it. De er ekstremt flotte selskapsdyr, dere kommer til å le dere fillete av rare ting den gjør. Dere kommer til å bli sjarmert når h*n kommer og legger seg på fanget og maler. Dere kommer til å bli glade hver gang pus møter dere i døra etter arbeidsdag! Katter anbefales også til småbarnsfamilier, så dette skal du ikke være redd for :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en utekatt, og han er veldig grei å håndtere. De andre brukerne ovenfor har oppsummert livet som katteeier veldig bra. Det fine med katter er at de kommer og går som de vil. Det eneste kjipe jeg har opplevd med min katt (bortsett fra diverse rampestreker) var da han ble påkjørt. Heldigvis gikk det bra, men det ble dyrt som fy! Uansett var det verdt utgiftene, for han er som et barn for meg. Hos dyrelegen kan man få kjøpt spesialfôr, noe jeg vil anbefale. Saltinnholdet i vanlig kattemat er altfor høyt. Katter er chille dyr - men som andre har nevnt; det er katten som eier deg, og ikke du som eier katten. Jeg tror ungen din vil få stor glede av å vokse opp med en katt. Det gjorde jeg - men dersom ungen din begynner å lugge katta, kan du nok forvente at hun får smake samme medisin tilbake - så vær forsiktig.

AnonymBruker
Skrevet

ser det er veldig mange som sier at katten MÅ være chippet, forsikret og MÅ ha kvalitetfor osv.

og at det er utroolig mye ansvar.

jeg har hatt flere katter i løpet av mitt liv, og jeg syns ikke det var særlig slitsomt eller krevende.

de har vært koslige, de har sjeldent gjort noe de ikke skulle. gjorde de noe de ikke fikk lov til, så sa vi i fra med en gang. det er veldig viktig å si fra til katten med en gang , og ikke 5 minutter etterpå.

og våre katter har aldri fått kvalitetsfor, de har alltid fått for fra matbutikk, og de har aldri hatt det fælt. de har levd lenge, og de har vært fornøyde.

de har heller ikke vært forsikret eller chippet. men det er fordi vi alltid har bodd på landet, altså, lite folk. og de har heller ikke blitt påkjørt. greit, små unger KAN finne på å klipe katten litt hardt når de skal kose med den, fordi de ikke skjønner at katten kan få vondt. Men det er ikke verre enn å ta katten fra ungen, og si fra til ungen at hun/han må være snill mot katten.

som andre har sagt her, så er det foresten katten som eier du/dere, og ikke omvendt. det er katten som kommer til å være sjefen :)

men de er veldig koslige dyr, lette å bli glad i. og de er heller ikke spesielt krevende, siden de for det meste lever sitt eget liv.

et tips da, hvis den går på do inne, er å dytte ansiktet ned i driten/pisset, så den lærer at sånt skal den ikke gjøre. men sånt må man gjøre med en gang den har gjort det, og ikke om du finner det ett par timer etterpå.

Anonym poster: 95f22e60643ccf034825f403c570a5e9

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

*snip*

de har heller ikke vært forsikret eller chippet. men det er fordi vi alltid har bodd på landet, altså, lite folk. og de har heller ikke blitt påkjørt.

*snip*

Da har du vært heldig, og som du sier så bor du på landet. Når du bor i litt mer befolka strøk så er det rett og slett uansvarlig å ikke ha chip. En chip forhindrer ikke påkjørsel, men det er ufattelig viktig om katten blir påkjørt og vetrinæren må ringe for å ha godkjennelse til operasjon: hvis ikke de får tak i eieren blir katten avlivet og eieren får aldri vite hvor pus ble av.

Angående kommentaren din om kattefor er jeg (og mange forskere!) enig med deg. Man trenger ikke kjøpe dyrt for, så lenge man passer på at maten inneholder kjøtt og at den ikke har for mye salt. Det er en regel som sier billig tørrfor, ordentlig våtfor. Våtfor trenger man ikke kjøpe på boks: de kan bare få litt av fisken fra middagen eller en boks tunfisk. Enkelt nok :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, min katt klatret opp i en lyktestolpet og måtte avlives.

Jeg bor også på landet.

Anonym poster: 86769f7611643daf0fe8c460bafda0f0

Gjest Spiderpig
Skrevet (endret)

*snip*

et tips da, hvis den går på do inne, er å dytte ansiktet ned i driten/pisset, så den lærer at sånt skal den ikke gjøre. men sånt må man gjøre med en gang den har gjort det, og ikke om du finner det ett par timer etterpå.

Det er vel en av de mest elendige og mest urettferdige tipsene jeg vet om. Det er direkte ondskapsfullt, katter er veldig renslige dyr. En kattunge er en baby og den vet ikke hvor den skal på do hvis den ikke har blitt lært dette. Det lærer du ikke ved å trykke ansiktet ned i avføringen dens. Du kan også risikere at pus gjemmer seg når den må på do fordi den er redd for å gå på do i nærheten av deg. Så plutselig pisser den i klesskapet og driter i sofaen.

Endret av Spiderpig
  • Liker 18
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er vel en av de mest elendige og mest urettferdige tipsene jeg vet om. Det er direkte ondskapsfullt, katter er veldig renslige dyr. En kattunge er en baby og den vet ikke hvor den skal på do hvis den ikke har blitt lært dette. Det lærer du ikke ved å trykke ansiktet ned i avføringen dens. Du kan også risikere at pus gjemmer seg når den må på do fordi den er redd for å gå på do i nærheten av deg. Så plutselig pisser den i klesskapet og driter i sofaen.

Kjempebra svar. Det riktige å gjøre når en katt gjør fra seg på uønsket sted er å putte avføringen dit den skal: i kattekassen.

Katter har god luktesans og naturlig "grave ned"-instinkt, og vil derfor legge to og to sammen. Om katten likevel ikke vil gå på do i kassa er det mulig den er syk/ikke liker doens plassering eller utforming.

Sikkert kjekt for TS å vite(?) :)

• Liker 10
Gjest January
Skrevet (endret)

Enig, det var idiotisk tips som kan fort virke mot sin hensikt. Skal man lære katten noe den ikke får lov til å gjøre, må man gjøre det med tålmodighet og med hjelp av tid. Ingen snarveier.

Men til TS, jeg har vokst opp med katter, herlige dyr!

Ulempen er:

1. Klørne er ute når som helst. Plutselig har du, som er barføtt, noen kraftige klør godt plantet nedi foten din. Auau!

2. Katter har til tider veldig vanskelig for å bestemme seg for hvorvidt de vil ut eller ikke. Ut, inn, ut, inn, ut...

3. Du må nok regne med noen fine "gaver" fra pus. Jeg har fått min dose av døde fugle- og muse-"gaver" :(

Men det er til gjengjeld så mange positive ting med katter at det lett oppveier de negative. Ellers så har du fått mange gode tips her allerede, at det ikke trengs å utfylles ytterligere, annet enn at du MÅ få katten sterilisert/ kastrert når den er gammel nok, det er altfor mange katter der ute som er hjemløse.

Lykke til (og nå er jeg fristet til å skaffe meg en katt, men den tid kommer også for meg :))

Endret av January
AnonymBruker
Skrevet

Katt er det beste jeg har anskaffet i mitt hus. Er utrolige dyr, morsomme og søte og gode. Følger etter deg over alt :P Min katt får ligge i senga lamme meg, så å våkne om morgenen og katte ligger atme deg og koser når du selv våkner er bare en fin start på dagen :)

ja katter røyter, men pels stell må jo til. som med de fleste dyr. du får jo katter som er "allergivennlige" som ikke røyter. men de koster jo litt mer, enn om at du forventer en gratis katt.

men jeg vil si at, har du dårlig råd, så ikke skaff dyr. For det koster, det koster å måtte dra til dyrelege. om det skulle skje noe. Men er man glad i dyret/ene dine så er pengene verdt det.

kastrering/sterilisering er noe jeg anbefaler på det sterkeste.det er ingenting negativ med det.

kvalitetsfor anbefaler jeg også. Jeg hater folk som kjøper mat fra butikken. ville du spist first price knekkebrød hver dag? uansett.. foret på butikken så får de ikke nok proteiner og næringstoffer som en katt skal ha. når folk har utekatt, så vet jo aldri folk om katten har diarè. og det vil jeg si de får av butikk foret. en og annen gang kan man gi litt våtfor, men det er ikke fullfor. og ved kastrering/sterilisering så må du bruke annet for igjen. og den skal ikke ha matrestene dine. google om katten kan spise det og det. er du usikker, så skal du ikke gi. og med dette mener jeg at du ikke skal gi som en middag. men f.eks. gi litt ost. bare for å få noe annet. for det skader ikke.

katter får jo sine utfall og blir "galen" og da er det nesten bare å gå ut å la den holde på :P men leking og slik vil jo minske tull takene sine :P klorestativ er jo en fin ting og :)

jeg vil si at kattunger er best. for da er de jo så søte og små, og det er din fra den var liten. og den blir kjent med deg, enn at du får tak i en eldre katt som er vant til en plass. og plutselig blir alt nytt. og får du tak i en eldre katt, ikke slipp den ut med en gang. den må vennes til. ellers kan det hende du ikke ser den mer. Derfor er min katt innekatt. for jeg vil ikke at den skal bli påkjørt, forsvinne, død etc. katten min er livet mitt.

ble litt rotete skrevet. men er så mye, så alt ble bare mixet i hodet mitt.

Anonym poster: 77c88c2f815fb401e4b43281a68eeec7

Gjest Blubberella
Skrevet

Ser det er nevnt at man bør sette av penger til dyre veterinærbesøk og det er nok veldig lurt. Man kan også forsikre pusen og slippe unna med egenandel hvis det blir store utgifter.

Katter er utrolig trivelig dyr å ha i familien og jeg synes det mangler noe når jeg ikke har katt (noen få perioder i livet mitt der jeg ikke kunne ha katt, f.eks. studietiden med mye flytting). Katter lever sitt eget liv og driter av og til i hva vi sier, men så igjen er de medgjørlige koseklumper. De er virkelig en fascinerende blanding av blodtørstig rovdyr og malende koseklump :) Jeg ofrer lett både ferieturer og et plettfritt hjem for å ha sånne herlige pelsdotter i livet mitt :rodmer:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

What the f***k?? Håper virkelig ikke du har gjort dette med noen katter. Det er jo bare ondskapsfult.

• Liker 6
Skrevet

What the f***k?? Håper virkelig ikke du har gjort dette med noen katter. Det er jo bare ondskapsfult.

JA det er det og han burde aldri hatt dyr!

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Det som er det viktigste er at man har tenkt igjennom det om man kan ha katten de neste 13++++ årene den lever, om man har penger til det (mat, veterinær og utstyr) og om man har tid til det.

Jeg ville ventet sånn ideelt til ungen deres er eldre for små barn behandler ikke dyr pent.

Også må man tenke på det at katter har ulike personligheter. Kanskje greit å tenke på om man vil ha en veldig aktiv katt eller en koseklump.

Enkelte katter er høyt og lavt. De kan rive ned ting og gjøre ting man ikke liker. Lurt å tenke på hva man faktisk takler og forventer man å ha noen som bare er søt og "usynlig" så tror jeg ikke man skal ha katt :)

De krever å bli sett og tror mange skaffer seg katt fordi de tenker at det er mindre jobb med dem. På en måte er det det, men de krever jo stell, oppmerksomhet og de lager "rot" de også.

Jeg var sånn at jeg ikke brydde meg særlig om katter før, men nå er jeg blitt katteelsker :) Det er mye personlighet i dem og de er ikke bare søte og små :)

Endret av Crazycatlady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...