Gå til innhold

Sykle til jobb. Sykkel tips?

loppekasse

Anbefalte innlegg

Jeg er litt inne på tanken på å begynne å sykle til jobb.

Foreløpig vet jeg om to stykker som sykler til jobben, hun ene bor ikke veldig langt fra meg så jeg tenkte jeg kunne slå meg sammen med henne de dagene vi jobber samme vakter, nå sånn i begynnelsen hvertfall.

Ifølge google maps er det ca 13km fra meg til jobben. Har lest litt rundt på nettet nå på de forskjellige sykkeltypene. Det er jo så mange :) Hybrid virket jo som det å gå for. Vil selvsagt spørre de i butikken om råd, men tenkte jeg først kunne høre litt her inne om det er noen som har noen tips og erfaringer de ønsker å dele. Så, er det en sykkel dere har å anbefale? :)

Jeg er ca 170cm høy, hvis det har noe å si :) Og har ikke syklet på mange år, men å sykle til jobben innimellom er ingen dum ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare en liten sak jeg vil nevne som irriterer meg like meget hver gang jeg ser det:

dekk er ikke til for å være "støtdempere"! De skal fylles med luft på mellom 5-8 bar. Eller, med andre ord, så dekkene er helt harde og ikke "fjærer" når du sitter på sykkelen.

Hvis ikke så kommer felgen til å slå mot fortaukanter og steiner når du sykler og bli ujevn/bøyd og med det blir det lettere å få punktering, du sliter mer på sykkelen og det blir tyngre å sykle.

Anonym poster: 2caed7ba7050626050a310ff1984791e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nok luft i dekkene! Veldig viktig!

Jeg har hybridsykkel (Scott Sportster) og det er et valg jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg sykler i all hovedsak på asfalt, men siden jeg også ønsket å bruke sykkelen i litt røffere terreng (Rallarvegen, Oslomarka) så valgte jeg en med dempere. Demperen har lock-out, så den er rimelig inaktiv sånn til vanlig. Jeg bruker dekk med knaster, nettopp pga multibruken og det at jeg ikke gidder å skifte dekk hele tiden. De ruller lett nok på asfalt likevel. Eneste gangen jeg har opplevd at det var skikkelig seigt å sykle var etter at Rallarvegen var ferdig, på asfaltvei ned mot Flåm. Det var veldig regnvåt asfalt med svak helning, men jeg fikk aldri opp den farten jeg ville ha.

Terrengsykkel er fint nok, det, men jeg skjønner ikke de som bruker den som transportmiddel på asfalt, og lite annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Enig med Zzyzx, jeg har også en Scott Sportser og er veldig fornøyd. Har hatt den i fem år nå. Jeg snakket med en sykkelforhandler om å skifte sykkel fordi jeg vil ha hydrauliske bremser, men han mente at sykkelen i seg selv er så god at det beste vil være å bytte ut de mekaniske. Noe jeg har tenkt å gjøre, når høsten kommer.

Jeg har vært plaget med frosne bremser i alle år, men de siste årene har begge bremsene iset seg (byttet strømper med tanke på fukt men de fryste dagen etter skiftet, og hyppig smøring har heller ikke fungert) og på grunn av andre årsaker har jeg ikke syklet noe på vinteren.

Anbefaler hydrauliske bremser hvis du tenker å sykle på vinteren (det gir en deilig følelse, og er kjempefresht!). Jeg har iallfall behov for det, som bor i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, min har hydrauliske skivebremser. Jeg har ikke så mye erfaring med andre ting, men jeg mener å huske at felgbremser kanskje ikke er like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Ah, min har hydrauliske skivebremser. Jeg har ikke så mye erfaring med andre ting, men jeg mener å huske at felgbremser kanskje ikke er like bra?

Jeg har forøvrig skivebremser, det glemte jeg å si. Men nei, felgbremser er ikke et sjakktrekk heller av samme grunn som mekaniske skivebremser, iallfall ikke her. Vinteren er veldig varierende, med regn og slaps den ene dagen og bitende kulde den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Så flott at du vil sykle til jobb ! Go for it ! Du kommer til å få fine dager på jobben når du har trent både før og etter. På vei hjem kan du trå litt ekstra på og bli god og svett - kanon treningsøkt ! Sykkeltips har jeg ikke, det er veldig mye smak og behag i hva du velger å bruke. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er asfalt mellom deg og jobben din, så en hybrid er absolutt å foretrekke hvis det stort sett vil være underlaget. At du er 170 cm høy betyr jo bare at du må kjøpe en sykkel som er passelig stor for deg, og det skulle ikke være noe problem. Hadde du vært 150 cm høy kan det hende at du ville hatt problemer med å finne noe annet enn en barnesykkel. :P

Du vil merke stor forskjell på om du har snaut to bar i dekktrykk eller 4-5. På dekket skal det stå hvor stort trykk det tåler, både i måleenheten bar og psi (pascal). Til hverdagssykling ville jeg gått for fem bar hvis dekket tåler det, kanskje litt mer. På raceren min bruker jeg nesten åtte bar, men jeg hopper ikke opp og ned fra fortauskanter med den, hadde jeg gjort det ville jeg fort punktert. I tillegg bør du kjøpe en manometerpumpe. Trykket synker fortere enn du skulle tro; hvis du pumper opp til fem bar vil det etter en uke sannsynligvis være under fire bar. De mest fancy manometerpumpene koster 6-800, på Biltema får du en til 200. http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Pumper/Handpumpe-med-manometer-27503/

Du bør også gå for hydrauliske skivebremser. Hvis du er vant til klossebremser tror du kanskje det holder for deg, men skivebremser får mye bedre tak, særlig når det regner. Har du prøvd det en gang vil du ikke gå tilbake til klosser.

Jeg vil også anbefale barends til styret. Mange, særlig kvinner, synes det er mest behagelig å sitte oppreist og sykle. Du får imidlertid mer kraft i pedalene med en mer framoverlent sittestilling. Det er bare en vanesak å sitte framoverlent, det tar litt tid for muskulaturen å bli vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 170cm høy, hvis det har noe å si :) Og har ikke syklet på mange år, men å sykle til jobben innimellom er ingen dum ide :)

Hvorfor gjøre det "innimellom", hvorfor ikke hver dag? Så framt ikke skal ha med deg mye bagasje, handle mye e.l., så er det ingen grunn til å ikke sykle hver dag. Veldig mange som skal sykle "innimellom" ender opp med å sykle svært sjelden. Det viser både større spørreundersøkelser og mine egne erfaringer med jobbkolleger gjennom årene. Hvis du ikke er innstilt på å sykle hver dag er det fort gjort å tenke:

- Uff, nå fikk jeg litt dårlig tid, da tar jeg bilen.

- Uff, i dag regner det, da tar jeg bilen.

- Uff, i dag kjenner jeg meg sliten og trøtt, da tar jeg bilen.

- Jeg kan sykle i morgen i stedet og ta bilen i dag.

- osv.

Regnvær er ingen unnskyldning for å ikke sykle. Selv om det ikke regner bør du uansett ha en buf til å ha under hjelmen når det er litt kaldt i været, og et par gode sykkelhansker, ellers blir fingrene fort kalde og stive. Det er stor forskjell på sykkelhansker og f. eks. vanter. Sykkelhansker er vindtette, det er ikke vanter. Det går an å bruke vanlig regnjakke når man sykler, men en spesiell sykkelregnjakke har ikke hette. Hette gir dårlig sidesyn, og på hodet skal du uansett ha hjelm. Dessuten har den bedre lufting, f. eks. under armene, og har bedre passform til sykling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere foreslår hybrid, og det er jeg enig i. For øvrig er jeg enig med sistemann her også, sykle hver dag! Hvis man unngår syklinga en dag er det lettere å la være neste dag. Det er tøft i begynnelsen, men du vil føle deg sååååå mye bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig flatt på vei til jobb er det kjekt med single-speed sykler. Dvs kun ett gir. Tungt når en sykler sakte og slitsomt når en vil sykle fort.. God trening, men nødvendigvis ikke ideell tråkkfrekvens hele tiden.

Utrolig artig å sykle, og tilnærmet vedlikeholdsfri.

Når det gjelder støtdemping i dekk er det stor forskjell på type dekk. På landevei eller hybrid med smale dekk skal det ikke være noe støtdemping i dekkene, men på min sykkel som har store ballongdekk, så er disse en del demping i. Selv om jeg har 5 bar i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hybrid fra Diamant til ca 5000 kr. Helt ok sykkel til min bruk, men synes kanskje den er litt tung når jeg har høydeøkning på ca 130 m mellom hjemme og skolen. Når du kjøper sykkel må du huske at "ingenting" følger med og ta det med i "budsjettet". Avhengig av type sykkel er det mulig at alt fra pedaler og sete til skjerm og lys er ekstrautstyr. Invester også i en ordentlig lås, spesielt hvis du må parkere utendørs om natten. Da er du glad den dagen det kun er din sykkel, med feit lås, som står igjen i sykkelstativet. Anbefaler også egen sykkelforsikring gjennom f.eks. Falck. Etter å ha blitt frastjålet fire sykler gjennom fire år er husholdningen glad for at forsikring på 250 kr i året dekker egenandelen til forsikringsselskapet.

Også må jeg si meg enig med de som sier at du bare må sykle hver dag. Jeg slutter med busskort med en gang det blir bart på veiene og sykler til og fra skolen hver dag. Jeg sparer enormt med tid på det, i tillegg til at jeg er mye mer opplagt gjennom skoledagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gjøre det "innimellom", hvorfor ikke hver dag? Så framt ikke skal ha med deg mye bagasje, handle mye e.l., så er det ingen grunn til å ikke sykle hver dag. Veldig mange som skal sykle "innimellom" ender opp med å sykle svært sjelden. Det viser både større spørreundersøkelser og mine egne erfaringer med jobbkolleger gjennom årene. Hvis du ikke er innstilt på å sykle hver dag er det fort gjort å tenke:

- Uff, nå fikk jeg litt dårlig tid, da tar jeg bilen.

- Uff, i dag regner det, da tar jeg bilen.

- Uff, i dag kjenner jeg meg sliten og trøtt, da tar jeg bilen.

- Jeg kan sykle i morgen i stedet og ta bilen i dag.

- osv.

Regnvær er ingen unnskyldning for å ikke sykle. Selv om det ikke regner bør du uansett ha en buf til å ha under hjelmen når det er litt kaldt i været, og et par gode sykkelhansker, ellers blir fingrene fort kalde og stive. Det er stor forskjell på sykkelhansker og f. eks. vanter. Sykkelhansker er vindtette, det er ikke vanter. Det går an å bruke vanlig regnjakke når man sykler, men en spesiell sykkelregnjakke har ikke hette. Hette gir dårlig sidesyn, og på hodet skal du uansett ha hjelm. Dessuten har den bedre lufting, f. eks. under armene, og har bedre passform til sykling.

Jeg skrev 'innimellom' fordi det hender at jeg begynner på jobb kl 0430 :) Heldigvis har jeg klart å bytte bort de fleste av disse tidligvaktene jeg har, så jeg antar det skal gå rimelig greit å fortsette å få byttet de. Da blir det jo mer sykling til jobb. Jeg prøver så godt jeg kan å ha en normal døgnrytme, så da vil jeg ikke stå opp i to-tiden for å rekke å lufte hund før jeg hadde syklet til jobb :)

Ellers, tusen takk for mange flotte svar fra dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...