Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg og min samboer har vært prøvere i ett år nå. I mellomtiden har jeg vært plaget med svært uregelmessig menstruasjon med opptil 3 mnd mellomrom, samt akne i ansiktet. I dag var jeg hos gynekolog for å få noen svar, og hun kunne se masse cyster, og hun sa jeg mest sannsynlig har PCOS, og at jeg kanskje måtte få hormon behandling for å fremme eggløsning ...skulle komme tilbake for å ta blodprøve andre dagen i min neste menstruasjon, for å sjekke noe hormoner.. Er det noen som har noen erfaringer å dele med meg? På godt og vondt? Jeg vet ingenting om dette syndromet og ønsker å vite hvordan jeg skal stille meg i forhold til det... Vil jeg kunne få barn likevel? Hvor sannsynlig er det?..... Hilsen frustrert og barnløs :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har PCO (poly cystic ovarie) Siden jeg bare har cyster på en eggstokk var det ikke automatisk syndromet. Har ikke blitt fullt utredet enda. Men jeg var til GU like før jul for en liten sjekk. Muligheten for å bli gravid ble snakket om, selv om vi ikke planlegger konkret enda. Gynekologen mente at det skulle ikke være det største problemet å bli gravid. Nå må jo vi ha hjelp uansett i og med at jeg er gift med en dame. Har og hørt om andre som har blitt gravid til tross for PCO(S)

Lykke til :klemmer:

Endret av fruBeist
Skrevet

Jeg har på begge eggstokkene :-(

Skrevet

Har som sagt hørt om kvinner som har blitt gravid til tross for pcos. Aner fint lite om hvor mye hjelp de eventuelt har fått, men tror ikke du skal ta sorgene på forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

I første omgang prøver man å sette igang eggløsning med hormontabletter, Pergotime. Det er normalt å prøve i en ca 3 omganger/sykluser med Pergotime, noen prøver også lenger.

Går ikke det så kan man prøver sterkere hormoner, men om man fikk eggløsning med Pergotime, men ikke ble gravid så kan man prøve inseminasjon eller gå rett på prøverør.

Men mannens sperm må alltid sjekkes, for det er ingen vits i at kvinnen skal gå på hormoner om mannen ikke har brukbare sædceller.

Anonym poster: 350569755b3d54552ab32f45adb9ca50

Skrevet (endret)

Har PCOS og har sjeldnere menstruasjon enn deg. Skulle også komme tilbake for å ta blodprøver ved første menstruasjon etter første time hos gyn. Denne fikk jeg aldri... eller etter 3,5 måneder tok jeg kontakt med gyn igjen og fikk Provera til å få blødning slik at jeg kunne starte med Pergotime. Tredje pergotimekur starter jeg på om ikke lenge. Har ikke fått eggløsning på de to første kurene, og håper på at det klaffer på tredje. Om jeg ikke blir gravid i løpet av sommeren vil gynekologen henvise meg videre for å sjekke om jeg har tette eggledere (laparoskopi eller røngten med kontrast) jeg kunne også bli henvist direkte til prøverør vist nok - akkurat hva det blir vet jeg ikke enda, håper jeg/vi slipper å ta stilling til det. (Mannen er sjekket og det er ikke noe i veien men han)

Fra en annen side:Jeg jobber med ei som også har PCOS, hun går rundt med den flotteste babykulen :gravid: Spiren satt etter noen kurer på pergotime Så det går fint ann å bli gravid med PCOS også

Endret av Pebbles
  • Liker 1
Skrevet

Åh da er det altså veldig individuelt det her.... Men godt å vite at det er godt mulig å bli gravid.. Men samtidig trist å høre historier hvor man prøver i årevis.. Det må være forferdelig slitsomt i lengden sånn, når man ønsker barn så sterkt.. All ære til de som kjemper.. Jeg blir kanskje en kjemper, jeg har hvertfall ikke tenkt å gi meg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pcos! Jeg prøvde først 3 kurer med pergotime (hormonkur), uten at jeg fikk eggløsning. Samtidig var det sendt inn søknad om prøverør til Riksen. Riksen satt meg først på en dobbel kur pergotime. Heller ikke det ga meg eggløsning. Så det ble satt opp til til lapraskopi. Som et siste forsøk mens jeg ventet på lapraskopi ga de meg en trippel kur pergotime (3 tabletter hver dag..). Da fikk jeg eggløsning, og ble gravid :-)

Jeg fikk en del bivirkninger av pergotime... Forferdeluge humørsvingninger og følte meg elendig. Men det var verdt det. Etter fødselen fikk jeg mer regelmessige sykluser og ble gravid av meg selv. Venter straks nr. 2 :-)

Hvis jeg var deg ville jeg fått gynekologen til å sende søknad om prøverør så fort som mulig. Det er lange køer og godt å begynne ventingen så fort som mulig. Så kan dere heller avlyse hvis det klaffer med hormoner. Hvis mannen din ikke har sjekker sæden bør det også gjøres så fort som mulig.

Lykke til :-)

Anonym poster: ef8f237cd644d5f4569fa0026ce25171

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg fått gynekologen til å sende søknad om prøverør så fort som mulig. Det er lange køer og godt å begynne ventingen så fort som mulig. Så kan dere heller avlyse hvis det klaffer med hormoner. Hvis mannen din ikke har sjekker sæden bør det også gjøres så fort som mulig.

Man får ikke stå i kø til prøverørsbehandling får man er ferdig utredet, noe som også innebærer Pergotime behandling e.l

Det hadde vært ganske så urettferdig hvis man kunne føre en slik praksis, da hadde køene blitt mye lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Utredningen til Rikshospitalet inkluderer jo pergotime... Det er jo ikke sånn at man kommer rett til ivf. Selv Riksen gjør hva de kan for å slippe det :-) Min private gynekolog sendte søknaden samtidig som vi begynte å prøve pergotime. Det sparte oss for et par måneder med venting :-D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utredningen til Rikshospitalet inkluderer jo pergotime... Det er jo ikke sånn at man kommer rett til ivf. Selv Riksen gjør hva de kan for å slippe det :-) Min private gynekolog sendte søknaden samtidig som vi begynte å prøve pergotime. Det sparte oss for et par måneder med venting :-D

Det er ihvertfall vanlig at Pergotime er prøvd ut før man sender søknad om IVF. Hele utredningen skal være ferdig før man vet hva man skal gjøre og da tar man en avgjørelse.

Bare sånn at man ikke tror at man kan sende inn en søknad på IVFogså prøve andre ting samtidig. Det er ihvertfall ikke vanlig praksis.

Skrevet

Okey. Skal bli spennende å høre hva blodprøvesvarene mine sier. Er det sånn at når du har dette så er det for mye kvinnelige og mannlige hormoner ?

Skrevet

Jeg fikk prøvesvarene mine av han som tok blodprøven, siden jeg kjente han, men har ikke hørt noe fra gynekologen enda eller fått noen forklaring... KAN NOEN HJELPE MEG :-(

Fritt T4: 14,9.

TSH: 1,1

Østradiol: <0,05 (LAVT)

Testosteron(ikke kommet svar)

SHBG (ikke kommet svar)

FSH: 1,2 (LAVT)

LH: <0,5 (LAVT)

hva betyr dette for meg?????????

Skrevet

Jeg har PCO og ble gravid etter første pergotime-kur :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har PCO og PCOS, sliter dere med:

-overvekt

-uønsket hårvekst

-dårlig hud

-humørsvingninger

-uregelmessig mens

-cyster på eggstokkene

?

Anonym poster: 259db34003e2527a73b9f9a6e0cc5b6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min kjære ble etter halvannet år med prøving utredet og jeg fikk påvist PCOS. Ble satt på 6 doble pergotime kurer uten resultat, og ble da henvist til IVF da gynekologen mente at sjansen for å bli gravid selv var så godt som fraværende.. Samme dag som innkallelse til IVF samtale kom i postkassen fikk jeg positiv test :) så nå sitter jeg her med min etterlengtede skatt på snart 3mnd.

Så det er altså fullt mulig å bli gravid, det kan bare ta litt tid :) forøvrig har jeg av tingene på listen over cyster på begge eggstokker, uregelmessig mens, uønsket hårvekst (heldigvis ikke så mye) og dårlig hud.

Anonym poster: 801056e1f40c812521175764db020f3f

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har PCO og PCOS, sliter dere med:

-overvekt

-uønsket hårvekst

-dårlig hud

-humørsvingninger

-uregelmessig mens

-cyster på eggstokkene

?

Anonym poster: 259db34003e2527a73b9f9a6e0cc5b6d

Har ei venninne som har PCOS og hun sliter med mye av det der. Hun har et barn, men vet ikke om hun gikk på noen kurer for å bli gravid den gangen.

Hun har slitt med de tingene du lister opp.

Hun fikk tips om å begynne på lavkarbo, og etter en liten stund på dette så får hun regelmessig mens og går ned i vekt rimelig kjapt og huden blir finere...

Anonym poster: cd556009d5d41eb577a2a55e5a7e50f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...