Gå til innhold

Torskemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i heimen går det stort sett i laksemiddager, eller grove fiskekaker.

Er ikke flink til å verken tilberede eller finne ut hvordan torsk kan gjøres spiselig for alle mann i heimen.

Trenger noen oppskrifter på torskemiddager - også barnevennlige! ;)

Gjerne tilberedningsmåte, forslag til ulike grønnsaker og sauser og krydder.

Torsk i folie med egenvalgte grønnsaker har de ikke fallt for enda...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier ofte å ha lettsalta torsk med kokte poteter og gulrotstuing. Ungene elsker det!

Skrevet

Torsk i tomatsaus. Her er det en oppskrift, men denne kan du egentlig variere akkurat som du vil. Kjempegodt!

Gjest LogLady
Skrevet

Vi skal ha lettsalta kokt torsk med potet, smør, purre og gulrot idag :)

Skrevet

Hjemmelagd fiskegrateng? Jeg lager det på slump, så har ikke egentlig en oppskrift å dele - men denne ser grei ut (jeg pleier å ha løk i sausen, og droppe muskat og ost da).

Skrevet

"Tex-mex torsk"

Nok til 2 pers:

2 stk serveringstykker torsk legges i en illfast form

Krydre med litt salt, pepper og gjerne litt tørket koriander.

Tøm på ønsket mengde salsa (ca. halvt glass av kjøpt butikk-salsa eller hjemmelaget (ca. 1-2 dl))

1/2 purre oppkuttet og ønsket mengde mais strøs på.

Dekk den illfaste formen med aluminiumsfolie og sett in i ovnen på 200 grader i 20-30 min avhengig av mengden salsa.

Gjest LadySizz
Skrevet

Hvorfor ikke kjøre på med en god gammeldags torskemiddag da?

Kokt torsk servert med poteter,gulrøtter (evt. gulrotstuing da ofte barn er glad i slikt),bacon/flesk og eggesmør? :)

Gjest abcdefgh
Skrevet (endret)

Når det kommer til torsk synes jeg det enkle er det beste. Trekk torsken med salt , hel pepper og laubærblad . Kok gode poteter til. Bland poteter og fisken sammen , ha på en god klæsj med smør som smelter. Legg ett godt lag på flatbrød , og ta enda ett flatbrød over . Så er det bare å spise i veg. :P

Endret av abcdefgh
Skrevet

Vi pleier bare å steike torsken, har kokte poteter, gulerøtter til, og stekt løk med bacon.

Enkelt og greit.

Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner? Torsk i passe stykker. Rull i mel med salt og pepper. Vendes i vispet egg og rulles i knust kavring. Serveres med raspet gulrot, kokte poteter og enslags hjemmelaget remulade (majones, litt rømme, hakket sylteagurk og eventuelt kapers). :)

Skrevet

Takk for mange fine svar! Dette er kanskje som å banne i kirken, men når jeg steker torsk i ovnen blir den for tørr...Laks i ovn blir perfekt - torsken blir tørr.

Tips til hvor lenge jeg skal trekke/steke i ovn?

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg tek den veldig, veldig kort i ovnen. Når den har fått litt farge i steikepanna treng den berre 5-10 minutt i ovnen. Då unngår du at den vert tørr. Når fiskekjøt vert tørt er det fordi det har blitt oppvarma for mykje. Det er ikkje noko problem å få laks til å bli tørr heller, viss du oversteiker den.

Skrevet

Jeg steker bare torsk i stekepanna, vender den i en mel+salt-og-pepper blanding og steker sammen med litt løk. Kan slå litt fløte over til slutt, så blir det en god saus for de som liker det.

Skrevet

Jeg steker bare torsk i stekepanna, vender den i en mel+salt-og-pepper blanding og steker sammen med litt løk. Kan slå litt fløte over til slutt, så blir det en god saus for de som liker det.

Så du lager det på samme måte som man lager seibiff? Interessant, tror jeg må teste det en gang.

Skrevet

Jeg har en blanding med bittelitt salt, pepper og mel som ven blir vendt i før den blir stekt i stekepanne. Men av og til har jeg et vispet egg jeg vender den i, så ruller jeg den i mel eller tørt rundstykke som jeg rasper opp, blir veldig godt. :)

Skrevet

Så du lager det på samme måte som man lager seibiff? Interessant, tror jeg må teste det en gang.

Jepp, akkurat samme. Syns torsk blir bedre enn sei. Eneste er at den kan gå litt lettere i stykker, men ikke så pass mye at det er et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...