Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter i utlandet og pc`en min er gått i stykker. skjermen er totalt ødelagt og det finnes bare èn ting p gjøre, og det er å kjøpe en ny laptop.

Det eneste er at hvis jeg kjøper en laptop her, så får jeg ikke ÆØÅ med på tastaturet, og det er viktig for meg!

Dere lurer vel på hvorfor jeg kan skrive ÆØÅ nå, siden jeg sier pc`en min er ødelagt? Dette er ikke min pc.

Uansett.... kjøper jeg meg en pc her i utlandet, kan jeg installere det på laptop slik at det blir noen taster med doble bokstaver? at jeg kan FÅ ÆØÅ som vanlig, selvom det ikke eksisterer på tastaturet? og gjelder dette Alle Pc`er, eller er det noen merker jeg bør unngå?

Er redd for at jeg kjøper en pc, blir lover gull og grønne skoger av salgsmannen, og der sitter jeg med sjegget i postkassen. ingen ÆØÅ

what to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare få avklare:

Om du felger norsk tegnsett så får du norske tegn, men du må vite hvor de sitter siden det ikke er trykket på tastaturet.

Tastaturet vil fungere helt fint om du skriver touch.

Skrevet

Bare få avklare:

Om du felger norsk tegnsett så får du norske tegn, men du må vite hvor de sitter siden det ikke er trykket på tastaturet.

Tastaturet vil fungere helt fint om du skriver touch.

DVS at jeg går inn på noen innstillinger? har alle pcer mulighet for å få norske bokstaver?

er det tilfeldig hvor disse bokstavene kommer eller er det standard?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge til tastaturspråk i Windows, og bytte mellom dem med tastekombinasjonen alt+shift.

Jeg har valgt norsk og engelsk. Først skriver jeg ÆØÅ. Så trykker jeg alt+shift og bruker de samme tastene: ":{.

Anonym poster: d87e579cdb74d6c171f8742a00813f70

Skrevet

Hvor tilgjengelig norske tegn er i Windows på "utenlandsk" versjon har jeg dessverre ingen peiling på. Bruker kun Linux og der er _alt_ tilgjengelig.

Skrevet

Du kan legge til tastaturspråk i Windows, og bytte mellom dem med tastekombinasjonen alt+shift.

Jeg har valgt norsk og engelsk. Først skriver jeg ÆØÅ. Så trykker jeg alt+shift og bruker de samme tastene: ":{.

Anonym poster: d87e579cdb74d6c171f8742a00813f70

ja riktig, okeii.... men dette gjelder for alle pc`er sant? med windows? Så når jeg velger ÆØÅ og har på norsk, då er dette en handling jeg utfører kun 1 gang, ikke sant? det blir lagret permanent. Jeg må bare vite HVOR disse ÆØÅ tastene blir lagret...

Skrevet

Har du Apple-store der du er, kan du bestille Mac derfra med norsk tastatur. Leveres til butikken innen to uker uten ekstra kostnad.

Eller så kan du gjøre det i innstillinger, som noen har forklart over her - men da får du selvsagt ikke knappene på tastaturet.

Skrevet

Vil tør påstå at alle laptoper som er "current" vil du få kjøpt europeisk tastatur til når du kommer deg hjem. Dette vil ligge på mellom 400 og 1000,- ca.

Skrevet

Har du Apple-store der du er, kan du bestille Mac derfra med norsk tastatur. Leveres til butikken innen to uker uten ekstra kostnad.

Eller så kan du gjøre det i innstillinger, som noen har forklart over her - men da får du selvsagt ikke knappene på tastaturet.

tenkte ikke å bruke allverdens på en datamaskin, og apple er dyrt og fancy for en student som meg :)

Jeg bryr meg ikke så mye om at bokstavene ikke er der, for jeg ser ikke så mye på tastaturet sånn generellt når jeg skriver. Det som er viktig for meg er jo at jeg har muligheten til ÆØÅ på pc`en. at det ikke er begrensninger for noen datamaskiner, at de ikke har det oppsettet. Norsk- Bokmål.

Skrevet

Vil tør påstå at alle laptoper som er "current" vil du få kjøpt europeisk tastatur til når du kommer deg hjem. Dette vil ligge på mellom 400 og 1000,- ca.

trådløst tastatur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...