Gå til innhold

Hvor mye sover deres på ca. 6 mnd?

Gjest Elyssa

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa

Vi sliter en del med søvn for tiden og har vel egentlig gjort det hele veien. Men nå begynner jeg å bli virkelig sliten av å få maks 3-4t søvn i døgnet..

Så jeg lurer rett og slett på om vi gjør noe feil? Legger han for sent/for tidlig, for mye/for lite dagsøvn. Føler vi har prøvd alt, men skulle liksom ønske løsningen var der et sted da..

Så.. Er jo klar over at alle barn er forskjellig, men lurer alikevel litt på hvordan dere gjør og hvordan det fungerer for dere?

- Hvor mye sover de om natta?

- Når legges de?

- Hvor mye sover de om dagen?

- Regulerer de selv eller må dere vekke og 'styre' mye?

- Hvordan fungerer det?

Her legger vi før 19 (sånn at han vanligvis sovner ca 19) og sover ca 3-4t på dagtid. På natta er han mye våken.

Sove-Karin og div helsestasjoner anbefaler jo leggetid rundt 19, og at de da liksom skal sove 12 timer med/uten mating. Mens på denne siden http://www.sovlillebaby.com/normal.htm sier de at gjennomsnittet er ca 9,5t på natta, og da forventer vi kanskje litt mye ved å legge dem 19 eller? :klo:

Hva tenker dere? Spen på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Her sover minsten ca 11timer om natten ( har de siste to ukene ikke våknet for mat). Legger seg ca 19.

God morgen, og blid som en sol, kl 6.

Sover to-tre lurer på dagen, på tilsammen ca 4.timer.

Lar han styre selv, og har ingen faste tider, men om siste lur drøyer til rundt kl 18, så vekker vi han

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her regulerer småen selv og har gjort det hele tiden. Av og til med litt manipulering. Hvis jeg merker at han begynner å bli litt trøtt så legger jeg ham. Eller hvis vi er så tur i vogn eller bil så sovner han ofte selv om han ikke egentlig "skal" sove. Han har alltid vært en sovebaby.

Han legger seg ca 19

Våkner for mat kl.04, 06 og 07.

Står opp ca.07.30

Dupp ca.09-10

Dupp ca.12-13

Dupp ca.15-16

Han er 6mnd om en uke.

Det blir jo fort at hvis man vil de skal sove lenger om morgenen så må de legges senere. Er vel ikke så vanlig at de har natt på 12timer sånn som min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt masse med søvnen på dagtid! Men siste uka har han vært litt lettere å legge (håper at det holder seg...!). Leggere han ca 20. Da spiser han ca 01.30 og 4.30. Rundt kl 6 havner han i senga mi for mer pupp, og vi småkoser/sover til ca 7. På dagen sover han ca 8/9, 11/12, 14/15 og så bør han ha en liten lur rundt 17, men den sliter vi litt med. Blir så sinna og overtrøtt...Hvor mye han sover er vanskelig å si, noen ganger 30 minutter, andre ganger 1 time og 30 min... Edit: Vi må legge han da han har vært oppe i halvannen time, hvis ikke blir han for overtrøtt.

Endret av Susa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier jeg legge henne i seks-sju tiden på kvelden, alt etter hvor lenge siden det er hun sov. Hun er ca 5,5 mnd nå. Da sover hun til neste morgen i seks-sju tiden, men med endel avbrudd for å få pupp. Noen ganger ofte, andre ganger sjeldne. På dagtid sovner hun igjen et par timer etter vi har stått opp, og sover da fra en halvtime til 2-3 timer. Pleier ha en til lur på dagen, men hvor lenge den varer kommer an på hvor mye hun sov gangen før. Prøver å unngå at hun sover etter kl. fire på ettermiddag, slik at hun er trøtt nok til kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min er syv mnd men jeg svarer likevel

Til nå har babyen regulert seg selv, men nå må vi nok betgynne å styre litt mer og vekke fra hvil nr 2 om den blir for lang for å få klare og få til hvil nr 3. Hender også vi må gå tur på hvil nr to for å få den lang nok.

Legges kl 19, sover før 19.30 spiser ikke om natta men våkner kl 2, og kl 5 (kommer da over i min seng og sover til rundt 7)

Hvil ca 08.45 på 30-60 min

Hvil kl ca 12 på ca 1,5 timer (avhengig av forrige hvil) har erfart at denne hvilen må være ferdig før kl 13.30 for å få til siste hvilen. Hiver på meg klær og går tur om babyen begyner å våkne etter 30 min.

Kl 16 hvil på 30 min. Denne er vanskeligst å få til, noen ganger går det greit, noen ganger triller vi tur og noen ganger passer jeg på å være på besøk slik at vi kan kjøre hjem og få hvilen i bilen.

Dersom vi får hvil nr to for seint får vi ikke til hvil nr 3 og da våkner den lille rundt kl 22 og har dårlig søvn resten av natta, men dette er noe som har kommet helt nylig. Jeg gleder meg til det blir redusert til to hviler slik at vi slipper å styre så mye med den siste hvilen og at våkenperiodene kan være litt lenger enn 1,5-2,5 timer. Merker og at jeg blir mye mer bundet til hjemmet når hvilene MÅ være på slike faste tidspunkt. Ikke mye tid til å få til noe annet enn mating og litt lek mellom hvilene heller.

Anonym poster: f64b16287db01cd9e6b462b38a76535a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke helt kontroll på det om dagen, for hun er mye mer våken nå enn før, men det er ca sånn her:

Min legger seg mellom 19-21, men somregel rundt 20, det spørs helt på hvordan dagen har gått. Hun sover gjerne hele natten med mating, hun spiser 3-4 ganger. Noen ganger våkner hun og er våken en liten halvtime + - , men er lett å få til å sove igjen. Hun våkner mellom 07.30-08.30.

Igjennom dagen sover hun ca 3 halvimer, men det også varierer. Hun regulerer det selv. Om vi samsover på dagen så sover hun gjerne 2-3 timer i strekk. Jeg sliter litt med å få ho til å sove om dagen, men jeg tror det er fordi jeg prøver å få ho til å sove oftere enn jeg bør.

Håper det ordner seg for dere snart! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...