Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil flytte fra min mann, men siden han for enhver pris vil fortsette vårt elendige ekteskap er han ikke villig til å løfte en finger for å være med i prosessen. Problemet er at vi har et barn og eier huset sammen. Huset må selges, ingen av oss kan beholde det alene. Vi er ikke enig i barnefordelingen, han sier han vil gå til rettssak om han ikke får det som han vil. Og han er ikke villig til å starte hussalg før vi vet hvordan barnefordelingen blir. Men han gjør ingenting med det, han bare haler ut tida. Jeg kommer ikke til å ta initiativ til rettssak.

Så da blir det til at vi bor i samme hus, mens vi alle, ikke minst barnet, blir mer og mer preget av den dårlige stemningen. Det er absolutt ikke et alternativ å flytte ut og la barnet bli igjen hos faren.

Noen som vet hva jeg, på lovlig vis, kan gjøre i denne situasjonen? Må legge til at mannen min blir skremmende sint de gangene jeg har mannet meg opp til å ta opp denne saken.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring nav eller fammilieværn kontoret og spør der.

Anonym poster: b470829302121aa7e2a0f7849b0e68ba

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg leilighet, ta barnet og flytt ut. Deretter kan dere få hjelp av familievernkontoret ang barnet og samvær. Lykke til!

Anonym poster: 1d02d0916aeb9d3461fa643b261ba32d

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye regler du må sette deg inn i før du bør gjøre noe som helst. Snakk med en advokat og ring familievernkontoret.

Far må fks godkjenne at du flytter ut med barnet, men om han nekter, du flytter uansett og barna bor hos deg i 6 mnd, så får man som regel godkjent flyttingen.

Som sagt, mye regler du mååå sette deg inn i.

Anonym poster: bb9bbb17323997f94a272a13ec34e55d

AnonymBruker
Skrevet

Og flytt for all del ikke uten barna, om så bare for en uke! Da stiller du mye svakere med en gang!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene.

Jeg er klar over at jeg ikke bør flytte uten å ta med barnet, derfor bor vi alle fremdeles sammen.

Far kommer ikke til å godta at jeg tar med barnet. Han vil nok gjøre alt han kan for at ikke jeg skal flytte, derfor bruker han barnet som et middel for å få meg til å bli.

Jeg kan heller ikke skaffe meg leilighet, har ikke økonomi til det så lenge vårt felles hus ikke er solgt.

Har vært i kontakt med familievernkontoret, men de ser ikke problemet og har heller ingen råd.

Blir sprø av å se at dagene, ukene og årene går mens jeg føler meg fanget med denne mannen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene.

Jeg er klar over at jeg ikke bør flytte uten å ta med barnet, derfor bor vi alle fremdeles sammen.

Far kommer ikke til å godta at jeg tar med barnet. Han vil nok gjøre alt han kan for at ikke jeg skal flytte, derfor bruker han barnet som et middel for å få meg til å bli.

Jeg kan heller ikke skaffe meg leilighet, har ikke økonomi til det så lenge vårt felles hus ikke er solgt.

Har vært i kontakt med familievernkontoret, men de ser ikke problemet og har heller ingen råd.

Blir sprø av å se at dagene, ukene og årene går mens jeg føler meg fanget med denne mannen.

Kontakt en advokat med en gang. Man skal ikke føle seg tvungen til å bli i ett forhold..

• Liker 6
Skrevet

Dere kan vel bestille time på familivernkontoret? For et slapt svar fra dem.

De er jo til for å gjøre slike overganger bedre for familien, og spesielt barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan vel bestille time på familivernkontoret? For et slapt svar fra dem.

De er jo til for å gjøre slike overganger bedre for familien, og spesielt barna.

Det finens dessverre mange som ikke gjør jobben sin.. Er mitt oppi det selv, så jeg vet hva TS prater om akkurat der. Noen jeg har vært i kontakt med har til og med bedt meg om å ignorere at forholdet er dårlig :sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Det finens dessverre mange som ikke gjør jobben sin.. Er mitt oppi det selv, så jeg vet hva TS prater om akkurat der. Noen jeg har vært i kontakt med har til og med bedt meg om å ignorere at forholdet er dårlig :sjokkert:

Say what!?! som om å ignorere noe gjør det bedre...

Har vært der at jeg trengte hjep fra familievernkontoret selv og møtte heldigvis engasjerte mennesker.

TS: Du vet at du ikke må til det FVK som ligger nærmest deg? Vårt nærmeste hadde 3 mnd ventetid, ringte til nabobyen og fikk på under to uker.

Gjest Elseby13
Skrevet

Hva er årsaken til at ekteskapet ikke holder. Jeg lurer, fordi det kanskje kan være detaljer her som kan hjelpe din sak. Hvorfor vil du vekk fra denne mannen? Hvordan er hans forhold til barnet?

Skrevet

Etter noen runder på FVK har jeg dessverre mistet troen på dem. Har erfart at de er mer interessert i foreldrenes rettigheter og følelser enn barnets beste.

Burde nok kontakte en advokat for å sjekke hva jeg lovlig kan gjøre i denne situasjonen. Det viktigste er barnet, men trenger også å vite hvordan jeg skal gå frem for å få solgt huset sånn at jeg har økonomi til å kjøpe noe nytt. Er redd advokat skal ruinere meg, bare det å etablere meg på ny vil jo bli dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke vare flytte med barna. Så lenge din mann og barnas far ikke godtar at barna flytter må du enten bli der du er eller flytte alene. Valget er ditt.

Anonym poster: ea8f59fd068d3e73adad5e7fab2de9c8

• Liker 1
Skrevet
Hva er årsaken til at ekteskapet ikke holder. Jeg lurer, fordi det kanskje kan være detaljer her som kan hjelpe din sak. Hvorfor vil du vekk fra denne mannen? Hvordan er hans forhold til barnet?

Ønsker ikke å si for mye. Han er vanskelig å leve med pga sinne og kontrollbehov. Han har latt for mye av dette gå utover barnet, som jeg er sikker på har fått enkelte problemer pga faren. Han har noen gode sider, og far og barn går godt overens så lenge han oppfører seg. Men han takler ikke følelser, sinne etc hos barnet og blir i slike situasjoner en umoden drittunge selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i omtrent nøyaktig samme situasjon, skremmende likt. Hadde du hatt en bruker så skulle jeg sendt deg PM så kunne vi begge snakket med en i samme situasjon.

Jeg har forøvrig vært flere ganger hos familievernkontoret, og de viser forståelse og ber meg ta kontakt med advokat. Jeg syns bare det er synd at det må gå så langt.

Anonym poster: 3b10f07ac940c6994bf5ff20a854cae3

Skrevet
Nei, du kan ikke vare flytte med barna. Så lenge din mann og barnas far ikke godtar at barna flytter må du enten bli der du er eller flytte alene. Valget er ditt]

Det er derfor jeg fremdeles er her. Jeg kan ikke flytte alene, av hensyn til barnet. Når jeg som er voksen er i ferd med å få et sammenbrudd pga mannen, så kan jeg ikke tillate meg å overlate problemet til et lite barn.

AnonymBruker
Skrevet

Må han ikke kjøpe deg ut om du søker skilsmisse og flytter? Hadde snakket med en advokat. Sjekk om du tjener så lite at du har rett til fri rettshjelp. Du kan uansett kontakte fri rettshjelp og få en haltimes gratis rådgiving.

Ingenkan tvinge deg til å bo med en mann som oppfører seg truende (truer med rettssak). Ikke la han skremme deg med det. Ta ett skritt av gangen. For barnets skyld kan det hende det beste er at du kommer deg bort.

Ikke la deg knekke.

Anonym poster: dfea607f98636007b3f87b8a9895d174

Skrevet
Nei, du kan ikke vare flytte med barna. Så lenge din mann og barnas far ikke godtar at barna flytter må du enten bli der du er eller flytte alene. Valget er ditt

Sitatet falt visst ut, prøver igjen..

Det er derfor jeg fremdeles er her. Jeg kan ikke flytte alene, av hensyn til barnet. Når jeg som er voksen er i ferd med å få et sammenbrudd pga mannen, så kan jeg ikke tillate meg å overlate problemet til et lite barn.

Skrevet
Jeg er i omtrent nøyaktig samme situasjon, skremmende likt. Hadde du hatt en bruker så skulle jeg sendt deg PM så kunne vi begge snakket med en i samme situasjon.

Takk. Skal vurdere å opprette en bruker. Hadde vært en lettelse å kunne snakke med noen i samme situasjon

Skrevet
Må han ikke kjøpe deg ut om du søker skilsmisse og flytter? Hadde snakket med en advokat. Sjekk om du tjener så lite at du har rett til fri rettshjelp. Du kan uansett kontakte fri rettshjelp og få en haltimes gratis rådgiving

Han har ikke økonomi til å kjøpe meg ut, så huset må selges. Han spiller på min samvittighet og mener det ikke er riktig for barnet å selge huset før vi vet hvordan boforholdene blir. Jeg er klar over at jeg må være sterkere mot han. Det er vanskelig.

Takk for tips om halvtimes gratis rådgivning. Skal sjekke det og benytte meg av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...