Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå i en veldig god, men også kansje dårlig situasjon..

Min eldre søster har odel på hjem-gården, men nå kommer hun og familien til å si ifra seg odelen, så da går den jo over til meg.

Jeg er alenemor, til 2 snart voksne gutter, og jeg har alltid ønska meg et småbruk, men hadde nok ikke trodd det skulle bli gården til mor og far.

Jeg har kjøpt meg hus, og vil gå litt i pluss om jeg selger det, og gården koster jo egentlig ikke så mye, siden det er odelstakst.

Men så er det alle tankene mine rundt gården da, den er ok vedlikeholdt, men det er alltids noe å ta tak i. Far driver med sau, som jeg da også har lyst til å drive med.

Fjøsstellet skal jeg alltids greie, men så er det slåtten, våronn og alt det andre. Jeg kjører traktor, men her er det bratte jorder, og redskap har jeg aldri skifta, for far har aldri hatt interessen av å lære det bort. (Har alltid hvert best å gjøre det selv)

Så er det jo en mye større utgiftspost enn den jeg har nå, og den er akkuratt så den går rundt. Jeg vil jo få noe inntekter av gården, men viss jeg må leie inn hjelp da, til diverse...kan jeg greie meg da?? Kommer jo kommunale avgifter, og høye strømregninger i tilleg også.

Jeg må nok også jobbe ved siden av, og det er jeg innstilt på!

Jeg tenker som så, at det skal jo kunne gå an å overta en odelsgård, selv om man ikke har samboer/ektefelle? Selvfølgelig er alt mye lettere da, men når men ikke har det da, så...

Noen som vet litt om dette? Med tanke på evt stønader, og hvor jeg kan få profesjonell hjelp til å hjelpe meg å ta en avgjørelse?

Anonym poster: 6671a1316a8326dd4df6b5b68e6987d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg vil anbefale deg å overta gård, din far klarte seg han, hvorfor skal ikke du gjøre det da. lever faren din forsatt, hvis ikke så håper jeg at det er noen andre bønder i nærheten som kan lære deg det du ikke kan. du vil nok gå i underskudd de førstd årene, men så kommer du nok til å gå i pluss. tror også at bønder kommer til å få bedre betal i framtiden, så du har nok mye å se fram til

Hilsen en med bondeslekt

Endret av wilmap
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes instanser du kan ta kontakt med som kan hjelpe deg :)

Kjenner til en gård der leietakerene over lengre tid ikke kunne betale for seg og plutselig driften ble satt over til barnebarnet til eier og mannen hennes (eier var veldig gammel). De hadde aldri vært borti gårdsdrift i det hele tatt før, men gikk god hjelp av ulike rådgivningsinstanser for jordbruk og klarte seg fint. Det var da i første omgang snakk om jordbruk, samt drift at hestestall.

Hvis du føler at du kan kontroll på småfeet, så kan du jo kontakte noen som kan hjelpe deg med spørsmål rundt jordbruket. Ellers tror jeg nok foreldrene dine og naboer kan hjelpe deg på veien.

Anonym poster: 092a93268c59dfc03b14dc5f8a8d171f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...