Gjest Dolphina Skrevet 31. mars 2004 #1 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei! Hunden min er nå 7 mnd. Har ikke brukt klikker før, men tenkte å prøve litt. Må jeg bruke den hele tiden eller kan jeg bruke den bare i blant? Når vi er på trening med hundeklubben liker de ikke at vi bruker det så blir ikke alltid... Noen med erfaring med klikkertrening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 31. mars 2004 #2 Del Skrevet 31. mars 2004 Synes det virker "upersonlig" og fordummende. Ros, kos og en godbit når man trener er alt som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 31. mars 2004 #3 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg ville brukt klikker hjemme til "unyttig øvelser" som du ikke trener på ellers ( hundekurset ) vet ikke om det spiller noen rolle men jeg innbiller meg at det er lettere for hunden å skille. Jeg trener litt klikker med min hund og da trener vi på sitt bamse, gi labb og sånne ting. Er en sikkelig tålmodighetes test, da selve poenget med klikeren er at hunden selv skal tilby adferd. Mens vi normalt viser/lokker hunden. Så hunder som er vanlig trent blir ofte pasive. Min hund er sånn. Hun bare sitter og ser på meg i en hel evighet før hun gjør noe, og da gjelder det å være rask med klikkeren. Øvelse gjør mester. Nå jeg setter meg på gulvet med klikkeren begynner hun å skjønne at hun skal gjøre ulike ting og så får hun belønning for det jeg vil trene på den dagen. Men jeg er laaaaaangt fra noen klikker ekspert. Klikker`n kan jo brukes kun som forsterker på timingen og da kan du sikkert bruke den på vanlige øvelser og få timet inn belønningen 100% Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoName Skrevet 1. april 2004 #4 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg har brukt klikketrening på min x hund og det fungerte utmerket .. Det er ei border collie tispe som nå er 1 år (mamma overtok henne da jeg flytta).. Så det jeg lærte henne på null komma nix er: Sitt, labb, andre labb, snakk, snakk høyt, opp på to, få se hva jentene gjør, snurr, rull, legg i kurven, suss og kos. Hmm.. ble mye det. 12 forskjellige triks på bare tre mnd ca. Og her er det heller ikke snakk om MYE trening. Greit nok.. det er en BD og dem tar ting en smule raskere enn andre hunder, men likevel. Prinsippet er det samme. Jeg kjøpte meg klikker og en bok om dette. Så var det bare å sette i gang. Først må man lære hunden hva klikkeren egentlig betyr. Klikk = godbit (eller hundens favorittleke e.l.) ... Begynn i det små og ikke ta mer en et par minutter til å starte med.. hvis du har noen spm så er det bare å komme med dem (har fått lært meg en god del selv om jeg ikke er noen ekspert) Lykke til !!! NoName Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. april 2004 #5 Del Skrevet 1. april 2004 Eh - klikker er ikke noe annet enn å si "bra", men du blir mer treffsikker i tidspunkt og slik sett får en mer effektiv trening, så du er sikker på at du roser rett adferd. For at klikker skal fungere må du begynne med å klikke og gi godbit rett etterpå slik at hunden senere forbinder klikkelyden med godbit (min hund slikker seg rundt munnen når han hører klikkelyden). Gjør dette en stund. Da "fungerer" klikkeren. Ett av mine eksempler: Skulle lære hunden å holde apportbukken i munnen. Begynte med at han snuste, til slutt hadde han den inne i munnen, men slapp med en gang. Jeg roste og roste. Ingen fremgang. Så brukte jeg klikker - og da ble det fremgang! For da klarte jeg å klikke når hunden hadde apporten i munnen, og ikke når han slapp den. Brøkdelen av et sekund forskjell i når rosen (klikk eller "bra") kom, ble forskjell på hvilken adferd jeg belønnet. Det er ikke sant at du bare kan klikke på adferd som skjer "naturlig". Du kan godt fremprovosere adferd som du gjør ved annen trening, og klikke som belønning. Du kan godt bruke klikker noen ganger og vanlig ros andre ganger. Men glem aldri godbiter i trening uansett vanlig ros eller klikker, det mener jeg! Sjekk forresten Canis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 2. april 2004 #6 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg har nå begynt å trene på godbit, masse godbiter. Går på kurs for en "skole" som bruker positiv innlæring... Og det å bruke positiv respons på riktig respons er greit, det har jeg alltid gjort. Problemet mitt blir å ikke kunne fortelle bikkja at den er helt på trynet noen ganger. Det tar jo evigheter å få bort uønsket oppførsel med den treninga vi har nå. Men, det jeg skulle frem til. Jeg liker ikke å måtte bruke godbit for å få kontakt med hunden. Føler ikke at bikkja har kontakt med meg, men med godbiten hele tiden, jeg. Jeg bruker masse stemme, når den ikke funker vil jeg gjøre det som trengs for at hunden får kontakt med meg, ikke godbiten (et lite napp i båndet feks.). Det samme blir vel med klikker... Men det var ikke svar på spørsmålet ditt, beklager! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 3. april 2004 #7 Del Skrevet 3. april 2004 Til 14062003: Ha godbiten i munnen og "spytt" den ut når hunden skal ha den. Da får du kontakt, det banner jeg på! Ulempen er at du får en hund som alltid vinner alle staring contests med deg og dine gjester... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 3. april 2004 #8 Del Skrevet 3. april 2004 Til 14062003: Ha godbiten i munnen og "spytt" den ut når hunden skal ha den. Da får du kontakt, det banner jeg på! Ulempen er at du får en hund som alltid vinner alle staring contests med deg og dine gjester... Nei, der tar du feil. For med mindre jeg kjører godbiten halvveis inn i kjeften på bikkja, så fungerer den ikke. Det vil si til vanlig vil den fungere bare jeg har hånda i lomma med godbiter, men på trening (med tisper tilstede - lekre tisper må vite) må jeg rett og slett la ham smake på godbiten før jeg, beklager godbiten, oppnår kontakt med hunden. Pokkers kåte Labrador spytta til og med ut leverbiten (lekre hjemmelagde altså!) i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 7. april 2004 #9 Del Skrevet 7. april 2004 Har du hørt den lyden det er av en klikker? JEG får jo vondt i ørene.. Hvordan tror du en hund oppfatter det? Og hvordan kan en sånn høy lyd egentlig være ros for hunden? Jeg har en klikker, men har valgt å ikke bruke den.. Har hørt skrekkhistorier der hunder har blitt sinnsyk av det. Hør deg litt rundt hos dyreleger ol. Sarabi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 7. april 2004 #10 Del Skrevet 7. april 2004 Sarabi - da har du misforstått hele greia. Klikker er veldig effektivt, og koblingen klikk-godbit gjør at hunden oppfatter det som ros. MEN: Når du har klikket må du alltid gi godbit, du bruker aldri klikker som ros alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 7. april 2004 #11 Del Skrevet 7. april 2004 Sarabi - da har du misforstått hele greia. Klikker er veldig effektivt' date=' og koblingen klikk-godbit gjør at hunden oppfatter det som ros. MEN: Når du har klikket må du alltid gi godbit, du bruker aldri klikker som ros alene.[/quote'] Hvorfor ikke bruke en selv i stedet. Altså kroppsspråk og stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 7. april 2004 #12 Del Skrevet 7. april 2004 Det forklarte de lenger opp her - timingen blir feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 7. april 2004 #13 Del Skrevet 7. april 2004 Som sikka skrev - høyere presisjon. Stemme funker like bra, men det er faktisk kjappere for deg å klikke med pekefingeren enn å si "Bra!" (skal du har forklaring på hvorfor må du spørre en nevrolog...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 8. april 2004 #14 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg skal prøve klikker på min neste hund. Var en god artikkel om klikker i siste nummer av Canis. Bør leses. Der stod det at man ikke burde trene på triks, men på grunnleggende øvelser. Slik at man ikke får en hund som tilbyr labben eller snurrer rundt når man skal trene lydighet. Man burde klikke inn så mange grunnleggende atferder som mulig for å gi den mange atferder å tilby. Og man skulle ikke terpe på en øvelse. Da ville den bli tregere til å finne på/tenke. På 14 dager kunne man godt gå gjennom de 19 som stod nevnt. klikkeren er god til å belønne PRESIST ...(om man er flink) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 13. april 2004 #15 Del Skrevet 13. april 2004 Sarabi - da har du misforstått hele greia. Klikker er veldig effektivt' date=' og koblingen klikk-godbit gjør at hunden oppfatter det som ros. MEN: Når du har klikket må du alltid gi godbit, du bruker aldri klikker som ros alene.[/quote'] Det stemmer ikke at det alltid skal komme en godbit etter et klikk. Klikkeren er belønning for hunden. I begynnelsen skal hunden først høre klikket, så skal den få en godbit. Etterhvert skal godbiten taes bort. Og klikket blir belønningen. Altså hunden får ros. Mange hunder gjør kun triksene sine om de får godteri. Og klikk-trening er veldig bra da. Jeg sier ikke at slik trening ikke fungerer, men vi har veid litt fram og tilbake, og kommet fram til at hunden vår klarer seg fint uten. Han er lydig, og vi trenger kun å bruke tegn for å få han til å gjøre triks. Han får ikke godbit hver gang, for da tenker han : hva kan jeg gjøre bedre neste gang for å få godteri? Skal man bruke klikker må hver person i huset ha en klikker i hendene dagen lang for å gi hunden belønning. Men dette er da min mening. Andre må gjerne bruke klikker om de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 13. april 2004 #16 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg bruker klikker aktivt i trening, men til vanlig bruker jeg ikke klikker. Bruker stemme og ros både i trening og til vanlig, så det at alle må ha klikker hele tiden er jo absurd. Det at man bruker klikker utelukker ikke at man bruker seg selv (stemme, ros, kos osv) også. Hvis du tror det, har du misfortstått. Jeg trener godt med stemme og ros, men opplever høyere presisjon og raskere progresjon på innlæring når jeg klikker. Uten at det betyr at jeg er avhengig av klikker hver gang jeg vil belønne hunden. Vedr. lyden: Klikkelyden funker bra på avstand også, veldig bra å bruke på innkallingstrening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 16. april 2004 #17 Del Skrevet 16. april 2004 Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 16. april 2004 #18 Del Skrevet 16. april 2004 Det som er viktig i trening er at vi og hunden spiller i samme symfoni, at vi har samme rytme under treningen. Klarer vi dette er det overhodet ikke vanskelig å belønne til rett tid med egen stemme og kroppspråk. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå