Gjest Ciegus Skrevet 18. april 2013 #21 Skrevet 18. april 2013 500 gjester?? Jeg tror nesten ikke jeg kjenner så mange en gang, da måtte jeg invitert alle på facebookvennelista mi, og det har jeg absolutt ikke lyst til! For meg er det viktig at jeg får tid til å snakke litt med alle de som tar seg tid til å komme på feiringa vår, og er ganske sikker på at vi havner under 100 gjester. Hva annet er det du tenker på som havner utenfor "enkelt" kategorien? Det er snakk om samiske bryllup, da er det gjerne vanlig å invitere 500-1000 gjester. Og jeg har bare vært i slike bryllup. Vet ikke helt hva som kreves for å bli invitert, men jeg har bl.a. vært i bryllupet til frisøren min, og i bryllupet til en fjern slektning av min far (hadde aldri møtt henne). Det er vel ingenting konkret jeg tenker på som havner utenfor enkelt-kategorien, det er bare når jeg ser på helheten av det vi vurderer (og prislappen) så er det plutselig ikke så enkelt lenger. Når man ikke vil gifte seg i kirka, og ikke har tinghus i nærheten, så er bare vielsen alt annet enn enkel i mine øyne (både prismessig, og planleggingsmessig). Vanskelig!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2013 #22 Skrevet 18. april 2013 Enkle bryllup er altså da så like genialt ironisk som å renne rundt med en gammel nokia fra 1999.
Gjest Ciegus Skrevet 18. april 2013 #23 Skrevet 18. april 2013 Du å godt jeg liker deg og det du sier Tirkes! Jeg er hellig overbevist om at jeg gjorde rett i å følge min egen regel med å vente minst en uke før jeg kjøper eller bestiller noe som helst. (lærte av brudekjolen... ) det har reddet vårt bryllup fra mange bomkjøp og unødvendig dill som irriterer meg idag. Jeg har så lyst til å gjennomføre min drøm om et storslagent bryllup, det kommer vi også til å gjøre i min ånd, men det blir mye enklere enn jeg først så for meg. Nok jobb blir det uansett om jeg ikke skal fordype meg i borddekorasjoner natt til lørdag også bare fordi. Den ukesregelen burde jeg egentlig ha på alt jeg ønsker å kjøpe, ikke bare når det gjelder bryllup! Jeg synes bryllupet ditt høres helt fantastisk ut, Kiara!
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #24 Skrevet 18. april 2013 Den ukesregelen burde jeg egentlig ha på alt jeg ønsker å kjøpe, ikke bare når det gjelder bryllup! Jeg synes bryllupet ditt høres helt fantastisk ut, Kiara! Det kommer til å bli helt fantastisk! Men det skal f(#/"%" ikke miste det ekte og jordnære i sluttspurten! Gleder meg til å høre om deres planer også når det kommer.
bambis Skrevet 18. april 2013 #25 Skrevet 18. april 2013 Kiara, den regelen skal jeg også bruke i framtida. Men nå er det ei lita stund til jeg begynner å kjøpe dill og dall enda da
CathFoto Skrevet 18. april 2013 #26 Skrevet 18. april 2013 Vi har ikke tatt noen råflotte valg, men fordi vi ikke vil lage maten selv så ender lokale, drikke og mat i Oslo på 65-70.000,- for ca 70 gjester. Jeg føler ofte at det er tabu å bruke så mye penger på en dag og at mange mener at vi burde gjort det mye billigere. For oss er det ikke noe mål å bruke minst mulig penger, men jeg liker ikke å bruke mer penger enn jeg må på ting, så jeg har kjøpt pynt osv på Etsy og Ebay, kjøpte brudekjolen på Finn og vi bruker ikke penger på gjestegaver osv. Eneste måten vi kunne gjort det billigere(tror jeg)er å lage maten selv og ikke hatt servitører. Vi har ingen hage eller lokaler i familien som kunne hjulpet på prisen. Alt i alt synes jeg valgene vi har tatt er fornuftige, men jeg synes det er litt kjipt at endel mener at det er så ille med pengebruken,
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #27 Skrevet 18. april 2013 Kiara, den regelen skal jeg også bruke i framtida. Men nå er det ei lita stund til jeg begynner å kjøpe dill og dall enda da Den regelen kommer til å spare deg for mangfoldige tusner av kroner. Høres helt bissart ut, men å begynne å kjøpe ting dvs dill tidlig er oppskriften på budsjettsprekk for de fleste av oss.
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #28 Skrevet 18. april 2013 Vi har ikke tatt noen råflotte valg, men fordi vi ikke vil lage maten selv så ender lokale, drikke og mat i Oslo på 65-70.000,- for ca 70 gjester. Jeg føler ofte at det er tabu å bruke så mye penger på en dag og at mange mener at vi burde gjort det mye billigere. For oss er det ikke noe mål å bruke minst mulig penger, men jeg liker ikke å bruke mer penger enn jeg må på ting, så jeg har kjøpt pynt osv på Etsy og Ebay, kjøpte brudekjolen på Finn og vi bruker ikke penger på gjestegaver osv. Eneste måten vi kunne gjort det billigere(tror jeg)er å lage maten selv og ikke hatt servitører. Vi har ingen hage eller lokaler i familien som kunne hjulpet på prisen. Alt i alt synes jeg valgene vi har tatt er fornuftige, men jeg synes det er litt kjipt at endel mener at det er så ille med pengebruken, Tror ikke du kan regne med annet enn at bryllup idag koster mer enn for tjue år siden. Holder man seg under 100 000,- har man vært flinke til å disponere pengene. Jeg vil bare gjenta det jeg sier tidligere i tråden om at det er mer og mer "vanlig" på østlandet å bruke 350 000,- med god hjelp fra sine nærmeste. Til og med mamma som mente at vi kunne arrangere et kjempebryllup for max 50` har vært nødt til å gå i seg selv når hun ser hva ting faktisk koster. Så slapp av du, så får de heller snakke når de selv skal gifte seg. 1
super-ida Skrevet 18. april 2013 #29 Skrevet 18. april 2013 Vi skal også ha et i mine øyne ganske enkelt bryllup..... Vi bruker godt over 100.000kr på lokale, mat og drikke. Men vi sløser allikevel ikke med andre ting, ikke en million unødvendige prylar, som uansett ikke gjestene husker. Vi får litt "hjelp" av foreldrene våre, ikke fordi vi må ha det, men fordi de har lyst til å bidra <3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #30 Skrevet 19. april 2013 Vel, vi skal ha et (relativt) dyrt bryllup og jeg sitter med følelsen av at dét er tabu. Det inntrykket jeg stadig får er at man skal holde seg pent til janteloven, ikke tro at man er noe og at man har rett til å flotte seg og unne seg noe ut over det nødvendigste. Jeg tror nok det er så mye meninger rundt bryllup og sosiale sammenkomster generelt at man som brudepar og festarrangører bare er nødt til å komme over en masse negativ synsing om måten du selv har valgt å gjøre det på. Men hvis du kikker etter, så er det gjerne like mye positiv synsing. Dermed blir det gjerne et spørsmål om å legge opp til det en selv ønsker, har råd til, og er komfortabel med. Såfremt et par grunnleggende ting er på plass, selvfølgelig. Det politisk korrekte er nok å si at billige bryllup ofte er koseligere enn dyre. Det synes jeg ikke nødvendigvis stemmer. Jeg har vært i råkoselige dyre bryllup, og et grusomt billig et. Jeg tror strengt tatt ikke pengebruken har så mye å si for koseligheten - jeg tror det er paret som er avgjørende. Er du en trivelig person som har omtanke for andre, så er sjansen stor for at bryllupet ditt blir deretter fordi det kommer til å påvirke atmosfæren uansett om middagen er fireretters eller spleiselag. Og er du en sneversynt egotrip så er sjansen stor for at andre kommer til å mistrives. Uansett om det gir seg utslag i at du blir gjerrig på alt og bruker mer penger på egen kjole og luksus enn på at gjestene skal ha det ålreit - eller om du bruker 400.000 på dagen, inkludert gjestegaver med monogram, men at gjestene likevel sitter igjen med følelsen av at de er statister i en annens prinsessedrøm. Vi har et budsjett på rundt 150.000,-, men jeg håper og tror at vi får til et varmt, koselig og jordnært bryllup for det. Og jeg synes faktisk ikke vi har så mye "unødvendig". Men at noe av det er flottere og at vi kunne funnet billigere alternativer - det er klart. Og vi har faktisk valgt vekk en del vi føler at vi ikke MÅ ha, som Tirkes sier - akkurat det tror jeg er viktig. Det er fint lite man MÅ ha (brud og brudgom bør vel helst være på plass), ellers så får man bare navigere ut fra egne ønsker, råd og hva man tror gjestene vil like. Det vi virkelig flotter oss med er en superflink heldagsfotograf til 30.000,-. Vi er fotonerder begge to, og kommer til å få enormt mye ut av det i ettertid. Beslutningen om å bruke de pengene tok vi etter at vi så vi hadde råd til alt annet, så det er en "bonusluksus". Vi har droppa ting som leiebil (bruker vår egen bil og får en bekjent til å kjøre), bryllupsnatta på hotell (sover hjemme), jeg lager brudebuketten og noen andre dekorasjoner av papirblomster så den blir bortimot gratis, annen pynt lager/plukker/finner vi også selv, jeg designer invitasjoner og program og vi trykker dem på jobben til forloveden for en veldig billig penge, musikken står Spotify for (så og si ingen danseløver blant gjestene) og så videre. Vi har lagt penger i et kult vielseslokale som blir en opplevelse i seg selv også for gjestene. Og i et festlokale som ikke nødvendigvis er så feiende flott og fancy - men som er hyggelig og som folk kan trives i enten de vil . Vi bruker endel penger på antrekk (rundt 9.000,- hver), men investerer i gode, skreddersydde plagg som vi kan bruke igjen senere ved andre anledninger. Mat og drikke er prioritert siden det er viktig for gjestene. Og fordi vi er noen matvrak begge to Det blir en god, men upretensieøs treretters, masse kake og fri bar. Klart summen gir meg bakoversveis. Vi er ikke så fancy til vanlig. Men jeg synes vi klarer å ha fokus på det viktigste: å skape en morsom og avslappet dag med mennesker vi bryr oss om, og å sette vårt eget preg på den. Anonym poster: d9a86ad44a8878df5c3a2ba7e104c7f7 4
Pingting Skrevet 19. april 2013 #31 Skrevet 19. april 2013 Vel, vi skal ha et (relativt) dyrt bryllup og jeg sitter med følelsen av at dét er tabu. Det inntrykket jeg stadig får er at man skal holde seg pent til janteloven, ikke tro at man er noe og at man har rett til å flotte seg og unne seg noe ut over det nødvendigste. (...) ...jeg sverger at den anonym-knappen skrur seg på av seg selv. Det var meg. Sry. 1
Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2013 #32 Skrevet 19. april 2013 ...jeg sverger at den anonym-knappen skrur seg på av seg selv. Det var meg. Sry. Jeg synes ikke 150 000 er et veldig dyrt bryllup, og håper du kan legge av deg følelsen om at det er tabu. Vi ønsker, som nevnt, et enkelt bryllup, og har likevel et budsjett på 100 000. Ønsker man å spandere mye mat og drikke på gjestene, og flotte seg med en god fotograf (det er nesten hovedprioriteten hos oss) så skal det ikke så mye til før man når 100 000, selv om man holder det enkelt. For noen måneder siden hadde jeg nok ment at 150 000 var en helt vill sum, men så snart man selv begynner å planlegge lander man litt på jorda og innser at det koster å ha fest. Svigerforeldrene mine synes det er galskap at vi skal bruke 100 000, og lurer på hvorfor vi ikke bare kan ha festen på det lokale hotellet, akkurat som om det hadde vært billig. Så om det er tabu så må det være blant de som ikke har så stor innsikt i pengesummene. 2
septemberbrura Skrevet 19. april 2013 #33 Skrevet 19. april 2013 Det må da være brudeparets uforbeholdne rett å velge hvor stort eller lite de vil feire. Til lags åt alle kan ingen gjera, og kritikere møter man overalt. Stå for eget valg, så lenge brud & brudgom er fornøyd, bør alle andre være fornøyde! For egen del kjører vi en relativt enkel linje, selv om antall gjester muligens blir drøyt 80. Vi skal leve et liv etter bryllupet også... Lykke til! Vennlig hilsen septemberbrud http://septemberbrud.blogspot.no
Gjest Tirkes Skrevet 19. april 2013 #34 Skrevet 19. april 2013 ...jeg sverger at den anonym-knappen skrur seg på av seg selv. Det var meg. Sry. Høres ut som et fantastisk og jordnært bryllup. Mitt hadde lett havnet på 100 000-110 000 dersom jeg ikke hadde søsken og svigersøsken + foreldre som fløy inn og hjalp med pynt, blomster, kaker, bordkort og gudvethva. Jeg ser heller ikke ned på noen som bruker penger på en sånn måte. Men jeg innrømmer at jeg ser litt ned på de som bruker penger "over en lav sko". Som en bekjent som hadde et lite bryllup kort tid etter mitt, rett under 50 gjester, og alt ble "satt bort". Hun brukte bryllupsplanlegger og brukte mye tid på jobb til å fnise over at kuvertprisen var 1600 kroner, og at hun ikke fikk reduksjon i kuvertprisen til lille brudesvennen, men han er nå veeeerdt hver en krone. Da får jeg dilla. Altså: Når det virker som om folk skryter av prislappen. Ellers, så må folk kose seg som de vil, om de leier et slott eller pynter en gymsal. 3
Gjest dette Skrevet 19. april 2013 #35 Skrevet 19. april 2013 vant til at man bruker et grendehus Nå ble jeg inspirert, og søkte meg fram til et grendehus der jeg kommer fra! 1500 kr for lokale og at andre rydder det, passer meg bra:) Lurer bare på om andre vil hjelpe med maten - men evt. tenkte jeg å kjøpe inn ingredienser og betale noen videregående-elever fra "hotell og næring" (husker ikke om det fortsatt heter det) for å lage og servere den. Har ikke helt bestemt meg enda, men det var jo denne typen ordning jeg ønsket meg:) 1
fiktiv Skrevet 21. april 2013 #36 Skrevet 21. april 2013 Fantastisk innlegg. Jeg har som mål å forberede bryllupet i denne tankegangen, og ikke "helt oppi skyene" ... Alle legger forskjell i "enkelt". Noen mener få gjester, noen mener løse rammer... Det jeg mente var rimelig og jordnært. Så vi gjorde det ukomplisert. Vi pyntet ikke kirken med blomster og stæsh - vi er der kun i en halvtimes tid - 40 minutter. Resten av tiden er vi ute på trappa og tar bilder. Og kirken er fin nok i seg selv. = penger spart, tid spart. Vi brukte ikke fotograf. Med dagens digitalkameraer og hell med solskinnsværet, så linet vi opp slekt og gjester (som var forberedt på dette) med bønn om vi kunne få kopi av alt. Vi fikk mye vakre bilder som ble til takkekort og stort bilde på lerret på veggen her. = fotograf spart, penger spart. Vi valgte koldtbord. Enkelt, noe for alle, mat nok til at alle blir mette. = sparer servitører, sparer tid - holder det folkelig og tilpasset alle dietter. Vi pyntet og dekket på lokalet selv. Pynten hadde vi kjøpt mye fra ebay blant annet, og brukt litt tid på planlegging. Det ble veldig koselig og ble veldig "oss", fordi vi var der til midnatt og la vår touch på hvordan det skulle se ut. Kirkeprogram ble trykket på ordinært A4-papir og brettet i to til et liten A5-hefte... ....jeg kan fortsette i det uendelige, men tingen er at man velger selv hvor komplisert det skal være, hor dyrt og man MÅ ikke ha det som alle sier er must. Man MÅ ikke ha fotograf, man MÅ ikke ha floristens dekorasjoner på bordet. Litt lyng kan være like pent. Eller flotte stearinlys og striper med pyntesand/stein mellom. Kjolen må ikke være fra norsk brudesalong, man kan bestille billig fra Asia og oppsøke en god gammeldags syerske for å få den justert. Gjestene bryr seg ikke om det er fotograf til stede, om kjolen din er kjøpt på brudesalong i Oslo eller på nettauksjon. De bryr seg ikke om bordpynten er hjemmeplukket eller satt opp av florist (dog, de bryr seg kanskje om blomstene er så høye at de ikke ser personen på andre siden av bordet). Noen kan kanskje synes det er mindre pent med lyng enn roser - noen synes lyng er flottere enn roser. Du kan ikke være til lags åt alle. Om du har band, DJ eller spillelister som du har planlagt fra før betyr ikke mye om folk koser seg og musikken er dansbar og med trykk i volum og bass. Om folk er mette på god mat, har tilgang til god drikke, lokalet ikke er iskaldt og de har det hyggelig, så er det et topp bryllup. Sett deg selv i gjestens sko: Hva er ditt drømmebryllup som gjest, hva er dine "krav"? Og sett lista deretter. Om hedersgjesten (brud og brudgom) er fornøyde, så bør resten være fornøyde også!
Trollmortil3 Skrevet 21. april 2013 #37 Skrevet 21. april 2013 (endret) Når jeg både leser i diverse forum og hører på andrrs bryllupsplaner så får jeg ofte følelsen av at vi er noen av veldig få som planlegger enkelt og billigere bryllup? Vi er ikke stinn av penegr så vi hr ikke råd til å betale over 100.000,- for et ryllup. Vi skal ikke ha band eller noe slikt. Betsiller ikke kake fra konditor men bruker noen vi kjenner og fotograf vi kjenner osv. Noen ganger så føler jeg at dette er ltit tabu. "Hvorfor gifte seg når man ikke har råd?" Slike reaksjoner har jeg opplevd å få. Er det blitt slik at for å gfite seg så MÅ man ha et fancy bryllup som koster en årslønn? Er det ikke lenger ekteskapet som er det viktige? Vi skal ha et fint nok bryllup synes jeg da Vi lager maten selv men setter opp en stor buffet med masse god mat og kjøper inn drikkevarer til den store gullmedaljen!! For oss er det seff bra nok, men det føles kjipt noen ganger når man får reaksjoner... Dagens utblåsning Hei Vi har sikkert enda enklere bryllup enn dere Vil ikke blåse vekk 100-150 tusen på bare en eneste dag. Dessuten er jeg ikke den som liker å ha all oppmerksomhet på meg, så jeg ble mere skremt av tanken. Vi gifter oss i kirka, privat sermoni. Foreldre, forlovere og søsken pluss ei anna veldig god venninne av meg blir med på en 3 retters middag etter vielsen. Det var den bryllupsdagen Men vi følte litt for å feire sammen med venner, så der blir det bare en helt enkel venne fest med koldtbord og drikke til maten. Uformell. Har ikke hørt noe negativt fra andre over måten vi har valgt å feire Så du vil nok få en fin dag:) Trenger ikke koste skjorte for å få et minneverdig bryllup Dere gifter dere ikke for at andre skal få et dyrt og flott bryllup Er jo ikke derfor man gifter seg Så er det heldigvis brudeparet som bestemmer hvordan for det er brudeparets sin dag, ikke gjestene Lykke til Endret 21. april 2013 av Trollmortil3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå