Bridezilla2013 Skrevet 18. april 2013 #1 Skrevet 18. april 2013 Når jeg både leser i diverse forum og hører på andrrs bryllupsplaner så får jeg ofte følelsen av at vi er noen av veldig få som planlegger enkelt og billigere bryllup? Vi er ikke stinn av penegr så vi hr ikke råd til å betale over 100.000,- for et ryllup. Vi skal ikke ha band eller noe slikt. Betsiller ikke kake fra konditor men bruker noen vi kjenner og fotograf vi kjenner osv. Noen ganger så føler jeg at dette er ltit tabu. "Hvorfor gifte seg når man ikke har råd?" Slike reaksjoner har jeg opplevd å få. Er det blitt slik at for å gfite seg så MÅ man ha et fancy bryllup som koster en årslønn? Er det ikke lenger ekteskapet som er det viktige? Vi skal ha et fint nok bryllup synes jeg da Vi lager maten selv men setter opp en stor buffet med masse god mat og kjøper inn drikkevarer til den store gullmedaljen!! For oss er det seff bra nok, men det føles kjipt noen ganger når man får reaksjoner... Dagens utblåsning 6
Gjest lisha Skrevet 18. april 2013 #2 Skrevet 18. april 2013 Tenker bryllupet deres blir flott jeg Er desverre mange som snakker før de tenker seg om! Det viktigste er jo ikke selve festen, men de man vil dele dagen med 1
Bridezilla2013 Skrevet 18. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2013 Ja det tenker jeg og. Vi vil jo bare gifte oss og feire med de vi er glad i. Hadde jo vært flott med et kjempestort og fint bryllup og men vi er i grunn ikke så fancy av oss helelr hehe
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #4 Skrevet 18. april 2013 Når jrg føler jeg til stadighet leser om bridezilla bølgen som herjer landet og at bryllup til 350 000,- er det aller billigste får jeg helt avsmak. . . Jeg er egentlig ganske ferdig med bryllupet føler jeg mest fordi jeg får mark av alt nips og dill. Samme med leiligheten jeg kaster alt om dagen, orker ikke forholde meg til dill. og her inne føler jeg det er mange på budsjett og bølgen av enkelthet. Deilig! 1
Gjest Adriane Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 (endret) Uff, så trist at folk får seg til å si slike ting rett til deg/dere! Finnes det ikke folkeskikk lenger? Vet du hva? Du aner ikke hvor ofte jeg skulle ønske vi skulle ha den typen bryllup dere skal ha! Ikke bare pga det økonomiske, men pga at jeg helt genuint mener at den type bryllup er så mye mer avslappet for alle parter, at alle koser seg veldig mye mer - ikke minst brudeparet, tror jeg Jeg skjønner så inderlig godt at det er kjipt å få sånne reaksjoner, men om du klarer, hev deg over dem! Si til dem at uansett om dere hadde flere hundre tusen å bruke på bryllup, så ville dere allikevel kjørt bryllupet på samme måte, fordi det er sånn dere ønsker å ha det! Og hvis noen har problemer med det, så kan de fint holde seg hjemme! Edit: skrivefeil Endret 18. april 2013 av Adriane 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Jeg får helt avsmak av hele bryllupsgreiene jeg, og skulle veldig gjerne ønsket at vi giftet oss i kirken med familie og kanskje noen venner tilstede (i motsetning til den faktiske gjesteliste på 85stk). Det viktige for meg er ekteskapet og ikke bryllupet. Føler at det er så mye forventninger rundtomkring om bryllup, og jeg blir helt gal av tanken, likevel lever jeg opp til ganske mange av de. Kjole til altformange tusen er en av dem. Jeg håper og tror likevel dagen blir veldig bra, selvom jeg skulle ønske at jeg gikk for det enkelere fra starten av. Men så begynte jeg med disse svære greiene (påvirket av brylupsblogger) og når hjulene er satt i gang er det ikke så lett å stoppe dem Nyt det enkle, det er ofte det beste!! Anonym poster: 7790a58608c6c60ca772797fa4e918da 1
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #7 Skrevet 18. april 2013 Kjære Anonym er du min tvillingsjel? Kan ikke si meg annet enn enig i det meste. :-) Jeg får helt avsmak av hele bryllupsgreiene jeg, og skulle veldig gjerne ønsket at vi giftet oss i kirken med familie og kanskje noen venner tilstede (i motsetning til den faktiske gjesteliste på 85stk). Det viktige for meg er ekteskapet og ikke bryllupet. Føler at det er så mye forventninger rundtomkring om bryllup, og jeg blir helt gal av tanken, likevel lever jeg opp til ganske mange av de. Kjole til altformange tusen er en av dem. Jeg håper og tror likevel dagen blir veldig bra, selvom jeg skulle ønske at jeg gikk for det enkelere fra starten av. Men så begynte jeg med disse svære greiene (påvirket av brylupsblogger) og når hjulene er satt i gang er det ikke så lett å stoppe dem Nyt det enkle, det er ofte det beste!! Anonym poster: 7790a58608c6c60ca772797fa4e918da
Gjest Tirkes Skrevet 18. april 2013 #8 Skrevet 18. april 2013 Hehe, jeg og mannen har ganske god råd, passe status i nærmiljøet i yrke etc - ingen barn. Og vi giftet oss litt som dere gjorde. Jeg er fra vestlandet, og er vant til at man bruker et grendehus eller tilsvarende, pynter selv, maten er gjerne buffet laget av alle brudens tanter og tremeninger, man får vennepriser på mye og annenhver helg gjør man noen en tjeneste til et bryllup. Det føles litt sånn. Alle trår til og baker til kakebordet osv osv. Nå bor vi i Akerhus. Og det kunne ikke falt meg inn å betale tre ganger så mye som nødvendig for å komme til dekket bord - jeg klarer fint å dekke et bord. Det var nok noen som stusset. Jeg leide inn noen ungjenter på 17-19 år til å servere og holde buffeten fylt. Jeg bestilte riktignok buffet fra cateringselskap - men bryllupskaken kom fra en talentfull veninne. Vi brukte lang tid på å finne lokale - her omkring er ikke bygde og grendehus så vanlig, og mange fine festlokaler krever at man bruker eiers meny og eiers kuvertpriser og alkoholservering. Men vi fant lokalet. Og kvelden før jeg stod brud løp jeg rundt med joggesko og svetteringer under puppene (hey, jeg vet det er ekkelt, men jeg er ærlig!) og hengte opp pynt på vegger og tak, jeg printet ut og hengte opp taxi og togruter ved utgangene til mine gjester som kom langveisfra, og jeg tok siste inspeksjonsrunden og så til at alle bordkortene stod riktig og ingen var på skakke. Min første dag som kone stod vi opp på bryllupssuiten, spiste frokost på rommet, tok oss goood tid.. også på med jeans og til festlokalet for å vaske. Men jeg klarte å ha tresifret antall gjester, uten å passere 50 000 i utgifter. Med fri bar. Totally worth it. Masse masse jobb for meg, men jeg liker best jordnære "låvefester", heller enn stive hotellregisserte fester... Det er litt tabu, ja. Spesielt på Østlandet, virker det som. Men jeg fikk ikke en eneste negativ reaksjon, og en østlandsvenninne av meg er nå i gang med å planlegge bryllup på "min" måte. Hun fikk smaken på det og ønsker også å kunne prioritere flere venner/gjester enn å måtte velge bort folk pga økonomi. Stå på, TS. Dette blir en flott dag, og husk at det er DIN dag. (Og 6% brudgommens dag). 9
Bridezilla2013 Skrevet 18. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2013 Takk for gode tilbakemeldinger dere! Det varmer! <3 Vi har leid inn et samfunsshus på Gardermoen og det har en eldre stil selv om det er pusset opp og bygget bærer historie fra det eldre militæret pluss at det ligger vegg i vegg med et stort hotell hvor vi skal tilbringe natten. Godt å høre at noen med god økonomi+ går for et slikt bryllup og, ikke misforstå nå men det er så mange som må flashe så veldig med at de har mye penger og det blir så feil føler jeg Selv har vi ikke superdårlig råd, men vi har ikke 100.000 på sparekonto heller hehe. En gjennomsnittlig familie med to barn. Vi har ventet litt for lenge med å gifte oss 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 I to av bryllupene jeg har vært i de siste årene har det ikke vært spart på noe. Alt er nøye planlagt ned til minste detalj. Ikke akkurat overdådig heller, men i mine øyne hakket for mye. De har ikke spesielt god økonomi(men ikke dårlig heller), og har heller ikke vært sammen så veldig mange år, så kan ikke tenke meg at de har fått spart opp så veldig mye. Så er nok foreldre som har spyttet i litt, samt noe på kreditt. Et av disse parene gikk forøvrig fra hverandre ca 1 år etter bryllupet. Så der var det en god del penger ut av vinduet kan man si. Og tror ikke det får så veldig bra for det andre paret heller, så spent på hva som vil skje der. Her kjører vi enkelt, veldig enkelt. Reiser til en annen by(der forloverne bor) Bare oss og forlovere på tinghuset og middag ute senere på kvelden. Mulig et selskap med nærmeste familie ved en senere anledning, men det får vi nå se. Vi legger heller penger i huset vi holder på å bygge. Anonym poster: 68fc2c328a079781ff8acc737ec16a7b 1
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 Hva gjør par som dette for å finansiere herligheten - selger det hele til høystbydende Se&Hør??? http://www.seher.no/915092/egor-filipenko-bruker-en-aarslonn-paa-bryllupet Det er ikke rart at bruder blir rammet av prestasjonsangst her på Østlandet om hvordan bryllupet skal være som Tirkes er inne på.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #12 Skrevet 18. april 2013 Kjære Anonym er du min tvillingsjel? Kan ikke si meg annet enn enig i det meste. :-) Jeg kjenner meg i alle fall igjen i din beskrivelse om at ting hele tiden blir enklere. F.eks. fra store planer rundt brodpynt til noe mer nedtonet Anonym poster: 7790a58608c6c60ca772797fa4e918da
Bridezilla2013 Skrevet 18. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2013 Kiara!: Kanskje det er DET vi skulle gjort! Bare selge hele greia til Se&Hør haha! Knallbra
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 Ja, jeg vurderer det selv. Eneste ulempen jeg ser er jo det at alt må ha sånn monogram tjafs for at vi skal klare å bruke opp 350 000,-
Gjest Ahs Skrevet 18. april 2013 #15 Skrevet 18. april 2013 Det viktigste er at det er god, og nok, mat, og drikke til gjestene, at gjestene trives og at festen blir bra. Jeg har vært i påkostet bryllup og gått sulten fra middagen;-) Hjelper lite at maten er fin og kaka er dyr hvis du ikke blir mett. Men festen etterpå var bra, og visakortet tomt.. og snart tømmes det igjen i et utenlands-bryllup. For min del synes jeg nok det enkle er det beste, og det betyr ikke at det ikke kan være for seg gjort og bra. Det er ikke noe gøy å være gjest og føle at man lopper seg fordi andre vil flotte seg, men så vil man gjerne stille opp også..
Gjest Ciegus Skrevet 18. april 2013 #16 Skrevet 18. april 2013 Jeg har også lyst på et "enkelt" bryllup, men sliter litt med å vite hvordan vi skal få det til! Jeg vil bare samle gode venner og familie og ha en fest med nok drikke og god mat, og god stemning. Men jeg vet liksom ikke helt hva som skal til for at det blir enkelt, føler at alt vi skal tenke på havner utenfor min kategori av enkelt... Så jeg er litt oppgitt og forvirret, og er veldig redd for at dette bryllupet skal ta en retning jeg ikke liker. Enkelt er ikke så enkelt, alltid! Så, hva menes egentlig med enkelt? Hva kan man gjøre for å holde alt enklest mulig, uten å la det gå utover gjestene? Jeg har bare vært i bryllup med antall gjester på 500 og oppover, så jeg mangler inspirasjon...
bambis Skrevet 18. april 2013 #17 Skrevet 18. april 2013 Vi skal ha et enkelt bryllup, rett og slett fordi vi må. Vi er studenter begge to, og å spare opp massevis av penger for å bruke dem på bryllup kan jeg ikke forsvare når vi burde legge av så mye som mulig til med tiden å kunne kjøpe oss leilighet. I utgangspunktet hadde vi planlagt å ha en enkel middag med nær familie, og så heller en stor fest for venner senere. Da fikk vi høre fra ei venninne at hun ikke kom til å komme på vennefesten, da det i hennes øyne ikke ville være et "ordentlig" bryllup. Det er ikke sikkert vi deler opp feiringa på den måten likevel, men hvordan vi velger å gjøre det er vårt valg, det har ikke de rundt oss noe med. Så får venninna vår bare la være å dukke opp om hun vil. Vi skal gjøre det meste selv - pynte, lage maten, lage kaker, billig kjole osv. Jeg tror det er veldig mye man kan gjøre selv om det er budsjettbryllup, og tror kanskje jeg ville valgt enkelt bryllup også om jeg hadde mer penger å bruke. Det viktigste er tross alt at jeg får gifte meg med drømmemannen 1
Gjest Tirkes Skrevet 18. april 2013 #18 Skrevet 18. april 2013 Alle legger forskjell i "enkelt". Noen mener få gjester, noen mener løse rammer... Det jeg mente var rimelig og jordnært. Så vi gjorde det ukomplisert. Vi pyntet ikke kirken med blomster og stæsh - vi er der kun i en halvtimes tid - 40 minutter. Resten av tiden er vi ute på trappa og tar bilder. Og kirken er fin nok i seg selv. = penger spart, tid spart. Vi brukte ikke fotograf. Med dagens digitalkameraer og hell med solskinnsværet, så linet vi opp slekt og gjester (som var forberedt på dette) med bønn om vi kunne få kopi av alt. Vi fikk mye vakre bilder som ble til takkekort og stort bilde på lerret på veggen her. = fotograf spart, penger spart. Vi valgte koldtbord. Enkelt, noe for alle, mat nok til at alle blir mette. = sparer servitører, sparer tid - holder det folkelig og tilpasset alle dietter. Vi pyntet og dekket på lokalet selv. Pynten hadde vi kjøpt mye fra ebay blant annet, og brukt litt tid på planlegging. Det ble veldig koselig og ble veldig "oss", fordi vi var der til midnatt og la vår touch på hvordan det skulle se ut. Kirkeprogram ble trykket på ordinært A4-papir og brettet i to til et liten A5-hefte... ....jeg kan fortsette i det uendelige, men tingen er at man velger selv hvor komplisert det skal være, hor dyrt og man MÅ ikke ha det som alle sier er must. Man MÅ ikke ha fotograf, man MÅ ikke ha floristens dekorasjoner på bordet. Litt lyng kan være like pent. Eller flotte stearinlys og striper med pyntesand/stein mellom. Kjolen må ikke være fra norsk brudesalong, man kan bestille billig fra Asia og oppsøke en god gammeldags syerske for å få den justert. Gjestene bryr seg ikke om det er fotograf til stede, om kjolen din er kjøpt på brudesalong i Oslo eller på nettauksjon. De bryr seg ikke om bordpynten er hjemmeplukket eller satt opp av florist (dog, de bryr seg kanskje om blomstene er så høye at de ikke ser personen på andre siden av bordet). Noen kan kanskje synes det er mindre pent med lyng enn roser - noen synes lyng er flottere enn roser. Du kan ikke være til lags åt alle. Om du har band, DJ eller spillelister som du har planlagt fra før betyr ikke mye om folk koser seg og musikken er dansbar og med trykk i volum og bass. Om folk er mette på god mat, har tilgang til god drikke, lokalet ikke er iskaldt og de har det hyggelig, så er det et topp bryllup. Sett deg selv i gjestens sko: Hva er ditt drømmebryllup som gjest, hva er dine "krav"? Og sett lista deretter. Om hedersgjesten (brud og brudgom) er fornøyde, så bør resten være fornøyde også! 5
bambis Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 Så, hva menes egentlig med enkelt? Hva kan man gjøre for å holde alt enklest mulig, uten å la det gå utover gjestene? Jeg har bare vært i bryllup med antall gjester på 500 og oppover, så jeg mangler inspirasjon... 500 gjester?? Jeg tror nesten ikke jeg kjenner så mange en gang, da måtte jeg invitert alle på facebookvennelista mi, og det har jeg absolutt ikke lyst til! For meg er det viktig at jeg får tid til å snakke litt med alle de som tar seg tid til å komme på feiringa vår, og er ganske sikker på at vi havner under 100 gjester. Hva annet er det du tenker på som havner utenfor "enkelt" kategorien? 1
Gjest Kiara! Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Alle legger forskjell i "enkelt". Noen mener få gjester, noen mener løse rammer... Det jeg mente var rimelig og jordnært. Så vi gjorde det ukomplisert. Vi pyntet ikke kirken med blomster og stæsh - vi er der kun i en halvtimes tid - 40 minutter. Resten av tiden er vi ute på trappa og tar bilder. Og kirken er fin nok i seg selv. = penger spart, tid spart. Vi brukte ikke fotograf. Med dagens digitalkameraer og hell med solskinnsværet, så linet vi opp slekt og gjester (som var forberedt på dette) med bønn om vi kunne få kopi av alt. Vi fikk mye vakre bilder som ble til takkekort og stort bilde på lerret på veggen her. = fotograf spart, penger spart. Vi valgte koldtbord. Enkelt, noe for alle, mat nok til at alle blir mette. = sparer servitører, sparer tid - holder det folkelig og tilpasset alle dietter. Vi pyntet og dekket på lokalet selv. Pynten hadde vi kjøpt mye fra ebay blant annet, og brukt litt tid på planlegging. Det ble veldig koselig og ble veldig "oss", fordi vi var der til midnatt og la vår touch på hvordan det skulle se ut. Kirkeprogram ble trykket på ordinært A4-papir og brettet i to til et liten A5-hefte... ....jeg kan fortsette i det uendelige, men tingen er at man velger selv hvor komplisert det skal være, hor dyrt og man MÅ ikke ha det som alle sier er must. Man MÅ ikke ha fotograf, man MÅ ikke ha floristens dekorasjoner på bordet. Litt lyng kan være like pent. Eller flotte stearinlys og striper med pyntesand/stein mellom. Kjolen må ikke være fra norsk brudesalong, man kan bestille billig fra Asia og oppsøke en god gammeldags syerske for å få den justert. Gjestene bryr seg ikke om det er fotograf til stede, om kjolen din er kjøpt på brudesalong i Oslo eller på nettauksjon. De bryr seg ikke om bordpynten er hjemmeplukket eller satt opp av florist (dog, de bryr seg kanskje om blomstene er så høye at de ikke ser personen på andre siden av bordet). Noen kan kanskje synes det er mindre pent med lyng enn roser - noen synes lyng er flottere enn roser. Du kan ikke være til lags åt alle. Om du har band, DJ eller spillelister som du har planlagt fra før betyr ikke mye om folk koser seg og musikken er dansbar og med trykk i volum og bass. Om folk er mette på god mat, har tilgang til god drikke, lokalet ikke er iskaldt og de har det hyggelig, så er det et topp bryllup. Sett deg selv i gjestens sko: Hva er ditt drømmebryllup som gjest, hva er dine "krav"? Og sett lista deretter. Om hedersgjesten (brud og brudgom) er fornøyde, så bør resten være fornøyde også! Du å godt jeg liker deg og det du sier Tirkes! Jeg er hellig overbevist om at jeg gjorde rett i å følge min egen regel med å vente minst en uke før jeg kjøper eller bestiller noe som helst. (lærte av brudekjolen... ) det har reddet vårt bryllup fra mange bomkjøp og unødvendig dill som irriterer meg idag. Jeg har så lyst til å gjennomføre min drøm om et storslagent bryllup, det kommer vi også til å gjøre i min ånd, men det blir mye enklere enn jeg først så for meg. Nok jobb blir det uansett om jeg ikke skal fordype meg i borddekorasjoner natt til lørdag også bare fordi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå