Gå til innhold

Bryllup i Las Vegas

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen umiddelbare planer om å gifte meg, men er i et godt etablert forhold hvor temaet er brakt på bane. Så ikke i nærmeste fremtid, men jeg begynner å leke litt med tanken.

Et tradisjonelt kirkebryllup er uaktuelt da jeg er ikke-troende, og et humanetisk bryllup virker litt for kjedelig. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke har lyst til å gifte meg, men kjenner jo etter å ha møtt rett person at det hadde vært koselig med den bekreftelsen.

I forbindelse med dette har jeg begynt å tenke på litt alternative til alle disse tradisjonene. Har lekt litt med tanken på å dra til Las Vegas å gjøre det. Er det noen her som faktisk har gjennomført det? Eller som har noen alternative forslag kontra veldig tradisjonelt bryllup? :)

Anonym poster: 4b16616c669aa1e5852ed8660b1a4d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen umiddelbare planer om å gifte meg, men er i et godt etablert forhold hvor temaet er brakt på bane. Så ikke i nærmeste fremtid, men jeg begynner å leke litt med tanken.

Et tradisjonelt kirkebryllup er uaktuelt da jeg er ikke-troende, og et humanetisk bryllup virker litt for kjedelig. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke har lyst til å gifte meg, men kjenner jo etter å ha møtt rett person at det hadde vært koselig med den bekreftelsen.

I forbindelse med dette har jeg begynt å tenke på litt alternative til alle disse tradisjonene. Har lekt litt med tanken på å dra til Las Vegas å gjøre det. Er det noen her som faktisk har gjennomført det? Eller som har noen alternative forslag kontra veldig tradisjonelt bryllup? :)

Meg og min er ikke troende. Vi gifter oss i tinghuset! Da blir det kun oss to pluss forlovere som er i vielsen. Så blir det middag og fest med alle aldre etterpå :)

Er selfølgelig noen av de ''gamle'' som ikke liker at vi ikke skal i kirka.. Meeeen, det er jo ikke de som bestemmer :P Det er jo oss! Så vi gjør det på vår måte, så får de synes hva de vil ;)

Det er jo deres dag! Så diskuter hva dere har mest lyst til, og gjør det! Uten å tenke på hva alle andre synes..

AnonymBruker
Skrevet

Meg og min er ikke troende. Vi gifter oss i tinghuset! Da blir det kun oss to pluss forlovere som er i vielsen. Så blir det middag og fest med alle aldre etterpå :)

Er selfølgelig noen av de ''gamle'' som ikke liker at vi ikke skal i kirka.. Meeeen, det er jo ikke de som bestemmer :P Det er jo oss! Så vi gjør det på vår måte, så får de synes hva de vil ;)

Det er jo deres dag! Så diskuter hva dere har mest lyst til, og gjør det! Uten å tenke på hva alle andre synes..

Joda, har vært inne på tanken om å bare gjøre det på tinghuset :) Hva andre mener om at jeg ikke gifter meg i kirken bryr jeg meg ikke om. Jeg håper da mine kjære respekterer meg på samme måte som jeg respekterer dem.

På en annen side så har jeg aldri hatt et veldig stort behov for å gifte meg. Jeg er veldig lite tradisjonell av meg i alle aspekter av livet mitt. Så har lyst til å gjøre noe kult hvis jeg i det hele tatt skal gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har litt samme oppfatning som deg, kunne aldri hatt et tradisjonelt bryllup, men om jeg noen gang gifter meg ville jeg helt klart hatt en fest med nære venner og familie så selv om tanken om å gjøre det i Las Vegas virker kul er det tvilsomt at alle jeg kjenner kan ta seg råd til å dra.

Men har vært i Las Vegas, så en skikkelig fest får man jo!

Et bryllup gjør man jo uansett til sitt eget tenker jeg. Om jeg skulle gjort det ville jeg hatt det utendørs i Norge, kanskje med sånne papirlykter hengende rundt. En humanistisk seremoni hvor alle som vil det sier det de har på hjertet. Men skal sies at jeg ikke er i et forhold en gang, så har ikke gitt det mer tanke enn det (og det er sikkert nok til å skremme vekk de fleste, hehe) Men googler du "alternativ bryllupsfest" får du opp flere ideer altså, og andre sine erfaringer.

Gjest Adriane
Skrevet

Humanistisk bryllup trenger overhodet ikke være kjedelig. Det er hva man gjør det til :) Man får nemlig lov til å bestemme veldig mye selv i en humanistisk vielse, om hvordan den skal være osv. Så da kan man velge å gjøre det annerledes, morsomt og kult som du sier. Vi har gjort mange utradisjonelle valg til vår vielse, og den blir veldig, veldig oss.

Ellers har man jo Unitarforbundet og Sosialhumanistene blant annet, som foretar vielser, og der tror jeg også det nesten kun er fantasien som setter grenser. Det gjelder å se mulighetene fremfor begrensningene. Kanskje det til og med er mulig å kjøre et Las Vegas-stil-bryllup gjennom en av disse - det kommer vel an på hvor åpen deres vigsler er for å gjøre ting annerledes ;)

Jeg har dessverre ingen erfaring med ekte Las Vegas-bryllup. Det eneste jeg mener å ha lest eller hørt - med forbehold om at det faktisk stemmer - er at en Las Vegas-vielse ikke blir godkjent som vielse i Norge, slik at man uansett i tillegg må gifte seg på f.eks tinghuset.

Skrevet

Det eneste jeg mener å ha lest eller hørt - med forbehold om at det faktisk stemmer - er at en Las Vegas-vielse ikke blir godkjent som vielse i Norge, slik at man uansett i tillegg må gifte seg på f.eks tinghuset.

De samme reglene gjelder for vigsel i Las Vegas som for alle andre vigsler for utenlandsk myndighet, altså at begge parter må være myndige etter norsk lov, begge parter må være til stede under vigselen og ingen av partene kan være gift allerede. Papirarbeidet for å få lov til å gifte seg varierer fra land til land, og så må man få registrert gifermålet i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm kjekt å vite. Er jo ikke noe problem å skrive under noen papirer når man er tilbake i Norge. Blir jo for opplevelsens del.

Takk for tips, Adriane. Jeg har ikke sjekket ut mulighetene så veldig enda, men det er jo absolutt et alternativ om jeg kan bestemme såpass mye som du sier her.

Gjest Adriane
Skrevet

De samme reglene gjelder for vigsel i Las Vegas som for alle andre vigsler for utenlandsk myndighet, altså at begge parter må være myndige etter norsk lov, begge parter må være til stede under vigselen og ingen av partene kan være gift allerede. Papirarbeidet for å få lov til å gifte seg varierer fra land til land, og så må man få registrert gifermålet i Norge.

Okei, kjekt å vite - da er jeg feilinformert (jammen glad jeg tok det forbeholdet) :)

Hmm kjekt å vite. Er jo ikke noe problem å skrive under noen papirer når man er tilbake i Norge. Blir jo for opplevelsens del.

Takk for tips, Adriane. Jeg har ikke sjekket ut mulighetene så veldig enda, men det er jo absolutt et alternativ om jeg kan bestemme såpass mye som du sier her.

Ingen årsak! Det varierer muligens fra viglser til vigsler hva de "gidder" å være med på/godta, men vår vigsler er iallfall åpen for det aller meste, og langt mer enn vi turte å håpe på i forkant :jepp: Det er jo en mulighet å si ifra på forhånd at man ønsker en veldig utradisjonell vielse, slik at det er en fordel om den vigsleren dere får tildelt er en som er åpen for uvanlige forslag ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nesten helt sikker på at USA krever norsk prøvingsattest så det blir noen papirer først, men det kan ambassaden fortelle deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...