Gå til innhold

svigermor snakker stygt om svigerinnen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde jeg fortelle henne alt hun sier?

svigerinnen kontakter meg ofte ang svigermor og ditt og datt hun gjør og sånn..noen ganger ønsker jeg egentlig ikke å høre det fordi jeg blir så irritert, og kverner mye.

Vi har små barn begge to, og svigermor klager på det meste min svigerinne gjør. Alle vi andre ser jo at svigerinnen gjør en utrolig bra jobb med ungene og i hverdagen, og at det er sønnen til svigermor som kunne gjort mer.

Jeg blir så irritert på de små kommentarene og stikkene svigermor kommer med mot min svigerinne, at neste gang så har jeg lyst å si ifra skikkelig at hun er faktisk veldig flink! Men da blir det nok jeg som er syndebukken plutselig og blir offer for små stikk og dritt når jeg ikke er der..samtidig bryr jeg meg egentlig ikke da. Og de fleste oppegående mennesker tenker vel sitt om de som bestandig baksnakker?

Men jeg synes min svigerinne burde få skryt, ikke dritt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde sagt noe der og da...

• Liker 6
Skrevet

Hvem vet - kanskje er du den som får gjennomgå av svigermor når hun snakker med svigerinnen din?

Si i fra om at du synes svigerinnen din er flink, og gjør en god jobb med barna, og at du synes det er ukomfortablet å høre på slikt snakk!

Hva så om du da blir det svarte fåret hos henne?

Men si i fra til mannen din først

AnonymBruker
Skrevet

Min mamma snakke stygt om meg til mine søsken og ektefellene deres, og hun snakker stygt om mine søsken til meg. Det er utrolig ubehagelig, og hver gang jeg ber henne stoppe blir hun snurt og forbannet.

Vi vet alle om hva som skjer og snakker om det oss imellom. Jeg ville sagt ifra til svigerinnen din og jeg ville sagt ifra til svigermor uansett hvor kjipt det hadde blitt. Det er bedre at du og svigerinnen din står sammen som en positiv enhet enn at svigermor skal få ture frem med giftstikkene sine.

Anonym poster: 0c2c9d94ccd01402ad2bbae8a7ca9469

AnonymBruker
Skrevet

Og du må vite at om hun snakker stygt om andre til deg så snakker hun garanter stygt om deg også.

Hvorfor skal hun beskyttes?

Anonym poster: 0c2c9d94ccd01402ad2bbae8a7ca9469

• Liker 7
Skrevet

Om ho snakkar stygt om andre, snakkar ho nok om deg og.

Mi svigermor snakkar ofte om andre. Ikkje direkte nedsettande, men kritikk av valg, barneoppdragelse og sånt. Om både barn og svigerbarn. Og naturligvis reknar eg med at ho meiner sitt om meg og sambo og.

Eg seier ifrå når eg høyrer stygt prat om andre, og forsvarar når kritikken er feil eller urettferdig.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sier du ikke i fra? I hvert fall si i fra at du ikke vil høre på den dritten.. Såpass ryggrad har du vel? Svigermor tror jo tydeligvis du syns det er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sier du ikke i fra? I hvert fall si i fra at du ikke vil høre på den dritten.. Såpass ryggrad har du vel? Svigermor tror jo tydeligvis du syns det er helt greit.

Hehe ;) TS her.

Jeg sier imot som regel og tar svigerinnen i forsvar og da kjefter hun meg en lekse. Hun blir veldig sinna og sånn er hun, og da pleier jeg å si åja, javel og så snakke om noe annet. Hun er ikke typen man har en rolig besinnet diskusjon med.

Det meste går ut på hvordan man gjør det i huset sitt, hvordan man oppdrar ungene osv, og valg vi tar som foreldre..og det er hver gang vi ser henne faktisk.

Sånn er hun, og ja neste gang så har jeg virkelig lyst til å si - vettu hva - Siri gjør en skikkelig bra jobb og fortjener ros for det.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Bare begynn å si det du mener du! Alt for få av oss tør å faktisk være ærlige.

Vi har vel alle opplevd å ufrivillig høre på/si oss enig i baksnakk. Det finnes mange måter å unngå dette på. Det kan være vanskelig å si "jeg gidder ikke høre på at du baksnakker Svigerinna, skal du snakke dritt får du gjøre det til noen andre" for da kan du banne på at det blir dårlig stemning og du blir neste baksnakkingsoffer!

det er best å først si seg uenig, og deretter si noe positivt om personen som baksnakkes. Det er faktisk bedre å si "jeg er ikke enig i det du sier, jeg synes Svigerinna er en super mamma jeg!"

Eller "Nei, jeg tror du tar feil, du skjønner det at da heg møtte Svigerinna på butikken så.." Og så forteller du en positiv hendelse ang svigerinna! Det er en flott måte å snu det negative over på noe positivt!

• Liker 2
Skrevet

Bare begynn å si det du mener du! Alt for få av oss tør å faktisk være ærlige.

Vi har vel alle opplevd å ufrivillig høre på/si oss enig i baksnakk. Det finnes mange måter å unngå dette på. Det kan være vanskelig å si "jeg gidder ikke høre på at du baksnakker Svigerinna, skal du snakke dritt får du gjøre det til noen andre" for da kan du banne på at det blir dårlig stemning og du blir neste baksnakkingsoffer!

det er best å først si seg uenig, og deretter si noe positivt om personen som baksnakkes. Det er faktisk bedre å si "jeg er ikke enig i det du sier, jeg synes Svigerinna er en super mamma jeg!"

Eller "Nei, jeg tror du tar feil, du skjønner det at da heg møtte Svigerinna på butikken så.." Og så forteller du en positiv hendelse ang svigerinna! Det er en flott måte å snu det negative over på noe positivt!

Enig. Takk for gode råd :)

Det er vel mere små stikk, og det begynner gjerne med noe ang barna, noe generellt og så greiner det hele ut i at det var et stikk mot svigerinnen som faktisk gjør en j god jobb med barna spesielt da mannen hennes ikke vil/kan/gidder. Det er ikke alle som oppfatter stikket som "baksnakking", men når jeg begynner å snakke positivt om svigerinnen i det samme øyeblikket, så blir det en voldsom diskusjon mot meg som jeg gir meg i fordi jeg blir stresset... ;)

Neste gang skal jeg si, vet du hva, Siri gjør en kjempejobb som hun fortjener skryt for.

Og så skal jeg drite langt i at jeg blir neste offer. Som noen andre sa lengre oppe, så er jeg vet det allerede. ;)

Skrevet

Neste gang skal jeg si, vet du hva, Siri gjør en kjempejobb som hun fortjener skryt for.

Og så skal jeg drite langt i at jeg blir neste offer. Som noen andre sa lengre oppe, så er jeg vet det allerede. ;)

Du er nok behørig omtalt du også, men drit i det :) Du er tøff som sier ifra.

AnonymBruker
Skrevet

Ehm, her høres det ut som om det ikke bare er en, men to sønner som må trå til. Hvorfor slipper de unna??

Mannen til din svigerinne må ta seg en prat med sin egen mor og si at de er møkklei av denne skittkastingen og at hun har å gi seg. Så må din mann ta seg en prat med sin egen mor og si at dere er lei av å høre på og at dere mener at svigerinnen gjør en flott jobb i hus og hjem. Og at det er uaktuelt å høre mer på denne skittkastingen.

Udugelige mannfolk!!

Anonym poster: 951d8d1eb44e68d8c54046de15cf6fa1

• Liker 1
Skrevet

Det er bra du tar til motmæle, TS. Jeg håper du sier til svigerinna di også at du synes hun gjør en god jobb.

Skrevet

Neste gang svigermor uttrykker seg i negative ordlag så sier du kun at "dette har jeg ikke noe lyst til å høre på", og så skifter du samtaleemne umiddelbart.

Skrevet

Hun prater sikkert dritt om deg til andre. Sånne folk er bare slik

Skrevet

Ehm, her høres det ut som om det ikke bare er en, men to sønner som må trå til. Hvorfor slipper de unna??

Mannen til din svigerinne må ta seg en prat med sin egen mor og si at de er møkklei av denne skittkastingen og at hun har å gi seg. Så må din mann ta seg en prat med sin egen mor og si at dere er lei av å høre på og at dere mener at svigerinnen gjør en flott jobb i hus og hjem. Og at det er uaktuelt å høre mer på denne skittkastingen.

Udugelige mannfolk!!

Anonym poster: 951d8d1eb44e68d8c54046de15cf6fa1

Det er ikke lett å gå imot en mor som åpenbart ikke tåler å bli motsagt. Disse brødrene har ganske sikkert hatt det slik gjennom hele oppveksten. Det blir en form for betinget læring: Er du enig, vil du belønnes med at jeg er snill og hyggelig, men hvis du våger å være uenig, får du et lite helvete. Sånn hadde jeg det, og det ble ikke akkurat bedre av at jeg ble voksen og fikk mine egne meninger.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg ville forresten vurdert å invitere svigerbror+søster på en middag, hvor du tar opp problemet. Jeg ville prøvd meg på noe ala

"Jeg vil gjerne snakke med alle sammen om Svigermor. Hun kommer ofte til meg og snakker dritt om Siri. Jeg har ikke lyst til å gjengi det hun har sagt akkurat nå, det kan jeg og Siri snakke om alene. Men jeg har lyst til å høre hva dere tenker om saken. Kan dere to brødrene snakne med svigermor og si at nok er nok? Jeg pleier å si ifra om at jeg ikke vil høre. Jeg håper at dere også sier ifra til henne når hun sier stygge ting om meg."

Ikke akkurat ordrett selvfølgelig, men det er jo bare et forslag:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med de andre over her. Har også opplevd en slik i familien, og jeg sa i fra. Visste jo at denne personen mest sannsynlig også snakket om meg bak min rygg, så det kunne ikke bli verre trodde jeg ;)

Men fra å være den hun snakket om innimellom, er jeg den hun alltid snakker om. Forskjellen nå er at alle andre også vet hvorfor hun alltid snakker om meg, og at det ikke er hold i noe av det hun sier. Hun har nemlig ikke truffet meg siden jeg sa i fra pga hennes egen reaksjon. Så hun vet ikke hvordan jeg gjør ting i hverdagen eller hva som skjer med meg i mitt hverdagsliv.

Folk som baksnakker gjør det i uvane og gjør det uansett hvilke personer de er sammen med. De har stort sett vanskeligheter med å slutte også.

Du får si i fra, snakk med svigerinnen din og mennene deres. Si i fra til svigermor at du ikke tolererer slikt snakk og sett kraft bak ordene. Om du hører noe du ikke vil høre så gå eller send henne hjem om hun er hos dere. Det er du som bestemmer hva du synes er ok å snakke om eller ikke.

Anonym poster: 040e445d44ea0ea8eff6b92d311e7625

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å gå imot en mor som åpenbart ikke tåler å bli motsagt. Disse brødrene har ganske sikkert hatt det slik gjennom hele oppveksten. Det blir en form for betinget læring: Er du enig, vil du belønnes med at jeg er snill og hyggelig, men hvis du våger å være uenig, får du et lite helvete. Sånn hadde jeg det, og det ble ikke akkurat bedre av at jeg ble voksen og fikk mine egne meninger.

Ja, det er henne i et nøtteskall dette!! Nå er min svigerinnen min veldig følsom, og hun blir jo lei seg så jeg synes dette er vanskelig.. Og gutta blir veldig sinte når moren deres nevnes i et negativt lys. Men jeg stiller opp for de som blir baksnakket så godt jeg kan. Denne svigermoren er en tøff type da, som kjeftet så mye at jeg begynte å grine når jeg gikk høygravid med min nr to..;)

Anonym poster: db379dae39249cb57cbb21e0e7c5b331

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er en skikkelig sladrekjerring. Men min søster lukker øynene for at det faktisk er slik, derfor får det fortsette for da har hun på en måte allierte som hun vet ikke kommer til å si henne nok, imot.

Av den og andre grunner har jeg senket kontakten med min søster betraktelig.

Det å stikke hodet i sanden er ofte mye av grunnen til at slike uheldige vaner har det med å fortsette i generasjoner.

Og når man omgåes slike mye så blir man litt slik selv for det er ofte autoriteter i familien som er "vanskelig å komme utenom", De setter standarden.

Så må man være tøff nok, spørre seg selv, vil jeg det? Nei det ville ikke jeg!

Man kan ikke endre andre, kun seg selv.

Klart jeg savner dem iblant, hvis de bare kunne være annerledes. Normale... men ble bare skuffet gang på gang .

Anonym poster: 8cb2353dba1eb7f1d9f36e9bc526316f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...