AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #1 Skrevet 18. april 2013 Jeg begriper ikke hvorfor folk som blir tykkere og tykkere, syter så fælt over overvekten sin. Hvorfor lar de ikke være å spise drittmat/gotteri og beveger seg litt? Overalt hvor jeg er ser jeg smellfete folk, og det må de gjerne få være for meg. MEN når jeg blir skvisa mellom to dundrer i flysete, eller ikke kommer forbi noen som vagger opp trappa foran meg, når jeg vil løpe opp - er det irriterende. På butikkene legger jeg merke til handlekurver. Tar meg selv ofte i å stirre. Så utrolig mye dritt folk kjøper. Og når de samme folkene klager og klager på at de ikke klarer å gå ned i vekt, stopper det litt for meg. Overvektige har også en egen evne til å finne på unnskyldninger for sin overvekt. Det er aldri deres egen feil. Det er hormoner, medisiner, arv, foreldre, psykiske, fysiske ting... Det får meg litt til å lure på om man mister fornuften etterhvert som kg øker... Klarer man virkelig ikke å la være å putte i seg mer mat enn kroppen trenger? Hvorfor? Hva gjør at du stapper i deg mye mer enn du skal ha? For å holde vekten er det en ting som gjelder. Mindre mat. Teoretisk sett kan du sitte stille i sofaen og slanke deg. Trening hjelper selvsagt på mange måter. Anonym poster: 8c382227e104f46c5dfeac803073b0c6 20
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #2 Skrevet 18. april 2013 En million nordmenn er overvektige. Selvsagt hører du da en del som bortforklarer og syter. For det første er det noen få av dem som faktisk har stoffskiftesykdommer (ikke mange, men), for det andre hører du jo bare de som ønsker å fortelle at deres situasjon er annerledes enn normalen (som jo er at det er din egen feil). Har ikke inntrykk av at den jevne overvektige skylder på alle andre ting. Ikke at jeg spør dem, selvsagt, det hadde vært sprøtt, men jeg har vel alt i alt møtt to som har snakket om hvorfor de er overvektige: Den ene sa det var bare hennes feil, den andre sa han hadde en stoffskiftesykdom, men at det jo ikke egentlig var noen unnskyldning. Ikke at jeg hevder at jeg er representativ til tusen, bare har ikke inntrykk av at dette gjelder overvektige flest. Bare de du merker mest til. Anonym poster: 6e2463a183ec600cad40ea337be5d1d7 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #3 Skrevet 18. april 2013 Det blir i mange tilfeller som å si at du ikke skjønner hvorfor anorektikere ikke klarer å spise mere, eller bulimikere ikke klarer å slutte å spy. Overspising er også en spiseforstyrrelse og en avhengighet. Anonym poster: 2bc5e5f37e72a31fa298a23eb5d1d657 26
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #4 Skrevet 18. april 2013 Det blir i mange tilfeller som å si at du ikke skjønner hvorfor anorektikere ikke klarer å spise mere, eller bulimikere ikke klarer å slutte å spy. Overspising er også en spiseforstyrrelse og en avhengighet. Anonym poster: 2bc5e5f37e72a31fa298a23eb5d1d657 Så 1 million nordmenn lider av samme spiseforstyrrelse? 1 million nordmenn har psykisk problemer fra fortiden som de bedøver med mat? 1 million nordmenn?!?!?!? Nei, ærlig talt. Ja, det er mange som lider av overspising. Men det er JAGGU MEG FLER som lider av manglende selvkontroll og -innsikt! Anonym poster: 01b669dcf032450926de5ed8fc765cff 14
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 Så utrolig heldig du er som er totalt uvitende om livet som feit da. Jeg kjenner mange tynne som også kjøper mye drittmat, flaks for dem at de ikke legger på seg og får blikk med forakt i fra sånne som deg. Anonym poster: 70a7a8075388cb3fb3eae0d5f780e31d 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Jeg føyk opp 15kg lett som en fjert da jeg begynte i terapi, så mine grunner er psykiske. Hvorfor er det ikke lov å være syk og ha grenser? Jeg la all min innsats på å få livet mitt på rett kjør igjen, maten brukte jeg som en pause og trøst som hjelp på veien. Nå holder jeg på å jobbe det av igjen etter et halvt år med syting fordi jeg hadde nå fått disse rutinene og måtte finne motivasjonen. Jeg kan spørre deg, hvorfor har ikke du en høyere stilling som er bedre betalt? Hvorfor jobber du ikke mer frivillig? Hvorfor roter du? Osvosv, det er jo bare å fikse det slik og slik. Nei, det er dessverre ikke slik det funker alltid. Anonym poster: e268eb9e2ebabd228d1c42f16854095f 12
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #7 Skrevet 18. april 2013 Så 1 million nordmenn lider av samme spiseforstyrrelse? 1 million nordmenn har psykisk problemer fra fortiden som de bedøver med mat? 1 million nordmenn?!?!?!? Nei, ærlig talt. Ja, det er mange som lider av overspising. Men det er JAGGU MEG FLER som lider av manglende selvkontroll og -innsikt! Anonym poster: 01b669dcf032450926de5ed8fc765cff Hvor skrev jeg at absolutt alle feite har en spiseforstyrrelse? Siter gjerne. Anonym poster: 2bc5e5f37e72a31fa298a23eb5d1d657 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #8 Skrevet 18. april 2013 Selvkontroll er viktig i dagens samfunn. Å være tynn er det som viser best at vi har selvkontroll. Å være overvektig synes for andre å være det verste tap av selvkontroll og utløser en hel masse forakt og avsky. Egentlig er det ganske kvalmt at det er sånn. Anonym poster: 70a7a8075388cb3fb3eae0d5f780e31d 7
Petra75 Skrevet 18. april 2013 #9 Skrevet 18. april 2013 På butikkene legger jeg merke til handlekurver. Tar meg selv ofte i å stirre. Så utrolig mye dritt folk kjøper. Anonym poster: 8c382227e104f46c5dfeac803073b0c6 Stirrer du i handlevognene til de tynne som kjøper drittmat også? Du vet - tynne som lever usunt får hjerteinfarkt de også... 12
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 Det er nå mange grunner til overvekt. Som andre har nevnt, overspising er en sykdom på lik linje med anoreksi og bulimi. Sukkeravhengighet er like ille som heroin avhengighet. Men en med sukkeravhengighet, må se det de er avhengige av resten av livet. Nå er jeg bare lett overvektig. Men jeg har slitit med både anoreksi, bulimi og overspising. Startet med anoreksi, gikk over til bulimi, så over til overspising. Årsak, jeg har hatt en helt fucka barndom. Seksuelt misbrukt fra jeg var 3 år, alltid fått oppmerksomhet fra menn. Da blir det for underbevissheten veldig trygt å gjemme kroppen i fett, for å slippe å bli utsatt for noe sånn igjen. Ellers er jeg og sukkeravhengig. Nå jobber jeg mye med dette, er derfor jeg ikke er kraftig overvektig og, men det er en evig kamp, og det er tøft. Jeg kan ikke spise godteri overhodet. Da det trigger alt. Perioder i livet da jeg går gjennom tøffe ting, er veldig vanskelig, for mat er det man bruker som hjelp. Så det er en evig kamp for meg. Og jeg forstår at mange ikke makter den kampen jeg holder på med. Og da de kanskje har kommet opp til en viss strørrelse, har de bare mistet alt håp, tro, selvtillitt, de hater seg selv, og kan like godt fortsette å ødelegge seg selv. Anonym poster: f1d8220d32c5919b0b68ffe7606fa059 4
Gjest Marsvinet Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 Det er rart hvordan ingen overvektige har skyld i det selv.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #12 Skrevet 18. april 2013 Det er rart hvordan ingen overvektige har skyld i det selv. Jeg har skyld i selv, det er jo jeg som spiser. Ellers da? Anonym poster: e268eb9e2ebabd228d1c42f16854095f 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #13 Skrevet 18. april 2013 Det er rart hvordan ingen overvektige har skyld i det selv. Min skyld her også! Så da vet du det. Anonym poster: 2bc5e5f37e72a31fa298a23eb5d1d657 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 TS: Jeg har ingen problemer med å forstå at folk med anorexi/bulimi osv. har problemer. Ikke de med fysiske og psykiske problemer heller...men ALLE de andre. Rakker ikke ned på noen jeg, er bare nysgjerrig, og da må jeg være ærlig i min tankegang. Spørsmålet mitt var hvorfor folk klager på overvekten sin, når det på meg virker som veldig, veldig, veldig mange ikke gidder å gjøre noe med det. Så ei oppe i tråden sammenlignet det med å spørre meg hvorfor jeg ikke hadde høyere inntekt/bedre jobb f.eks. I denne sammenhengen blir det motsatt, vil jeg si. JEG klager IKKE på at jeg tjener for lite, hadde jeg gjort det, ville jeg vært helt enig med deg. Det er klagingen jeg er lei. Folk får se ut som de vil for meg, bare de ikke skviser meg med deres overvekt ;-) (litt humoristisk ment) Anonym poster: 8c382227e104f46c5dfeac803073b0c6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #15 Skrevet 18. april 2013 Stirrer du i handlevognene til de tynne som kjøper drittmat også? Du vet - tynne som lever usunt får hjerteinfarkt de også... Ts: ja.....men jeg ser veldig, veldig ofte et helt annet forhold til mat der... Anonym poster: 8c382227e104f46c5dfeac803073b0c6
dobri123 Skrevet 18. april 2013 #16 Skrevet 18. april 2013 Det kan være mange grunnen til at folk går opp i vekt. Noen blir på en måte avhengig av drittmaten, noen har prøvd å slanke seg, men klarer ikke. Det er ikke alle det går for med en gang. Det kan være hormoner, som når du blir gravid. Da er det veldig lett å stappe i seg med dritt mat, rett og slett fordi mange ikke klarer spise annet. Noen har spiseforstyrrelser, som overspising. Noen har det vanskelig psykisk, noe som gjør at de føler seg bedre ved å spise, og noen har det vanskelig fysisk, at de ikke har like lett for å bevege på seg som alle andre. For noen er ting vanskelig både fysisk og psykisk, og andre spiser bare. Men jeg tror ikke noen VIL være overvektig. Jeg mener nå heller at du bør gå i deg selv. Vi er alle forskjellige, og hvordan andre er, er ikke ditt problem. Da får du løpe i en annen trapp, eller finne deg i at akkurat nå kan du ikke løpe opp trappen. Alle kjøper forskjellige ting i butikken, det betyr ikke at alle dytter alt i seg første kvelden. Det gir heller ikke deg noen rett til å stirre folk opp og ned. Når jeg er i butikken og handler godteri har jeg opplevd å se mennesker som deg, som stirrer. Selv om jeg ikke er overvektig. Da smiler jeg tilbake og sier God dag, så går jeg hjem fornøyd og dytter i meg sjokoladen min. Med GOD samvittighet! Mens du kan gå hjem og plage deg over alle de overvektige, og de som kjøper så mye usunt i butikken! Kos deg med det sunne kostholde ditt, spis hva du vil og la andre spise hva de vil! 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #17 Skrevet 18. april 2013 Så noen dokumentaren "Sannheten om fedme" på NRK3 for et par måneder siden? De har oppdaget at overvektige har en annen hormonell reaksjon på mat enn normalvektige. Hos normalvektige stiger sultfølelsen gradvis mer og mer (via et "sulthormon") jo lenger tid det går etter sist de spiste, og når de så spiser igjen utløses et "metthetshormon" relativt fort, noe som gjør at de stopper å spise. De to hormonene påvirker hverandre. Hos overvektige stiger ikke sulthormonet i samme grad og de er mer konstant "småsultne". Og når de først spiser, utløses ikke like store mengder metthetshormon, slik at de ikke stopper å spise før de har spist alt for mye. Og dette er ikke noe de har trent opp, de antar at det er medfødt. Så ja, overvektige er skyld i det selv i den forstand at de spiser seg mette. Den store forskjellen ligger i at "signalanlegget" hos overvektige ikke fungerer som det skal. Spør du meg har overvektige som har klart å gå ned i vekt, ørti tusen ganger mye mer selvkontroll enn normalvektige mennesker, fordi det krever at de aldri får spise seg mette. Anonym poster: e773269f96523575eb66456a1d17e2de 19
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #18 Skrevet 18. april 2013 Jeg har aldri i mitt liv hørt noen som aldri har klaget seg over noe i livet sitt så du er nok ikke uskyldig selv heller. Det aller meste folk klager over kan fikses så skjønner ikke hvorfor overvektige skal få så mye motbør. Mye eksamenslesning? Vel, du valgte studiet. Les og bli ferdig med det. Rushtid? Vel, offentlig transport, ny jobb, andre arbeidstider.. Sliten i bena? Bit sammen tenna dine masekjerring, er du som gikk for hardt på. En date som aldri tar kontakt? Ta kontakt selv. Oooog så videre. Anonym poster: e268eb9e2ebabd228d1c42f16854095f 18
Petra75 Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 Ts: ja.....men jeg ser veldig, veldig ofte et helt annet forhold til mat der... Anonym poster: 8c382227e104f46c5dfeac803073b0c6 Virkelig? Det gjør ikke jeg like ofte. Sikker på at du ikke er bittelitt farget av fordommene dine? 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Så 1 million nordmenn lider av samme spiseforstyrrelse? 1 million nordmenn har psykisk problemer fra fortiden som de bedøver med mat? 1 million nordmenn?!?!?!? Nei, ærlig talt. Ja, det er mange som lider av overspising. Men det er JAGGU MEG FLER som lider av manglende selvkontroll og -innsikt! Anonym poster: 01b669dcf032450926de5ed8fc765cff Jeg tviler på at 1 million nordmenn lider av overspisinglidelse. I følge FHI lider 3 % av den norske befolkningen mellom 15-44 av overspisingslidelse. Jeg er derimot enig med deg at de fleste kan gå ned i vekt om de forsøker å gjøre det. Likevel burde du prøve å være mer sympatisk ovenfor feite folk fordi livet er ikke akkurat lett for dem. Mange lider av depresjon noe som også gjør at de unngår å trene, lav selvfølelse og selvtillit vil kanskje stoppe dem fra å trene i offentligheten, mangelen på viljestyrke (begynnelsen er alltid vanskelig og kanskje de gir opp med en gang de opplever smerte) også videre. Det er helt klart flere andre årsaker og det er viktig for deg å forstå at selvom ''alle'' feite folk burde få opp ræva si fra sofaen kan deres pyskisk tilstand hindre dem i å gjøre det.......... Anonym poster: d4dd060eada178539806de12297d833e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå