AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #1 Skrevet 18. april 2013 - Har funnet en rekke forskjellige styrkeøvelser (litt fri og litt apparater) som skal trene hele kroppen. Er det viktig at man gjør det samme hele tiden (selvsagt med økt belastning etterhvert) for å få resultater, eller kan man trene variert; f.eks noe utholdene styrke, noe tyngre styrke, noe øvelser med bare kroppen som belastning etc? Målet mitt er lavere fettprosent og fittere kropp. Og hvor lenge må man holde på før man ser resultater? Tenker å ta en styrke økt 2-3 ganger i uka. - Joggeintervaller for samme mål som over.Har forstått at intervall er best for fettforbrenning, men Hvordan trener man intervall? Skal man da løpe alt man klarer i 4 minutter, løpe saktere/gå i 4 minutter? (Ja ja ja, jeg vet at kosten må med, har oversikt over den, nå trenger jeg treningstips for å oppnå målet lettere) Anonym poster: 78197c72a3f2163254075cd3683a40de
Supraspinatus Skrevet 18. april 2013 #2 Skrevet 18. april 2013 Hvis man varierer øvelser hele tiden vil jo man aldri vite om man blir bedre, men det betyr ikke at man må trene det samme hele tiden. Dersom man har en langsiktig plan kommer man langt med å trene variert. Dersom du skal trene mot en spesifikk idrett må du rette treningen litt og kjøre det du skal bli god i. Hvis ikke er variasjon kjekt og null problem. Crossfit f.eks. er svært bra trening, spesielt for de som er litt uerfarne med styrketrening.
Wiggins Skrevet 18. april 2013 #3 Skrevet 18. april 2013 - Har funnet en rekke forskjellige styrkeøvelser (litt fri og litt apparater) som skal trene hele kroppen. Er det viktig at man gjør det samme hele tiden (selvsagt med økt belastning etterhvert) for å få resultater, eller kan man trene variert; f.eks noe utholdene styrke, noe tyngre styrke, noe øvelser med bare kroppen som belastning etc? Alle har godt av å trene variert. Hvis du ikke skal bli veldig god i en ting, som f. eks. håndbak, så er det bra å variere mellom 20-30 repetisjoner per sett og tung styrke, der du bare klarer 8-12 repetisjoner. 2-3 ganger i uka er nok til å gi grei framgang for en mosjonist. Målet mitt er lavere fettprosent og fittere kropp. Og hvor lenge må man holde på før man ser resultater? Tenker å ta en styrke økt 2-3 ganger i uka. Det fins selvsagt ingen fasit. Det avhenger av hva som er utgangspunktet ditt, hva som er målet ditt, og hvor flink du er med kostholdet. Jeg kan imidlertid si rimelig sikkert at du vil merke at du klarer flere repetisjoner på styrketreninga etter 2-3 ganger. - Joggeintervaller for samme mål som over.Har forstått at intervall er best for fettforbrenning, men Hvordan trener man intervall? Skal man da løpe alt man klarer i 4 minutter, løpe saktere/gå i 4 minutter? Det er mulig at 4x4-intervall gir høyest fettforbrenning i forhold til tiden man bruker på det. Imidlertid er det mange ulemper med å kun trene slik. Du bør konsentrere deg om å få god utholdenhet, da vil fettforbrenninga komme helt av seg selv. Hvis du ikke har trent noe særlig utholdenhet tidligere er det ikke særlig gunstig å gå rett løs på 4x4-intervall. For å få bra utbytte av intervalltrening må du ha en del rolig mengdetrening i bunn. Skal du nå først trene intervalltrening så kan du ikke holde full fart i fire minutter. Ingen kan løpe for full maskin i mer enn ca. 10 sekunder, du skal ligge et stykke under full rulle men godt over syreterskelen. Johan Kaggestad er en av Norges fremste eksperter på utholdenhetstrening, han trente blant annet Ingrid Kristiansen til VM-gull og verdensrekord på 10000 m. Her er et sitat fra en artikkel i Dagens Næringsliv: Nylig holdt Johan Kaggestad et foredrag i Fredrikstad i forbindelse med sin nye bok "Fra null til hundre" - en inspirasjonsbok om trening, melder kondis.no. De rundt 100 oppmøtte fikk høre hva sykkelkommentatoren mener om 4 x 4 intervalltrening: - Skal man tåle intensiv trening, må man ha mye trening i bunnen. Ellers går det rett opp og rett ned igjen. Dette er årsaken til at jeg mener 4x4 minutters intervallene til Helgerud har ødelagt usedvanlig mange. Vi mistet nesten to årskull i langrenn på at folk bare holdt på med denne typen trening. Vi holdt på å miste Marit Bjørgen også, inntil hun skjønte faresignalene, sa Johan Kaggestad fra scenen Hele artikkelen: http://www.dn.no/dnaktiv/article2595450.ece Selvsagt er det forskjell på eliteutøvere og mosjonister. Allikevel er det faglig riktig å si at kun intervalltrening ikke gir best resultat for mosjonister. Du bør trene både rolige langøkter og harde intervaller. Å kun trene intervaller blir som å prøve å bygge et hus uten noe fundament i bunn.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #4 Skrevet 18. april 2013 Alle har godt av å trene variert. Hvis du ikke skal bli veldig god i en ting, som f. eks. håndbak, så er det bra å variere mellom 20-30 repetisjoner per sett og tung styrke, der du bare klarer 8-12 repetisjoner. 2-3 ganger i uka er nok til å gi grei framgang for en mosjonist. Det fins selvsagt ingen fasit. Det avhenger av hva som er utgangspunktet ditt, hva som er målet ditt, og hvor flink du er med kostholdet. Jeg kan imidlertid si rimelig sikkert at du vil merke at du klarer flere repetisjoner på styrketreninga etter 2-3 ganger. Det er mulig at 4x4-intervall gir høyest fettforbrenning i forhold til tiden man bruker på det. Imidlertid er det mange ulemper med å kun trene slik. Du bør konsentrere deg om å få god utholdenhet, da vil fettforbrenninga komme helt av seg selv. Hvis du ikke har trent noe særlig utholdenhet tidligere er det ikke særlig gunstig å gå rett løs på 4x4-intervall. For å få bra utbytte av intervalltrening må du ha en del rolig mengdetrening i bunn. Skal du nå først trene intervalltrening så kan du ikke holde full fart i fire minutter. Ingen kan løpe for full maskin i mer enn ca. 10 sekunder, du skal ligge et stykke under full rulle men godt over syreterskelen. Johan Kaggestad er en av Norges fremste eksperter på utholdenhetstrening, han trente blant annet Ingrid Kristiansen til VM-gull og verdensrekord på 10000 m. Her er et sitat fra en artikkel i Dagens Næringsliv: Hele artikkelen: http://www.dn.no/dna...icle2595450.ece Selvsagt er det forskjell på eliteutøvere og mosjonister. Allikevel er det faglig riktig å si at kun intervalltrening ikke gir best resultat for mosjonister. Du bør trene både rolige langøkter og harde intervaller. Å kun trene intervaller blir som å prøve å bygge et hus uten noe fundament i bunn. Skal ikke trene for å bli god i noen sport ellernoe nei, har bare behov for å bli litt sterkere - utgangspunktet er ganske dårlig da jeg har trent minimalt med styrke før. Er ikke veldig overvektig, men har vel en 10kg for mye eller så, og er generelt dvask, hvis man kan kalle det det, så har behov for å legge inn litt styrke for å rett å slett bare bli litt fittere, eller mer normal om du vil Har jogga en stundt, men begynner å synes det er litt kjedelig å bare løpe en halvtime i strekk typ, så har egentlig litt uten å ha noen plan med det lagt inn noen "spurter" underveis for å få opp pulsen litt ordentlig. Derfor jeg begynner å lure på mer intervaller for å bli bedre kjappere. Men veit ikke om det er tingen. Anonym poster: 78197c72a3f2163254075cd3683a40de
Supraspinatus Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 Det aller, aller viktigste er at du gjør noe du kommer til å fortsette med. Jeg trener aldri langkjøring fordi jeg synes det er kjedelig. Klarer meg ganske fint med forskjellige typer intervaller.
Wiggins Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Skal ikke trene for å bli god i noen sport ellernoe nei, har bare behov for å bli litt sterkere - utgangspunktet er ganske dårlig da jeg har trent minimalt med styrke før. Er ikke veldig overvektig, men har vel en 10kg for mye eller så, og er generelt dvask, hvis man kan kalle det det, så har behov for å legge inn litt styrke for å rett å slett bare bli litt fittere, eller mer normal om du vil Har jogga en stundt, men begynner å synes det er litt kjedelig å bare løpe en halvtime i strekk typ, så har egentlig litt uten å ha noen plan med det lagt inn noen "spurter" underveis for å få opp pulsen litt ordentlig. Derfor jeg begynner å lure på mer intervaller for å bli bedre kjappere. Men veit ikke om det er tingen. Anonym poster: 78197c72a3f2163254075cd3683a40de Intervalltrening gjort riktig vil gi en formtopp. Hvis du har mye langkjøring som grunnlag vil formtoppen vare lengre enn om du har lite grunnlag. Uansett har den en begrenset varighet. Du bør variere treningen gjennom året. Selv trener jeg mye langrenn om vinteren, så kommer overgangen til sykling i mars/april, og når muskulaturen har fått tilpasset seg blir det flest langøkter, men også noen korte og harde. Fram mot konkurranser kjører jeg litt intervall for å få inn en formtopp, men det er så mange konkurranser spredd over mai-september at det ikke er mulig å ha formtopp for alle. I slutten av oktober trapper jeg ned på øktene, og lar formen bli dårligere før jeg begynner å bygge den opp igjen i desember. Jeg er antakelig noe mer seriøs med utholdenhetstrening enn deg, men selv om du bare har som mål å bli i generelt bedre form bør du variere treningsmengdene gjennom året. For de fleste blir det naturlig å slippe seg litt ned på høsten når det begynner å bli surt ute, men jogging går jo an å gjøre selv om det er kaldt, fordi du produserer mye varme uten at det blir så mye vindavkjøling. Velg selv, men ikke fortvil om det virker vanskelig å holde like god form året rundt eller å bli bedre hele tida, det siste er det ingen som klarer, alle har en grense. Du synes det er kjedelig å jogge en halvtime, tar jeg rett hvis jeg tolker det dithen at du løper på tredemølle? Det er mye bedre for beina å løpe i variert terreng, altså utendørs. Vi er tilpasset å gå i ujevnt terreng, ikke på flater, det gir mye større risiko for skader. Løp utendørs og varier hvor du løper, hvor langt du løper og hvor fort du løper.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Har løpt mest på mølle i vinter ja, men får vel se å komme meg litt ut igjen nå som våren kommer hvis jeg overlever i pollenhelvete;) Tar gjerne i mot flere tips for mest effektiv styrketrening da, i kombinasjon med joggetrening:) Anonym poster: 78197c72a3f2163254075cd3683a40de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå