Gå til innhold

Ennå en vom&hundemat tråd...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Avføringa til hunden vår er tørr som spon. Den bare detter i fra hverandre når den kommer ut. Noen ganger er den normal. Er dette normalt?

Også har han begynt å kaste opp en del. Det lukter rå kjøttdeig. I går kom det mye. Kan det ha med foringsmengden å gjøre? Han får 2 x 500g til dagen, altså 1 kg. Han er 9 mnd, Golden Retriver.

Vi har tilvent en god stund, og akkurat gått over til fullforing.

Tanker?

Anonym poster: 4b1a6a4c14554bb3ac5a60ad7de61cff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå forer ikke jeg med V&H, men jeg synes 1 kg om dagen høres ekstremt mye ut til en 9 mnd gammel valp!?

Er det valpefóret? Hvor mye står det at du skal fóre med, og hvor stor er hunden?

Anonym poster: e7174d6786e7d5fd6cdab5485475e8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå forer ikke jeg med V&H, men jeg synes 1 kg om dagen høres ekstremt mye ut til en 9 mnd gammel valp!?

Er det valpefóret? Hvor mye står det at du skal fóre med, og hvor stor er hunden?

Anonym poster: e7174d6786e7d5fd6cdab5485475e8fd

Ja, vi syns også dette. Men så leser vi at de skal få 2% av den voksne kroppsvekten sin, eller 3-4% av sin nåværende vekt når de er valper. Og de kan jo bli 40-45kg. Så vi kom frem til at han trengte 900g, og gav da 1 kg.

Anonym poster: 697a66e195f24a56d8e2fed4a13adccd

Skrevet

2 % av 40 kg er 800 g, jeg vet at du skrev 40-45 kg som voksen, men i verste fall overforer du i så fall med 25 % (25 % av 800 g er 200 g, til sammen 1 kg)...

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være tegn på sykdom også. Særlig dersom avføringen er veldig lys eller veldig mørk. Jeg hadde oppsøkt dyrlege for sikkerhets skyld. Der kan du få råd om formengde også.

Må forresten anbefale Polar hundemat i stedet for vom. Det lukter bedre og skal være et fullstendig våtfor. Vi bruker det likevel som et tillegg til tørrfor.

Anonym poster: 28dfaa7130eb69fa44871090828b740e

AnonymBruker
Skrevet

2 % av 40 kg er 800 g, jeg vet at du skrev 40-45 kg som voksen, men i verste fall overforer du i så fall med 25 % (25 % av 800 g er 200 g, til sammen 1 kg)...

Hvor mye anbefaler du til en unghund i vekst da? Han har ikke spesiellt krevende dager... Og kanskje vi skal prøve å fore 3 ganger til dagen, istede for 2? :)

Skrevet

De skal få 2% av den voksne kroppsvekten sin når de er voksne! Ikke når de er valper, da er det 4% av nåværende vekt som tels!

AnonymBruker
Skrevet

De skal få 2% av den voksne kroppsvekten sin når de er voksne! Ikke når de er valper, da er det 4% av nåværende vekt som tels!

Er det som står i brosjyren! Men da prøver vi 4% da!!

Skrevet (endret)

Ok, jeg har bare den nye brosjyren og der står det:

Fôringsmengde:

Fôringsmengde vil variere enormt med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullfôring er veiledende fôringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund. Som fullfôr anbefaler vi Hundemat m/laks, Valpefôr og Sprint. Disse blandingene inneholder flest forskjellige næringskilder, og er med innblandet laks rike på omega 3 fettsyrene DHA og EPA

Dessuten er målene veiledende. Min hund spiser langt mindre enn hva han skal vektmessig, men alikevel er han i god hold og ikke tynn!

Endret av Gjest
Skrevet

Avføringa blir veldig tørr på V&H, helt normalt på mine hunder.

At han kaster opp høres ikke like normalt ut. Kaster han opp mat, eller er det mer slim/skum?

Synes det høres ut som at dere fôrer for stor mengde; hva veier han nå? Og hvilken type fôrer dere på nå (valp, laks, kylling)?

AnonymBruker
Skrevet

Avføringa blir veldig tørr på V&H, helt normalt på mine hunder.

At han kaster opp høres ikke like normalt ut. Kaster han opp mat, eller er det mer slim/skum?

Synes det høres ut som at dere fôrer for stor mengde; hva veier han nå? Og hvilken type fôrer dere på nå (valp, laks, kylling)?

Vi har ikke fått veid han på mange mnd, så vi vet ikke :/ Han får både kylling og laks. Når kyllingen er spist opp blir det kun laks.

Han kasta opp store mengder mat sist gang.

Skrevet

Sluker den maten? Det kan også være et problem som i visse tilfeller kan føre til oppkast.

Jeg ville prøvd å redusere mengden og tatt kontakt med dyrlegen hvis det ikke blir bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Noen sliter med sånn avføring når hunden går på v&h. Du kan prøve å gi olje?

Min liker ikke v&h, så den går på tørrför, men ga v&h en periode. Han fikk faktisk sånn steinhard avføring, så hard at han skrek da han dreit. Da kuttet jeg det ut.

Anonym poster: 13a40c4308ebc5e2bf39e06f440df5b7

Skrevet

Kanskje voksenmaten er for kraftig for han! Har du prøvd med valpeforet? Det er jo et helt annet for i den forstand!

AnonymBruker
Skrevet

Sluker den maten? Det kan også være et problem som i visse tilfeller kan føre til oppkast.

Jeg ville prøvd å redusere mengden og tatt kontakt med dyrlegen hvis det ikke blir bedre.

Ja, vil si at han gjør det...

Ja, vi prøver mindre porsjoner og hyppigere måltider :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vil si at han gjør det...

Ja, vi prøver mindre porsjoner og hyppigere måltider :)

Det hjelper i allefall ikke på avføringen, kun oppkastet.

Hva gir du ved siden av av godbiter?

Skrevet

Vi har ikke fått veid han på mange mnd, så vi vet ikke :/ Han får både kylling og laks. Når kyllingen er spist opp blir det kun laks.

Han kasta opp store mengder mat sist gang.

Jeg ville veid han nå, høres ut som at han får mye mat. Bare sett han på badevekta, eller gå på vekta mens du "bærer" han og så en gang til uten hunden.

Kylling er ikke fullfôr, så jeg ville gitt kun laks, eller ekstra olje om dere vil fôre på kylling.

Kaster han opp ofte, da? Vi har hatt tilfeller av mat i retur på Rottweileren, men det har bare vært en og annen gang. Har sjekket med veterinær og ingenting i veien med han.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper i allefall ikke på avføringen, kun oppkastet.

Hva gir du ved siden av av godbiter?

Han får ikke godbiter for øyeblikket. Han har hatt så uregelmessig avføring (type 9 ganger til dagen) så vi har fokusert på forbytte og null godbiter. Tenkte å innføre dette når magen har blitt normal igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville veid han nå, høres ut som at han får mye mat. Bare sett han på badevekta, eller gå på vekta mens du "bærer" han og så en gang til uten hunden.

Kylling er ikke fullfôr, så jeg ville gitt kun laks, eller ekstra olje om dere vil fôre på kylling.

Kaster han opp ofte, da? Vi har hatt tilfeller av mat i retur på Rottweileren, men det har bare vært en og annen gang. Har sjekket med veterinær og ingenting i veien med han.

Det med vekta skal vi prøve :) Tenkte å ta han til dyrlegen snart, for ormekur, flott kur og div. Så får veie han ordentlig da.

Har to pølser kyllingfor igjen, så blir det kun laks :)

Nei, det skjer ikke ofte. Ikke en gang i uka en gang.

Skrevet (endret)

om ikke oppkastet skjer så ofte ville jeg nok ikke blitt urolig. Sluker han maten kan det hjelpe og gi han det helt fryst så han kanskje må tygge det litt bedre, om dere tiner foret.

Den veldig tørre avføringen er ikke farlig, og er ganske normalt med vom og hundemat, men du kan også tilsette litt rent kjøtt, så vil ikke avføringen blir så tørr.

Dette gjelder også får den som skrev at hun måtte slutte fordi avføringen blir for hard. Det er pga benmengden i vom og hundemat, og noen hunder tåler det dårligere enn andre. Det fikser man ved og gi rent kjøtt ved siden av, da blir avføringen fin.

Høres forøvrig ut som om du gir han litt mye. Jeg har en Ambull unghund på 11 mnd, voksen vekten utifra rasestandar, og foreldre er beregnet på 45-50 kg, han får 700g om dagen og er i fint hold.

Endret av Chiqette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...