CathFoto Skrevet 19. april 2013 Forfatter #21 Skrevet 19. april 2013 CathFoto, nå er jeg nysgjerrig på dine svar? Ja, burde kanskje svare selv også. 1) Jeg er glad i mat, så så lenge den er god og at man ikke går sulten fra bordet så er jeg fornøyd. Har opplevd mange kjipe 3-rettere i bryllup med snerk på potetene, overstekt kjøtt og klumpete saus. Men har også opplevd kald koldtbordmat. Synes det er langt mellom de store matopplevelsene i bryllup. Kanskje det har med at det er så mange som skal ha mat? 2) Kommer an på maten. Jeg tåler ikke hvete og laktose så selvbetjening er en fordel sånn sett. Men liker godt å bli servert av praktiske årsaker, å stå i kø er aldri gøy, men å strekke på beina er topp. Jeg er frøken ubesluttsom når det gjelder dette. 3) Jeg ELSKER dessert, så å kunne smake på flere og spise mindre kake er drømmen. 4) Her håper jeg andre har erfaringer
Vaffel Skrevet 20. april 2013 #22 Skrevet 20. april 2013 1) Hva er drømmematen din som bryllupsgjest? - Godt tilberedt mat av god kvalitet er et naturlig ønske, og jeg må innrømme at jeg forventer kjøtt til hovedrett. Oksestek, lam, vilt etc. Viktig at også tilbehøret er godt, med potetvariant som passer og en god saus. Indrefilet av okse med fløtegratinerte poteter og rødvinssaus er en klassiker. Når det kommer til desserten er det greit med noe friskt etter et solid måltid, så gjerne noe med norske bær. Er også veldig glad i grillmat, om man feks skal ha utebryllup om sommeren. 2) Foretrekker du flere mindre retter eller å forsyne deg selv? - For meg er høytidligheten noe av det som gjør bryllup til noe spesielt. Jeg mener derfor mye av stemningen fort kan bli ødelagt om alle gjestene skal bort å forsyne seg selv på en buffet eller koldtbord. Har ikke vært vellykket de gangene jeg har opplevd det. Det beste er om servitører går rundt med serveringsfat så man selv kan forsyne seg med det man vil ha uten at folk behøver å forlate bordet. 3) Hva er dine tanker rundt dessertbuffet med kaker og dessert stedet for tradisjonell dessert servert ved middagsbordet etterfulgt av kakebord? - Det positive med denne ideen er at det gir valgmuligheter for de som ikke liker desserten, ikke er så glad i søtt osv. Må dog innrømme at jeg virkelig ikke klarer å sette meg inn i den situasjonen Det negative er at man da fort vil kutte ned på middagen som er et viktig rammeverk for kvelden. Antar da at man kun kjører forrett og hovedrett rundt middagsbordet. Det vil være vanskeligere for toastmaster og legge opp et fornuftig taleopplegg, og taler etter at folk har forlatt middagsbordet er av erfaring uoptimalt. (Er ikke fra Oslo, så dropper det siste spørsmålet)
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #23 Skrevet 22. april 2013 Jeg må bare fortelle at jeg var i et 40-årslag i helgen med rundt 70 gjester. Der var det tapas, med "selvforsyning". For det første var maten helt utrolig god! Det var en del å velge mellom, men ikke altfor mye. Det var et kjempestort kvadratisk koldtbord, der de samme rettene sto på hver sin side av bordet. Det var overhodet ikke noe problem logistikkmessig heller, og det ble holdt veldig mange taler/innslag under middagen. Fungerte helt perfekt! (Det var satt opp ett langbord i midten av lokalet, og på hver side av langbordet sto det noen mindre bord med 6-8 sitteplasser på hvert) Anonym poster: c4095764d9d707cd5be89719e279aa78
CathFoto Skrevet 22. april 2013 Forfatter #24 Skrevet 22. april 2013 Jeg må bare fortelle at jeg var i et 40-årslag i helgen med rundt 70 gjester. Der var det tapas, med "selvforsyning". For det første var maten helt utrolig god! Det var en del å velge mellom, men ikke altfor mye. Det var et kjempestort kvadratisk koldtbord, der de samme rettene sto på hver sin side av bordet. Det var overhodet ikke noe problem logistikkmessig heller, og det ble holdt veldig mange taler/innslag under middagen. Fungerte helt perfekt! (Det var satt opp ett langbord i midten av lokalet, og på hver side av langbordet sto det noen mindre bord med 6-8 sitteplasser på hvert) Anonym poster: c4095764d9d707cd5be89719e279aa78 Takk for det! Det å forsyne seg fra begge sider tror jeg også er lurt. Da er det fortsatt håp om at tapas kan funke da.
Knurr Skrevet 23. april 2013 #25 Skrevet 23. april 2013 Så godt å høre at mange er positive til vilt! Har en fantasi om dådyr til hovedrett, men var ikke sikker på om det var noe folk likte. Mannen vil ha villsvin, det er kanskje litt lenger ute... Nå skal jeg ikke stjele tråden, TS, men hva synes folk om blåskjell til forrett? Mannen er fra Belgia og vil gjerne ha moules frites på menyen. Tenker bare om det kan bli for sært for mange - og med brød og pomfritt som tilbehør blir det litt tamt hvis man ikke liker det.
Djungelvrål Skrevet 23. april 2013 #26 Skrevet 23. april 2013 Forett krabbe med avokadopure og tomatsalat Hovedrett lammecarrè med hasselback poteter, sjysaus, mintgele og grønnsaksblanding av brokkoli/rosenkål/aspargesbønner/skogsopp/babygulrøtter. 2 serveringer selvsagt med pause i midten Dessert en bringebær/bjørnebærmousse med vaniljesky Liker beste bordservering med en tallerkenservering til hver eller fat. Syns det er mye mer høytidelig og det blir ikke stim med alle gjestene som må reise seg og stå i matkø.
Anglofil Skrevet 23. april 2013 #27 Skrevet 23. april 2013 1) Hva er drømmematen din som bryllupsgjest? En deilig 3- eller 4-retters. Er ikke så begeistret for koldtbord i bryllup. Vil i grunn si at vår meny er drømmemenyen, vi valgte jo noe vi selv var veldig glade i. Så forrett er røkt kyllingbryst, hovedrett er biff og dessert er bringebærsorbét. 2) Foretrekker du flere mindre retter eller å forsyne deg selv? Ingen av delene. Må jeg velge så blir det å kunne forsyne seg selv. 3) Hva er dine tanker rundt dessertbuffet med kaker og dessert stedet for tradisjonell dessert servert ved middagsbordet etterfulgt av kakebordet? Tradisjonell dessert hører med. Kakebordet kommer i tillegg. Så jeg ser ikke helt forskjell mellom kaker og dessert og kakebord. Jeg mener begge deler hører hjemme. 4) Har du noen anbefalinger/advarsler om cateringselskaper eller kokker i Oslo og omegn? Kokkene fra Sult laget vår mat og den var fantastisk. Mvh Yvonne
CathFoto Skrevet 23. april 2013 Forfatter #28 Skrevet 23. april 2013 Så godt å høre at mange er positive til vilt! Har en fantasi om dådyr til hovedrett, men var ikke sikker på om det var noe folk likte. Mannen vil ha villsvin, det er kanskje litt lenger ute... Nå skal jeg ikke stjele tråden, TS, men hva synes folk om blåskjell til forrett? Mannen er fra Belgia og vil gjerne ha moules frites på menyen. Tenker bare om det kan bli for sært for mange - og med brød og pomfritt som tilbehør blir det litt tamt hvis man ikke liker det. Min drøm var impala(antilope), men mange syntes det var vel sært. Nam, moules frites....men tror nok nordmenn er relativt konservative så spørs om mange reagerer. Stjel i vei, jo mer snakk om mat, jo bedre.
CathFoto Skrevet 23. april 2013 Forfatter #29 Skrevet 23. april 2013 Forett krabbe med avokadopure og tomatsalat Hovedrett lammecarrè med hasselback poteter, sjysaus, mintgele og grønnsaksblanding av brokkoli/rosenkål/aspargesbønner/skogsopp/babygulrøtter. 2 serveringer selvsagt med pause i midten Dessert en bringebær/bjørnebærmousse med vaniljesky Liker beste bordservering med en tallerkenservering til hver eller fat. Syns det er mye mer høytidelig og det blir ikke stim med alle gjestene som må reise seg og stå i matkø. Dette med to serveringer er et godt poeng.
CathFoto Skrevet 23. april 2013 Forfatter #30 Skrevet 23. april 2013 1) Hva er drømmematen din som bryllupsgjest? En deilig 3- eller 4-retters. Er ikke så begeistret for koldtbord i bryllup. Vil i grunn si at vår meny er drømmemenyen, vi valgte jo noe vi selv var veldig glade i. Så forrett er røkt kyllingbryst, hovedrett er biff og dessert er bringebærsorbét. 2) Foretrekker du flere mindre retter eller å forsyne deg selv? Ingen av delene. Må jeg velge så blir det å kunne forsyne seg selv. 3) Hva er dine tanker rundt dessertbuffet med kaker og dessert stedet for tradisjonell dessert servert ved middagsbordet etterfulgt av kakebordet? Tradisjonell dessert hører med. Kakebordet kommer i tillegg. Så jeg ser ikke helt forskjell mellom kaker og dessert og kakebord. Jeg mener begge deler hører hjemme. 4) Har du noen anbefalinger/advarsler om cateringselskaper eller kokker i Oslo og omegn? Kokkene fra Sult laget vår mat og den var fantastisk. Mvh Yvonne Sult er et godt tips. Ang, forskjellen på dessert osv så er det som er vanlig er en dessert ved bordet etterfulgt av kaffe og kaker. Alternativet var at når man drikker kaffe så får man i stedet for kakebord et bord fylt med ulike desserter og litt kake.
Knurr Skrevet 24. april 2013 #31 Skrevet 24. april 2013 Min drøm var impala(antilope), men mange syntes det var vel sært. Nam, moules frites....men tror nok nordmenn er relativt konservative så spørs om mange reagerer. Stjel i vei, jo mer snakk om mat, jo bedre. Impala er godt!! Men ville nok sprengt budsjettet. Hva blir det til istedet? Vi regner med det blir noe laksegreier hvis vi går vekk fra moules - på den anden side så er det bare 30% nordmenn... kanskje det kan gå allikevel. For å bidra til tråden - jeg spiser alt, hvis det er veltilberedt med gode råvarer. Og nok! Nok er det viktigste. Har vært sulten i altfor mange bryllupper. Det sagt, så er det kjekt hvis parret har tenkt over hva slags mat/vin som passer sammen, hva som er "dem" - og kanskje serverer noe annet enn de helt store klassikerne. Her i Danmark har "suppe, stek og is"-bryllup nærmest blitt et skjellsord. 2
Djungelvrål Skrevet 24. april 2013 #32 Skrevet 24. april 2013 Dette med to serveringer er et godt poeng. Ja vi fikk det i sist bryllup jeg var i. Da var del lenge siden jeg hadde vært i bryllup så jeg trodde det var en spøk. Men man skal jo være mett hele kvelden som noen skrev her så det er nok lurt å fylle på litt. 1
CathFoto Skrevet 24. april 2013 Forfatter #33 Skrevet 24. april 2013 Impala er godt!! Men ville nok sprengt budsjettet. Hva blir det til istedet? Vi regner med det blir noe laksegreier hvis vi går vekk fra moules - på den anden side så er det bare 30% nordmenn... kanskje det kan gå allikevel. For å bidra til tråden - jeg spiser alt, hvis det er veltilberedt med gode råvarer. Og nok! Nok er det viktigste. Har vært sulten i altfor mange bryllupper. Det sagt, så er det kjekt hvis parret har tenkt over hva slags mat/vin som passer sammen, hva som er "dem" - og kanskje serverer noe annet enn de helt store klassikerne. Her i Danmark har "suppe, stek og is"-bryllup nærmest blitt et skjellsord. Neida, fant en importør som hadde priser tilsvarende indrefilet av okse for indrefilet av impala. Nok, og god mat er det viktigste. Ingen skal gå sultne fra bordet. Vi har ikke bestemt oss ennå, har vært innom tapas, sharingmeny og grilling så langt. Jeg er litt skeptisk til 3-rettere i bryllupssammenheng fordi jeg ofte har blitt servert noe ala det du nevner om Danmark, og at resultatet oftere er nærmere kafeteria enn restaurant.
bambis Skrevet 24. april 2013 #34 Skrevet 24. april 2013 Så godt å høre at mange er positive til vilt! Har en fantasi om dådyr til hovedrett, men var ikke sikker på om det var noe folk likte. Mannen vil ha villsvin, det er kanskje litt lenger ute... Nå skal jeg ikke stjele tråden, TS, men hva synes folk om blåskjell til forrett? Mannen er fra Belgia og vil gjerne ha moules frites på menyen. Tenker bare om det kan bli for sært for mange - og med brød og pomfritt som tilbehør blir det litt tamt hvis man ikke liker det. Blåskjell høres veldig godt ut, men er det ikke mer en hovedrett enn en forrett? I alle fall hvis du serverer det som moules frites tenker jeg at det blir mye mat. En blåskjellsuppe tenker jeg mer på som forrett. Men hadde jeg kommet i bryllup og fått blåskjell på menyen hadde jeg i alle fall ikke blitt skuffet 1
Anglofil Skrevet 24. april 2013 #35 Skrevet 24. april 2013 Sult er et godt tips. Ang, forskjellen på dessert osv så er det som er vanlig er en dessert ved bordet etterfulgt av kaffe og kaker. Alternativet var at når man drikker kaffe så får man i stedet for kakebord et bord fylt med ulike desserter og litt kake. Okay skjønner. Jeg hadde nok foretrukket vanlig tradisjonell dessert, med mindre det var en slags isbuffét. Det skal sies, jeg liker bedre kaker enn dessert, har aldri vært et dessertmenneske med mindre det er snakk om is. Mvh Yvonne
Rakiana Skrevet 24. april 2013 #36 Skrevet 24. april 2013 Svarer som brud og det vi selv skal ha i vårt bryllup nå i juli; Forrett: Lefserullader med spekeskinke Hovedrett: Viltgryte med hjort Dessert: To små desserter, vanilje-pannacotta med bringebærcoulis og sjokolademousse Forrett og dessert skal serveres, hovedretten settes på bordet slik at gjestene kan forsyne seg selv. En smule utradisjonell tre-retters, men jeg tror allikevel det vil fungere bra
bambis Skrevet 24. april 2013 #37 Skrevet 24. april 2013 Svarer som brud og det vi selv skal ha i vårt bryllup nå i juli; Forrett: Lefserullader med spekeskinke Hovedrett: Viltgryte med hjort Dessert: To små desserter, vanilje-pannacotta med bringebærcoulis og sjokolademousse Forrett og dessert skal serveres, hovedretten settes på bordet slik at gjestene kan forsyne seg selv. En smule utradisjonell tre-retters, men jeg tror allikevel det vil fungere bra Panacotta er sååå godt. Det skal vi ha i vårt bryllup også! Men hvordan gjør dere det med to desserter? Kan man velge, eller får man begge to?
Rakiana Skrevet 24. april 2013 #38 Skrevet 24. april 2013 Panacotta er sååå godt. Det skal vi ha i vårt bryllup også! Men hvordan gjør dere det med to desserter? Kan man velge, eller får man begge to? Vi skal ha to små desserter på hver tallerken, om du skjønner? Så det blir to litt mindre "boller" med en dessert i hver, slik at alle gjestene får begge dessertene Jeg er veldig glad i dessert, men jeg vet at mange i min familie ofte syns det kan bli litt for mye med masse panacotta eller masse mousse, så da ble det heller litt av begge. Det blir jo uansett masse kaker etterpå. Vi skal ha dessertene i disse fra ikea: 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå