Gå til innhold

Hvor mye forbrenner man i forhold til kaloriinntak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ned 5 kg. Er 1,64 h og veier 57 kg. er kvinne på 35.

Har begynt å trene litt, men spiser jo MYE mer enn vanlig. Aldri veid mat eller telt kalorier men dagbehovet er vel på rundt 2000. (?)Trener endel vekter, men burde kanskje trene mer forbrenning da... (?)

Hvor mye forbrenner man på en dag uten trening? på sånne dagligdagse ting- en gåtur på 15 min f.eks.. Og hvordan vet man hvor mye man skal spise på en dag? Veier dere maten kontinuerlig?

Om noen har et en- "dags matoversikt" med hvor mye kalorier de forskjellige måltidene inneholder..? type frokost lunsj,middag,kvelds..

Hilsen forvirra nybegynner...

Anonym poster: 4dcb3668f64e4b4ffe3ffcff3d3d50b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke inkluderer trening trenger kroppen din 1259 kalorier hver dag, dette er da kalkulert etter din høyde og vekt.

Du kan google opp "calories burned calculator", det er selvfølgelig ikke 100% nøyaktig, men det gir en viss pekepinne.

Skrevet

Svarene du får av å regne deg frem er unøyaktige. Samme gjelder det energi forbruk per aktivitet. Man kan gjerne regne seg frem til fysisk hvor mye energi som skal til for dét arbeidet. Men det tar ikke hensyn til hva du ville brukt uansett.

Om du skal gå ned i vekt er det lettest å gjøre grepene med kostholdet, så får trening komme som en ev bonus.

AnonymBruker
Skrevet

ts her - Ok så betyr det at jeg må spise mindre kalorier enn hva jeg forbrenner da? ca ?..og hvor mye er det? saken er at jeg spiser mye mindre dersom jeg ikke trener. jeg blir kjempesulten av trening.

Skrevet

ts her - Ok så betyr det at jeg må spise mindre kalorier enn hva jeg forbrenner da? ca ?..og hvor mye er det? saken er at jeg spiser mye mindre dersom jeg ikke trener. jeg blir kjempesulten av trening.

Rent fysiologisk så må kroppen ha en grunn til å ta energi fra lagret energi. Glykogen eller fett.

For at man faktisk skal bli mindre så må man tilføre mindre energi inn og bruke av den lagrede energien.

Hvorvidt du trenger å telle energien du spiser eller ikke avhenger litt om du har prøvd å spise sunt (les rent) og ikke lykkes med det.

Jeg ville prioritert kostholdsendringer i denne rekkefølgen (Gå til neste trinn hvis trinnet ikke gir resultater):

1. Sunnere kost: Kutte tilsatt sukker, enkle karbohydrater som mel, frokostblanding (cornflakes o.l), hvit ris og produkter som har vært gjennom en stor foredlingsprosess (ferdigmat). Øk mengden grønnsaker slik at du spiser 2 tallerkener i løpet av dagen. Du må ikke spise alt til middagen. Frykt ikke fett. Det er ingen grunn til å velge lettprodukter. Ingen som sier du skal spise en hel boks seterrømme hver dag.

Proteinkilder bør være kjøtt, fjærkre, egg, fisk og noe nøtter. Velg økologisk om du kan. Det sikrer at dyrene har fått sunnere, mer naturlig fôr som igjen gjenspeiles i blant annet fettsyresammensetningen til kjøttet.

Ingen restriksjon på frukt, men det er bedre å spise frukt med sterke farger eller mer grønnsaker.

2. Lavkarbo med karbohydratkontroll. Samme som over, bare at du skal innta maks 50-70g karbohydrat per døgn. Øk mengden fett for å kompensere for redusert energi dersom du tidligere har spist en del karbohydrater (kutt lettprodukter, og ta olje/smør på grønnsaker). Bruk fete sauser som sandefjordsmør, hollandaise, bearnaise.

3. Streng karbohydratkontroll - ketogen diett. 20-50g karbohydrat per døgn. Her kan du ikke spise noe korn, stivelsesrike grønnsaker som potet og du må begrense fruktinntaket. Kjøttinntaket må ikke overdrives og en må innta mer fett for å kompensere for energien man går glipp av.

Dette er ikke så lett og mange holder seg bare til slike dietter i en periode. Noen trives veldig godt og det er ikke problem å være vektstabil med en slik diett, men det krever litt.

4. Lavkarbodiett med energitelling. Ikke bare skal du telle karbohydratene, men du skal også se hvor mye energi du får i deg totalt.

Dette er generelle råd som jeg tror fungerer på mange. Det er dog fullt mulig å oppnå resultater på andre måter. En bør også konsultere lege dersom en har diabetes (spesielt t1), familiær hyperkolesterolomi, eller medisineres for metabolske lidelser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rent fysiologisk så må kroppen ha en grunn til å ta energi fra lagret energi. Glykogen eller fett.

For at man faktisk skal bli mindre så må man tilføre mindre energi inn og bruke av den lagrede energien.

Jeg er ikke ts, men spør bare av nysgjerrighet. Dette med at kroppen må ta fra lagret energi. Hva er glykogen som er lagret?

Anonym poster: 45c64bcb1e5b18fb70ad0cf7c31a7614

Skrevet

Jeg er ikke ts, men spør bare av nysgjerrighet. Dette med at kroppen må ta fra lagret energi. Hva er glykogen som er lagret?

Glykogen er en form for stivelse. Det er kjeder av glukose (ene halvparten av vanlig hvitt sukker). Det er kroppens primære lagringsform av karbohydrater. Totalt i muskler og lever har man ca mellom 50 og 100 gram glykogen. Eller ca 2-400 kcal energi. For godt trente kan dette tallet være noe høyere.

Til sammenligning har normalt slanke personer ca 100 000 kcal lagret som triglyserider (fett). Å få kroppen til å bruke fett mest mulig under aktivitet er derfor avgjørende for å bli god i utholdenhetsidrett.

AnonymBruker
Skrevet

Glykogen er en form for stivelse. Det er kjeder av glukose (ene halvparten av vanlig hvitt sukker). Det er kroppens primære lagringsform av karbohydrater. Totalt i muskler og lever har man ca mellom 50 og 100 gram glykogen. Eller ca 2-400 kcal energi. For godt trente kan dette tallet være noe høyere.

Til sammenligning har normalt slanke personer ca 100 000 kcal lagret som triglyserider (fett). Å få kroppen til å bruke fett mest mulig under aktivitet er derfor avgjørende for å bli god i utholdenhetsidrett.

Men er det da sånn at man kan "risikere" å forbrenne bare disse glykogenlagrene istedet for fett da? Og ikke gå ned i vekt/fettprosent?

Skrevet

Men er det da sånn at man kan "risikere" å forbrenne bare disse glykogenlagrene istedet for fett da? Og ikke gå ned i vekt/fettprosent?

Ikke bare risikere. Glykogenet går først. Det gjelder spesielt når du øker intensiteten på trening, og når du slanker deg slik at kroppen må bruke lagret glykogen for å dekke opp ønsket etter glukose. Siden 1g glykogen binder ca 2g vann er det vanlig å oppleve større vektnedgang i begynnelsen av en slankekur.

Det er stortsett vann+glykogen en mister.

Dette viser seg veldig godt i lavkarbodietter i begynnelsen. Stort vekttap som flater ut etter et par dager før det begynner igjen. Man føler seg også litt uggen i denne perioden. Siden økt forbruk av lagret fett også bruker mer vann og derfor også salter (natrium, magnesium, feks) er det vanlig å anbefale de som spiser streng lavkarbo å drikke et glass med kraft hver dag. Ideelt hjemmelaget, men til nød buljong. I tillegg til å drikke mer vann enn man pleier.

Det hjelper faktisk veldig bra på plagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...