Gå til innhold

naproxen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har så mye menssmerter, at ibux og paracet ikke hjelper. Var hos legen for en stund tilbake og fikk resept på naproxen, og det har hjulpet. men i dag fikk jeg mensen, og våknet med store menssmerter, så tok jeg 2 tabletter, for på pakken står det " 2 tabletter 1 gang om dagen". Som sagt så tok jeg 2 imorges, og det har hjulpet, men de kom tilbake for 2 timer siden, og jeg holder det nesten ikke ut, jeg bare ligger og klarer ikke å gå pga. smerter. Kan jeg ta 2 til? Eller må jeg bare holde ut? Håper at noen vil svare meg, da blir jeg bare så takknemlig. Hilsen ei jente som har det vondt :(

Anonym poster: 73b1de0807a8550c05cea46f55e660da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på mengden virkestoff i pillene og din vekt. Les pakningsvedlegget. Du kan ta maksdose, men ikke gå ut over det.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest og der står det at jeg skal følge legens råd. På pakken står det " 2 tabletter 1 gang om dagen ", men det er ikke nok for mine smerter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har det så vondt:(

Skrevet

Har du veldig kraftige smerter burde du kanskje utredes for endometriose? Det kan gi helt fryktelige smerter.... Hva med ibux og paracet i tilegg? Jeg bruker naproxen mot migrene og kombinerer det gjerne med disse.

AnonymBruker
Skrevet

Bytt P-piller til zoely eller Annet merke med mindre østrogen. Det er viktig at kvinner går til lege å får hjelp med menstruasjonsplager!!

Anonym poster: 9fe2c04e92b1fc9622aea925303ddb11

Skrevet

Det er fortsatt helt umulig å svare uten å vite vekt og mengde virkestoff i tablettene. Og det kan også være at legen har foreskrevet deg en lavere dose en pakningsvedlegget tilsier av en eller annen grunn. Hvis det bare er to ganger 250 du har tatt kan du sannsynligvis ta mer, men de reseptbelagte pleier å være 500

IKKE ta Ibux i tillegg som foreslått over. Det er samme virkestoff, man kan derfor bare ta maxdose av den ene av disse. Paracett har liten effekt mot menssmerter.

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten, de kan gi deg en konkret råd.

Til neste gang: snakk med legen din og si at det ikke hjalp. Ofte så skriver leger ut mye større doser enn det som er oppført på reseptfrie medikamenter, fordi de vet om deg og din situasjon.

Det kan også hende at du må ha noe annet enn Narpoxen.

Anonym poster: e50d45201ae5d3d38616100ad3311712

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at det ble stille fra meg. Jeg endte opp med å ringe apoteket og spurte om råd. Fikk beskjed om at jeg trygt kunne ta en eller 2 til, og det hjalp, jeg tok en og smertene ga seg etter en time. Fikk jo naproxen på resept av lege, og de er på 250mg. Jeg har alltid hatt menstruasjonsmerter, men det siste året så er de ikke til å holde ut. Ibux og paracet hjalp før, men ikke nå lenger, de har null effekt på meg. Derfor jeg fikk naproxen. Har vært hos gynekolog for litt over en mnd. siden og alt var i orden. Gynekologen skrev ut resept til meg på p-piller, men jeg har aldri brukt p-piller og har verken lyst til det, av personlige årsaker. Men, synes dere at jeg skal undersøke dette her mer? Jeg gruer meg til hver mnd. jeg skal ha mens, pga. av smertene, som er verst første dagen, da klarer jeg ikke å gå engang.

Skrevet

Siden du har fått resept på p-piller, synes jeg du burde begynne på dem. De aller fleste får mye mildere smerter under mensen når de bruker p-piller og det er som regel hovedårsaken til at de blir skrevet ut til unge jenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å legge en vannflaske på magen når du har smerter? En varm dusj kan også lindre...

Anonym poster: 193cea3e30ba82e24b07aa1766d161d1

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har fått resept på p-piller, synes jeg du burde begynne på dem. De aller fleste får mye mildere smerter under mensen når de bruker p-piller og det er som regel hovedårsaken til at de blir skrevet ut til unge jenter.

Jeg er ikke unge jente, jeg er 31 år gammel.

Gjest pærecider
Skrevet

Ouch. Føler med deg, har også store menstruasjonssmerter, hatt det i mange år. Jeg gikk på paralgin forte flere år for å kunne leve med dem, siden jeg ikke tåler p-piller så godt. Heller ikke naproxen var aktuelt, siden smertene ble verre og toppet med kvalme i tillegg. Du burde kanskje få henvisning til gynekolog for å få utredning om endometriose, det er en vanlig årsak til sterke smerter, og du sier at du er 31 år. Jeg har selv byttet fra å gå på kun paralgin til å kombinere med paralgin og betennelsesdempende medisiner, fikk noe som het Vimovo av legen, og de funker bra. Tar en paralgin kun når smertene blir for ille. Ellers bruker jeg Vimovo. Men prøv p-pillene først. Lykke til. Varmeflaske eller hunden pleier også å funke bra;) Men det er jo grenser for hvor lenge man (eller bikkja) liker å ligge rolig i senga..

Skrevet (endret)

Jeg foreslår Fanalgin mot menssmerter. De kan du ta i tillegg til Naproxen.

Fanalgin fåes reseptfritt de aller fleste steder man også får kjøpt Ibux og Paracet.

(Jeg er ikke lege, så mine råd må sees i den sammenheng)

Endret av Diafragma
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk p-piller mot menssmerter, var da 30 år. Og det har fungert veldig bra!

Jeg har prøvd en masse forskjellige smertestillende mot menssmerter, og har funnet en cocktail som passer meg, men det gir meg så mye bivirkninger at jeg blir sengeliggende/sofaliggende likevel. Men med p-piller så holder det med Ibux. Utrolig deilig!

AnonymBruker
Skrevet

Ouch. Føler med deg, har også store menstruasjonssmerter, hatt det i mange år. Jeg gikk på paralgin forte flere år for å kunne leve med dem, siden jeg ikke tåler p-piller så godt. Heller ikke naproxen var aktuelt, siden smertene ble verre og toppet med kvalme i tillegg. Du burde kanskje få henvisning til gynekolog for å få utredning om endometriose, det er en vanlig årsak til sterke smerter, og du sier at du er 31 år. Jeg har selv byttet fra å gå på kun paralgin til å kombinere med paralgin og betennelsesdempende medisiner, fikk noe som het Vimovo av legen, og de funker bra. Tar en paralgin kun når smertene blir for ille. Ellers bruker jeg Vimovo. Men prøv p-pillene først. Lykke til. Varmeflaske eller hunden pleier også å funke bra;) Men det er jo grenser for hvor lenge man (eller bikkja) liker å ligge rolig i senga..

Vimovo er det samme som Naproxen, bare de har tilsatt syrepumpehemmere så man skal unngå magesmerter/sure oppstøt. Det er egentlig beregnet til leddgikt o.l hvor man skal bruke dem hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at når menssmertene starter så må jeg ta en skikkelig hestedose og så fortsette med vedlikeholdsdose hyppig. Det er snakk om en eller to dager i måneden og det tåler kroppen min. Husk at dosering er veiledende. Jeg har opplevd å få en skikkelig coctail av smertestillende på sykehuset og beskjed om å fortsette hjemme. Langt over det som er generelt anbefalt. Snakk med legen din så du får veiledning i antall, styrke og hyppighet for en dag eller to sånn at du kommer deg igennom det verste.

Anonym poster: 2ebced51325add0589bb88779c34396e

• Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet

Vimovo er det samme som Naproxen, bare de har tilsatt syrepumpehemmere så man skal unngå magesmerter/sure oppstøt. Det er egentlig beregnet til leddgikt o.l hvor man skal bruke dem hver dag.

Det stemmer, det er derfor jeg takler de bedre enn vanlig naproxen. Blir ikke så kvalm av vimovo som med naproxen.

Skrevet

Jeg har også kraftige rielignende smerter under mens. Jeg tør ikke ta mer naproxen enn anbefalt. Men skjønner nå at jeg kanskje kan overstige litt.... Gjør det med ibux for hodepine, Tar av og til 600 mg og det fungerer mye bedre enn 400 mg som er anbefalt. Men så går det jo utover magen da....Noen som vet om det er farlig..

Skrevet (endret)

TS:

Jeg ville kontaktet lege før jeg blandet medisiner, og før jeg økte dosen av paracetamol til noe mer enn 2g/dag. Og les felleskatalogen, slik at du kan orientere deg på virkestoffer. Ikke bland Naproxen med flere NSAIDs, og ikke øk dosen over anbefalt daglig dose av ethvert legemiddel (anbefalt dose delt på to, dersom du blander feks paracetamol og naproxen/ibux).

Slettet sitert innhold og svar til dette fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
Skrevet
Jeg er ikke unge jente, jeg er 31 år gammel. Anonym poster: 73b1de0807a8550c05cea46f55e660da

Beklager, det var heller ikke poenget jeg ville frem til i posten.

Grunnen til at så mange unge jenter under seksten har fått skrevet ut p-piller de siste årene, er fordi det hjelper veldig mot menstruasjonsmerter og ikke utelukkende fordi de forhindrer graviditet.

Og siden du har fått resept på p-piller av gynekologen din, er det jo sannsynligvis pga smertelindringen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...