AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Saken er denne: For drøye fem år siden flyttet jeg inn i helt ny leilighet. Siden den tid har parketten blitt ganske stygg. D.v.s. at i omkantene (der kortsiden på parketten møtes) ser det ut som det har flytt/smeltet sammen og ligner veldig på en slags skjolde. Stygt! På den tiden jeg har bodd her har jeg to ganger, nå senest sist uke, en person fra de som har oppført blokken for å se på dette. Han konstanterte umiddelbart, og veldig bastant, at det skyldes at jeg har brukt for mye vann når jeg har vasket gulvet. Det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Jeg har knapt brukt vann på dette gulvet. Tipper jeg har gjort det et par ganger på disse årene, og da med minst mulig vann. De andre gangene har jeg brukt moppesystemet til Jif. Dette sa jeg også til han som var her for et par år siden og så på dette, men jeg hadde forhåpninger om at denne "fagmannen" hadde bedre kunnskap. Det var som å snakke til veggen, for han sa at det kun var for mye vann som kunne forårsake dette. Punktum. Jeg måtte gjerne kontakte de som hadde lagt parketten, men at de også ville si det samme. Jeg skal høre med dem også, i og med at de er eksperter (???) på dette, men vil sjekke med dere her inne først, så jeg kanskje får mer å slå i bordet med. Jeg har søkt litt rundt på nettet også, men har foreløpig ikke klart å bli noe særlig klokere. Dette provoserer meg noe så voldsomt, og det er direkte frekt å bare frata seg alt ansvar på den måten. Jeg VET jo at det ikke skyldes de uhorvelige mengdene med vann som jeg blir beskyldt for. Hvis noen her inne har vært borti noe lignende, eller bare har kunnskap om dette, hadde jeg satt veldig pris på tilbakemelding . Anonym poster: 5cc50c4c45bf1cac08861ee492228085
Bjørn88 Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Har den blitt litt mørkere og est ut litt sånn at den er blitt littegranne høyere akkurat der kortenden på parketten møtes?
Ciara Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Med moppesystemet til Jif, mener du de engangsklutene? For noen av disse er faktisk ganske våte og vil kunne lage merker som du beskriver.
Gjest Doh Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 Første jeg tenkte var vannskade faktisk. Vi har vannskade på kjøkkenet og det er akkurat slik som du beskriver. Det skal forresten veldig lite vann til, så enig med Ciara i at det kan være våtmoppene som har laget skadene.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #5 Skrevet 17. april 2013 Saken er denne: For drøye fem år siden flyttet jeg inn i helt ny leilighet. Siden den tid har parketten blitt ganske stygg. D.v.s. at i omkantene (der kortsiden på parketten møtes) ser det ut som det har flytt/smeltet sammen og ligner veldig på en slags skjolde. Stygt! På den tiden jeg har bodd her har jeg to ganger, nå senest sist uke, en person fra de som har oppført blokken for å se på dette. Han konstanterte umiddelbart, og veldig bastant, at det skyldes at jeg har brukt for mye vann når jeg har vasket gulvet. Det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Jeg har knapt brukt vann på dette gulvet. Tipper jeg har gjort det et par ganger på disse årene, og da med minst mulig vann. De andre gangene har jeg brukt moppesystemet til Jif. Dette sa jeg også til han som var her for et par år siden og så på dette, men jeg hadde forhåpninger om at denne "fagmannen" hadde bedre kunnskap. Det var som å snakke til veggen, for han sa at det kun var for mye vann som kunne forårsake dette. Punktum. Jeg måtte gjerne kontakte de som hadde lagt parketten, men at de også ville si det samme. Jeg skal høre med dem også, i og med at de er eksperter (???) på dette, men vil sjekke med dere her inne først, så jeg kanskje får mer å slå i bordet med. Jeg har søkt litt rundt på nettet også, men har foreløpig ikke klart å bli noe særlig klokere. Dette provoserer meg noe så voldsomt, og det er direkte frekt å bare frata seg alt ansvar på den måten. Jeg VET jo at det ikke skyldes de uhorvelige mengdene med vann som jeg blir beskyldt for. Hvis noen her inne har vært borti noe lignende, eller bare har kunnskap om dette, hadde jeg satt veldig pris på tilbakemelding . Anonym poster: 5cc50c4c45bf1cac08861ee492228085 De har nok rett. Det er kun vann (eller, mer nøyaktig, fukt) som kan forårsake slike skjolder der parketten nesten "løser seg opp". Om du ikke har brukt vann (i det hele) på parketten, vil det si at dere har/har hatt en vannskade i gulvet som ikke har blitt oppdaget og som har tørket inn. Noe som også vil si at dere kan ha mugg, så om du er SIKKER på at du aldri har brukt vann på den så ville jeg kontaktet fagfolk for å få sjekket dette. Vet om folk som har hatt lekasje fra vaskemaskiner og oppdaget det på ikke ulik måte.. Forresten så holder det å bruke vann EN gang på en gammel parkett (de er skjøre saker og krever behandling hvert annet år for å holde seg fine), så om du har vasket vekk feks. melkesøl fra en unge e.l. så vil den mest trolig ha blitt ødelagt av det (og av melkesølet). Men om selve parketten er bare 5 år gammel vil jeg si at du har kjøpt katta i sekken. Kvaliteten er ikke nødvendigvis god bare fordi det er en parkett, nemlig. Får slikt i kvaliteter som går i stykker (nesten) om en ser på den. Anonym poster: e62b86cce5c596438a260d5fa4d077e1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #6 Skrevet 17. april 2013 En ting til: ekte parkett tåler ikke våtmopp særlig godt. Bruk tørmopper/støvsug i fremtiden. Om du får en flekk på den eller føler at den er skitten, så tørk over flekken/deler av gulvet med en lett fuktet klut. Ikke tenk at den ikke tåler å stå med vann på, tenk at den rett og slett ikke tåler å få vann på seg i det hele. Behandle det litt som en sofa - akkurat slik som stoffsofaen din ikke tåler vannsøl, tåler ikke gulvet ditt det. Anonym poster: e62b86cce5c596438a260d5fa4d077e1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Kan du legge ut bilde av skaden? Jeg har brukt Bekkelaget parkettsliperi i Oslo, og de er så hyggelige og serviceinnstilte at det skulle overraske meg mye om ikke de er villige til å mene noe utifra et bilde eller tre du sender på mail til dem. (Jeg ringe mange steder for å få fikset et gammelt heltregulv, og endte opp med Bekkelaget ene og alene pga fagkunnskapen de viste. I samråd med dem ble det bestemt at at furugulvet fra 60-åra skulle bli lutet nesten sort, oljet og vokset, og det er faktisk veldig stilig.) Jeg har selv hatt vanlig eikeparkett i mange år (14mm Langmoen) og diverse varianter av massivt og ubehandlet heltregulv, og jeg har aldri opplevd at det ikke tåler slike beskjedne vannmengder dere snakker om. Nå hadde vi riktignok lakkert parketten for å bevare gulvet pent lenger. Så det er jo et tips når skaden er rettet - få det lakkert (av fagfolk, det er ikke bare-bare å få det pent, vi måtte ha to malere i 3 omganger, begge såkalte eksperter - sistemann hadde sine ord i behold). Anonym poster: b6082ba813ea0b9683059ce4216ceb14
Bjørn88 Skrevet 18. april 2013 #8 Skrevet 18. april 2013 Parkett tåler våtmoppen til jif uten problem sålenge du ikke slenger den fra deg på gulvet når du er ferdig og lar den ligge. Såfremt du tørker opp med engang så er ikke moderate mengder med vannsøl noe problem. Men ja utifra hvordan du beskriver det høres det ut som det er en vannskade/gammel vannskade. Kan være lekkasje fra oppvaskmaskin/vaskemaskin som står og drypper i rommet/tilstøtende rom, og de står somregel slik til at vannet renner under parketten så du ikke ser det før det er for sent
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #9 Skrevet 18. april 2013 TS her. Takk for alle svar! Setter så pris på at dere tar dere tid til tilbakemeldinger! (Spesielt når det er om noe, i mine øyne, gørr kjedelig.) Dette blir kanskje rotete, men skal prøve å kommentere det dere har skrevet. Ja, parketten har blitt mørkere i de omkantene, og de er på en måte vevd inn i hverandre i noe som ligner på et veldig utydelig sikksakk-mønster. Men de har ikke est noe slik at den har blitt bittelite grann høyere, og takk og lov for det, for det er stygt nok som det er. Jeg har ikke brukt de drypp våte engangsklutene, men tørrmopp + den tilhørende sprayen, så stort tørrere form for vasking av gulv vet jeg ikke hvordan jeg skal få til . Dessuten er det også ytterst sjelden jeg vasker gulvet. Noen ganger også Krystal grønnsåpe-spray på litt mer gjenstridige flekker. Litt off-topic, men jeg lærte engang på heimkunnskapen på lærerskolen at man ikke skal bruke vann og såpe på gulv, for da vil det bli massevis av bakterier (?) som vil storkose seg, og det er visstnok verre enn møkkete gulv. Husker ikke helt hvordan det var, men det var noe i den gaten. Synes det er litt merkelig, for det er jo slik folk har vasket gulv "i alle år", og man kan ikke akkurat la være å vaske der heller. Det blir en slags pest eller kolera-problemstilling. Det er ikke mye jeg husker fra det faget der, men av alle ting, så er det gulvvask som har festet seg . Ikke er det vannskade heller, iallfall ikke selvforskyldt, for vi tørker opp umiddelbart hvis vi har sølt. Leiligheten/blokken var nyprosjektert, så alt var splitter nytt da vi flyttet inn, og alt var tipp topp. Om det er noe skade under der aner jeg ikke noe om. Dessverre var ikke type parkett noe vi hadde som tilvalg, så vi hadde ingen kontroll over det. Hvis ikke, så hadde jeg vært enig med deg AB#5 at vi hadde kjøpt katta i sekken . Boligbyggere velger ikke akkurat det dyreste på markedet heller, så hadde vi hatt mulighet på forhånd, så hadde vi nok lagt til noen ekstra kroner for å få noe med bedre kvalitet. Selv om parkett er noe man til stadighet går på og gradvis "sliter ned", så synes jeg også at en varighet på to/tre år (som var første gangen disse problemene dukket opp), er ekstremt lite. Og jeg som ikke har greie på parkett engang . Naboen min, som har tilnærmet lik gulvvaskemetode som meg, har også samme problemet, og hun ble heller ikke trodd. Ville ikke forundre meg om det er flere av leilighetene som også har samme problemet, men de kjenner jeg ikke så godt, så det blir bare gjetting. Takk for tipset om Bekkelaget parkettsliperi, AB#7 . Det skal jeg merke meg hvis jeg må gå til det skrittet og fikse dette selv. Det er bare så surt å bruke sikkert massevis av penger på å fikse dette selv, når jeg klaget i veldig god tid før reklamasjonsfristen på fem år . Jeg skal prøve å undersøke litt mer rundt dette, og hvis jeg skulle finne en annen plausibel forklaring til de stygge omkantene, så går jeg nok en runde til med "fagfolkene". Anonym poster: d8b2c5c8c424d22ceabd0247f5e242c3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 Parkett tåler våtmoppen til jif uten problem sålenge du ikke slenger den fra deg på gulvet når du er ferdig og lar den ligge. Såfremt du tørker opp med engang så er ikke moderate mengder med vannsøl noe problem. Men ja utifra hvordan du beskriver det høres det ut som det er en vannskade/gammel vannskade. Kan være lekkasje fra oppvaskmaskin/vaskemaskin som står og drypper i rommet/tilstøtende rom, og de står somregel slik til at vannet renner under parketten så du ikke ser det før det er for sent Takk for svar . Oppvaskmaskinen står langt unna skadene (det er flere steder) og vaskemaskinen står på badet, så de er heller ikke syndebukkene. Jo mer jeg prøver å tenke ut årsaker, jo mer frustrert blir jeg, for jeg står på stedet hvil. Og så lenge jeg står der, så har jeg ikke noe å slå i bordet med heller. Det eneste jeg kan komme på er om parkettleggerne har sølt noe vann el.l. under der mens de holdt på, men jeg har litt problemer med å tro på det selv. Siden boligbyggerne også har avfeid reklamasjonen min så bastant, så aldri i verden om de påtar seg jobben med å bryte opp og sjekke under der heller. Anonym poster: d8b2c5c8c424d22ceabd0247f5e242c3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 Takk for svar . Oppvaskmaskinen står langt unna skadene (det er flere steder) og vaskemaskinen står på badet, så de er heller ikke syndebukkene. Jo mer jeg prøver å tenke ut årsaker, jo mer frustrert blir jeg, for jeg står på stedet hvil. Og så lenge jeg står der, så har jeg ikke noe å slå i bordet med heller. Det eneste jeg kan komme på er om parkettleggerne har sølt noe vann el.l. under der mens de holdt på, men jeg har litt problemer med å tro på det selv. Siden boligbyggerne også har avfeid reklamasjonen min så bastant, så aldri i verden om de påtar seg jobben med å bryte opp og sjekke under der heller. Anonym poster: d8b2c5c8c424d22ceabd0247f5e242c3 Parkett kan ha varierende kvalitet. Den dårligste sorten kan faktisk være så lite vannbestandig at den må/bør lakkes før bruk for å holde seg mer enn to-tre år med helt vanlig bruk. Med kvalitet og heltregulv er det noe helt annet - heltre feks tåler vann helt greit (finnes folk som har det på badet!) Men om boligbyggelaget ville spare inn noen kroner stusser jeg på at de ikke valgte laminat i stedet? En tanke som slo meg er at partiet med parkett muligens alt var vannskadet når dere fikk det i hus. Men problemet oppstod ikke med en gang? Anonym poster: e62b86cce5c596438a260d5fa4d077e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå