Gjest Gjestie Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Hei alle. Jeg skal være dønn ærlig - for dette er i min verden ikke noe man skyver under teppet. Jeg er en av disse bonusmødre. Med en nydelig liten datter med min samboeren og hans fire år gamle sønn fra tidligere forhold. Far og mor har hatt møter med BV fra langt tilbake, og alle skylder på dårlig kommunikasjon mellom far og mor.V i har hele tiden, siden gutten begynte i barnehage da han var halvannet, at han er voldelig, sint, lei, utagerende osv. Vi vet at mor og stefar har problemer, to andre unger i systemet som trenger hjelp osv osv. Dette er ikke for å henge ut disse, men for å skildre at gutten hver uke bor i et hjem fylt med kaos. Dette har også BV uttrykt for far. I dag fikk far vite at gutten er helt på styr, ingen ber far om å ta gutten mer, og da mor og far stod utenfor sa mor at gutten har prøvd å kvele lillebroren med tau.... Dette hvisket mor til far utenfor etter møtet var over. Er jeg rar som måper? Vi kjenner denne gutten som en skjønn, god, frustrert, som regel blid gutt som søker trøst og mye kos og nærhet. Vi ser han som veldig sårbar og noen ganger regredierende, mens alle andre ser en liten Hulk. Kan BV vite om noe slikt uten å gjøre noe? Hvor trår far? Hva skal han gjøre nå? Jeg er jo selvfølgelig bekymret for å snu ryggen til han og vår fells datter de helgene han er her, derfor er de aldri alene. Det har ikke oppstått verre situasjoner enn at han kjefter og skriker på henne. Gutten har aldri vært voldelig med lillesøsteren. Enda. Som vi har sett. Vi har alltid øyne i nakken når han er på helgebesøk her hos oss. Er dette noe man ringer barnevernsvakten om? Hvor trår man? Jeg blir redd for datteren min og kjempe lei meg på stesønnen min sine vegne. Han har det ikke lett, og vi vil gi han et godt liv. For å uttrykke meg simpelt... Far har fått vite på møte i dag at det er mye bråk og vold mellom brødrene hjemme hos mor. Vår største frykt er nå om storebroren gjør det samme på sønnen til samboeren min. Damen har tre barn med tre menn. Samboeren min er kun far til midterste gutten. Beklager rot. Jeg er litt shaky og oppbrakt over en slik nyhet, og ser for meg hva slags kaos denne guttungen lever i...
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Far har et ansvar her. Hvis gutten har en for dårlig omsorgsbase hjemme hos sin mor, bør far kontakte advokat med formål om å overta den daglige omsorgen, samt samvær med tilsyn. Hvis mor ikke går med på dette, og dere vet at omsorgen ikke er god nok, så bør far gå rettens vei. Barneverntjenesten sin rolle i dette er å vurdere omsorgen hos foreldrene. Er den ikke god nok hos mor, så har ikke barneverntjenesten myndighet til å overføre omsorgen til far. Dette er kun foreldre som selv kan avtale eller retten som kan avgjøre. Hvis far ikke gjør noe, og barneverntjenesten vurderer at omsorgen ikke er god nok, kan de sende sak til Fylkesnemnda for avgjørelse. De har imidlertid ikke myndighet som sagt til å plassere barnet hos far. Far må altså ta egne rettslige skritt, hvis han mener gutten ikke har det bra nok hos mor. Anonym poster: bd5c7c13025a91605a1e4e1882ffade2
Gjest Gjestie Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Ok, takk for svar. Jeg så liksom for meg at dersom barnevernet visste at ungene kvelet hverandre ville de flytte ungene eller sette i gang mer tiltak. Far har fått høre av BV at han ikke skal få mer omsorg, men den eneste løsningen ser ut som vil være rettens vei. JEG mener jo det er helt på styr når ungene kvelder hverandre hos mor, slåss og bankes opp flere ganger i uken. Det bare virker så rart at BV ikke tar tak i det, men jeg vet kanskje ikke nok om BV myndighet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 Ok, takk for svar. Jeg så liksom for meg at dersom barnevernet visste at ungene kvelet hverandre ville de flytte ungene eller sette i gang mer tiltak. Far har fått høre av BV at han ikke skal få mer omsorg, men den eneste løsningen ser ut som vil være rettens vei. JEG mener jo det er helt på styr når ungene kvelder hverandre hos mor, slåss og bankes opp flere ganger i uken. Det bare virker så rart at BV ikke tar tak i det, men jeg vet kanskje ikke nok om BV myndighet. Har barneverntjenesten uttalt at far ikke skal ha mer omsorg? I tilfelle bør dere få tak i hvorfor. Det kan være at de vurderer far som dårligere omsorgsperson enn mor, og da nytter det ikke å gå rettens vei. Barneverntjenesten må, hvis de ikke sitter med oppdatert informasjon, få tilbakemelding vedr. volden hos mor. Det er ofte folk tror barneverntjenesten vet "alt", men det gjør de ikke. Hvis situasjonen er slik den er, dvs. vold hos mor, en far de vurderer ikke skal ha mer samvær, så kan det være at de holder på med en utredning i forhold til omsorgsovertakelse. Anonym poster: bd5c7c13025a91605a1e4e1882ffade2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå