Gå til innhold

Si opp før man har fått ny jobb - rettigheter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter skikkelig med å være i jobben jeg er i nå.

Har vært sykemeldt tidligere i samme jobb, men nå er tilstanden på jobben værre enn da jeg var sykemeldt sist. Det er helt j*******.

Jeg har skikkelig angst for å dra på jobb. Ligger våken, kaldsvetter, tenker negatvie tanker, finner ingen glede, har ikke motivasjon og privatlivet går ut på å ligge å grue seg for å dra på jobb mens jeg ligger stille i senga. Orker ikke se på TV, høre på radio, må ha det helt stille fordi jeg er så mentalt utslitt. Har vært i kontakt med bydelen og forbundet jeg er medlem i angående situasjonen. De sier det er uholdbare og ulovlige forhold vi jobber under.

Vil ikke sykemelde meg igjen (hvis jeg hadde blitt det da) ettersom det da blir et helvete for de som er igjen og må jobbe for meg i tillegg til egne arbeidsoppgaver.

Hvis jeg sier opp nå har jeg tre måneder oppsigelsestid. Orker ikke tanken på å måtte jobbe ut hele august hvis jeg ikke finner ny jobb innen april måned. Det er kort tid igjen for å finne ny jobb og jeg har nesten gitt opp håpet om at det kan skje.

Hva skjer hvis jeg sier opp nå og ikke får jobb innen august? Har jeg rett på hjelp fra NAV i perioden jeg eventuelt går arbeidsløs? Har jo faste regninger som alle andre og er avhengig av inntekt.

Er så fortvila, orker ikke dette.

Anonym poster: 82f569987505eb5d03fe955c5479418e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel få dagpenger, men siden du sier opp selv vil du først gå 8 uker uten utbetaling.

Anonym poster: b42d0e3db55fcc1c86792c4af7651f74

AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe ut oppsigelsestid, med mindre arbeidsgiver lar deg gå tidligere. Dagpenger får du først 8 uker etter siste arbeidsdag når du sier opp selv.

Anonym poster: 47637892a3230cdeec287b887a063d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjelden arbeidsgiver slipper før oppsigelsestiden. NAV er ganske strenge på det med og si opp sjøl. Som de andre sier så er det 8 ukers karantene og de er ikke blide når folk sier opp før de har jobb. Sliter sjøl med NAV for tiden og de har stramma inn på mye. Vanskeligere å få hjelp.

Anonym poster: 82aa8265fd7df493d3e94b9108a32a64

AnonymBruker
Skrevet

Husk å melde deg som arbeidssøker den dagen du blir arbeidsledig, og ikke vent åtte uker før du gjør det. Karantenetiden løper fra registreringsdag, så dersom du venter kan du få 16 uker uten inntekt.

Anonym poster: 29d255e7b65c72756f5034e5d0e99044

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt opp og bare vært veldig ivrig med jobbsøking :)

Jeg sa opp selv 1. april, og har ennå ikke funnet jobb, men tror det ordner seg fint. Med det jeg har oppspart og skattepenger og feriepenger så har jeg nok til å klare meg en måned som arbeidsløs skulle det være krise.

Anonym poster: c1d5f3e09ce648e0018ba39fc5fd9e11

Skrevet

Hvis du har mulighet for sykemelding så kan du bli sykemeldt i oppsigelsetiden. Men det er jo legens avgjørelse.

Gjest Blondie65
Skrevet

Husk at dersom du sier deg opp selv og arbeidsplassen lar deg gå før vil karantene tiden likevel gjelde fra oppsigelsestidens slutt.

Husk også på at du skal ha ferie i denne perioden så det blir vel neppe 3 måneder med full jobbing.

Jeg ville ha pratet med et vikarbyrå for å finne ut hvor lett det er å finne seg en ny jobb for akkurat deg.

Eller du kan velge å bli og kjempe for å gjøre arbeidsplassen bedre sammen med verneombudet, tillitsvalgte og dine kolleger. Det er imidlertid ikke alltid at det lønner seg å ta denne kampen.

Skrevet

Det du gjør er å snakke med legen din og høre om muligheten til å bli sykemeldt nå, si opp jobben din etter at du har blitt sykemeldt og så bli friskmeldt til arbeidsformidling hvis du ikke har fått ny jobb innen oppsigelsestiden er ute. Da har du rett på sykepenger i tre måneder etter at oppsigelsestiden er over, uten karantene. Men det betyr jo nødvendigvis at legen mener det er riktig av deg å bli sykemeldt, og så må du bare legge fra deg tankene på at du skaper trøbbel for kollegene dine. Husk at det er du som er viktigst for deg! :)

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg synes det er modig, tøft og ansvarsfullt gjort av deg å si opp.

Forøvrig synes jeg det er feil bruk av våre skattepenger dersom du sykemelder deg for å få penger etter at oppsigelsestiden er ferdig.

Spar opp penger, slik at du kan klare deg i disse åtte ukene. registrer deg som arbeidssøker på NAV med en gang, slik at du viser din interesse for å skaffe deg ny jobb. Det finnes også mange vikarbyrå som har behov for folk som kan steppe inn på kort varsel. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

jeg er tvunget av NAV å gå ut i jobb igjen selv om jeg er syk og har mistet jobben. Nav sa selv at de har strammet veldig inn på ting.

Anonym poster: 82aa8265fd7df493d3e94b9108a32a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...