Gå til innhold

Trenger råd til trening av hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en miniatyr bull terrier på litt over 1 år. Jeg anskaffet meg denne hunden da jeg tok et friår fra skolen, slik at jeg kunne bruke god tid til å trene han til å bli en fin familiehund, med tanke på at bull terrieren er en vanskelig hund å trene. Dessverre var dette litt værre en jeg trodde, og han har enda ikke sluttet med å bite, noe som er problematisk siden han har en veldig kraftig kjeve og biter utrolig hard. Han spiser også fortsatt på alt han ser, vegger er ødelagte, soffaen, skap,ja, egentlig alt dere kan tenke dere., og han river det som regel ikke bare opp, han svelger det også. Han setter ting i halsen hele tiden, men klarer alltid å hoste det opp igjen. Nå som jeg skal begynne på skolen igjen og han blir nødt til å være alene hjemme 6 timer om dagen er jeg utrolig bekymret for alt han kommer til å ødelegge, men ikke minst, at han skal sette noe i halsen, eller spise noe som er farlig for han. Jeg har alltid vært streng når han jeg ser han biter på ting, og snakket ordentlig til han. Han har også mange leker, men vil heller bite på alt som ikke er hans. Virker også som at han skjønner at det ikke er lov, siden han som regel slipper det han har i munnen når han ser jeg kommer, og skammer seg hvis han har ødelagt noe. Har hatt han i bur noen ganger, men han blir så utrolig frustrert hvis han ligger der over 2 timer, da biter han i stålet, pleddet sitt og alt han kan få tak i, samt bjeffer som en gal. Jeg går en mil tur med han hver dag, samt trener masse med godbiter, så han burde være stimulert nok. Har en Rodesian ridgeback også, som jeg har trent på samme måte, han er kjempe snill når han er alene hjemme, og har nesten aldri ødelagt noe. Hva gjør jeg galt?

Videoannonse
Annonse
Gjest suphadupha
Skrevet

Hei!

Jeg har en miniatyr bull terrier på litt over 1 år. Jeg anskaffet meg denne hunden da jeg tok et friår fra skolen, slik at jeg kunne bruke god tid til å trene han til å bli en fin familiehund, med tanke på at bull terrieren er en vanskelig hund å trene. Dessverre var dette litt værre en jeg trodde, og han har enda ikke sluttet med å bite, noe som er problematisk siden han har en veldig kraftig kjeve og biter utrolig hard. Han spiser også fortsatt på alt han ser, vegger er ødelagte, soffaen, skap,ja, egentlig alt dere kan tenke dere., og han river det som regel ikke bare opp, han svelger det også. Han setter ting i halsen hele tiden, men klarer alltid å hoste det opp igjen. Nå som jeg skal begynne på skolen igjen og han blir nødt til å være alene hjemme 6 timer om dagen er jeg utrolig bekymret for alt han kommer til å ødelegge, men ikke minst, at han skal sette noe i halsen, eller spise noe som er farlig for han. Jeg har alltid vært streng når han jeg ser han biter på ting, og snakket ordentlig til han. Han har også mange leker, men vil heller bite på alt som ikke er hans. Virker også som at han skjønner at det ikke er lov, siden han som regel slipper det han har i munnen når han ser jeg kommer, og skammer seg hvis han har ødelagt noe. Har hatt han i bur noen ganger, men han blir så utrolig frustrert hvis han ligger der over 2 timer, da biter han i stålet, pleddet sitt og alt han kan få tak i, samt bjeffer som en gal. Jeg går en mil tur med han hver dag, samt trener masse med godbiter, så han burde være stimulert nok. Har en Rodesian ridgeback også, som jeg har trent på samme måte, han er kjempe snill når han er alene hjemme, og har nesten aldri ødelagt noe. Hva gjør jeg galt?

Når du sier du snakker til han, hvordan gjør du det? Kommer du med lange "sinna-setninger", eller kun et "nei"/"fy" etc? Kan hende han har behov for en klar beskjed, eller kommando om du vil som sier at det han gjør ikke er greit, og bruk samme ordet hver gang for ikke å forvirre. Samme prosedyre når han biter. Husk å rose hver gang han slutter med det han gjorde! Si nei én gang, og se på han til han slipper, og så ros når han har sluppet.

Ang lekene hans, ligger de framme hele tiden? For da blir de ikke like interessante lenger. Prøv å ta vekk alle lekene hans, og ta fram en av gangen og lek med ham - avled med en leke hvis han biter på noe annet.

Er ingen ekspert, men dette fungerte greit med meg og bulldoggen, som har noen like tendenser som bullterrieren. :)

Skrevet

Bullene er krevende i unghund perioden... Det blir bedre når han runder 2. hold ut!

I mellom tiden må du fjerne alt du virkelig ikke vil at han skal ødelegge.

Gi han bein han kan tygge på isteden og får brukt kjeven sin samtidig som det er veldig bra for tenna....feks oksemuskel fra dyrebutikken. Eller fyll en kong med boksemat og legg i fryseren.

Hvis du er redd for at han ødelegger....hva med å ha han inne på et rom som er mer trygt? kjøkkenet feks?

Ha klare grenser, og vær konsekvent.

Skrevet

Søk opp Sofie Polmar på facebook. Hun holder kurs i dyretrening og har en bulle selv. Hun har garrantert noen gode råd :)

Skrevet

Reduser den fysiske aktiviteten og øk mental stimulering hvor han virkelig får brukt sansene sine. Legg til rette slik at det er så trygt som mulig når han skal være hjemme alene. Klare grenser, vær konsekvent og hold ut :) Tror heller ikke du skal tenke at fordi du fikk til RRen uten disse problemene, så gjør du noe galt med BTen, det er jo to utrolig ulike raser.

Skrevet

Henger meg på det Favole sier om mental stimulering. Jeg har ei frøken som kan gå tur i timesvis og likevel ikke være sliten når vi kommer hjem. (Ho er en 4kg pomeranian/papillon-blanding)

Det eneste som gjør henne avslappet og/eller sliten er mental stimulering. Søk etter godbiter feks. Har du kong? Ellers anbefaler jeg det veldig sterkt! Den er så og si umulig å ødelegge, og fryser du den med kjøtt, godbiter, fór el.l har hunden din en herlig utfordring med å få ut godsakene. Er det dager som veslevoff er ekstra krevende og rastløs, jeg er syk og ikke orker å gjøre så mye sammen med henne, eller jeg må sitte og jobbe med noe uten å bli forstyrret, så gir jeg hundene kong. Det var også redningen i hjemme alene-treningen. Hundene fikk kong med fryst kjøtt når jeg skulle dra, og da var dem opptatt i lang tid. Når dem endelig var ferdig med den var dem slitne etter å ha jobbet hardt for maten, og da sov dem gjerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...