Gå til innhold

Men karbohydrater er jo så godt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned noen kilo, og teller kalorier. Problemet er at jeg eeeelsker karbohydrater i form av brød, pizzadeig, pitabrød, potet, søtpotet, ris, og pasta, og er umettelig på dette faktisk :sjenert:

Når jeg teller kalorier ser jeg jo veldig kjapt at jeg bikker over anbefalt inntak dersom jeg spiser disse tingene :sukk:

Dere som er i samme båt som meg, hvordan gjør dere det?

Anonym poster: 8a6b35f0a5d827e404cbb451ce736e3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cold turkey.

Anonym poster: 4add96deb8aff55ded86fb51fb4ceb07

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke stresset så med karbohydrater generelt, det er ikke akkurat negativt for kroppen :)

Tror det er bedre for deg å spise mer av søtpotet, potet og ris, enn f.eks brød og pizza, siden det er mer bearbeidet.

AnonymBruker
Skrevet

Cold turkey.

Er ikke så mye carbs i kald kalkun, nei :)

Men seriøst, dersom TS skal kutte karbohydrater så gjør det over tid. Ellers kan du fort få mye hodepine.

Anonym poster: d06d8e4f633b9148121ee0a618427200

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg noe særlig overflødig vekt, men jeg prøver å bli rimelig stram nå før sykkelsesongen for å henge best mulig med i motbakkene. Jeg spiser karbohydrater så det holder, men jeg prøver å holde den totale matmengden stabil, og så trene litt mer. Det går nemlig an å spise samme mengde mat men allikevel gå ned, forutsatt at man beveger seg mer. Det behøver ikke være steinhard trening, det viktigste er å bevege seg litt (mer) hver dag.

• Liker 1
Gjest Puravida
Skrevet

Jeg spiser ikke hvetemel/ris/pasta/potet i det hele tatt lenger. Hvis det ikke er via pizza med grov bunn en sjelden gang. Jeg elsket også det du nevner, og spesielt hveteboller. Fristet meg hele tiden, men i dag tenker jeg aldri over at jeg går uten.

Jeg begynte rett og slett veldig enkelt. Byttet lyst brød med mørkt, så byttet jeg normal mørkt med ordentlig fullkorn - spelt - rug - knekkebrød - stopp. (Spiser ca 3 helt grove knekkebrød pr dag nå) Sånn gjorde jeg med alt. Begynte å spise mindre ris/ poteter til hver porsjon helt til jeg merke at jeg ble like mett og like tilfredsstilt med mindre ris/poteter enn før. Tilslutt kuttet jeg det helt ut. Tok en stund, men til gjengjeld ble jeg ordentlig kvitt "avhengigheten".

Tenker aldri over at mat er kjedelig uten ris/poteter/brød. Nå blir jeg aldri mett hvis jeg prøver å spise lyst brød, og jeg liker det ikke lenger. Det viktigste for meg er at det ikke er et prinsipp og jeg har full nekt. På den måten opprettholder jeg et veldig avslappet forhold til mat som gjør at jeg ikke har noe behov for å spise det uansett.

Skrevet

Karbo er drivstoff, så du kan fortsette å spise karbo om du forbrenner det etterpå ;) No problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rett og slett "sluttet" å spise det! Unntaket er en gang i helgen(LITT må man unne seg, altså!), eller ved spesielle begivenheter. Det er tøft i starten, men det er så verdt det. Jeg kan spise pizza, potet(men MÅ ha massemasse kryddersmør på, som igjen gir masse kalorier), toast(med masse ost og skinke inni) og lyse baguetter med de deiligste fyll og pålegg til jeg har nådd et ekstremt kaloriinntak hvis jeg vil, jeg bare fortsetter å spise til jeg er i matkoma, og det synes jeg sier litt om karbohydratene i seg selv - hvert fall for min del. Jeg kan spise SÅ mye av det, og da er det like greit å holde seg unna. :fnise: Får jo tidenes oppblåste bollemage i to dager etterpå, som igjen får meg til å føle meg dårlig.

Så mitt tips er å begrense det veldig, hvis man ikke klarer å stoppe når man først har begynt. Det er derfor mange legger på seg. De spiser helt feil mat(tomme kalorier, altfor mye brød/pasta/potet), slik at de blir fort sultne igjen. Og det blir en vond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av.

Anonym poster: 8c06400eb1612c1405e149d3b168d929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, erfaringen min er også at jeg blir mye mettere med et kosthold med langt mindre karbohydrater enn anbefalt/enn det som er vanlig.

• Liker 1
Gjest Hikken
Skrevet (endret)

Jeg elsket pasta og ris og kunne spise det flere ganger i uka. I 2012 la jeg om til ett moderat lavkarbo kosthold. Kuttet ut alt av potet, pasta, ris og brød. I begynnelsen savnet jeg det, men jeg har funnet så utrolig god mat som smaker tusen ganger bedre enn de trøtte potetene og evige brødskivene. På lavkarbo.no har jeg funnet haugevis med spennende mat. :strix:

Bruker også vanlige kokebøker som inspirasjon. Tar bare bort risen/poteten og erstatter det med noe grønnsaker eller salat. Man kan jo tilberede grønnsaker på så utrolig mange smakfulle måter! :) Etter halvannet år på lavkarbo er jeg ganske sikker på at jeg ikke vil gå tilbake. Jeg var også avhengig av sjokolade, iskrem og søtt. Nå frister ikke dette eller smaker særlig godt i det hele tatt lengre.

Om du savner konsistensen av potet kan du prøve jordskokker. Mos av gulrot og jordskokk med kryddersmør er kjempegodt! Om du savner pasta/lasagne kan du lage lavkarboversjonen :) :

http://forum.lavkarb...ead.php?t=50331

Kan si at jeg slet veldig med vekta før. Veide 72 kilo fordelt på mine 160 cm. Nå ligger jeg som regel stabil på 52 kilo og går kun opp når jeg er på ferie med utskjeielser.

Jeg vet at mange mener at man bruker mye mere penger på ett kosthold på lite karbo. For min del stemmer det ikke. Jeg spiser mindre fordi jeg klarer å holde meg mett, og i tillegg kaster jeg ikke bort penger på godteri og søtt lengre. Det dyreste jeg har i skapet er mandelmel og kokosmel, og det bruker jeg så lite av at det har jeg i flere måneder.

Endret av Hikken
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...