Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Victory
Skrevet

Hei,

jeg ønsker å vite om jeg er altfor kritisk. Samboeren min har lagt på seg en del kilo fra passe normal til overvektig. Han går turer hver ukedag men det skjer ikke noe med vekta. Inntaket av mat og alkohol er stort og aktivitetsnivået er antageligvis altfor lavt.

Sist jeg skrev på et forum om dette så var det mange som skrev at hvis man elsker sin partner så gjør det ikke noe om han/hun blir overvektig. Min samboer går ikke turer for å gå ned i vekt, han vil ikke ned i vekt. Han synes alle som er tynne er pygmeer eller finnkaller.

Er det fortsatt meg det er noe feil med? Er dette tabu å snakke om? Det går jo ut over sexlysten dessverre for begge parter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt det er vanskelig. Kanskje spørre han om han har lyst å bli medlem på et treningssenter sammen med deg?

Skrevet

Det må kunne gå an å snakke om. Som du sier, så går det ut over dere begge når overvekten hans fører til mindre sexlyst hos deg.

Jeg vet ikke helt hvordan du skal formulere deg. Å bare skylde på helsen hans blir feil.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe feil med deg og dette bør ikke være tabu. Du skal ikke klandres for hva og hvem du tiltrekkes av - det er uansett utenfor din kontroll!

Personlig er jeg lei av hele ideen om overvektige modeller og kampanjer som går ut på at "alle er vakre uansett" - det er klart at alle er verdifulle mennesker uansett kilo, men det er direkte usunt å være overvektig. Tror du kjæresten mener det når han sier at han syns alle som er tynne er pygmeer?

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal ses på som tabu å innrømme at man ikke lenger tenner på en kjæreste som har forandret seg så drastisk utseendemessig. Det kommer ikke alltid an på vekta heller, jeg synes det er lite tiltrekkende med et menneske som lar seg selv forfalle på den måten. Som ikke bryr seg om helse og en aktiv livsstil i det hele tatt, og det begynner å synes. Virker som om mange tenker at når de ikke lenger er på sjekkemarkedet og må holde seg attraktive for å finne noen ,er det bare å droppe å ta vare på både utseende og helse. Det er kanskje sårende for han men jeg tror du må være ærlig og direkte! Si at du ikke ønsker at han skal bli en tynn pygmee, men at du foretrekker han sunn og normalvektig! Det er lov, og betyr ikke at du elsker han noe mindre eller at hans personlighet ikke er det viktigste.

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan ikke forandre noen som ikke vil bli forandret.

Spørsmålet er hvordan lever du selv ? Er du sunn, lager bra mat, fysisk aktiv osv ? Å være tynn eller normalvektig er ikke det samme som å være tynn.

Er du bekymret for helsen hans er det lurt å ta det opp med han. Det virker på innlegget du skrev at du legger vekt på at du ikke trives med kroppen hans, eller tar jeg feil ? Bryr du deg om hans overvekt av egoistiske grunner ?

Syns det er rart å få problemer med dette uten at det er helsen som ligger til grunn.

Gå forann som et godt eksempel med litt trening, aktivitet, mindre snop og chips, mere bra mat osv. Da følger han mest sannsynlig etter på et tidspunkt. Men du bør gjøre det av fri vilje, akkurat som han burde.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt!

Noen få kilo pluss/minus gjør ikke noe, men hvis min mann hadde blitt overvektig hadde det dessverre gått utover min lyst. Bare tanken på at han lar seg selv forfalle er usexy.

Å kalle dette "egoistiske" grunner, som en annen over, er merkelig, for dette kan man ikke noe for.

Det er vel mer egoistisk å gi faen i kroppen sin når man har kjæreste?

Du bør snakke med han om det, men gjør det på en pen måte!

AnonymBruker
Skrevet

det skal ikke mye til at det hadde gått utover min lyst. jeg tenner ikke på overvektige......

det er ikke det jeg meldte meg på, og en mann som vil være overvektig....... grøsser! ikke viser han vilje til å endre på det, uff

Anonym poster: 3e1824f3381d20421d26a96312d81a3b

Skrevet

Hei,

jeg ønsker å vite om jeg er altfor kritisk. Samboeren min har lagt på seg en del kilo fra passe normal til overvektig. Han går turer hver ukedag men det skjer ikke noe med vekta. Inntaket av mat og alkohol er stort og aktivitetsnivået er antageligvis altfor lavt.

Sist jeg skrev på et forum om dette så var det mange som skrev at hvis man elsker sin partner så gjør det ikke noe om han/hun blir overvektig. Min samboer går ikke turer for å gå ned i vekt, han vil ikke ned i vekt. Han synes alle som er tynne er pygmeer eller finnkaller.

Er det fortsatt meg det er noe feil med? Er dette tabu å snakke om? Det går jo ut over sexlysten dessverre for begge parter.

Trening hjelper lite mot overvekt. Det er først og fremst kosthold (for mye karbo) og kaloriinntak, som må endres.
Gjest Kalkunen
Skrevet

åja er det plutselig ikke så fresht med former når det ikek er deres former som gjelder, jenter? :fnise: *håper på et mirakuløst snev av selvinnsikt og slutt på dumme tråder som er "jeg fin selv om jeg er 10 kg for tung??????"*

• Liker 2
Gjest Victory
Skrevet
Du kan ikke forandre noen som ikke vil bli forandret. Spørsmålet er hvordan lever du selv ? Er du sunn, lager bra mat, fysisk aktiv osv ? Å være tynn eller normalvektig er ikke det samme som å være tynn. Er du bekymret for helsen hans er det lurt å ta det opp med han. Det virker på innlegget du skrev at du legger vekt på at du ikke trives med kroppen hans, eller tar jeg feil ? Bryr du deg om hans overvekt av egoistiske grunner ? Syns det er rart å få problemer med dette uten at det er helsen som ligger til grunn. Gå forann som et godt eksempel med litt trening, aktivitet, mindre snop og chips, mere bra mat osv. Da følger han mest sannsynlig etter på et tidspunkt. Men du bør gjøre det av fri vilje, akkurat som han burde.

Jeg trener regelbundet, ca 3-4 timer i uken. Helsedirektoratet sier tom at 3 tim er passende mengde.

Jeg lager sunn mat og spiser litt godteri på helgen. Han kjøper jo også mat og da velger han de han har lyst på. Men øl/vin i store mengder er ikke bra for vekta, og det blir det en del av i helgene. Jeg tar også et glas rødvin men det pleier å holde med 2-4 glass i løpet av helgen. Jeg tenker på helsen hans og så ser jeg at han ikke alltid orker å være far på barnas premisser. Da vi møttes jogget han og var veldig påpasselig med vekten. Det er kanskje er egoistisk. Jeg ser jo at det er flere i tråden som får problemer med lyst i slike tilfeller så jeg er ikke helt alene. Det er vel også det å gi f i kroppen sin som jeg synes er synd.

AnonymBruker
Skrevet

åja er det plutselig ikke så fresht med former når det ikek er deres former som gjelder, jenter? :fnise: *håper på et mirakuløst snev av selvinnsikt og slutt på dumme tråder som er "jeg fin selv om jeg er 10 kg for tung??????"*

Det er en forskjell på former og å være tjukk. Tjukke folk har sjeldent særlig med former. Er for øvrig litt enig med deg, folk er veldig kjappe til å kalle det former når det egentlig bare er usunt flesk. Ja til sunne kropper, former eller ei!

Anonym poster: 7c474b2140c9a6fc7763cd547f0abe2f

Gjest Victory
Skrevet
Trening hjelper lite mot overvekt. Det er først og fremst kosthold (for mye karbo) og kaloriinntak, som må endres.

Jeg vil jo hevde at trening hjelper siden da forbrenner man kalorier.

Trening gi mer muskler og de veier mer enn fett, altså vekta minker ikke, men mer muskler gir høyere forbrenning. Det er derfor menn forbrenner mer en kvinner. Hvis fettet omdannes til muskler så blir man jo også strammere i kroppen og slankere selv om vekta stagnerer.

Økt aktivitetsnivå i forbindelse med sunnere mat vil tilsammen gi et godt resultat. Det er min teori.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...