Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er så lei av dårlige unnskyldninger og uoppmerksom ektefelle.

Han hører ikke på hva jeg sier, så resultatet er at han misforstår hele tiden hva jeg har sagt. Han følger ikke helt med hva som skjer rundt ham, han lever i sin egen verden, opptatt av sine egne ting.

Så stiller han de dummeste spørsmålene, som man kan forvente av en 3-åring, men ikke av en 30-åring. Hadde han fulgt med og vært mer bevist på hva som skjer hjemme, ville det ikke vært nødvendig med barnslige spørsmål.

Siste hendelse fra i dag. Han kom hjem rundt 17-tiden, jeg skulle komme rundt 20-tiden. Han visste at jeg var opptatt på kvelden. Jeg sendte ham en melding rundt 19-tiden og skrev Hvis du er sulten, lag middag og spis. Jeg spiser når jeg kommer hjem.

En halv time senere sender han et svar: Jeg lagde mat som kanskje du ikke liker for det er for sterk (chili, osv).

Jeg svarte at jeg kan i det minste smake på det og spise litt. Han vett utmerket godt at jeg ikke liker veldig krydret mat og særlig ikke mat med chili eller andre sterke ting.

Så kommer jeg hjem og han har laget noe som bare han spiser og han vet at jeg ikke spiser det i det hele tatt.

Spørsmålet er:

Er han dum? Han har åpenbart laget middag bare til seg selv, men dobbelt porsjon. Han sier at han har misforstått og trodde at jeg skulle spise et annet sted og ikke hjemme. Derfor lagde han denne matretten som han vet at jeg ikke spiser.

Resultatet er at jeg kom hjem kl. 20:30 og ikke hadde noe som helst å spise, siden kjøleskapet var nokså tomt for ting.

Dette er bare et eksempel. Slikt skjer annenhver dag. Han har alltid misforstått. Jeg tenker at i dette tilfelle har han ikke lest meldingen min. Han innrømte til slutt at han har lest meldingen, men fått med seg bare min oppfordring å lage mat og spise hvis han er sulten. Så uten å lese resten av meldingen, hadde han bestemt at jeg ikke kommer til å spise hjemme.

Ærlig talt, jeg blir så lei. Dette kan absolutt ødelegge ekteskapet for det er langt fra enkelte tilfeller, dette er den vanlige tilstanden av ting. Han blir lei seg og ... neste dag er det igjen det samme. Han lærer aldri.

Anonym poster: 115c0b95307eea64b366fe3ad099a8c9

Videoannonse
Annonse
Gjest Hjordis
Skrevet

Fra den meldingen du skrev kunne jeg også ha tenkt at jeg lager mat til meg og du lager din egen mat.

Kanskje dere kommuniserer veldig ulikt. Ofte ber jeg folk gjenta viktige beskjeder med egne ord så jeg veit det ikke er noen misforståelser.

AnonymBruker
Skrevet

Du vurderer om partneren din er dum fordi han laget mat han likte den dagen du kom seint hjem?

Kommunikasjon via SMS kan også være vrient, du får ringen ham istedenfor å sende melding. Jeg forstår egentlig ikke problemstillingen din, kanskje fordi egentlig ikke er et problem her i det hele tatt.

Anonym poster: 9fb9e7263ac1071a482932ad5d4efeec

• Liker 3
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tolket smsen din på samme måte som mannen din, ergo synes jeg du overdriver noe voldsomt.

Her er noen tips:

1. Slutt å tro at han er 100% ansvarlig for kommuninasjonsproblemene deres.

2. Du må ta høyde for at du kan formulere deg dårlig, at du valgte feil tidspunkt. Du må huske at noen kommunikasjonsmetoder er dårlige: å sende sms kan skape mange misforståelser! Og hvis du har sagt noe viktig tidlig om morran er det mulig han ikke var helt våken. Prøv derfor å ringe i steden for sms. Og ta viktig informasjon når begge er våkne og ikke er distrahert av barn, mobil, pc eller trafikk.

3. Ro ned. Å misforstå er ikke farlig.

4. Kommuniser klarere. Ikke si "lag deg noe middag" men si i steden "jeg kommer sent hjem, så du må lage middag selv i dag, kan du ha litt restemiddag klar til meg?"

5. Velg dine kamper. Er det verdt å klikke bare fordi en misforståelse oppstod?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolket smsen din på samme måte som mannen din, ergo synes jeg du overdriver noe voldsomt.

Er det verdt å klikke bare fordi en misforståelse oppstod?

Tolket det også på samme måte som mannen til TS. Og ja, TS, velg dine kamper. Dette er en liten bagatell som du ikke burde kaste tid og energi på. :)

Anonym poster: 9fb9e7263ac1071a482932ad5d4efeec

Skrevet

Tror det er du med din dårlige kommunikasjonsevne som er problemet i dette forholdet TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet du, det der er akkurat sånt som jeg kunne irritert meg over også. Har også blitt oppgitt på mannen fordi det ikke har vært middagsrester til meg enten fordi de er spist opp eller han ikke har giddet å lage middag den dagen til kun seg selv. Men det er jo faktisk ingenting å irritere seg over om du tenker over det. Jeg gjør ofte det samme selv, benytter sjangsen til å ha noe jeg vel han ikke er glad i når han ikke er hjemme.

Anonym poster: cd2899a869eac2a64a8ba3755c985e1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde fått den sms-en hadde jeg tenkt at jeg lager mat til meg, så lager mannen mat til seg selv når han kommer hjem.

Anonym poster: 49aa0c0d8126d66528119a21baefeb49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke første gang vi spiser middag til forskjellige tider - når den ene blir vesentlig forsinket, sier fra og den andre spiser uten å vente veldig lenge. Da er det inneforstått at den som lager maten, skal lage den til begge to. Slikt har det skjedd hver gang.

Dermed er det ingen grunn for ham til å anta at jeg ikke kommer til å spise hjemme i kveld, når vi har gjort dette flere ganger før og jeg har skrevet at jeg kommer til å spise hjemme. Så visste han at jeg skulle rett hjem etter jobb.

Ja, vi har nok ganske forskjellige måter å kommunisere på. Jeg går rett på sak, han følger ikke helt med og har aldri misforstått et eller annet. Det verste er at han innrømmer selv at han ikke følger med, men ser ikke behov å endre på det.

Jeg lurer på om han er dum ikke bare ut fra dagens hendelse, men generelt i de siste 8 år. Slikt skjer stadig, hele tiden har han misforstått et eller annet. Han sjekker aldri om han har forstått riktig eller ei, han sier OK og så viser det seg at han kommer med egne tolkninger av ting. Det er dumhet å ikke lære av egne feil.

Hvis jeg begynner å gi eksempler, kommer jeg til å skrive hele natta. Han har misforstått når vi skal være hvor, hva han skulle ha gjort, hva er det som skjer og hva er det som kommer til å skje i nær framtid. Han misforstår alt og da er det bare å si beklager, så tror han at alt er i orden. Han setter begge to i dårlig lys foran andre mennesker når han sier noe utrolig dumt og viser at han ikke har fulgt med hva jeg sa til ham for 20 sek siden.

Han får stadig kritikk om det samme fra egen familie (at han ikke følger med og som resultat misforstår hele tiden). Da vi giftet oss fikk jeg advarsel fra familien hans at jeg måtte passe på å gjenta 100 ganger, for han pleier ofte å komme med egne og helt irrelevante tolkninger fordi han ikke følger med når noen snakker til ham. Jeg trodde de tullet med meg, men jeg ser at de hadde helt rett.

Så nei, det er ikke jeg som har kommunikasjonsproblemene her, siden han har vært slik lenge før jeg ble en del av livet hans. Jeg forstår utmerket godt andre mennesker og gjør meg forstått hver gang. Det er bare med ham ting ikke fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, her ble det feil. Les:

han følger ikke helt med og har alltid misforstått et eller annet.

Skrevet

Kanskje han har noen utfordringer som bør taes tak i? Høres ihvertfall ut som han har litt problemer med å konsentrere seg.

Skrevet

Du visste dette FØR du giftet deg, og enda sitter du her og gneller, og har ikke på all denne tiden maktet å sørge for et system som faktisk funker?? Har dere barn..? (Jeg har tenåringer og de fungerer omtrent som beskrevet, så jeg løser problemet med å snakke slik at de faktisk får med seg hva jeg har sagt.) Korte setninger, en beskjed om gangen, klar tale.

Dette handler ikke om ham og hans problemer. Men om dere to, kommunikasjon og å faktisk godta hverandre (du godtar tydelig ikke hans væremåte)

Bestill time hos en terapeut.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har noen utfordringer som bør taes tak i? Høres ihvertfall ut som han har litt problemer med å konsentrere seg.

Ja, jeg har tenkt på det og. Det er mulig at han sliter med noe, men han fungerer ellers bra på jobb og i familien. Det er bare at slike situasjoner oppstår ganske ofte og i det siste har begynt å ta knekken på meg.

Gjest, man hører mye rart fra framtidige svigerforeldre, mye av det er bare tull og overdrivelse. Men akkurat dette viste seg å være sant. Det er kanskje på tide å snakke med en terapeut eller noe, ja. For jeg har ikke lyst å fortsette slik. Han er ikke tenåring, han er godt voksen ... Så mens man forventer at en tenåring ikke følger med, har man andre forventninger når man snakker til en voksen person. Nei, jeg godtar ikke at noen ikke gidder å følge med og mener at alt er greit så lenge man har sagt unnskyld og beklager.

Skrevet

Jeg reagerer mest på hvor utrolig nedlatende du prater on mannen din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på hvor utrolig nedlatende du prater on mannen din.

Jeg er uenig. Kritikk og nedlatende er to forskjellige ting. Jeg kritiserer hans valg å være uoppmerksom og hans valg å ikke gidde å gjøre noe med det. Jeg kritiserer hans valg som fører til konstant frustrasjon i ellers en velfungerende ekteskap.

• Liker 1
Gjest Cytosin
Skrevet

Snakk om å overreagere. Mannen din gjorde ikke noe feil i eksempelet du nevner i HI, beskjeden du sendte var tvetydig.

Som en her nevner, dere (ikke bare ham) trenger å jobbe med samhandlingen og kommunikasjonen mellom dere.

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, er dette virkelig noe å lage et stort nummer av?

Jeg vil faktisk heller si stakkar mann som er gift med en kvinne som beskriver ham på den måten du gjør her. Du fremstår som en skikkelig bitch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...