Muscae Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Inspirert av den andre (gamle) tråden som ble trekt opp her. Hva mener du om surrogati? Og jeg vil at du skal se for deg følgende: Du bor i et annet Norge - et land der det er veldig store forskjeller mellom fattig og rik. Du er ikke blant de fattigste (for da får du ikke være surrogatmor, så vidt jeg har skjønt), men du er heller ikke blant de privilegerte som kan sende barna til videre skolegang (la oss si at det ikke er så gode velferdstilbud som her, og skole koster masse penger), og du og mannen din må jobbe veldig masse for å få råd til det nødvendige til dere og barna. Forestill deg så at noen kom og tilbydde dere ti millioner kroner (med dagens priser i Norge) for at du skal bære fram barnet deres. Det er ni måneder der du ikke er helt deg selv, og sånn sett en stor jobb, men du har båret fram flere friske barn før, og mener selv at du klarer et svangerskap og en fødsel. Både svangerskap og fødsel har vært gode erfaringer tidligere, og du er inneforstått med at barnet ikke er ditt, men skal gis til andre rett etter fødselen. Med pengene kunne du kjøpe dere et lite hus, der dere ikke står i fare for å bli kastet ut om dere ikke kan betale. Dere kan betale skolegang for alle barna deres, slik at de kan få et bedre liv, og dere kan også jobbe litt mindre, slik at dere får mer tid sammen som familie. Ville du gjort det?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Ville du gjort det? Ja, det hadde jeg. Ser ingen forskjell på å bruke kroppen min til å lage barn eller bruke kroppen min til å bygge hus, selge matvarer eller passe andres barn. Anonym poster: 4cf979aefaffed31384582799637adc0 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Ville du gjort det i Norge i dag, uten betaling? Anonym poster: 545a9588723ddf6937449352fe4d754c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Ville du gjort det i Norge i dag, uten betaling? Anonym poster: 545a9588723ddf6937449352fe4d754c Nei, det er jeg ikke idealistisk nok til. Anonym poster: 4cf979aefaffed31384582799637adc0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Nå er det vel riktigere å si at de indiske kvinnene som er surrogatmødre er lutfattige, selv om de ikke nødvendigvis tilhører slummen. Den lønna kvinnen får (om hun føder et levende og friskt barn, vel og merke) tilsvarer vel noen få års lønninger (ikke noe de kan leve fett på med andre ord, for brorparten av beløpet går til byråkratiet) og det sosiale stigmaet om det kommer ut at hun føder andres barn er vel neppe ubemerkbart... De familiene som går for denne løsningen gjør det fordi de MÅ, det er ikke slik at de gjør det for å få råd til det lille ekstra. For all del, jeg er helt for surrogati så lenge det er en reell frivillig handling fra surrogatimorens side og det ikke er lov å betale/motta penger for jobben (annet enn nødvendige legeutgifter selvfølgelig og ev byråkrati rundt). På dette området ser jeg ingen grunn til å skille mellom reglene for adopsjon og surrogati. Det er ikke lov å selge barnet sitt (eller betale for et barn) siden dette regnes som menneskehandel. Et surrogatbarn står i mine øyne ikke i en særstilling i så måte. Og for å svare på ts spørsmål.. Nei, jeg hadde ikke gjort det for 10 mill i Norge eller India... Anonym poster: 841512239edb2f41a4414e5b3537675b
Rucula Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 For 10 mill....JA hvis jeg hadde fått KS. Gratis? aldri i livet!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Nei. Og 10 mill er ganske overpriset i forhold til hva som betales surrogatmødre rundt om verden i dag. Jeg selger ikke mine barn, heller ikke om de ikke var laget av mine eggceller, og tidligere problemfrie svangerskap er aldri en garanti for at ikke neste kan ha alvorlige komplikasjoner. Jfr 4-barnsmoren som døde etter fødsel da hun fikk hepatitt, som hadde en dødelighet på 10-20% under svangerskapet. Den ene tvillingbabyen døde også. Kvinnens 4 barn ble morløse og hennes familie lever under elendige forhold. Hun påtok seg svangerskapet for å betale helseregninger for sin syke mann, og endte med å ofre livet for at priviligerte nordmenn skulle få kjøpe seg baby. http://www.tv2.no/ny...ar-4022766.html Svangerskap går nesten alltid bra for kvinner i Norge, men flere jeg kjenner har hatt livstruende komplikasjoner som heldigvis har endt godt. Det er likevel en risiko jeg vil ta for evt å gi meg selv barn, ikke for å produsere for salg. Føder man barn, har man ansvar for å følge dem opp og gi dem et godt liv. Adopsjon er et gode når det er nødvendig, men ikke å produsere barn som man ikke vil ha noen kontroll med om får det godt i livet.
Gjest stikkerinnom Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 Ja jeg hadde gjort det også her i Norge. Uten betaling..... ja tror det, men jeg hadde nok tenkt meg veldig nøye om tror jeg for hvem jeg skulle ha gjort dette for.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 ja. og hadde det vært lov i Norge. så hadde jeg glatt gjort det for de rette menneskene. ville jo gjerne vist litt om dem før jeg gjorde det. siden vi måtte ha kontakt,iallefall hele svangerskapet. men jeg synes det er en fin ting å gjøre for noen som så sårt ønsker et barn. Anonym poster: 860f41f6b67068bb6bdf3af479bff429
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 surogati er uetisk og helt feil med tanke på både menneskelige følelser og tukling med måten vi faktisk blir til.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 Nei. Jeg ville ikke solgt barnet mitt for alle pengene i hele verden. Anonym poster: 67165d1fe9f7a90c4e936f1803ae067f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Nå er det vel riktigere å si at de indiske kvinnene som er surrogatmødre er lutfattige, selv om de ikke nødvendigvis tilhører slummen. Den lønna kvinnen får (om hun føder et levende og friskt barn, vel og merke) tilsvarer vel noen få års lønninger (ikke noe de kan leve fett på med andre ord, for brorparten av beløpet går til byråkratiet) og det sosiale stigmaet om det kommer ut at hun føder andres barn er vel neppe ubemerkbart... De familiene som går for denne løsningen gjør det fordi de MÅ, det er ikke slik at de gjør det for å få råd til det lille ekstra. For all del, jeg er helt for surrogati så lenge det er en reell frivillig handling fra surrogatimorens side og det ikke er lov å betale/motta penger for jobben (annet enn nødvendige legeutgifter selvfølgelig og ev byråkrati rundt). På dette området ser jeg ingen grunn til å skille mellom reglene for adopsjon og surrogati. Det er ikke lov å selge barnet sitt (eller betale for et barn) siden dette regnes som menneskehandel. Et surrogatbarn står i mine øyne ikke i en særstilling i så måte. Og for å svare på ts spørsmål.. Nei, jeg hadde ikke gjort det for 10 mill i Norge eller India... Anonym poster: 841512239edb2f41a4414e5b3537675b Veldig enig med deg!! Her finnes så mange barn som trenger og bli adoptert, sats heller på det om man ikke klarer og få barn på vanlig måte!! for de som seier det ikke passer dem... ja, da har dere bare ikke nok lyst på barn! Surrogati kunne vert helt greit, om man ikke gjorde det for penger sin skyld! som en søster som vil hjelpe sin bror/søster til og få barn osv... selv om jeg personlig ikke hadde klart det... Man skal selv vere mor for og kunne ta et helt og holdent standpunkt til surrogati!! det er ikke bare og gå gravid 9 mnd, presse den ut og gi den til noen andre... så enkelt er det ikke. Det er fattige som gjør det fordi at de ikke har noe annet valg. De blir ikke rike på dette, det er feil å fremstille det som at man hjelper en kvinne ut av fattigdommen om hun får vere surrogat. Anonym poster: 6f44bc8e37ee9c97e863c1a0237600a6
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 Nei jeg ville aldri gjort noe slikt mot et barn som har ligget og hørt på MINE hjerteslag i ni mnd...
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #14 Skrevet 17. april 2013 Nei. Jeg ville ikke solgt barnet mitt for alle pengene i hele verden. Anonym poster: 67165d1fe9f7a90c4e936f1803ae067f det er ikke ditt barn. Anonym poster: 860f41f6b67068bb6bdf3af479bff429
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 det er ikke ditt barn. Anonym poster: 860f41f6b67068bb6bdf3af479bff429 Det er her du tar feil. Og det som gjør surrogati til menneskehandel.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Nei, jeg ville aldri ha gjort det. Kroppen min tåler ikke svangerskap så godt. Jeg hadde også fått problemer vedr. tilknytningen til barnet underveis, for så ikke beholde det. "Hodet" mitt hadde ikke taklet dette. Og til slutt, det viktigste av alt: Dette er kjøp og salg i min tankegang. Derfor helt uaktuelt. Anonym poster: 4b9430d071db275cc53e52d2b7658b25
Muscae Skrevet 17. april 2013 Forfatter #17 Skrevet 17. april 2013 Du skal ta utgangspunkt i de kriteriene som er lagt i hi. Du tåler svangerskap godt, og du er helt innforstått med at det ikke er ditt barn, men det kan hjelpe dine egne barn, som du har allerede, ut av fattigdommen, selv om du ikke blir rik av det. Ville du ofret deg for barna dine, for ni måneder, dersom dette var realitetene i livet ditt? Jeg innrømmer at jeg tenker litt på India, i dette innlegget, men jeg vil at du skal sette deg i denne situasjonen som er nevnt i hi, og ikke tenke på hva du synes om India eller andre, når du svarer.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Du skal ta utgangspunkt i de kriteriene som er lagt i hi. Du tåler svangerskap godt, og du er helt innforstått med at det ikke er ditt barn, men det kan hjelpe dine egne barn, som du har allerede, ut av fattigdommen, selv om du ikke blir rik av det. Ville du ofret deg for barna dine, for ni måneder, dersom dette var realitetene i livet ditt? Jeg innrømmer at jeg tenker litt på India, i dette innlegget, men jeg vil at du skal sette deg i denne situasjonen som er nevnt i hi, og ikke tenke på hva du synes om India eller andre, når du svarer. Nei, ville ikke gjort det ut fra mitt menneskesyn. Heller fortsatt livet vi hadde, enn å selge kroppen min. Anonym poster: 4b9430d071db275cc53e52d2b7658b25
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #19 Skrevet 17. april 2013 Ja, jeg tror jeg ville ha gjort det. Helt sikkert kan jeg ikke si noe, da jeg verken har barn, må jobbe ræva av meg for å forsørge min ikke-eksisterende familie og generelt lever et helt annet liv enn det som er gitt. Surrogati... kommer litt an på hvordan omstendigheten er, synes jeg. Om noen vil hjelpe noen med å få barn er det flott, men jeg har ikke særlig respekt for folk som drar til India for å utnytte en fattig stakkar som ikke ser annen råd enn å gå gravid. Men om begge parter er med på det og har et godt samarbeid seg i mellom, ser jeg ikke hvorfor det er verre enn å bringe frem et barn på den 'vanlige' måten. Anonym poster: 10576276068dd322b782b0b0b158d831
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #20 Skrevet 17. april 2013 Nei. Jeg selger ikke barna mine Anonym poster: 1161ddfa2d2b18d8aca4bcdfbff4acd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå