Gå til innhold

Opptak av telefonsamtaler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen app eller noen annen måte å ta opp telefonsamtaler uten at man må bruke høytaleren på telefonen?

I så fall, hvordan fungerer appen? Tar den opp alle samtaler, eller kan man bestemme hvilke nummer den skal ta opp fra. Og får motparten vite at samtalen tas opp?

Jeg har en htc desire s.

Anonym poster: 178ca2fb3eab540dc367a5a8b405bd33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge norsk lov holder det at en av partene vet om at samtalen blir tatt opp for at det skal være legalt, lovlig. Med andre ord, så lenge du selv vet at samtalen du tar opp blir tatt opp så gjør du ikke noe ulovlig. Men tar du opp samtalen på si feks din kjæreste sin telefon uten at h*n vet om det så gjør du noe ulovlig.

Anonym poster: 60de9c5b3c9e22d4576d3b69bf22c442

Skrevet

I følge norsk lov holder det at en av partene vet om at samtalen blir tatt opp for at det skal være legalt, lovlig. Med andre ord, så lenge du selv vet at samtalen du tar opp blir tatt opp så gjør du ikke noe ulovlig. Men tar du opp samtalen på si feks din kjæreste sin telefon uten at h*n vet om det så gjør du noe ulovlig.

Tull. Det kreves at alle involverte parter i en samtale informeres om:

- at det blir gjort opptak

- hva hensikten med opptaket er

- hvor lenge dette skal lagres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tull. Det kreves at alle involverte parter i en samtale informeres om:

- at det blir gjort opptak

- hva hensikten med opptaket er

- hvor lenge dette skal lagres

Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter?

Lydopptak du som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Hvis du for eksempel som NAV-bruker, kunde, arbeidstaker eller i familierelasjoner gjør opptak for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson, står ikke personopplysningsloven til hinder for dette. Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet.

Lydopptaket kan likevel være ulovlig etter straffeloven dersom du ikke selv er tilstede og det gjøres opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.

http://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/Sporsmal-Svar/?question=630&qlist=629,630,631,632,633

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter pris på at folk tar seg tid til å svare, men jeg spurte ikke om det var lovlig eller ikke. Jeg kan reglene rundt opptak av telefonsamtaler (og jeg har allerede fått godkjenning til å ta opp samtalen). Spørsmålet mitt er hvordan? Finnes det noen app som gjør dette, og hvordan fungerer i så fall appen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

du skal ta opp samtaler på mobilen? uten at noen vet det? skal samtalen bli tatt opp fra begge sider av samtalen? så du vil ha en app som tar opp fra mobilen uten fysisk kontakt med den for å starte opptak?

Anonym poster: 8ee8c37ca491092e672b4fb347ab895d

AnonymBruker
Skrevet

du skal ta opp samtaler på mobilen? uten at noen vet det? skal samtalen bli tatt opp fra begge sider av samtalen? så du vil ha en app som tar opp fra mobilen uten fysisk kontakt med den for å starte opptak?

Anonym poster: 8ee8c37ca491092e672b4fb347ab895d

Jeg vil ta opp samtalen på mobilen ja. Personen jeg skal snakke med vet om at jeg kommer til å ta opp samtalen. Grunnen til at jeg lurte på om en eventuell app "sa fra" til motparten om at det ble tatt opp er fordi en venn av meg sa at det kom et høyt pip i starten av samtalen når man tok opp, jeg ser for meg at det kanskje kan ødelegge starten av opptaket (men akkurat det har ikke så mye å si).

Ja, jeg vil at begge sider av samtalen skal bli tatt opp, og helst at opptaket starter å gå med en gang jeg tar telefonen. Men derfor vil jeg helst at jeg selv kan bestemme hvilket nummer appen skal ta opp samtalene fra, slik at ikke alle samtaler blir tatt opp.

Jeg vet ikke om jeg forklarte meg bedre nå eller ikke, håper det. Vet heller ikke om en slik app faktisk finnes, men håper noen her vet :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er en app som heter Record Calls, tror kanskje den koster litt, men den har jeg ihverfall fått bekreftet at virker. Mye gratisapper som bare tar opp din stemme osv. Auto Call Recorder er en annen som også visstnok skal være bra.

Anonym poster: 5344708cc8f876c270053ec4c5f42aed

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...