MarianneE Skrevet 31. mars 2004 #1 Skrevet 31. mars 2004 Siden jeg ikke skjønner et pip av hjernetrimmen til hildab kommer jeg heller med en sjøl. Oppgaven er som følger: Pappa-oksen spiser tre høyballer, baby-oksen spiser en høyball. Hvor mange spiser mamma-oksen? Enga er full så det er nok og ta av......
Dru Skrevet 31. mars 2004 #3 Skrevet 31. mars 2004 Svaret er vel at mamma-okser ikke finnes, og derfor spiser de ingenting En murstein veier det samme som en halv murstein pluss en kilo. Hvor mye veier en murstein? Og det er mange som ikke klarer den, skal jeg si dere!
Arkana Skrevet 31. mars 2004 #4 Skrevet 31. mars 2004 En murstein veier det samme som en halv murstein pluss en kilo. Hvor mye veier en murstein? Det må da være 2 kg?
Helena Skrevet 31. mars 2004 #5 Skrevet 31. mars 2004 Tre kloke kvinner krangler om hvem som er lurest. En venn tar på seg ansvaret for å få en slutt på krangelen. De tre blir vist 5 lapper, 2 røde. Så setter vennen en hvit lapp i pannen på hver av dem, uten at kvinnene ser hva slags lapp de får i sin egen panne. Kvinnene stiller seg opp slik at de kan se lappene til de to andre, men ikke sin egen. De to røde lappene kastes uten at kvinnene ser det. Oppgaven deres er å finne ut hvilken farge de har i panna, den klokeste er den som først kommer ut og forteller hvilken farge de har og hvorfor. Etter en stund kommer den ene av kvinnene ut og sier: jeg har hvit lapp i panna fordi...... Hvordan kunne hun vite det? (Det er ingen speil eller vinduer i rommet og ingen snakker med hverandre)
Xantippe Skrevet 31. mars 2004 #6 Skrevet 31. mars 2004 hmmm, fordi begge de andre så forvirra ut? Siden begge de andre så to hvite ... Da skjønte hun at hennes var hvit ... ettersom begge de andre så ut som de så to hvite? Vanskelig å forklare ....
Xantippe Skrevet 31. mars 2004 #8 Skrevet 31. mars 2004 Ok, jeg prøver igjen: 1) ingen så to røde lapper ellers hadde de svart 2) siden ingen av dem så to røde, kunne ingen av dem svare - derfor var de forvirret 3) dersom en av dem hadde sett en rød lapp - hadde de visst at deres egen var hvit siden den andre ikke svarte 4) ergo er alle hvite
Gjest Nuske77 Skrevet 1. april 2004 #9 Skrevet 1. april 2004 Alle lappene er hvite, de røde er jo kastet
Helena Skrevet 1. april 2004 #11 Skrevet 1. april 2004 Ok, jeg prøver igjen: 1) ingen så to røde lapper ellers hadde de svart 2) siden ingen av dem så to røde, kunne ingen av dem svare - derfor var de forvirret 3) dersom en av dem hadde sett en rød lapp - hadde de visst at deres egen var hvit siden den andre ikke svarte 4) ergo er alle hvite
Arkana Skrevet 1. april 2004 #12 Skrevet 1. april 2004 Jeg synes det var et litt teit svar egentlig. Jeg regnet med at svaret skulle være noe hun kunne tenke seg til basert på fakta (testen skulle tross alt avsløre hvem av dem som var klokest) ikke hvilke ansiktsuttrykk de andre deltagerne måtte ha.
Xantippe Skrevet 1. april 2004 #13 Skrevet 1. april 2004 Å kombinere sosial intelligens og logikk er da et tegn på klokskap? I alle fall synes jeg det. Et av premissene for konklusjonen er her å lese de andres reaksjon (hovedsaklig at de ikke så to røde, men også antakelsen om at de hadde vært smarte nok til å konkludere rett). Jeg synes det var en fin oppgave jeg.
Veslejenta Skrevet 3. april 2004 #15 Skrevet 3. april 2004 Hm.. Hadde kvinnen sett en rød og en hvit og ikke fått noen reaksjon hadde jeg skjønt at hun mente at hun hadde hvit. Men la oss si at hun var rød, og de to andre hvite, og de to andre brukte litt tid til å resonnere seg frem til at de da måtte være hvite (og da hadde jo de vunnet og ikke hun). Så kvinnen som resonnerer seg frem til at hun er hvit regner med at de andre resonnerer like raskt og tenker likt som henne.
Gjest Nuske77 Skrevet 5. april 2004 #17 Skrevet 5. april 2004 MEN HVA MED DEN POKKERS MURSTEINEN DA??? Sendte en PM til Durscilla, og svartet var 2 kg. Forklaringen har jeg ikke :oops: :oops:
Helena Skrevet 6. april 2004 #18 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes det var et litt teit svar egentlig. Jeg regnet med at svaret skulle være noe hun kunne tenke seg til basert på fakta (testen skulle tross alt avsløre hvem av dem som var klokest) ikke hvilke ansiktsuttrykk de andre deltagerne måtte ha. Poenget er at alle er kloke, og at den som først vet svaret skal gå ut. Det er altså ikke ansiktsuttrykket som skal tolkes. Resonnementet er : -dersom min lapp er rød ser persom 2 en hvit og en rød lapp. -person 2 vet da at dersom hennes lapp er rød, så ser person 3 to røde, og vil da vite at hennes lapp er hvit, og gå ut -ettersom person 3 fremdeles står der, vet person 2 at hennes lapp er hvit, og vil da gå ut -ettersom dette ikke skjer, må min lapp være hvit.
Gjest Catwoman Skrevet 6. april 2004 #19 Skrevet 6. april 2004 Sendte en PM til Durscilla, og svartet var 2 kg. Forklaringen har jeg ikke :oops: :oops: Ganske logisk det. En murstein veier det samme som en halv murstein pluss en kilo. To halve mursteiner er det samme som en murstein. Og når den ene halvdelen veier en kilo, må jo også den andre halvdelen veier en kilo. Ergo en hel veier da to kilo.
Dru Skrevet 6. april 2004 #20 Skrevet 6. april 2004 Catwoman: Som jeg skrev i PM'en til Nuske77: Mammaen min har fremdeles ikke skjønt den der, etter gud vet hvor mange år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå