AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Hvorfor må jeg si i fra til samboeren hva som skal gjøres i huset til enhver tid? Altså huset trengs en skikkelig vask minst en gang i uken. Kjøkkenet må ryddes etter at noen har laget mat der. Med småbarn i hus kan det være lurt å dra støvsugeren under bordet etter middag. Er dette virkelig så vanskelig for en mann å se? Jeg har en veldig snill mann som gjør alt jeg ber om dersom jeg sier "kan du støvsuge i morgen?" osv. men jeg MÅ ALLTID be om det. Det er da vel for pokker ikke bare mitt hus? Ekstra frustrerende er det når han plutselig kommer med kommentarer som "Nå må det visst vaskes klær snart, skittentøyskurven er helt full.." Men se da for h.. å gjør det da! Måtte bare få ut litt frustrasjon. Noen som har opplevd ligenende situasjon, eller som har noen råd å komme med? Eller bør jeg egentlig være fornøyd med at han gjør det husarbeidet jeg ber om? Føler meg som morra hans altså.. Har prøvd å snakke med han om det, men da får jeg bare til svar at han ikke "ser" at det trengs.. Anonym poster: d0adcbf4257110c2f7a1061c7f31d38c 1
Karenina Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Har ikke så mye erfaring med det, men kan tippe at det gjerne skjer fordi i begynnelsen av forhold/samboerskap vil man alltid vise seg fra den beste siden, og det fører gjerne til at en part bidrar mer med husarbeid i begynnelsen, for så å forvente at det skal jevnes ut etter hvert. 4
Polly Ester Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Jeg tror generelt sett at menn faktisk mener det når de sier at de ikke ser det. Det er ikke noe de sier for å vri seg unna. Det man fokuserer på er jo det man ser. Og hvis man ikke har fokuset på rotet så ser man det ikke. Og når fokuset er på andre ting så er det det man ser. Ganske logisk. Så er det vel sånn at generelt sett er vi bygget opp sånn at kvinner fokuserer og ser på det som er rot, mens menn generelt sett fokuserer og ser på andre ting - fordi rot ikke er viktig. Jeg tror det hadde blitt mindre krangling i forhold dersom man skjønte dette - at menn ikke lar være å gjøre ting fordi de er late eller "slemme", men fordi det faktisk ikke er så viktig og derfor ikke fokusert på. (De ser sikkert med en gang om bilen er møkkete, for der er fokuset) En løsning er å fortsette sånn dere driver på i dag - at du sier i fra når det er noe du vil ha gjort og han gjør det, og at du biter i deg irritasjonen. Eller at dere setter opp en liste over når ting skal gjøres av hvem. Da trenger han ikke ikke-fokusere på det, for da gjør han det selv om han i utgangspunktet ikke ser det. 9
Campanula Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Sånn er det hos oss også, og hos de fleste jeg kjenner som jeg pleier å være på besøk hos. Jeg vet om flere som bare skriver alle gjøremål på en liste, og så må mannen følge den. Andre setter opp ukeplan, mens andre igjen lager en stor krangel av det. Jeg pleier å tenke på at det har vært slik siden steinalderen, at kvinnen styrer inne og mannen styrer ute. I dag, når begge styrer "ute" (på jobb), må også begge ta i et tak inne. Likevel ligger det mer naturlig for kvinner å se hva som trengs. Det positive er at så lenge han ikke tar ansvar selv, så kan du delegere bort drittjobbene, hihi 1
Steinar40 Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Har ikke så mye erfaring med det, men kan tippe at det gjerne skjer fordi i begynnelsen av forhold/samboerskap vil man alltid vise seg fra den beste siden, og det fører gjerne til at en part bidrar mer med husarbeid i begynnelsen, for så å forvente at det skal jevnes ut etter hvert. Helt sikkert. Og når det ikke skjer så blir det irriterende selvfølgelig.
Gjest Odd Molly Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 (endret) Tror ikke menn ser rot - som vi kvinner gjør, rett og slett. En annen ting som er pussig, en mann kan godt vente med og sette parkdress og støvler som er drivende våte - til tørk når han har hentet ungen i barnehagen. At konsekvensen er at ungen ikke har noe å ha på seg dagen etter faller ham ikke inn... Det synes jeg er rart. Hvis man ikke vasker opp - så har man ikke mer å spise/drikke av til slutt....osv.osv. Mangel på planlegging og det å se konsekvenser. Pussig. Endret 16. april 2013 av Odd Molly 4
Gjest Coolaid Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 (endret) Menn og kvinner er ulike. Noen kvinner har for høy eller for lav standard når det gjelder husarbeid - menn akkurat det samme. Og noen akkurat sånn passe. Vi må godta hverandre og at vi ikke alltid kan få ha det hjemme akkurat som vi selv vil. Ekteskap/samboerskap er et kompromi. Kompromi er ikke like lett for alle, spesielt når jeg leser i mange av trådene her inne som omhandler kvinner som klager på menn og husarbeid. Slutt å late som om dere er mammaen til mannen deres. La menn få styre på selv. Mest sannsynlig går det kjempebra det også. Ikke vær så kontrollfreak, damer Noe av det minst sexy dere kan finne på er å "nagge" på mannen deres, det skaper ikke et stabilt og flott samliv. Det skaper heller ikke de store eventyrene på soveromet. Det værste menn kan finne på er å ikke trå til og vise ansvar for barn og familie - det har tilsvarende virkning. Endret 16. april 2013 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 Fordi du behandler han som en unge, og da oppfører han seg som en. Anonym poster: 87fe90bbe2cc21741e60358179a61fb4
Gjest Eurodice Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 (endret) Hvorfor må jeg si i fra til samboeren hva som skal gjøres i huset til enhver tid? Altså huset trengs en skikkelig vask minst en gang i uken. Kjøkkenet må ryddes etter at noen har laget mat der. Med småbarn i hus kan det være lurt å dra støvsugeren under bordet etter middag. Er dette virkelig så vanskelig for en mann å se? Jeg har en veldig snill mann som gjør alt jeg ber om dersom jeg sier "kan du støvsuge i morgen?" osv. men jeg MÅ ALLTID be om det. Det er da vel for pokker ikke bare mitt hus? Ekstra frustrerende er det når han plutselig kommer med kommentarer som "Nå må det visst vaskes klær snart, skittentøyskurven er helt full.." Men se da for h.. å gjør det da! Måtte bare få ut litt frustrasjon. Noen som har opplevd ligenende situasjon, eller som har noen råd å komme med? Eller bør jeg egentlig være fornøyd med at han gjør det husarbeidet jeg ber om? Føler meg som morra hans altså.. Har prøvd å snakke med han om det, men da får jeg bare til svar at han ikke "ser" at det trengs.. Anonym poster: d0adcbf4257110c2f7a1061c7f31d38c Hahaha, unnskyld at jeg ler . Dette har vært en kilde til irritasjon og ergrelse i de tusen hjem i årevis. Det er akkurat som om voksne menn blir satt tilbake til barndommen igjen, trenger instruksjoner om den minste ting. I rettferdighetens navn må jeg tilføye at ikke alle er slik. Hvis jeg skulle treffe en mann igjen, kommer jeg aldri til å ville bli samboer. Heller være særboere og treffes når vi har tid og lyst og slippe alt styr . Endret 16. april 2013 av Arabella 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #11 Skrevet 16. april 2013 Forøvrig kan det ikke være 2 sjefer. Jo, det kan det. I mitt forhold er vi begge "sjefer". Anonym poster: 24f69c512bd5f1af4c8128a02e1ac2ca
Rucula Skrevet 16. april 2013 #12 Skrevet 16. april 2013 haha TS! Det er som om jeg skulle skrevet det selv! Dette har irritert meg fryktelig de siste 4 årene vi har levd sammen. Jeg har diskutert det med mannen flere ganger, og jeg har konkludert med at han rett og slett ikke ser det! Jeg tror man nesten bare må innfinne seg i at man må gi oppdrag til mannen sin som om det skulle vært et barn. Ellers blir ikke ting gjort!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2013 #13 Skrevet 16. april 2013 Hvorfor skal han gjøre rentvpå dine premisser? Det su anser som. Skitt og rot er kanskje ikke så ille ihans øyne. Dessuten støtter jeg litt opp om teorien at menn er generelt dårlige til å se slikt. Det betyr ikke at han er lat men at han ikke ser det på samme måte som deg. Hva så om du må be han om å gjøre ting? Så lenge han fjør det så skjønner jeg ikke problemet?
Steinar40 Skrevet 16. april 2013 #14 Skrevet 16. april 2013 Jo, det kan det. I mitt forhold er vi begge "sjefer". Anonym poster: 24f69c512bd5f1af4c8128a02e1ac2ca Det finnes alltid unntak
Gjest Eurodice Skrevet 16. april 2013 #15 Skrevet 16. april 2013 Hvorfor skal han gjøre rentvpå dine premisser? Det su anser som. Skitt og rot er kanskje ikke så ille ihans øyne. Dessuten støtter jeg litt opp om teorien at menn er generelt dårlige til å se slikt. Det betyr ikke at han er lat men at han ikke ser det på samme måte som deg. Hva så om du må be han om å gjøre ting? Så lenge han fjør det så skjønner jeg ikke problemet? Generelt dårligere til å se? Skal jeg si deg hva jeg tror? Menn er mer standhaftige enn damer når det gjelder å slippe unna husarbeid. De vet at hvis de trenerer, orker ikke damen å se på rot og skitt, men gjør jobben selv. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #16 Skrevet 16. april 2013 Jeg rydder og vasker når det trengs. Dersom kona synes at det må ryddes og vaskes oftere, så får hun gjøre det selv. Hun kan selvfølgelig ikke kreve at jeg skal rydde og vaske etter hennes standard, det kommer rett og slett aldri til å skje. Er det så vanskelig å forstå at hvis hun vil ha det meningsløst rent og ryddig, så må hun vaske og rydde selv? Anonym poster: be5ea7502f80bbd6d90249fdd72a1c5f 2
Havbris Skrevet 16. april 2013 #17 Skrevet 16. april 2013 Det mannen min ikke gjør, som jeg ser at burde gjøres, spør jeg om han kan gjøre, og han gjør det, på sin måte. Brukte altfor mange år på å irritere meg grønn over at han ikke hadde de samme brillene som meg, og jeg var ei surr masekjerring mange ganger, og han ble en sur gubbe. Hvis han trenger å bli minnet på ting, så gjøre jeg det. Problem solved. Jeg er mer fornøyd, og han er mer fornøyd. 4
Gjest Eurodice Skrevet 16. april 2013 #18 Skrevet 16. april 2013 Jeg rydder og vasker når det trengs. Dersom kona synes at det må ryddes og vaskes oftere, så får hun gjøre det selv. Hun kan selvfølgelig ikke kreve at jeg skal rydde og vaske etter hennes standard, det kommer rett og slett aldri til å skje. Er det så vanskelig å forstå at hvis hun vil ha det meningsløst rent og ryddig, så må hun vaske og rydde selv? Anonym poster: be5ea7502f80bbd6d90249fdd72a1c5f Når det trengs, sier du. Jeg har et spørsmål som jeg aldri har fått noe ordentlig svar på. Hvorfor er det en selvfølge at man skal innrette seg etter den med lavest standard, som oftest mannen? Selvfølgelig finnes det kvinner som er hysteriske når det gjelder rengjøring, men de tror jeg er et lite mindretall. 6
dobri123 Skrevet 16. april 2013 #19 Skrevet 16. april 2013 Jeg tror ikke de ser rotet, helt ærlig. Ellers er de bare så utspekulerte at de venter på at vi skal ta det. Er akkurat samme problemet vi har her hjemme. Brukte tips jeg så her inne en gang. Jeg ryddet ikke, ingenting. Lot det stå helt til han så det selv! Når han kommer med slike kommentarer om at det er så rotete, sier jeg bare ''Ja, så få ræva i gir og rydd''Slå tilbake med samme mynt og han lærer nok til slutt
Steinar40 Skrevet 16. april 2013 #20 Skrevet 16. april 2013 (endret) Nå skal jeg som er mann gi dere fasiten her hehe De fleste mannfolk bryr seg rett og slett ikke. Altså så lenge dama rydder selvfølgelig Endret 16. april 2013 av Steinar40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå