Gå til innhold

Ingen supermamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja så sitter jeg her etter å ha hentet min sønn en time senere enn nødvendig (var godt å ligge på sofaen) og har akkurat servert han mikrofiskegrateng med torsk og kveite i. Han storkoser seg, jeg synes selv den var ganske god, men samvittigheten gnager når jeg går for en slik hurtig løsning.

Vi skal på åpen gymsal hvor han skal få løpe og leke, så hadde ikke tid.

Ingen grønnsaker i dag og ingen hjemmelaget mat. I tillegg har jeg vært egoistisk å ikke skynde meg å hente han.

Føler meg som en lat og egoistisk mamma, føler jeg frarøver han et sunt kosthold. Vi har middag hver dag, av varierende grad. Noen dager kylling, laks, kjøttkaker og så og si alltid grønnsaker til. Veldig ofte hjemmelaget mat, men også dager med pølse, pizza eller som i dag, mikromat.

Siste par ukene har det kanskje blitt flere lettvinte løsninger enn ellers, så er vel derfor samvittigheten gnager. Er jeg den eneste som får dårlig samvittighet av å ikke være supermamma?

Gutten er halvannet år.

Anonym poster: 71c2bed5917d4efe5b91ec0165a56677

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men skal ikke ha dårlig samvittighet for å velge enkle løsninger av og til. Det er først når man velger det enkleste hele tiden at det er ett problem :)

Anonym poster: d36bdf6b1bef49e7a826373dbe000f6e

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke man burde forvente at mødre skal være supermødre som fikser alt alltid. av og til må man få gjøre ting enkelt.

• Liker 5
Skrevet

Slapp av kjære deg:) Vi har det sånn om onsdagen, når det er rett på svømmetrening for mine små, så da har vi ofte mikromat;) til aftens onsdager, ellers lager jeg ofte maten selv , da jeg er husmor og jobber en gang i uken i en bhg!

Skrevet

Føler du virkelig selv at du er lat, eller er det bare det du tror omverdenen tenker?

Her hjemme er det stort sett kun jeg som lager middag, jeg er vegetarianer, mens de to andre i husholdningen ikke er det. Det er ikke lett for meg å lage middag til oss alle tre. Jeg kan f.eks. ikke lage fiskeretter fra bunnen, og ikke er jeg veldig kreativ i det jeg lager heller. Derfor blir det mye fiskepinner, fiskegrateng (fra boks), karbonadedeig og "boksemat". Jeg synes ikke det er så ille jeg, så lenge vi også spiser grønnsaker og ris og sånt i tillegg. Jeg tror kostholdet vårt er sunt nok, på tross av at jeg sjelden lager mat helt fra bunnen av.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel presset jeg føler fra omverdenen som gjør at jeg føler det slik i tillegg til at jeg har vært sløvere enn til vanlig i det siste. Siden vi er glad i å grille ute i hagen så har det blitt en del pølse på han i det siste. Forrige gang grillet vi fiskekaker til han da, det var stor suksess.

Men det hjalp å få tilbakemeldinger her. Føler meg litt bedre nå. :-)

Anonym poster: 71c2bed5917d4efe5b91ec0165a56677

Skrevet

Selvfølgelig gjør det ingenting! Bare vent til han skal begynne på noe idrett eller greier etter skoletid. Da blir det hurtigmat de dagene! Vi har sånn hver mandah og torsdag. Da steke vi fiskekaker og makaroni, det går fort. Eller suppe pose fra toro. Og sånne lettvinte kjappe løsninger. Ellers spiser vi variert de andre dagene med kylling, grønnsaker og sånt!

Og de dagene jeg er sliten etter jobb og middag så har jeg ingen dårlig samvittighet for å la alt ligge og legge meg på soffan en halvtimes tid!

Supermamma..? Finnes det??

Skrevet

Jeg tenker at han fikk en mamma som hadde litt mer overskudd når han ble hentet i barnehagen.

Trives han i barnehagen er det ikke et problem i det hele tatt.

Og han fikk en god middag han koste seg med.

Hvis du skal leve opp til "supermamma" kravene vil du segne om av utmattelse til slutt.

Ingen klarer alt, selv om mange prøver å late som. :)

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig gjør det ingenting! Bare vent til han skal begynne på noe idrett eller greier etter skoletid. Da blir det hurtigmat de dagene!

Sånn er det her også.

Noen dager middagen være ferdig på 10 minutter, og da har jeg ikke dårlig samvittighet for kjappe løsninger. Så lenge jeg tar meg tid til å lage skikkelig middag de dagene vi har mulighet, har jeg ingen tro på at det er skadelig med en Toro-suppe eller en kjapp salat innimellom. Tror egentlig de fleste har det slik, jeg kjenner i alle fall fryktelig få som lager middag fra bunnen av hver eneste dag ;)

Skrevet

Ingenting å ha dårlig samvittighet for. De færreste av oss klarer å leve opp til "supermamma" idealet, og alle de som fremstiller seg som det på f. eks FB, har nok også en virklighet som få andre får se.

Skrevet

Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for! Jeg følte meg absolutt som ingen supermamma i går for å si det sånn.. Hadde barneselskap for minsten, det var en del bråk og herjing, som det vil bli på en barnebursdag. Jeg løp frem og tilbake for å servere store og små, og da alle (endelig) var dratt hjem, var det tid for lekser med eldstebarnet. Samtidig som jeg ryddet etter bursdagen og prøvde å ta meg av minsten. Begge ungene maste i munnen på hverandre, og det hele endte med at jeg brast i gråt, for jeg var så sliten. Fikk ungene i seng og satt igjen med en ekkel følelse av å være utilstrekkelig, langt fra noen supermamma altså! Av og til kan det bli for mye, og da kan en time ekstra på sofaen og lettvinte middager være redningen.. :)

Skrevet

Jeg kjenner ingen supermammaer, men jeg kjenner mange mammaer som deg, TS :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen supermammaer, men jeg kjenner mange mammaer som deg, TS :)

:jepp: Gode foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Hallo... Han fikk fisk, og du tar han med på åpen gymsal. Syns ikke det høres så gærent ut jeg :)

• Liker 1
Skrevet

For å fungere i samfunnet må barna lære en del ting, og de lærer ikke så mye av å bli båret på gullstol av 'supermammaer' hele tiden. Et eksempel er barn som aldri opplever brudd i en relasjon (dvs. at man blir uenige og går hver til sitt litt eller lignende, eller som en over som begynte å gråte). Disse barna vil få store problemer med uenigheter med andre, fordi de ikke har lært at brudd leges (mens hun som gråt da hun var sliten får vist at det går an å bli lei seg, så er man venner igjen). Man vil også ende opp med svært uselvstendige barn om man gjør alt for dem.

Dessuten: for å være en god mor må iallefall jeg være uthvilt. Ok, da henter jeg minsten en time senere. For å ha et godt forhold til barnets far trenger vi litt alenetid; da får minsten være hos farmor. F.eks. Det er en del av livet. Jeg har ikke tid til å lage fire ulike middager, så barna spiser det som blir servert. Er virkelig de som gjør alt for barna sine og ikke forbereder dem på at det finnes en verden utenfor supemammaer? Jeg synes ikke det, jeg.

Til slutt: jeg er veldig nøye på mat, at den er fra bunnen av og ikke masse kunstig drit. Det løser jeg ved å fryse ned gryter, supper osv. Godt som gull. Alt det som stappes i halvfabrikata skal ikke barna mine trenge å spise. Dette er jeg streng på hjemme hos oss, men hva andre gjør hjemme hos seg får være opp til dem. Jeg synes ikke man er en dårlig forelder om man tyr til slik man iblant. Går det i ferdigpizza hver dag, derimot.

Skrevet (endret)

For noen år siden var det en tråd her på KG hvor mødre kunne bekjenne sine synder. Det var en herlig tråd med stor takhøyde, hvor man kunne få en pause fra alle de perfekte supermødrene. Jeg har faktisk tenkt på å starte opp tråden igjen, for det er sikker flere som hadde hatt godt av det.

Endret av Kara W
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...