up! Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 (endret) Er det noen som vet dette? Jeg trodde det var slik at hver enkelt arving måtte betale arveavgift, dersom de ikke er innenfor fribeløpet. Stemmer dette, eller er det slik at det trekkes arveavgift av totalbeløpet først, og deretter fordeles det gjenværende mellom arvingene? Takk for hjelp Edit: Arven skal forresten deles mellom både barn og barnebarn. Delen som barnebarna får vil være under fribeløpet. Endret 16. april 2013 av up!
up! Skrevet 16. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2013 (endret) Jeg googlet selvfølgelig først ja.. Edit: Og som du selvfølgelig ser, svarer ikke denne linken på spørsmålet mitt, derfor lagde jeg innlegg, fordi jeg ikke klarte å finne ut av det selv etter å ha googlet. What's with the attitude.. Endret 16. april 2013 av up! 1
Testosteron Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 (endret) Er det noen som vet dette? Jeg trodde det var slik at hver enkelt arving måtte betale arveavgift, dersom de ikke er innenfor fribeløpet. Stemmer dette, eller er det slik at det trekkes arveavgift av totalbeløpet først, og deretter fordeles det gjenværende mellom arvingene? Takk for hjelp Edit: Arven skal forresten deles mellom både barn og barnebarn. Delen som barnebarna får vil være under fribeløpet. Avgiften beregnes av det den enkelte mottar. "I boer skal avgiftsgrunnlaget fastsettes til det som vil falle på den enkelte avgiftspliktige ved at alle boets midler fordeles etter lov og testament." lov om arveavgift § 6 http://www.lovdata.n...-014-002.html#5 Endret 16. april 2013 av Testosteron 1
Testosteron Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 (endret) Avgiften beregnes av det den enkelte mottar. Ops! Dobbeltpostering. Endret 16. april 2013 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Er det noen som vet dette? Jeg trodde det var slik at hver enkelt arving måtte betale arveavgift, dersom de ikke er innenfor fribeløpet. Stemmer dette, eller er det slik at det trekkes arveavgift av totalbeløpet først, og deretter fordeles det gjenværende mellom arvingene? Takk for hjelp Edit: Arven skal forresten deles mellom både barn og barnebarn. Delen som barnebarna får vil være under fribeløpet. Når skal avgiften betales? Når du mottar en gave eller utdeling fra uskiftet bo, forfaller avgiften til betaling 3 måneder etter at du får rådigheten over midlene. Ved privat skifte av dødsbo, forfaller avgiften som hovedregel til betaling 12 måneder etter dødsdagen, men tidligst én måned etter at skattekontoret har foretatt avgiftsberegning. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift/Om-arveavgift/?chapter=5022#kapitteltekst Anonym poster: 1d27255ccf33ad10b5af7068af62eb9f
Leifern Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 Jeg googlet selvfølgelig først ja.. Edit: Og som du selvfølgelig ser, svarer ikke denne linken på spørsmålet mitt, derfor lagde jeg innlegg, fordi jeg ikke klarte å finne ut av det selv etter å ha googlet. What's with the attitude.. Linken svarer da greit på spørsmålet, den. Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre.. osv.
up! Skrevet 17. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2013 Linken svarer da greit på spørsmålet, den. Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre.. osv. Kanskje du ikke skjønte spørsmålet mitt Nå har jeg i hvertfall fått hjelp av de andre brukerne her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå