Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som vet dette?

Jeg trodde det var slik at hver enkelt arving måtte betale arveavgift, dersom de ikke er innenfor fribeløpet.

Stemmer dette, eller er det slik at det trekkes arveavgift av totalbeløpet først, og deretter fordeles det gjenværende mellom arvingene?

Takk for hjelp :)

Edit: Arven skal forresten deles mellom både barn og barnebarn. Delen som barnebarna får vil være under fribeløpet.

Endret av up!
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg googlet selvfølgelig først ja..

Edit: Og som du selvfølgelig ser, svarer ikke denne linken på spørsmålet mitt, derfor lagde jeg innlegg, fordi jeg ikke klarte å finne ut av det selv etter å ha googlet.

What's with the attitude..

Endret av up!
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg trodde det var slik at hver enkelt arving måtte betale arveavgift, dersom de ikke er innenfor fribeløpet.

Stemmer dette, eller er det slik at det trekkes arveavgift av totalbeløpet først, og deretter fordeles det gjenværende mellom arvingene?

Edit: Arven skal forresten deles mellom både barn og barnebarn. Delen som barnebarna får vil være under fribeløpet.

Avgiften beregnes av det den enkelte mottar.

"I boer skal avgiftsgrunnlaget fastsettes til det som vil falle på den enkelte avgiftspliktige ved at alle boets midler fordeles etter lov og testament." lov om arveavgift § 6

http://www.lovdata.n...-014-002.html#5

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Avgiften beregnes av det den enkelte mottar.

Ops! Dobbeltpostering.

Endret av Testosteron
AnonymBruker
Skrevet

Når skal avgiften betales?

Når du mottar en gave eller utdeling fra uskiftet bo, forfaller avgiften til betaling 3 måneder etter at du får rådigheten over midlene. Ved privat skifte av dødsbo, forfaller avgiften som hovedregel til betaling 12 måneder etter dødsdagen, men tidligst én måned etter at skattekontoret har foretatt avgiftsberegning.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift/Om-arveavgift/?chapter=5022#kapitteltekst

Anonym poster: 1d27255ccf33ad10b5af7068af62eb9f

Skrevet

Jeg googlet selvfølgelig først ja..

Edit: Og som du selvfølgelig ser, svarer ikke denne linken på spørsmålet mitt, derfor lagde jeg innlegg, fordi jeg ikke klarte å finne ut av det selv etter å ha googlet.

What's with the attitude..

Linken svarer da greit på spørsmålet, den.

Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre.. osv.

Skrevet

Linken svarer da greit på spørsmålet, den.

Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre.. osv.

Kanskje du ikke skjønte spørsmålet mitt :)

Nå har jeg i hvertfall fått hjelp av de andre brukerne her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...